Štítek: nanomateriály
Hypergravitace pomáhá vyrábět nové typy materiálů
Snižování hmotnosti je směr, kterým se dnes ubírá nejen automobilový průmysl. Obrovský potenciál má také v řadě dalších oborů. Evropská vesmírná agentura ESA podporuje výzkum nových slitin a nanotechnologií s potenciálem snížit až o 45 % hmotnost turbín pro letectví a energetiku.
Lithium-iontové baterie stárnou jako lidé, nevratně
Laboratoř na Ohio State University provádí dlouhodobý výzkum baterií a jejich schopnosti udržet energii. Zejména se ve výzkumu zabývá lithium-iontovými bateriemi, které se dnes využívají v elektrických autech.
Nanopóry v křemíku = lithium-iontové baterie s 10x vyšší kapacitou
Výzkumné týmy z Rice University a společnosti Lockheed Martin objevily novou metodu s pomocí které by mělo být možné zvýšit kapacitu lithium-iontových baterií až desetinásobně. Hlavní roli opět hrají nanotechnologie.
Baterie budoucnosti z Rakouska
Vědci z Univerzity technologií ve Štýrském hradci vyvinuli nový akumulační materiál, který umožňuje uložení mnohem většího množství elektrické energie v jednotce objemu než současné li-ion technologie. Vyvinuli metodu, která používá křemíku pro zvětšení kapacity lithium-iontových baterií. Kapacita takto vzniklých baterií je až desetinásobná v porovnání se současnými li-ion bateriemi.
Výzkum je prováděn s podporou firmy Varta Microbattery. Celý projekt nese název „NanoPoliBat“ a v nedávné době již byl předložen patentovému úřadu. Tato technologie obsahuje množství nových poznatků, které mají vést k vytvoření nového typu baterie.
Nanotechnologie v Česku: pokročilé baterie i chytré nátěry
Jméno Jan Procházka je známé především v oblasti chemie, a to ještě převážně za oceánem. Emigrant, který se před několika lety vrátil, si s sebou ze Spojených států přinesl také kvantum znalostí v oblasti nanotechnologií. V České republice vstoupil do společnosti Advanced Materials JTJ s.r.o., která se zabývá vývojem pokročilých nano-materiálů. Využití? Nátěry, které dokáží čistit vzduch a lithové baterie, které by mohly sloužit budoucím automobilům či elektromobilům.
„Naše baterka začíná tam, kde končí limity dnešních baterií.“
Jako vystudovaný inženýr chemie se Jan Procházka oblasti nanotechnologií věnuje od roku 1997. Tehdy pracoval pro jednu z největších těžebních společností světa. Snažil se pro ni vypracovat postupy, které by pomohly snadněji extrahovat požadovaný substrát z vytěžené horniny. Vedlejším produktem tohoto rozsáhlého výzkumu byly také nové objevy v oblasti nanočástic, především v možnostech využití TiO2, oxidu titaničitého.