Už jsme tu měli návrhy, které chtěly využívat proudění vzduchu podél silnic a dálnic pro pohon větrných turbín, které by pak vyráběly elektřinu. Vědec Scott Brusaw dokonce navrhoval „solární silnice“, tedy silnice pokryté solárními panely, které vy pomocí fotovoltaiky vyráběly elektřinu – silnice by tak bylo možné připojit do elektrických rozvodných sítí! A ještě tu máme Holandsko, kde silnice využívají pro vytápění. Prostě, možností využití trestuhodně opomíjených silnic je celá řada, a britská Asociace pro dopravu a životní prostředí (ETA) nyní přišla s dalším. Totiž že by silnice byly pokryty piezoelektrickými prvky, které při každém otřesu generují elektrickou energii. A protože silnice se třesou opravdu hodně, bylo by takhle možné na jednom kilometru vygenerovat až 400 kW. Že je to nápad jako ze science fiction? Ne tak docela. V tokijském metru už totiž něco podobného testují v malém. Izraelští vědci, kteří na piezoelektrických silnicích pracují tvrdí, že pokud by jimi byla pokryta celá síť britských dálnic, poskytlo by to energii pro 34 500 malých aut. Ředitel ETA Andrew Davis řekl: „Vláda předpokládá masivní posun směrem k elektromobilům a elektrickým vozům, a je možné, že samotné silnice budou pro tyto vozy poskytovat palivo – některá vozidla by mohla být dokonce zcela napájena silnicemi, po kterých jezdí.“ První testy „elektrické silnice“ se uskuteční v Izraeli už příští měsíc.
8 Comments on “Silnice, které generují elektřinu”
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
příští měsíc budou
příští měsíc budou výsledky a paxe ukáže. Taky by mohla některá silnější a rychlejší vozidla tahat ta slabší a pomalejší, aby se vyrovnala rychlost a tím zmenšilo riziko způsobené velkými rozdíly rychlostí vozidel, bylo by to sociálně solidární, nikdo by nemohl žalovat na ty co jezdí rychle, (když ho táhne zadara) atd.
Tato zpráva byla uveřejněna pouze o pár dní dříve, než měla. Silvestr je ale již za dveřmi.
proudu zdar
A elektromobily budou jezdit
A elektromobily budou jezdit na elektřinu vyráběnou jejich jízdou po těchto dálnicích 😉 …
nechce mi někdo říci
nechce mi někdo říci odkud se ta energie bere? nejspíš je to způsobeno samotnými auty – takže pokud dám na silnici další pružný element(byt´vyrábějící energii), bude muset auto překonávat větší síly a tak je tu asi někde chyba….
Tie pruzne elemnty by uz
Tie pruzne elemnty by uz vyniknute vybracie tlmili, takze jezdny odpor by nepridavali. Tie vybracie cesty sa daju povazovat za stratove. Ine by to bolo asi v pripade veternych elektrarni na dialnici. Tie by totiz zvysovali aerodynamicky odpor aut.
Ovela lepsi napad by bol
Ovela lepsi napad by bol pouzit na generovanie elektriny tlmice aut. V sucasnosti sa totiz tlmia kmity „kvapalinovym trenim“ teda premenou na teplo. V buducnosti by sa dali tlmit vyrobou elektriny.
Pri tej prilezitosti ma
Pri tej prilezitosti ma napada, ze by stalo za to zmerat o kolko zvysuju nerovnosti (napriklad. panely) na ceste spotrebu auta.
Naše dálnice to již mají
Naše dálnice to již mají zabudované proto jsou nejdražší na světě.Jen naši politici stratili manual.Tak to nemužeme používat.
400kW/km je při ceně
400kW/km je při ceně 400milKč/km je 1mW/Kč (kdyby náklady tvořily jen 1% tak 100mW/Kč). Solární panel má řádově 10mW/Kč, takže by se cena takovéhle dálnice nesměla zvýšit o více než 10%, aby to bylo výhodnější než si pořídit solární panely (vzhledem k dotovanosti tak ono 1%, což není představitelné).
Že by to poskytlo energii 34500 malým autům je žalostně málo (odhadem průměrě 1kW na auto, tedy 35MW,100km??).