Po úspěšných testech autobusů s vodíkovým pohonem v posledních několika letech byla v úterý v Londýně zavedena pravidelná linka tohoto ekologického autobusu na frekventované turistické trase RV1.
David Edwards, mluvčí Transport for London, poznamenal: „Jedná se o novou generaci hybridních autobusů, využívajících k pohonu vodíkové palivové články. Tyto vozy byly navrženy a vyvinuty na základě našich požadavků a v případě, že se prokáží jako spolehlivé a vhodné pro potřeby Londýna, budeme vážně zvažovat rozšíření vozového parku.“ Očekává se, že do poloviny roku 2011 přibude dalších sedm těchto vozidel.
Vodíkové palivové články vyrábí elektřinu, která je ukládána do baterií. Při produkování elektřiny nedochází k uvolňování žádných emisí, což má pozitivní vliv na kvalitu ovzduší ve městech, na rozdíl od starých dieselových autobusů.
Autobusy jsou také schopny vyrábět elektřinu prostřednictvím brzdění, takže se baterie stále průběžně dobíjejí. To umožňuje cestovat autobusem po dobu až 18 hodin, bez nutnosti doplňovat palivo.
Zavedení této technologie do hromadné dopravy Londýna koresponduje s otevřením největší britské vodíkové čerpací stanice, která se nachází ve východním Londýně.
Jedinou otázkou tak zůstává cena, jelikož je tato technologie poměrně nová a do ceny se promítá i její dosavadní vývoj a výzkum. Pokud se vodíkové autobusy osvědčí a prokáží výrazný pozitivní vliv na životní prostředí, bude se dle odborníků i cena dostávat na přijatelnější hladinu.
Prvním městem, které zavedlo pravidelnou autobusovou linku vodíkových autobusů, byl Madrid. Rychle za ním následoval Hamburk, Perth a Reykjavík. V Berlíně chtějí mít 14 vodíkových autobusů a 40 dalších vodíkových aut v provozu do roku 2016.
//nitra.sme.sk/c/5695799/pre-
//nitra.sme.sk/c/5695799/pre-nehodu-kamiona-s-vodikom-museli-evakuovat-ludi.html
„Jedinou otázkou tak
„Jedinou otázkou tak zůstává cena … “ No mňa napadá ešte jeden problém … odkiaľ plánujú získavať vodík. V súčasnosti sa tuším vyše 90 percent vodíka produkuje z fosílnych palív. Takže jeho cena porastie s poklesom ich produkcie, rovnako ako cena benzínov a nafty. Samotné vodíkové články sa vyznačujú vysokou cenou a krátkou životnosťou. Význam takéhoto autobusu (možno aj viacerých kusov) by som videl ako zaujímavý experiment na doladenie technológií … no dokiaľ sa nedotiahne technológia na výrobu vodíka, tak by som im veľký význam neprikladal.
Existuje mnoho způsobu jak
Existuje mnoho způsobu jak vyrobit vodík, avšak jako efektivní se v poslední době údajně jeví výroba vodíku jadernými reaktory čtvrté generace tzv. GEN IV. Ať už to bude tak nebo jinak věřím, že se největší mozky s tímto problémem ještě zdárně poperou. Ivo Hradil 🙂