Baterie v létě – jak nové technologie chrání akumulátory před extrémními teplotami
S rostoucími globálními teplotami a častějšími extrémními klimatickými jevy se stále více diskutuje o spolehlivosti a bezpečnosti akumulátorů.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
S rostoucími globálními teplotami a častějšími extrémními klimatickými jevy se stále více diskutuje o spolehlivosti a bezpečnosti akumulátorů.
Uložit energii díky chemické reakci, uchovat ji bez ztrát po dobu několika měsíců a v zimě si s ní zatopit? Přesně …
Vědci z německého Centra pro výzkum solárních a vodíkových technologií ZSW oznámili další průlom ve vývoji výkonných baterií. Výsledky jejich výzkumu dávají teoretický základ k masové výrobě baterií s několikanásobně větší energetickou hustotou a životností, než mají současné nejlepší li-ion baterie.
Vysokonapěťové akumulátory pro BMW i3 jsou vyráběny na nové moderní montážní lince v závodě BMW v Dingolfingu. Kromě článků, které se nakupují od dodavatele, jsou akumulátory patentovaným vývojem BMW.
Německý Fraunhoferův institut naznačuje průlom ve vývoji výkonných a levných baterií. Nejde o žádnou „high-tech“ laboratorní technologii, ale o zásadní vylepšení běžně používaných tzv. tekutých redox baterií (redox flow battery). Němcům se podařilo vyrobit deskové redox baterie o ploše 0,5 m2, které dokáží poskytnout okamžitý výkon až 25 kW.
Magazín Automotive News informuje, že Toyota se chystá komerčně nasadit nový typ baterií s pevným elektrolytem už v roce 2020. Nová generace baterií má nabídnout 3x až 4x vyšší kapacitu než dnešní lithium-iontové baterie.
Už začátkem června 2012 americký výrobce pokročilých baterií A123 Systems varoval své investory, že mu zbývají finance na pět měsíců fungování. Ukázalo se to jako víc než přesný odhad: firma aktuálně ohlásila bankrot. Její výrobu v oblasti automotive odkoupí Johnson Controls.
První rozhovoru o bateriích pro elektromobily podnítil zajímavou diskusi. Dnes přinášíme druhou část, ve které se Zdeňkem Votrubou a Jindřichem Sadilem, odborníky z Ústavu řídící techniky a telematiky Fakulty dopravní na ČVUT v Praze, diskutujeme o bezpečnosti akumulátorů a jejich budoucnosti ve vztahu k tzv. chytrým sítím neboli smart grids.
Elektromobily se v posledních letech začínají dostávat do hledáčku firem i jednotlivců. Všeobecné nadšení mírně zchladila loňská aféra s hořícími bateriemi po crash testu Chevroletu Volt. Jaká je současnost a budoucnost elektromobility? To byla hlavní témata rozhovoru, ke kterému jsem se sešli s odborníky z Ústavu řídící techniky a telematiky Fakulty dopravní na ČVUT v Praze, Zdeňkem Votrubou a Jindřichem Sadilem.
Upravený elektromobil Citroen Berlingo Electrique u příležitosti nedávné výstavy eCarTec v Mnichově podnikl 1000 km dlouhou cestu. Na jedno nabití zvládl vyjet z Flensburgu a dojet do Mnichova, a ještě mu v bateriích zbývala energie.
Japonský hospodářský deník Nikkei informuje, že Toyota tvrdě pracuje na vývoji pevných baterií (solid-state). Ty by mohly nabídnout pro dnes běžné městské elektromobily dojezd až 1000 km namísto v současné době maximálně dosažitelných 200 km.