První solární silnice světa ve Francii skončila fiaskem
V prosinci 2016 byla ve Francii otevřela první solární silnice světa Wattway. O tři roky později je jasné, to nebyl příliš dobrý nápad.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
V prosinci 2016 byla ve Francii otevřela první solární silnice světa Wattway. O tři roky později je jasné, to nebyl příliš dobrý nápad.
Ve Francii má během následujících pěti let vyrůst 1000 km solárních silnic. Díky nové technologii Wattway není jejich stavba příliš náročná.
V roce 2011 začalo Nizozemsko připravovat unikátní projekt cyklostezky vyrábějící energii. Před pár měsíci byla spuštěna a ukazuje se, že jde o navýsost úspěšný projekt.
Městečko Krommenie u Amsterdamu získá světovou raritu. Nepůjde o nejdražší cyklostezku na světě, tohle prvenství si před časem zajistila Česká republika. Bude to ale první cyklostezka na světě, která vyrábí energii.
Itálie je zemí, která si může kromě mnoha jiných připsat i prvenství ve výstavbě dálnic. Tamní „autostrada“ A8 vedoucí z Milána k jezerům Como a Maggiore byla dokončena už v roce 1926. Nyní se Itálie bude moct pochlubit další novinkou. Dálnice A18 spojující sicilská města Messina a Gela bude první na světě, která využije solární energii.
Zdál se vám nápad na solární silnice jako něco z říše sci-fi? Nám taky. Jenže Scott a Julie Brusawovi to myslí vážně. Nyní získali cenu v soutěži GE Ecomagination Challenge a spolu s ní i 50 000 dolarů odměny. Tu použijí na další výzkum a nábor nových talentů.
Když jsme poprvé psali o nápadu na solární silnice, znělo to jako zajímavá, ale přesto mírně potřeštěná a vzdálená vize. Americké ministerstvo energetiky však bylo opačného názoru. Udělilo dotaci a první prototyp je na světě. Chystá se i komerční výroba. pokračování…
Nápad na přeměnu někonečných černých asfaltových silnic a dálnic v solární elektrárny, nebo obecně zdroj obnovitelné energie, není nový. Jenže až doteď zněl poněkud šíleně. Doba se však mění a co se dřív zdálo jako čiré šílenství může dnes být vcelku zajímavým projektem a podnikatelským záměrem – tam, kde k tomu jsou předpoklady.
Ekonomickou krizí těžce stižené Spojené státy americké nyní hledají cestu z krize ven a kromě obrovských finančních stimulů ji hledají i skrze inovace ve vědě a technice. Americké ministerstvo dopravy proto nyní přikleplo grant v hodnotě 100 000 dolarů začínající společnosti Solar Roadways („solární silnice„).
Už jsme tu měli návrhy, které chtěly využívat proudění vzduchu podél silnic a dálnic pro pohon větrných turbín, které by pak vyráběly elektřinu. Vědec Scott Brusaw dokonce navrhoval „solární silnice“, tedy silnice pokryté solárními panely, které vy pomocí fotovoltaiky vyráběly elektřinu – silnice by tak bylo možné připojit do elektrických rozvodných sítí! A ještě tu máme Holandsko, kde silnice využívají pro vytápění. Prostě, možností využití trestuhodně opomíjených silnic je celá řada, a britská Asociace pro dopravu a životní prostředí (ETA) nyní přišla s dalším. Totiž že by silnice byly pokryty piezoelektrickými prvky, které při každém otřesu generují elektrickou energii. A protože silnice se třesou opravdu hodně, bylo by takhle možné na jednom kilometru vygenerovat až 400 kW. Že je to nápad jako ze science fiction? Ne tak docela. V tokijském metru už totiž něco podobného testují v malém. Izraelští vědci, kteří na piezoelektrických silnicích pracují tvrdí, že pokud by jimi byla pokryta celá síť britských dálnic, poskytlo by to energii pro 34 500 malých aut. Ředitel ETA Andrew Davis řekl: „Vláda předpokládá masivní posun směrem k elektromobilům a elektrickým vozům, a je možné, že samotné silnice budou pro tyto vozy poskytovat palivo – některá vozidla by mohla být dokonce zcela napájena silnicemi, po kterých jezdí.“ První testy „elektrické silnice“ se uskuteční v Izraeli už příští měsíc.