Vědci z Massachusetts Institute of Technology předvedli rychlodobíjecí systém navržený za účelem podpořit zavedení elektrických automobilů do běžného provozu. Jejich projekt si klade za cíl pozitivně změnit veřejné vnímání ohledně praktičnosti těchto vozidel.
Prioritním úkolem týmu bylo nabít baterie elektrického auta v době kratší než 30 minut, aniž by byla snížená životnost akumulátoru nebo by byly způsobeny jiné problémy.
Projekt začal téměř před rokem a vzbudil ve světě nemalý zájem výrobců elektrických automobilů. Kupříkladu japonská automobilka Nissan uvažuje o jeho využití v modelu Leaf.
Lennon Rodgers, doktorand v oboru strojírenství a člen týmu MIT, říká: „Rychlonabíjení, také známé jako Level III nabíjení, vyžaduje mnohem vyšší napětí než to, které je dodáváno v tradičních domácích sítích. Proto máme také plány k vytvoření dobíjecích stanic, podobně jako existují dnešní čerpací stanice, které budou poskytovat řidičům rychlé a snadné dobíjení.“
Baterie, která se dobije za minutu – nový objev z MIT
Nové baterie z MITu a superkondenzátory, další krok kupředu?
Mladí vědci mimo jiné například zjistili, že lithium-iontové baterie vyráběné firmou A123 Systems jsou pro rychlonabíjení nejvhodnější.
Tyto baterie byly vybrány z několika druhů plánovaných pro elektrická vozidla např. z Fisker Automotive nebo pro autobusy a nákladní vozy od firem Daimler či Navistar.
„Při testech jsme zatížili jeden z těchto článků více než 1 500 nabíjecími cykly. Během testování jsme použili ventilátor, aby se zabránilo přehřátí, které by mohlo zapříčinit degradaci článku.Po tomto zatížení baterie ztratila méně než 10 procent své původní kapacity,“ říká Rodgers.
Podle Rodgerse čelí nyní vývojáři automobilů dilematu, zda vybavit automobily většími bateriemi, které poskytují delší dojezdy, ale je obtížné je dobít rychle, nebo bateriemi menšími, které sice poskytují kratší dojezdy, ale jsou levnější a lépe se rychleji dobíjejí. Proto je analýza ohledně výkonu baterií rozhodující při vyhodnocování nejlepších nabíjecích řešení.