Do dvou let by mohla v Praze fungovat služba půjčování a sdílení aut, tzv. eko-car sharing. V současné době probíhají projektové přípravy a jednání s potenciálními hlavními partnery. Projekt podporuje i magistrát hl. m. Prahy. Hlavním iniciátorem je občanské sdružení Future Age.
foto: Hybrid.cz
Evropské metropole jako Berlín, Paříž či Londýn už dávno služby pro sdílení aut nabízejí. V Paříži je to úspěšný Autolib, který kromě jiných aut nabízí také speciální elektromobily.
Obliba těchto služeb je vstále na vzestupu, zejména ve větších evropských městech, zatímco prodej nových aut napříč Evropou klesá. Např. jen v Německu funguje podobných služeb víc než deset, půjčovat si auta je možné ve většině velkých měst.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Národní technickou knihovnu obklopila elektrická auta!
Praze dosud komplexní řešení alternativní osobní mobility chybí. To se má během následujících dvou let změnit. “Začínat budeme v malém, není třeba hned vše předimenzovat,” říká Monika Pospíšilová, která má ve Future Age projekt na starosti.
Idea je taková, že na začátku vznikne několik málo stanic pro půjčování a sdílení vozidel u hlavních pražských dopravních uzlů – hlavního nádraží, letiště nebo autobusového nádraží, apod. V první fázi, která by mohla začít v druhé polovině roku 2013 se nepočítá s více jak 30 auty.
Automobily, které připadají pro tuto službu v úvahu jsou pouze elektromobily a auta na zemní plyn (CNG). “Chceme touhle službou prospět celkovému stavu dopravy a ovzduší v Praze,” dodává Pospíšilová.
Monika Pospíšilová v současné době připravuje studii proveditelnosti projektu. Jsou již uzavřeny dohody o utajení a připravují se smlouvy a jedná s četnými dalšími subjekty, tzn. s dodavateli vozidel, energetickými a plynárenskými společnostmi, dodavateli IT i bankovními institucemi. Projekt si na sebe podle Pospíšilové a priori musí vydělat.
Projekt podporuje mimo jiné i pražský radní Josef Nosek. S hlavním městem Praha se počítá jako s neinvestičním subjektem, který však zaručí a zajistí neméně podstatné záležitosti pro provoz služby a ve svém důsledku i další rozvoj čisté mobility ve městě.
“V první fázi jde především o parkování zdarma v modrých zónách nebo možnost využívání pravých jízdních pruhů pro veřejnou dopravu,” doplňuje Monika Pospíšilová.
S tím souvisí i plánované dokončení vnitřního okruhu Prahy v horizontu čtyř let, které by ve svém důsledku mohlo časem vést až k uzavření či alespoň omezení vjezdu aut do centra – a povolení vjezdu např. jen autům, která splňují určitý emisní limit.
Cílem Future Age je zároveň využít možných partnerů pro urychlení vzniku projektu počínaje možností využití stávající infrastruktury dobíjecích/plnicích bodů, nebo nástrojů autorizace zákazníků, mezi které lze zařadit např. IN-kartu či Opencard.
Právě České dráhy jsou jedním ze strategických partnerů se kterými Future Age jedná. Mezi dalšími jsou to pochopitelně Letiště Praha, PRE, PPAS, Škoda Auto a další.
Pro vznik studie proveditelnosti by mimo spolupráce partnerů sdružení rádo spolupracovalo také s vědci z ČVUT a VŠCHT, kteří mohou pomoci vybrat optimální řešení.
“Mám z toho dobrý pocit. Ti, které jsme oslovili, mají o jednání zájem a chuť spolupracovat, což považuji za dobrý začátek,” dodává Pospíšilová.
Půjčovna by v konečném důsledku podle ní nemusela být omezena jen na šetrná auta, ale mohla by nabízet také elektrokola a časem třeba i užitková vozidla.
Čistá mobilita se nově stala součástí také aktualizace Státní energetické koncepce České republiky, je také součástí Státní politiky životního prostředí ČR.
Tím, že se tento pojem objevuje ve strategických vládních dokumentech, umožní v budoucnosti její další rozvoj a zajistí podporu z prostředků Evropské Unie.
S tím, že každé
S tím, že každé navýšení infrastruktury vždy přinese další navýšení aut platí pouze do určité míry. Jistě, je tu určitá skupina motoristů, které velké kolony a zákazy odradí a použijí jiný způsob přepravy, ale základní jádro zůstává. Pokud vyjdeme z předpokladu, že auto je dnes stejná potřeba jako teplá tekoucí voda, telefon a elektřina, je potřeba na to při návrhu infrastruktury pamatovat a ne se vše snažit ještě zhoršovat.
ked vidim slovo projekt,
ked vidim slovo projekt, dviha sa mi zaludok. ked sa to neosveci ako komercny projekt, tahaju sa peniaze na projekt od vsetkych ludi – statu – cez radnicu pŘahy 🙂 – do vačku niekoho.
ruzumiem verejnemu zaujmu ktory je ale pre vsetkych, vystavba ciest a pod, nezda sa mi vsak lokalna pozicovna eko aut v meste kde je mhd.
cakaju z toho zisk ?
Jen doufám, že si tento
Jen doufám, že si tento další tunel na veřejné zdroje zaplatí Praha z lokálních daní. Dotovat dopravu pro milionáře NEMÁ smysl.
Z důvodů zeměpisných i
Z důvodů zeměpisných i překotných není pro Prahu car-sharing ve smyslu zabíječe poptávky po posledním přesunu od vlaků/dálkových autobusů, tzv. „last-mile anxiety“ vhodný. Resp. je naprosto nevhodný – kdo z Vás si půjčí na parkoviští nad Hlavním nádražím elektromobil (nebo plynné neštěstí) a půjde si na 15 minut stoupnout do kolony k IPku, když by to samé ujel metrem za časový zlomek?
Kdepak, dokud se nezavedou omezení stávajícímu provozu (nízkoemisní zóny, jízdy jen se sudými/lichými čísly, preference MHD/pruhy), bude car-sharing naprosto kontraproduktivní. A bude se opět šířit blbá nálada, jak jsou ty elektromobily nakonec k ničemu a kdo za nimi opět konspiračně stojí.
Poslanci zpackaná adaptace německého EEG zákonu na výkup energie z FV a obecně naprostá diskreditace této čisté technologie mi stačí.
Honzo, zrovna ta
Honzo, zrovna ta sudá/lichá čísla jsou naprostý ekoteroristiský nesmysl. Kdyby to zavedli, tak já začínám platit daně taky jenom každý druhý rok. Mě jako občana opravdu nezajímá, že radnice na jedné straně dělá z města lidské mraveniště a neustále se staví nové a nové domy, ale při tom není schopná zajistit, aby ty lidé měli kudy jezdit a kde parkovat.
To je jako kdyby u vás zavedli povinnost odebírat elektřinu nebo vodu jenom každý druhý den, protože radnice povolila výstavbu nových domů, ale už nezajistila dostatečně dimenzované rozvody elektřiny a vody.
Co se týče bezemisních zón, na to nemám tak silný názor, spíš si myslím, že kdyby se postavilo pár policejních hlídek někam na kopec a každého traktoristu, ze kterého se tam povalí černý dým, dle zákona obratem expedovala na emise a STK, by udělala pro ovzduší řádově lepší službu než nějaké nálepky.
Ctirade, sudá / lichá jsou
Ctirade, sudá / lichá jsou vhodná pro krizové situace (myšleno především silně znečištěné ovzduší, smog.. – zde je to účinné a jednoduché řešení.
..ale při tom není schopná zajistit, aby ty lidé měli kudy jezdit a kde parkovat – To je zásadní nepochopení – protože každé navýšení infrastruktury přináší další navýšení aut která se po ní pohybují.. Samozřejmě – to že z jednoho z nejzelenějších měst evropy se stává beton prorostlý kancly mě opravdu také netěší (v důsledku to nejen zdevalvuje majetek všech kdo vlastní nějakou nemovitost v Praze..)-ale to je věc jiná..
Co se týče posílání vozidel na stk – to je sice dobrá myšlenka (a mohla by ty nejhorší emise jistě nemálo poznamenat – pokud by tedy stk nedopadla stejně jako dopadla když si ho k tomu vozidlu koupili minule..) ovšem k výraznému omezení dopravy v centru to rozhodně nikdy nepovede.
Bohužel hlavním problémem je nedostatek prostředků (proč je asi každému jasné) na tolik potřebná odstavná parkoviště u vnějšího okruhu.. – pak až bude možné nutit (motivovat) lidi k tomu aby do centra nejeli..
Odpověděl jsem omylem mimo
Odpověděl jsem omylem mimo vlákno (viz reakce 2013-03-26 20:02).