Elektromobilita není už sice v plenkách, ale také se bohužel ještě nedá tvrdit, že má nad ropnými konkurenty vyhráno. Přesunout definitivně misky vah úspěchu na stranu elektrických vozidel se pokusí konsorcium německých společností a Technická univerzita z Mnichova, kteří se v rámci projektu Visio.M pokusí společně vyrobit bezpečný, lehký a cenově dostupný elektromobil, jenž by se v budoucnu mohl stát skutečně masovou záležitostí.
foto: BMW
Na projektu Visio.M se kromě už jmenované mnichovské Technické univerzity podílí i celá řada významných průmyslových hráčů jako jsou BMW, Siemens, Daimler nebo Continental. Stranou ovšem nestojí ani německá vláda, která do projektu prostřednictvím Ministerstva pro vědu a vývoj investovala 10,8 miliónu eur.
Základem nového lidového elektromobilu se stal dvoumístný prototyp MUTE prezentovaný na loňském autosalonu ve Frankfurtu. Elektromobil MUTE má na svědomí tým mladých vědců právě z mnichovské univerzity, přičemž celková hmotnost i s bateriemi nepřekročila hranici 500 kg. V porovnání s elektromobilem Smart ForTwo od Daimleru je tak MUTE asi o 45 % lehčí.
foto: BMW
Výsledkem snažení čtrnácti firem a mnichovské Technické univerzity by se měl stát atraktivní, bezpečný a zároveň levný elektromobil určený pro širokou veřejnost. Elektromobil by měl mít, stejně jako MUTE, 15kW elektromotor a jeho hmotnost bez baterií nemá překročit 400 kg. Navzdory své nízké hmotnosti má být dosaženo obdobné úrovně ochrany pasažérů jako je tomu u podobných vozidel se spalovacími motory.
Soudě dle fotografií to sice na další BMW i8 nevypadá, ale z hlediska významu se nový levný elektromobil může stát velmi důležitým krokem směrem k dlouhodobě udržitelné elektromobilitě. Budeme držet palce.
Těch 250 Km je asi
Těch 250 Km je asi proto,že si lide zvykli tankovat např 1x týdně benzín a určitě bude některým proti srsti strkat kabel do zásuvky u elektromobilu každy den.Dle studií sice člověk ujede denně pár 10tek km.Snad se ale dočkáme takových akumulátorů,které budou nabyty za 5 min a vydrží 1000 km ,aby jsme ze stávajícího komfortu,které nám dávají klasická auta,nemuseli slevovat.
Zalezic, co podle nich
Zalezic, co podle nich znamena „cenove dostupny“. Pokud 500tKc, tak bude sice dostupnejsi nez vetsina el. aut, ale jako druhe auto do rodiny uz je to dost drahy. Jo tak 250tKc za dvoumistne auto s dojezdem alespon 250km, to by byla jina.
na co potřebuješ druhé
na co potřebuješ druhé auto do rodiny s dojezdem 250 km? to jezdí tvoje manželka na nákupy do polska a děti vozí do rakouska do školky?
Tady si někdo neuvědomuje,
Tady si někdo neuvědomuje, že by velice rád měl elektromobil doma, a ne každý má rodiný dům. Když jedu na nákupy, dojedu domů a nejbližší dobíjecí zásuvku mám 30 km, tak mi dojezd 100 km asi nebude stačit.
Než položíte příště otázku, zkuste se zamyslet, zdali zde nejsou i lidé žijící jiným způsobem než vy a mají o elektromobily zájem.
Sorry, ale v tom případě
Sorry, ale v tom případě prostě nejsi cílová skupina. Je to určené pro lidi, kteří si to mohou rozumně nabíjet. Nebo mi snad chceš namluvit, že by sis auto skutečně koupil, i pokud bys musel jezdit 30 km k nejbližší zásuvce, tam vždycky hodinu čekat, než se to nabije a pak zase zpět? No, řeknu ti, že já bych do toho nešel.
Mně by stačil dojezd cca 50km, víc denně nenajedu, a pokud ano, vezmu si druhé auto s „neomezeným“ dojezdem. Naopak tím ušetřím spoustu váhy a peněz za baterky.
Myslím, že skutečná výhoda tohoto auta by byla, pokud by si mohl člověk zvolit konfiguraci baterie při koupi – levnější s menší baterkou, dražší pro tebe s dojezdem 250km. Stejně jako si u spalovacích aut vybírám jestli to chci s motorem 1.2HTP nebo 3.0V6.
Takéto konfigurácie
Takéto konfigurácie ponúkala už Tatra Beta. K dispozícii boli verzie:
EL 126 s dojazdom 70 km
EL 144 s dojazdom 85 km
EL 162 s dojazdom 100 km
EL 180 s dojazdom 115 km
Niečo podobné má vraj ponúkať aj Mitsubishi iMiEV ďalšej generácie, kde si bude zákazník môcť vybrať medzi zlacnenou verziou s dojazdom 80-100 km a verziou za cenu súčasného modelu s dojazdom vyšším – asi 180 km. Toto by určite nebol zlý nápad, pretože každý vodič má iné požiadavky.
Jsem svobodnej, ale jak psal
Jsem svobodnej, ale jak psal nekdo v diskusi, jsem zvyklej tankovat jednou za tyden nebo dva. Dalsi je to, ze mam sice rodinny dum, ale bez garaze a vyhrazeneho parkovani.
Muzu v klidu dojet z Prahy do Brna, nebo z Brna do Vidne. Nemusim se omezovat jen na nejblizsi okoli. Ja denne najedu 20-40km a 250km je pro me ideal. Jednou rocne na dovolenou bych si vzal auto z pujcovny.