V rámci semináře Smart City 2013, který před několika dny uspořádala organizace TOP EXPO, přišla samozřejmě řeč i na dopravu. Ta se svými emisemi výrazně podílí na ovzduší ve městech a je třeba jí brát jako jeden z pilířů, na nichž koncept Smart City stojí.
foto: IBM
Rozvoj stanic brzdí papírování
Vhodným a vskutku radikálním řešením, které přesune emise z měst, jsou elektromobily. Současným problémem elektrických aut je však síť dobíjecích stanic. Ačkoliv třeba v Centru Černý Most je na jednom místě 10 nabíjecích stanic, jinde v Praze (a o ČR globálně ani nemluvě) to tak růžově nevypadá.
„Vybudování nabíjecí stanice není jen o tom podívat se do mapy, říct ´Tady bude stát,´ a do měsíce stojí, jsou s tím spojena různá úskalí,“ řekl Lukáš Kadula zastupující PRE a vzpomněl situaci z Prahy 5. Tam měla stát dobíjecí stanice již dávno, ale problémy s památkáři, protahující se stavební řízení a další potíže mají za výsledek, že tato stanice zatím není.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
BMW i: nejen elektromobily, ale kompletní balík služeb
Elektromobil Nissan Leaf a dobíjecí stanice činí lidi šťastnými
New York vybuduje 10 000 veřejných dobíječek pro elektromobily
Přesto ale vznikají další dobíjecí stanice, které budují všichni velcí hráči v oblasti energetiky (ČEZ, E.ON, RWE, PRE) po hlavní městě i ve zbytku republiky. Žádná z nich ale není „stoprocentně zelená“. „Viděli jste někdy dobíjecí stanici pro elektromobily, která by integrovala obnovitelné zdroj?,“ zeptal se František Hrdlička ze Stavební fakulty ČVUT a sám si odpověděl: „Já jí neviděl a byl bych rád, kdybych jí viděl na ČVUT jako první.“ (pozn. redakce – viděli).
Elektřina za nízký tarif, nebo zadarmo
Co však může majitele elektromobilů těšit je, že od července letošního roku by měla být v nabídce PRE i dalších energetických firem distribuční sazba elektřiny pro elektromobily. V jejím rámci bude mít majitel či provozovatel elektromobilu vždy v noci garantováno 8 hodin nízkého tarifu na dobití vozu, musí se však prokázat vlastnictvím elektromobilu.
A elektromobilem lze dokonce jezdit i úplně zadarmo, to když má člověk možnost nabíjet ve městě a vlastní RFID kartu. Pro tyto zákazníky je nabíjení do konce června zdarma a je pravděpodobné, že bezplatné nabíjení bude prodlouženo do konce roku.
MHD: Udělejte to jako v Londýně!
Jakub Slavík z informačního portálu Proelektrotechniky.cz pak hovořil o městské hromadné dopravě. Podle něj je skvělé řešení z Ostravy málo prezentováno na veřejnosti. Elektrobus zde jezdí v ranní a odpolední špičce, mezi nimiž se hodinu nabíjí a tím se prodlužuje životnost akumulátorů.
Snaha vytvořit elektrobus, který vydrží celý den jezdit na elektřinu, nebyly dosud moc úspěšné. O čínském elektrobusu BYD, který měl mít tyto vlastnosti, prý Salzubrští radní prohlásili, že je nebezpečný, i když stojí na ulici.
Veřejnost má občas obavy, zda je elektrický pohon bez problémů. Zbytečně. „Drtivá většina všech poruch na elektrobusech nesouvisí s pohonem, ale jsou mechanického charakteru jako ulomené zrcátko nebo zkřížený zámek na dveřích,“ vysvětluje Slavík. I elektrobus Breda Menarinibus Zeus M200 E, který jezdil v historickém centru Prahy, měl sice technické potíže, ale nikdy s pohonem.
Inspirací pro města může být třeba britský Londýn, který se dnes může chlubit nejzelenější MHD. Tam byl totiž před pár lety pořízen zkušební vozový park 207 vozů s diesel – hybridním pohonem různých koncepcí od různých výrobců. Z nich vybral dva výrobce (Volno a Alexander Dennis Limited), od kterých objednal celou flotilu a finance získal z účtu Green Bus Fondu.
„Nezbývá než si postesknout, že naše ministerstvo dálnic a koridorů zvané Ministerstvo dopravy se k městské dopravě chová trochu macešsky,“ komentoval situaci u nás Slavík. Finanční motivace by prý zároveň byla pro dopravní podniky vhodnou kompenzací za možné problémy s novým druhem pohonu.
V ČR se tento pohon v autobusech Volvo zkoušel v Praze a v Chomutově, úspory ukázal podle očekávání zejména v těžkém městském provozu. Stejně tak se v městech zkouší elektrobusy, ale skutečně průlomové řešení – vodík – stále naráží na nemožnost doplnit palivo.
Vodní pára z výfuku: to je ono!
Slavík však i přesto vidí budoucnost městské dopravy ale v palivových článcích. Není divu – spotřeba je ekvivalentem 30 litrů dieselu na 100 km v městském provozu a z výfuku jde jen vodní pára. Také je to zatím jediné alternativní palivo, které se dojezdem může rovnat dieselu. „Na palivové články česká veřejnost pohlíží s despektem, ale nenechte se mýlit. Tyto technologie se na západ od Aše rozvíjejí mílovými kroky,“ prohlásil Slavík.
Skvělým řešením je pak český vodíkový autobus TriHyBus. „Palivový článek běží asi v 3/4 zatížení, baterie se zapojuje tu a tam, tudíž nám hodně vydrží,“ připomněl Slavík koncept, který se mu velmi líbí, ale říká, že by bylo potřeba 10 takových vozů, aby je zkoušeli a zatěžovali v různých dopravních podmínkách. Škoda, že majitelé TriHyBusu zatím nemají shodné představy o dalším využívání.
nie si jediny, ja sa tiez
nie si jediny, ja sa tiez zdravima robime to viaceri.
Končí-li nadpis
Končí-li nadpis otazníkem, je odpoveď „ne“.
Myslím že pohon na
Myslím že pohon na palivové články je slepá ulička. Ide o tradičný elektromobil, kde je batéria nahradená bombou na vodík a palivovým článkom. Takže má zmysel porovnávať len tieto 2 komponenty. Pri výrobe vodík sa sa využíva elektrina, predpokladám že s podstatne nižšou účinnosťou ako pri nabíjaní batérie. „Dojazd na úrovni dieselu (cca 1000 km)“ nie je nedostižná méta ani dnes – stačí dať viac batérií (Model S má dojazd cez 500 km). V súčasnosti prebieha niekoľko perspektívnych smerov vo vylepšovaní batérií – 5x vyššia kapacita a 5x nižšia cena na jednotku hmotnosti urobia z elektromobilov ekonomicky výhodnejšiu alternatívu k spaľovákom. Reálne to vidím v horizonte 10-15 rokov, čo je určite menej ako čas kedy sa podarí stlačiť ekonomičnosť palivových článkov pod 30l nafty/100 km. A na záver: elektrina použitá pri výrobe vodíka je tá istá ako tá ktorá sa používa na nabíjanie EV, takže mi tam trochu uniká aj ekologický aspekt.
Marketingový riaditeľ BMW
Marketingový riaditeľ BMW povedal, že za nasledujúce 3-4 roky môžme očakávať posun v batériách ako za posledných 100 rokov. No uvidíme 🙂
A keby som bol zástancom
A keby som bol zástancom rôznych konšpiračných teórií, tak by som tvrdil že zástupcovia ropnej loby už majú výrobné postupy takýchto batérií v trezoroch, ale to nepoviem 🙂
V príspevku som sa snažil len poukázať na to, že porovnávať parametre EV a H2 automobilov je nezmysel, keďže obidva sú elektromobily. Rozdiel je v spôsobe uloženia EE. Článok to takto síce nepopisuje, ale z rôznych diskusných príspevkov mám pocit že veľa ľudí to nechápe.
Na tých hybridných
Na tých hybridných doubledeckroch som sa prepravoval po Oxforde a bolo to o poznanie svižnejšie zvezenie, než na konkurenčných nových diesloch.
Teda si to predstavte taký poschodový autobus o kapacite asi 100 ľudí, na ceste širokej ledva na šírku autobusu a ten autobus to zrýchľuje tak, že ste radi keď sedíte a nemusíte bojovať s tým aby ste sa udržali na nohách, pričom zrýchľuje rovnakou silou od pohnutia, až kým sa nerozhodne, že už stačí 🙂
Na takých autobusoch je radosť sa voziť, hlavne keď osobné autá stoja v kolóne na červenej a z horného poschodia máte krásny výhľad na celé okolie. (btw a to nehovoriac o tom, že vodič a všetci pasažieri si pri vystupovaní vzájomne poďakujú a zaželajú „dovidenia“ 😀 niečo nepredstaviteľné tu u nás na ďalekom východe…tu som asi jediný čo sa vodičovi pozdraví aspoň keď do autobusu nastupuje :D)