Malý městský Peugeot iOn dorazil na výroční 50. sraz Peugeot Clubu ČR

Je pátek 11. května 2018, pracovní týden za mnou, a tak vyrážím z Ostravy-Poruby směr kemp Brodský, Červený Kostelec u Náchoda. Je to místo konání výročního 50. srazu Peugeot Clubu ČR. Nebudu tam žádným nováčkem.

Elektromobil Peugeot iOn tažen na laně – v rámci soutěže tahání raritních vozidel do kopce dvojicemi.
foto: archiv autora

autor: Ing. Radovan Burkovič

S kolegou jsme se dvěma Peugeoty Ion navštívili v roce 2015 sraz klubu v kempu Řásná v Telči, kam dorazil na skok i letitý Peugeot 106 electric. Sám jsem pak na jaře 2016 reprezentoval elektrickou mobilitu na Jižní Moravě, Penzion u Šutráku, Rakvice. S manželkou a dětmi jsme měli pro změnu na podzim 2016 sraz doslova za rohem, ve Fulneku, kemp ATC. A dojeli oběma našimi Iony. Sám jsem pak byl o rok později v kempu v Mohelnici.

Dva elektromobily Peugeot iOn se nabíjejí cestou do Telče

Dva elektromobily Peugeot iOn se nabíjejí cestou do Telče
foto: archiv autora

Tentokráte mne ale čeká dlouhá štreka, kdy cesta je cíl. Nepojedu z Ostravy podle www.mapy.cz rychlou, placenou trasou po dálnicích, 256 km za 3:17 h přes Olomouc, Svitavy, Ústí nad Orlicí, Rychnov nad Kněžnou a Náchod.

Táhl bych se – malým městským elektromobilem – zřejmě úsporně devadesátkou nebo v závěsu za kamionem v jeho větrném pytli – nudnou trasou lemovanou protihlukovými stěnami, valy a zářezy v krajině.

Nepojedu ani tu krátkou trasu, horem, bez placení, 205 km za 3:51 h přes Jeseníky a Polsko. Na Opavu, Krnov, Vidnavu, Javorník, Klodsko a Kudowa-Zdrój. Možná by byla hezká, ale rychlonabíjecími stanicemi je doposud nepolíbená. Čtyři pomalé v Opavě mne nespasí, jsou blízko a nabíjení z nich mi trvá z 0 na 100% 4,5 hodiny.

V Polsku je to s rychlonabíječkami veselejší, rostou tam od roku 2017 jak houby po dešti. Nicméně zatím stále jen kolem rychlostních cest a dálnic. Takže sice 6 kusů mám rovnoběžně po trase, ale až u dálnice A4 v Opolí (Opole) a Vratislavi (Wroclaw). Vezmu to po Moravě, mimo dálnice, vesničkami a obcemi, krátkou trasou, přes naše rychlonabíjecí stanice.

Z Ostravy pojedu přes Klimkovice, Studénku, Nový Jičín a Hodslavice, k rychlonabíječce Inchanet ve Valašském Meziříčí, Palackého ulice, 53 km za 1:09 h. Pak směr Hranice na Moravě, Lipník nad Bečvou a Daskabát, k rychlonabíječkám do Olomouce, Dolní novosadská, 64 km za 1:06 h.

Je tu už třetí český Supercharger Tesly a obrovské zázemí čerpací stanice Amigo pro automobilisty s různými pohony, od osobáků po kamiony. Následně minu jak další olomouckou u OC Haná, hned vedle Aquaparku, tak rychlonabíječku u střední průmyslovky v Mohelnici.

Dojedu přes Litovel, Loštice a Mohelnici k nové rychlonabíječce eLuky systém v Moravské Třebové, mezi Aquaparkem a Zimním stadionem, na Tyršově ulici, 60 km za 1:04 h.

Sraz ve Fulneku

Sraz ve Fulneku
foto: archiv autora

Protože má jít o pohodovou trasu, vezmu to pak prohlídkově Orlickými horami do cíle. Jen s dobrou večeří, ve všemi doporučovaném B&B Smokehouse Voštice, před Vysokým Mýtem. Je to kolem Svitav 45 km za 45 minut. Mají tam také rychlonabíječku, také od  Inchanetu.

Tím se vyhnu jak té ve Svitavách, tak celému vějíři v Pardubicích i v Hradci Královém. A bude mne čekat v horách 76 km za 1:33 h. do cíle. Pojedu podle předpisů a budu se, jako známý filmový doktor, kochat. Jen bez jeho častého parkování v pangejtech.

Vyjíždím jen s 15 dílky baterie z 16 na přístrojové desce, dojezdem dle počítače 106 km, na tachometru 60.379 km, v 16:15 h., ve 22,3°C z Ostravy. To už jsem najezdil po městě na onen 1 chybějící dílek baterie 14,3 km od okamžiku, kdy jsem pomalu nabil na 100%.

Z běžné zásuvky 230V 16A. Holt neodkladné záležitosti na poslední chvíli. Obvykle však 1 dílek = 1 kWh = 9 km a méně, podle stylu jízdy, nákladu, teploty, profilu trasy. Tak uvidíme, kdy zmizí druhý dílek.

Malebným Poodřím projíždím předpisově zmíněnou trasu, kupodivu je páteční odpolední provoz minimální. Zjevně nikdo nemá potřebu vyrážet z vesnice na chalupu, jak jsme toho svědky ve městech. S dojezdem 56 km a 7 dílky baterie jsem po 51,5 km v 17:21 h. ve Valmezu (celkově od pomalého nabití baterie do 100% ujeto 66,7 km). Na tachometru je 60.432 km, ochladilo se na 18,3°C a docela fest rozpršelo. Na úspory jsem si nehrál, spotřeba 15,53 KWh/100 km je docela hodně, obvykle je to kolem 13. Nabíjelo se ale prvotně zdarma, takže to vůbec nebolelo.

Rychlonabíjení ve Valašském Meziříčí

Rychlonabíjení ve Valašském Meziříčí
foto: archiv autora

Ve Valmezu mne čeká klasická francouzská rychlonabíječka DBT, dvousystémová, nabízí standardy CHAdeMO a Mennekes. To proto, že majitelem a provozovatelem je Inchanet, firma legendárního Františka Kubiše, prvního majitele Nissan Leaf v ČR a jednoho z prvních třech majitelů ikonického elektromobilu Tesla Model S v ČR.

Umožňuje mu nabíjet vozy v areálu firmy Robe, kterou spoluvlastní, velmi rychle. Díky jejímu zařazení do platebního systému evmapa.cz, stačí na mém mobilu vytočit telefonní číslo, vyvěšené na stojanu, a ozve se: „Vaše číslo je registrováno, stanice je připravena k nabíjení“.

Rozsvícení tlačítka Start vybízí ke stisknutí a zahájení rychlonabíjení. Mohu samozřejmě využít i free wifi u stojanu a spustit ho přímo z mapy na webu evmapa.cz nebo využít platbu kartou. Ale to je z malého displeje telefonu příliš zdlouhavé a nepohodlné.

Já se registroval, vložil si na web kredit a nyní už jen čerpám vytočením telefonního čísla nabíjecího stojanu po potvrzení PINem kdekoliv v ČR. Rychle a jednoduše. Současně mi okamžitě přichází zpráva SMS na mobilní telefon i email do emailové schránky ve znění:

„V systému evmapa.cz začalo nabíjení. Datum a čas: 11.05.2018 17:24 Stanice: Valašské Meziříčí – inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min. Váš aktuální kredit: 387.71 CZK Děkujeme.“

Pokud strávím nabíjením zhruba 20 minut a nabiju na 80%, jak to u rychlonabíječek bývá, budu mít 14 dílků a dobiju něco kolem 7 kWh. Cena 20 x 0,5 + 7 x 4,8 = 43,60 Kč, tedy v přepočtu 6,23 Kč / 1 kWh. Cena pro cestování přijatelná. Doma platím ve vysokém tarifu 5, v nízkém (díky vlastnictví elektromobilu 8 hodin denně pro celý dům) 2,50 Kč / 1 kWh. Rychlonabíječka nečekaně zastavuje a mně přichází zpráva:

„V systému evmapa.cz proběhlo úspěšné nabíjení. Datum a čas: 11.05.2018 17:24-17:25 Stanice: Valašské Meziříčí – inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min Spotřeba: 0.000 kWh Cena: 1.00 CZK Váš aktuální kredit: 386.71 CZK Děkujeme.“

Zvláštní. Občas se takové věci stávají, ale obvyklé to není. Spouštím nabíjení telefonem znovu a opět dostávám potvrzení: „V systému evmapa.cz začalo nabíjení. Datum a čas: 11.05.2018 17:26 Stanice: Valašské Meziříčí – inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min Váš aktuální kredit: 386.71 CZK Děkujeme.“.

Rychlonabíječka na displeji detekuje nabití baterie na 49% a pokračuje v jejím nabíjení nabíjecím napětím 354V a proudem 118A, tedy výkonem pěkných 41,77 kW. Za 5 minut jsme na 64%, nabíjecím napětí stejné, jen proud klesl na 49A, tedy výkon 17,35 kW a dále klesá.

Zastavuji nabíjení při 13 dílcích baterie z 16 na přístrojové desce, displej rychlonabíječky hlásí 77% baterie, 12 minut nabíjení a dodáno 4,1 kWh. To mně sice moc s údaji ve vozidle neštymuje, dílků baterie přibylo 6, tedy 6 kWh. Ale co, dojezd se hlásí 86 km, mám tedy klasickou rezervu 20+ km, jak velí správná elektromobilní filozofie pro cestování na delší trasy.

Vždy s rezervou. Přichází SMS: „V systému evmapa.cz proběhlo úspěšné nabíjení. Datum a čas: 11.05.2018 17:26-17:39 Stanice: Valašské Meziříčí – inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min Spotřeba: 4.100 kWh Cena: 26.18 CZK Váš aktuální kredit: 360.53 CZK Děkujeme.“

V 17:40 h. opouštím Valmez a popisovanou trasou se dostávám do Olomouce, k benzínce Amigo. S dojezdem 28 km a 4 dílky baterie jsem po 64,6 km v 18:46 h na místě (celkově dnes najeto 131,4 km). Na tachometru je 60.497 km, opět se oteplilo na 22,2°C a neprší. A vida, spotřeba je pěkných 13,93 kWh/100 km, přestože úseků mezi obcemi, kde jsem jel 90 km/hod., bylo docela dost.

Se mnou je na rychlonabíječce značky ABB – jsou zde 2 rychlonabíjecí stojany ČEZ a 8 Supercharger stojanů Tesla – také BMW i3 s označením firmy Solar hunter. Počasí tomu sloganu odpovídá, pokud by někde v okolí byly střechy pokryté FVE. Nabíjí standardem CCS Combo, já CHAdeMO.

To je obvyklý rozdíl mezi evropskými a asijskými vozy. Ano, i Peugeot Ion je Asijec, do Evropy se sem tam vozí v originále jako Mitsubishi i-MiEV, většinou však potkáte jeho klony Citroën C-Zero a Peugeot iOn. Označení trojčata tak v elektromobilní hantýrce neodkazuje na kolínská trojčata Peugeot/Citroen /Toyota, ale právě na tyto 3 vozy, které – nejen u nás – rozhýbaly po roce 2010 elektromobilitu.

Elektromobily Peugeot iOn a BMW i3 vedle sebe na nabíječce.

Elektromobily Peugeot iOn a BMW i3 vedle sebe na nabíječce.
foto: archiv autora

Rychlonabíječka na barevném displeji hlásí 23 minut do nabití na 80%, aktuálně je ve voze 30% kapacity baterie. Jsem zvědav, jakým výkonem, z avizovaných 50 kW, se nakonec prokáže. Po 16 minutách jsem na 76% baterie, dodáno 6,18 kWh a do 80% mi zbývá dle displeje 8 minut nabíjení.

To by znamenalo mezi 30 a 76% průměrný výkon rychlonabíječky 23,18 kW. Nu, nic moc, průměrný výkon DBT ve Valmezu byl 29,56 kW. Nakonec si rychlonabíjení zastavuje stojan ABB sám na 82% po 19,39 minutách a dodaných 6,87 kWh.

Platbu tentokráte neřeším, půjčeným čipem ČEZ jsem stojan zapnul a čerpal, bez ohledu na výšku odběru. Majitel čipu hradí měsíčně paušální platbu 544,50 Kč s DPH bez ohledu na to, zda nabíjí a kolik, nebo vůbec ne. Já mezitím peníze utratil v bufetu místní čerpací stanice, která je velmi dobře zásobená a slušně vaří.

Řízek s bramborovým salátem a nealko pivem změnil majitele i místo odpočinku. Kromě tekutých paliv zde nabízí i plyn, elektřinu, myčku a to dokonce i pro nákladní vozidla. V 19:07 h. opouštím ve 23,3°C Olomouc se 14 dílky baterky z 16 a dojezdem dle počítače vozidla 92 km.

S dojezdem 18 km a 3 dílky baterie jsem po 66 km ve 20:26 h v Moravské Třebové (celkově dnes najeto 197,7 km). Na tachometru je 60.563 km, ochladilo se na 20,4°C, stále sluníčko. Spotřeba vystoupala na 16,67 kWh/100 km, nejen kvůli úsekům mezi obcemi, kde jsem jel 90 km/hod., ale stále jsem stoupal do kopců Vysočiny.

V tom Mohelnickém ubývaly dílky baterie závratným tempem. Samozřejmě, kdybych nevynechal rychlonabíječku v Mohelnici, nevadilo by mi to a jel bych až do Svitav nebo dokonce do Vysokého Mýta, ale takto jsem nabíjet musel.

Rychlonabíječka v Moravské Třebové

Rychlonabíječka v Moravské Třebové
foto: archiv autora

Rychlonabíječka je kousek od hlavního náměstí, navigace mne k ní rychle navedla. Platby a spouštění přes evmapa.cz, jako ve Valmezu, jen značka jiná, čínský BLUE electric POWER 45kW instalovaný firmou eLuky systém Lubomíra Kaštovského. Hláška SMS podobná:

„V systému evmapa.cz začalo nabíjení. Datum a čas: 11.05.2018 20:31 Stanice: Moravská Třebová – u Aquaparku Tarif: 6.3 CZK / kWh Váš aktuální kredit: 360.53 CZK Děkujeme.“

Na velkém displeji vidím kromě aktuálního času po 5 minutách od spuštění nabíjecí výkon 28,97 kW, napětí 357,7V, proud 81A, dodaný výkon 3,70 kWh a SOC, tedy nabití baterie, 50%. Po 11 minutách jsou čísla po řadě 17,48 kW, 357,5V, 48,9A, 6,04 kWh a 67%. Po 18 minutách rychlonabíjení 11,66 kW, 357,7V, 32,6A, 7,70 kWh a 79%.

Podobně jako ABB v Olomouci vypne BLUE electric POWER při 82% po 19 minutách nabíjení a dodání 8,03 kWh, když nabíjecí výkon spadl na 10,99 kW. Na přístrojovce vozu svítí 14 dílků baterie z 16 a dojezd 94 km. Tomu odpovídá i SMS:

„V systému evmapa.cz proběhlo úspěšné nabíjení. Datum a čas: 11.05.2018 20:31-20:51 Stanice: Moravská Třebová – u Aquaparku Tarif: 6.3 CZK / kWh Spotřeba: 8.030 kWh Cena: 50.59 CZK Váš aktuální kredit: 309.94 CZK Děkujeme.“

Ve 20:52, ve 21°C, vyrážím rychle dále, abych ve 21:34 h., se 45 km dojezdu a 5 zbývajícími dílky baterie, zastavil v B&B Smokehouse Voštice, před Vysokým Mýtem. A nevěřím vlastním očím a uším. Zvenčí nenápadný objekt restaurace mne uvnitř rázem přenesl do Ameriky 50. let.

Černobílé dláždění, rudou kůží potažené lavice a mohutné polstrované židle, dlouhý bar pult s velkými fotkami jídel nad ním, zní Elvis Presley, následovaný The Beach Boys. Mezi tím poletují v balerínkách servírky v černých upnutých blůzkách s rudě křiklavými nadýchanými širokými sukněmi pod kolena v několika vrstvách.

Prostě Pomáda, Hříšný tanec, Rebel bez příčiny a další kultovní filmy v jednom. Jídlo tady stojí za to, zapomeňte na fastfoody, tady opravdu hamburger vypadá jako na reklamní fotce a chutná ještě lépe. Nemusíte se, jak ve filmu Volný pád, dožadovat snídaně po termínu se samopalem v ruce. Mezitím, co papal páníček, papalo i autíčko.

Ujel jsem 44,6 km (celkově dnes najeto 242,4 km). Na tachometru je 60.606 km, ochladilo se na 18,8°C, je tma, v autě stále příjemných 20,3°C. Spotřeba byla ještě vyšší, 20,18 kWh/100 km, na rovnějších cestách, stále do kopce a mezi obcemi jsem jel skoro pořád 90 km/hod.

Moderní rychlonabíječka Efacec, s níž jsem se prozatím potkal jen ve slovenské Žilině, potvrdila svou pověst rychlíka. I tuhle instalovala firma Inchanet a nabíjecí podmínky byly stejné. Na mobilu se mi objevilo:

„V systému evmapa.cz začalo nabíjení. Datum a čas: 11.05.2018 21:37 Stanice: BBQ Smokehouse – inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min Váš aktuální kredit: 309.94 CZK Děkujeme.“

Ze 42 na 82% jsem se dostal velmi rychle, ještě jsem nestačil pojíst a už mobil hlásil: „V systému evmapa.cz proběhlo úspěšné nabíjení. Datum a čas: 11.05.2018 21:37-21:52 Stanice: BBQ Smokehouse – inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min Spotřeba: 5.320 kWh Cena: 33.54 CZK Váš aktuální kredit: 276.40 CZK Děkujeme.“

Zdržel jsem se do konce pracovní doby, dopil nealko pivo a odcházel s posledními hosty. Bylo jasné, že do půlnoci jsem na místě, příjemně najeden a dobře naložen. Se 14 dílky baterky a dojezdem 93 km jsem ve 22:11 h. ve 20,2°C odjel. 76 km do cíle sice bylo nad rezervu 20+ km, ale už to mělo být jen kopečky sem a tam, pomalu vesničkami, s častou rekuperací nebo plachtěním na neutrál.

Rychlonabíječka ve Vošticích

Rychlonabíječka ve Vošticích
foto: archiv autora

Že opouštím hlavní trasy, to jsem poznal záhy – srny, zajíci, ježci, kuny a další zvěř se neohroženě pásla kolem cest nebo si ji štrádovala napříč. Elektromobil je zjevně neplašil, 2 srnky se daly do pohybu, až jsem dojel přímo k nim. I povrch silnic se změnil a notně se zúžily.

Poloměry zatáček se blížily serpentinám, sem tam na mostku byla značka ukazující, který směr má přednost. Trošku jsem si v té černočerné tmě, s nádhernou hvězdnou oblohou nad hlavou zakufroval, ale pořád v rámci dojezdu.

Nakonec jsem ujel 88 km a s 6 km dojezdu (tedy o kilometr více, než věštil počítač na výjezdu), 1 dílkem baterie a 60.694 km na tachometru zastavil v 15,3°C u otevřené brány kempu Brodský.

Byl vyzdoben logy a nápisy Peugeot, kam jen světlomety mého Ionu dohlédly. Spotřeba 14,78 kWh/100 km. V recepci nikdo, odkaz na restauraci o pár set metrů zpět. Nebudu se vracet, mám stan a ráno vše dořeším.

Chvíli jsem se zcela potichu projížděl rozlehlým spícím areálem, než jsem našel jednu ze svítících chatek, neomylně patřící předsednictvu klubu. Tím jsem si vyjel poslední dílek baterie a auto v sobotu v 00:42 zapojil na běžnou zásuvku, jakých je v kempu nachystaných pro karavany a obytné vozy něúrekom.

Pomalé dobíjení v kempu Brodský

Pomalé dobíjení v kempu Brodský
foto: archiv autora

Fungovala a Ion se hned začal nabíjet 230V a 16A, tedy výkonem 3,6 kW, jak jsem si ověřil na pojistkové skříni z druhé strany sloupku se zásuvkami. V 05:15 h. tedy mohu vyrazit opět na cestu se 100% baterie, pomyslel jsem si. Ale vyrazil jsem ihned, do zmíněné chatky, kde už jsem, díky volné posteli, dostatku tekutin i pochutin, zůstal. Po 328,6 km a dosti neuvěřitelných 8 hodinách strávených na cestě.

Dopoledne byl Peugeot Ion součástí jedné ze soutěží pro členy klubu, kdy 2 lidé tahají na laně do kopce nějaké nezvyklé auto, samozřejmě značky Peugeot. Veterán, závodní RS nebo právě elektromobil. Premiéra to nebyla, na jednom ze zimních srazů už Ion vystupoval, ale úspěch to byl plný, jak zpívá Jaromír Nohavica.

Vzhledem k pozdnímu rannímu startu sice chyběl na focení jubilejní padesátky, složené z aut účastníků. Nevadilo to, přebytečné vozy nakonec udělaly alespoň podtržítko.

Jubilejní padesátka v kempu Brodský.

Jubilejní padesátka v kempu Brodský.
foto: archiv autora

Odpoledne jsem se odvážně vydal na orientačně-znalostní soutěž klubu, okruh 43 km po okolních zajímavostech a památkách. S cílem je nejen nalézt, ale zjistit odpovědi na otázky v itineráři a nakonec dorazit v časovém limitu na první, grilovanou večeři do kempu. Povedlo se.

Jsa hendikepován pouhými 3 hodinami spánku a trojjedinou osobou coby řidiče, navigátora i znalce historie, jsem se sice neumístil, ale projel vše a v limitu. Odměnou bylo po horkém dni večerní koupání v rybníce – navzdory 3 ledovým mužům, Pankráci, Serváci i Bonifácovi – doplněno grilovanými špízy druhé večeře a místním pivem Primátor z Náchoda.

Spát se šlo po pátečním a sobotním programu tentokráte docela brzy. Ranní nedělní koupel v rybníce, před bohatou snídaní a slavnostním vyhlášením vítězů, odpočinek završila.

V neděli v 09:57 h., v 19,2°C, se 100% baterky, dojezdem 106 km, na tachometru 60.764 km (doposud ujeto 398,3 km) jsem nádhernými Orlickými horami, zalitými sluncem, vyrazil k domovu.

Záměr byl jednoduchý – nespěchat, užívat si, oběd s rychlonabíjením v BBQ Smokehouse, pak zastávka v Moravské Třebové a Olomouci, kde bych se eventuálně mohl připojit ke třetímu srazu elektrovozidel na Horním náměstí. Ten už od rána běžel, bohužel beze mne. A pak do Ostravy. Přímo nebo přes Valmez.

Do sytosti jsem si užil – díky spuštěným uzavírkám silnic v okolí – Orlických hor, krásných městeček i průjezdů středověkými náměstími. Nebylo divu, že jsem objížďkami dorazil k Vysokému Mýtu až v 11:23 h. Jen s 22 km dojezdu, 4 dílky baterie, 60.843 km na tachometru, po ujetých 78,9 km (doposud ujeto 477,3 km), v teplých 23,8°C.

Spotřeba 15,21 kWh/100 km. Rychlonabíječka ukazovala 29% baterie a SMS hlásila: „V systému evmapa.cz začalo nabíjení. Datum a čas: 13.05.2018 11:26 Stanice: BBQ Smokehouse – inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min Váš aktuální kredit: 249.36 CZK Děkujeme.“

Ten kredit se mi zdál podivně malý a ke svému údivu jsem narazil na následné SMS po ukončení nabíjení (později v PC i a emaily z pátečního nabíjení), které postupně psaly toto:

„V systému evmapa.cz začalo nabíjení. Datum a čas: 11.05.2018 21:52 Stanice: BBQ Smokehouse – inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min Váš aktuální kredit: 276.40 CZK Děkujeme.“

„V systému evmapa.cz proběhlo úspěšné nabíjení. Datum a čas: 11.05.2018 21:52-21:52 Stanice: BBQ Smokehouse – inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min Spotřeba: 5.320 kWh Cena: 26.04 CZK Váš aktuální kredit: 250.36 CZK Děkujeme.“

Nabít za 1 minutu 5,32 kWh je úctyhodný výkon 319,2 kW, bohužel takové rychlonabíječky u nás ještě nemáme, první se budují v Německu. Ani 150 kW nemáme, pomineme-li Superchargery, které se jim blíží, ty stojí první v Polsku a brzy budou na Slovensku. Takže chybička, která mne ale stála 26,04 Kč z kreditu. U toho však nezůstalo, přišly další SMS a emaily, zmizely další penízky z kreditu:

„V systému evmapa.cz začalo nabíjení. Datum a čas: 11.05.2018 21:55 Stanice: BBQ Smokehouse – inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min Váš aktuální kredit: 250.36 CZK Děkujeme.“

„V systému evmapa.cz proběhlo úspěšné nabíjení. Datum a čas: 11.05.2018 21:55-21:55 Stanice: BBQ Smokehouse – inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min Spotřeba: 0.000 kWh Cena: 0.50 CZK Váš aktuální kredit: 249.86 CZK Děkujeme.“

„V systému evmapa.cz začalo nabíjení. Datum a čas: 11.05.2018 21:55 Stanice: BBQ Smokehouse – inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min Váš aktuální kredit: 249.86 CZK Děkujeme.“

„V systému evmapa.cz proběhlo úspěšné nabíjení. Datum a čas: 11.05.2018 21:55-21:55 Stanice: BBQ Smokehouse – inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min Spotřeba: 0.000 kWh Cena: 0.50 CZK Váš aktuální kredit: 249.36 CZK Děkujeme.“

Teprve nyní mi bylo jasné, proč je kredit o tolik nižší, místo 276 jen 249 Kč. Budu to muset reklamovat. Nejde o těch +-30 Kč, ale někde je chyba a řidiči s nízkým kreditem by to mohlo znemožnit nabíjení a další jízdu. Prostě by kredit vyplýtval, ač by nic nenabil, jako já.

Tentokráte proběhlo vše v pořádku a SMS: „V systému evmapa.cz proběhlo úspěšné nabíjení. Datum a čas: 13.05.2018 11:26-11:49 Stanice: BBQ Smokehouse – inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min Spotřeba: 6.080 kWh Cena: 41.18 CZK Váš aktuální kredit: 208.18 CZK Děkujeme.“

Mne zastihla ještě nad dobrým jídlem. Nespěchal jsem. Maje 13 dílků baterie a dojezd 88 km, vyrazil jsem ve 12:02 hodin v 30,9°C (ve voze 41°C) s klimatizací a plnou rychlostí směr Moravská Třebová.

Tam jsem byl ve 12:43 h., teplota venku 23,6°C (ve voze za čelním sklem 34,1°C, ale snesitelných ve vánku klimatizace), dojezd pouhých 12 km a 2 dílky baterie z původních 13. Na tachometru 60.888 km, ujeto 45,8 km (od pátku 523,1 km). Spotřeba šílených 24,02 kWh/100 km. Holt rychlá jízda s klimatizací dělá své.

Klidně sníží dojezd o 30%. Při plném výkonu si řekne o skoro 5 kWh, což je u 16 kWh baterie prostě mnoho. Moderní vozidla využívají tepelné čerpadlo a tam je – i díky silnějším bateriím – úbytek dojezdu nepatrný. Čínská rychlonabíječka začala auto zásobovat výkonem 35,09 kW, takže po 2 minutách už dodala 1,68 kWh a dostala baterii na 33%. SMS hlásila:

„V systému evmapa.cz začalo nabíjení. Datum a čas: 13.05.2018 12:45 Stanice: Moravská Třebová – u Aquaparku Tarif: 6.3 CZK / kWh Váš aktuální kredit: 208.18 CZK Děkujeme.“

Rychlonabíjení opět v Moravské Třebové

Rychlonabíjení opět v Moravské Třebové
foto: archiv autora

Po 9 minutách výkon spadl na 18,27 kW, nabito bylo na 57% a dodáno 4,84 kWh. Na 12 kW klesl výkon po 16 minutách, to už bylo v baterii 6,69 kWh navíc a ukazovala 71%. Stanice sama ukončila nabíjení po 23 minutách, stav 81% a dodáno 7,92 kWh. Abych v ostrém slunci něco na displeji vůbec přečetl, musel jsem stanici zastínit bundou.

Špatně se četly i SMS. „V systému evmapa.cz proběhlo úspěšné nabíjení. Datum a čas: 13.05.2018 12:45-13:08 Stanice: Moravská Třebová – u Aquaparku Tarif: 6.3 CZK / kWh Spotřeba: 7.915 kWh Cena: 49.86 CZK Váš aktuální kredit: 158.32 CZK Děkujeme.“

Zatímco teplota venku vystoupala na 26,3°C, uvnitř ukazoval teploměr 38,5°C. Holt klon Peugeot Ion, na rozdíl od originálu Mitsubishi iMiev, neumí v průběhu nabíjení chladit/ohřívat interiér. To je velká škoda, zde udělali francouzští soudruzi z koncernu PSA obrovskou chybu, když z klonů tuto funkcionalitu vyřadili.

A bohužel, nebyla jediná, která Iony a Zera oproti iMiev zmrzačila. Se 14 dílky baterie a 82 km dojezdu, jsem ve 13:08 h. vyrazil do Olomouce. Tentokráte jsem zvolil trasu spodní, ne přes Litovel, ale přes Konice a Náměšť na Hané, nedaleko Prostějova. Jel jsem tudy poprvé.

Trasa vedla převážně vesničkami, díky pomalé jízdě jsem nakonec vypnul klimatizaci a větral okny, bylo to příjemnější a okolí nádherně jarně vonělo. Lesy, louky, pole, vesničky s upravenými kvetoucími zahradami.

Po 63,5 km, se zbylými 22 km dojezdu, 4 dílky baterie, na tachometru 60.952 km (od pátku najeto 586,7 km), jsem byl na rychlonabíječce ČEZ Dolní novosadská. Venku 25,5°C, v autě 31,8°C. Ukázala 29% baterie a 23 minut, potřebných k nabití na 80%.

Rychlonabíjení v Olomouci.

Rychlonabíjení v Olomouci.
foto: archiv autora

Během malé chvilky se projevil místní elektrosraz. Tentokráte vedle mne nabíjel starší bílý Nissan Leaf, ale s 30 kWh baterií, jak jsem se později dozvěděl od majitele. Probrali jsme i zahřívání baterie nového Nissanu Leaf 40 kWh baterie a ejhle, má s tím potíže už i tento, jak se ukázalo na cestě do Itálie.

Následně dorazil ještě starší demonstrační modrý Leaf s 24 kWh baterií a zahrádkou na střeše, původně loni osazenou suchomilnými rostlinami. Dnes bohužel prázdnou. Dále dodávka Nissan e-NV200 a postupně i Tesla Model S a Tesla Model X. Část nabíjela, část nemusela. Vraceli se po návštěvě zámku zpět na náměstí, akce měla skončit až v 18 hodin. To jsem nemohl ignorovat a připojil se.

Zatímco jsme diskutovali nad výbornou kávou a zmrzlinou v bufetu přilehlé benzínky Amigo, po 19,5 minutách se stojan sám vypnul, nabito na 82%, dodaných 6,36 kWh. Se 13 dílky baterie a 75 km dojezdu, v 15:20 h., za stejného horka, přejíždíme během 8 minut a 4 km na Horní náměstí Olomouc a připojujeme se k elektromobilnímu srazu. Auto parkuji, vybavuji letáky a plakátky, dávám do pomalé zásuvky nabíjet a vyrážím shlédnout vystavené věci i podebatovat s elektromobilisty.

Kromě pořadatele a budovatele nabíječek Lubomíra Kaštovského i s Janem Rýznarem, který totéž činí na Šumpersku. Jeho tradiční velká prezentace dnes zahrnuje přívěs s pergolou, dotažený Teslou Model X, a vedle parkující Model S v novém faceliftu. Těší mne, že v dohledné době přibydou v horách Jeseníků další rychlonabíječky.

Nebýt soukromníků, nikam se na Moravě s elektromobilem nedostanete. Na místě je na prodej krásný , o kousek vedle stojí designově vymazlený Fiat 500e, který dorazil až z Jižních Čech. Jeho řidič, mj. majitel Tesly Model S, si ho v městském ježdění nemůže vynachválit. Chystá se s ním, podobně jako já byl na srazu Peugeot clubu, na sraz Fiat clubu.

Teprve v 19:10 h., po sbalení všeho na náměstí, ve 25,5°C, se 108 km dojezdu a 100% baterie, vyrážím do Ostravy. Rozhoduji se pro starou cestu přes Lipník, Hranice, Nový Jičín a Příbor, bez nabíjení cestou. Ale nedaří se mi. Vjíždím do Nového Jičína, na displeji 5 dílků baterie a 34 km dojezdu.

Domů to sice mám jen 38 km přes Studénku a Klimkovice, ale chci jet rychlejší trasou přes Příbor, mám hlad a toaleta by se taky šikla. To už je 43 km a rychlou jízdou, nic pro méně než třetinu baterky. Zastavuji ve 20:32 h. u rozvodných desek v podzemí OC Tabačka Nová Jičín, nabíjím zdarma z běžné zásuvky 230V 16A výkonem 3,6 kW.

Na tachometru 61.030 km, ujeto 74,1 km (od pátku 665,2 km), spotřeba 14,85 kWh/100 km. Po toaletě nakupuji něco na zub v Albertu, a díky zavolání domů pořizuji rovnou malý víkendový nákup.

Pomalé nabíjení v obchodním centrum v Novém Jičíně.

Pomalé nabíjení v obchodním centrum v Novém Jičíně.
foto: archiv autora

Ve 21:17 h., s 8 dílky baterky, kapacitou 50% a dojezdem 52 km, vyrážím po rychlostkách směr Ostrava-Plesná. Přes Příbor, Mošnov a Starou Ves nad Ondřejnicí. Ve 22:13 h jsem konečně doma, v garáži.

Ujeto 42,9 km, dojezd 11 km, poslední 2 dílky baterie, spotřeba 13,99 kWh/100 km. Na tachometru 61.073 km, od pátku najeto 708 km. Dávám auto na pomalý nabíjecí kabel do běžné zásuvky, 230V 10A, výkon 2,3 kW a jdu spát.

Ráno, v pondělí, je nabito nočním nízkým tarifem chybějících 14 dílků, baterie jich má 16, 100% kapacity a ukazuje dojezd 123 km. Ten by se mi v neděli večer hodil. Určitě není mnoho lidí, kteří by takovou trasu a program absolvovali s rodinou a dětmi.

Ale když uvážíme, kolik tichých bláznů hodiny hledí přes rybářský prut do vody, a kolik „dárců orgánů“ se vydává o víkendech pomalu na motorkách na dlouhé štreky, není to zase tak velké vybočení z normálu. Ta tichá jízda v kulisách naší krásné, rozkvetlé země, za to stála.

vlastní

13 Comments on “Malý městský Peugeot iOn dorazil na výroční 50. sraz Peugeot Clubu ČR”

  1. Supr clanek! Vubec jsem nevedel o te nove nabce v Moravske
    Supr clanek! Vubec jsem nevedel o te nove nabce v Moravske Trebove od eLukyho.

    V Novem Jicine v te Tabacce ty zasuvky, by tam mel majitel udelat wallbox a stani, jinak bych tomu nerikal nabijeccka, to jsou zasuvky pro udrzbu a nabijet tam auto muze byt rizikove.

    1. Děkuji za pochvalu.
      Občas je nutno se kouknout na své

      Děkuji za pochvalu.

      Občas je nutno se kouknout na své trasy, co na nich hezkého přibylo. Máme dobrý rok, přibývá to docela rychle.

      V Tabačce nás díky domluvě tolerují a jsme za to vděční, protože díra bez nabíjení mezi Olomoucí a Ostravou je veliká. Je to přesně jak píšete, ale cesta k wallboxu tam bude ještě asi dlouhá. Buďme rádi za 4 zásuvkové desky.

      1. Vyborny clanek, hlavne ty podrobnosti ohledne dojezdu a
        Vyborny clanek, hlavne ty podrobnosti ohledne dojezdu a narocnosti jednotlivych useku, poznamky k nabijeni, pro „planovace“ EV dojezdu je to velmi uzitecne info.

        Ta nova nabijecka v M.Trebove umozni podle vseho dojezd z a do Olomouce prusmykem podel ricky Trebuvky pekne po rovince a vyhneme se tak Mohelnickemu kopci. Litovel-Lostice-Vlcice-Jerman-Kozov-Trnavka-Trebova (prakticky rovinka v profilu mapy.cz).

        V Novem Jicine je tusim jeste ta nova stanice Type2, ale ta je na blbem miste, tu meli dat prave do te Tabacky..

        1. Děkuji za pochvalu, s tím záměrem byl článek napsán.
          Děkuji za pochvalu, s tím záměrem byl článek napsán. Majitelů trojčat přibývá, a to zejména těch léty nepoučených, co si ho kupují jako první elektromobil, ojetinu. Detailní informace s fotkami, co se kvůli rozsahu zde už nevešly, jsou na těchto webech:
          https://www.peugeot-club.com/topic/98752-prakticke-zkusenosti-z-provozu-postupne-doplnovane/?page=14&tab=comments#comment-1870756
          http://www.elektroforum.cz/viewtopic.php?f=9&t=330
          http://teslaclub.sk/forum/všeobecné-fórum/elektrické-vozidlá/peugeot/568-peugeot-ion-citroen-c-zero-mitsubishi-i-miev/page5.

          Umístění v Moravské Třebové je opravdu z hlediska dojezdů malobaterkáčů výborné, navíc jde i o velké píár pro elektormobilitu. Na stadion i koupaliště tam chodí a jezdí hodně lidí. U obou zastávek jsem měl několik rozhovorů s okolojdoucími.

          V Novém Jičíně je i jedna ze sítě http://www.krajskenabijecky.cz, což je wallbox značky Siemens s kabelem a koncovkou Mennekes, zapojený v systému evmapa.cz. Jeho umístění bylo limitováno objekty v majetku Moravskoslezského kraje, aby bylo umístění rychlé a bez překážek typu smluv o pronájmu, věcného břemene atp..

Napsat komentář