Na aktuální prezentaci pro média v Tokiu odhalila Toyota vnější design a japonské ceny svého nového sedanu na vodíkové palivové články, jenž se na loňském autosalonu v Tokiu poprvé ukázal v podobě konceptu.
foto: Toyota
• Odhaleno konečné designové ztvárnění sedanu na palivové články
• Sedan poháněný palivovými články se do dubna 2015 představí na japonském trhu a v létě 2015 bude následovat Evropa se Spojenými státy
• Předběžná cena pro Japonsko byla stanovena na cca 7 mil. jenů; o cenách pro USA a Evropu bude rozhodnuto později
Vůz bude do dubna 2015 uveden na japonském trhu; v současnosti již probíhají přípravy k tomu, aby se nový sedan v létě 2015 začal nabízet i zákazníkům ve Spojených státech a Evropě.
V Japonsku se sedan poháněný palivovými články začne prodávat u dealerů vozů Toyota a Toyopet přibližně za 7 mil. jenů (dopor. maloobchodní cena; nezahrnuje spotřební daň, v přepočtu asi 1,4 mil. Kč). Zpočátku budou prodeje omezeny pouze na oblasti, kde se již rozvíjí potřebná infrastruktura k tankování vodíkového paliva.
O cenách pro Evropu a USA doposud nebylo rozhodnuto. Později budou dále zveřejněny podrobnější informace, jako např. specifikace, přesné ceny a prodejní cíle.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Vodíková Toyota FCV již letos v prosinci
V Kalifornii otevřena další vodíková čerpací stanice
Evropský parlament schválil směrnici o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva
Zasazení automobilky Toyota o vývoj vozů šetrných k životnímu prostředí staví na třech základních zásadách: využívání různých zdrojů energie; vývoj hospodárných vozů s nízkými emisemi; a zasazení o skutečně pozitivní změny v oblasti ekologie cestou širšího prosazování těchto automobilů.
Vodík představuje velmi slibné alternativní palivo. Lze jej produkovat pomocí řady různých primárních zdrojů energie — včetně energie ze slunce a větru — a rovněž se snadno ukládá a přepravuje. Po stlačení vykazuje vyšší hustotu energie než akumulátory. Kromě svého potenciálu v roli paliva pro domácnosti i automobily lze vodík využívat i v mnoha dalších oblastech, včetně výroby energie v masovém měřítku.
Toyota se věnuje vlastnímu vývoji vozů na palivové články po dobu více než 20 let. Soustava palivových článků od Toyoty obsahuje vlastní sadu článků označovanou FC Stack, která generuje elektřinu pomocí chemické reakce vodíku a kyslíku s využitím vysokotlakých zásobníků na vodík. Své vozy „Toyota FCHV“ typu SUV začala Toyota pronajímat vybraným uživatelům v Japonsku a USA již v roce 2002.
Od té doby prodělala používaná sada palivových článků zásadní vylepšení. Dnes představovaný sedan na palivové články se může krom jiného pochlubit výkonem a dojezdem srovnatelným s benzínovými vozy, přičemž tankování paliva trvá pouhé tři minuty. Během jízdy pak automobil produkuje pouze vodní páru vznikající reakcí vodíku s kyslíkem.
Vozy poháněné palivovými články napomáhají k diverzifikaci paliv používaných v dopravě, za provozu nevypouštějí žádné emise CO2 ani jiné látky škodlivé pro životní prostředí, a nabízejí přitom uživatelské pohodlí srovnatelné s klasickými vozy na benzín.
Toyota je přesvědčena o velkém potenciálu tohoto typu pohonu, jenž je ideální z hlediska ochrany životního prostředí a napomáhá k budování společnosti s trvale udržitelnou mobilitou.
Výkonný viceprezident společnosti Toyota Motor Europe Karl Schlicht uvedl: „Z nástupu technologie palivových článků máme ohromnou radost. Čeká nás samozřejmě ještě řada otázek k vyřešení, jako je např. dostupnost infrastruktury pro tankování nebo širší propagace mezi zákazníky. Díky zkušenostem s hybridními pohony však máme dostatek poznatků k tomu, abychom uvedli tuto novou technologii na trh. V Evropě budeme postupovat krok za krokem a vůz uvedeme postupně na vybraných trzích. Jsme nicméně přesvědčeni o tom, že popularita vodíku coby paliva pro automobily bude v dalších letech růst.“
Společnosti spadající do skupiny Toyota se nyní věnují i dalším iniciativám v oblasti využití vodíku, jako je např. vývoj a testování palivových článků pro použití v domácnostech nebo vývoj vysokozdvižných vozíků či autobusů poháněných palivovými články.
Ja vodiku neverim, ale to uz
Ja vodiku neverim, ale to uz jsem tu rikal davno…
Az Toyota zverejni i technicke parametry tak budeme chytrejsi, ale do te doby je to proste moc drahe (dyt to zacina na skoro stejne cene jako Tesla 1,7 mil.) a neni to kde „natankovat“, na rozdil od elektromobilu, kde kazda zasuvka je „benzinkou“.
vcelku souhlasím až na tu
vcelku souhlasím až na tu cenu. Na to jak ta vodíková legrace musí být proti bateriovému elektromobilu o hodně náročnější technologie, tak mi to přijde naopak docela levné, já tipoval že to pod 2mega nedají.
do dvou mega to je jen 15%
do dvou mega to je jen 15% 🙂
Však to také nedali. To
Však to také nedali. To auto je prodáváno pod cenou. Toyota to přiznává. Navíc je masivně dotováno japonskou vládou a existují ještě další pobídky…
a tak to jo
a tak to jo
Vodík se snadno ukládá
Vodík se snadno ukládá ???
a toto vám řekl kdo, požadavky na těsnost nádrží, potrubí pro transport vodíku jsou vyžší než u zemního plynu, propan butanu, vodík uteče při určitém tlaku a skupenství i skrz stěnu tlakové nádoby
Viacerí tu porovnávate
Viacerí tu porovnávate cenu elektromobilu a automobilu na palivový článok. Sám sa čudujem že automobil s palivovým článkom dokážu predávat za cenu 1,4mil kc, kedže 1kW palivový článok stoji cca 1000e. Ak si ešte pamätáte honda FCX clarity bola tak drahá, že zákazníci si ju mohli len prenajímat. Aj keby bola sériová výroba neviem ako veľmi objemná, tá cena 1,4mil je podľa mňa nereálna.
Ďalšia vec – prečo nie metanol. Základná myšlienka prečo využívať alternatívny zdroj energie sa jeho využívaním stráca (vznikajú emisie pri jeho reakcii aj v palivovom článku). Ďalšia vec priamometanolový palivový článk (DMFC) má stále veľa nedostatkov – malá účinnosť, malá životnosť, drahší ako PEMFC. Ak by sa využíval metanol s PEMFC článkom (rovnaká technológia palivového článku ako pre čistý vodík) je potrebné využívať na palube automobilu reformér paliva. Tým sa veľmi zníži celková účinnosť energetického systému, navýši jeho cena a úžitok pre životné prostredie nieje tak badateľný. Vodíkové automobili či niektorý odporcovia chcú alebo nechcú sú určite budúcnosť, možno nie blízka ale tak do 10-20 rokov, kedy bude ich cena, dojazd, životnosť a bezpečnosť konkurencieschopné.
Mě fascinuje, jak stále
Mě fascinuje, jak stále někdo řeší naprosto neškodné emise CO2. Kdyby radši EU řešila emise dusíku a dalších částic, které jsou podstatně škodlivější. Ale ne, oni se zaměří na produkci CO2. Navíc u metanolu by produkce CO2 nebyla zas tak velká, nebojte.
Ano, dusík je obsažen ve
Ano, dusík je obsažen ve spalinách všeho, co pálí vzduch… Je totiž obsažen v tom vzduchu – přibližně je ho tam 80%, z toho je jasné, jak moc je nebezpečný… 😛
Nebo myslíte oxidy dusíku?
To je snad jasné, že mám
To je snad jasné, že mám na mysli NOx… Pak také O3, saze, přímovstřikové benzíny také nanosaze, různé aromatické uhlovodíky apod.
Monitorují se všechny
Monitorují se všechny emise nejen CO2 (i jaderné). Ale zpravidla když poklesnou emise CO2 u nějakého zařízení (např. zvýšením účinnosti), tak většinou také klesnou i ostatní emise.
1,4 mil je bez dane. S dani
1,4 mil je bez dane. S dani je to 1,7 mil. A za 1,8 mil (uz vcetne DPH) muzete mit 60kWh Teslu 🙂
vodik je palivo
vodik je palivo budúcnosti…a tým aj ostane
Do chvíle, kdy začneme
Do chvíle, kdy začneme využívat fůzní reaktory.
Je to moc hezká pohádka.
Je to moc hezká pohádka. Zatím se to nedaří ani v kolosálních rozměrech, a to už to řeší přes 50 let. Že by to někdo dokázal nacpat do něčeho co se pohybuje, tak o tom někdy v příštím století.
Ve článku mi schází
Ve článku mi schází důležité údaje týkající se technické specifikace. Hlavně pokud se týče životnosti článku. Tak jsem se podíval na web a Wikipedia má velmi podrobný popis. http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle#Service_life
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell
Vypadá to, že vodíkový článek má podobnou životnost jako vozidlo – kolem 7300h, tj asi 35000km. Vzhledem k tomu, že jde o startovací model, zdá se, že tato technologie bude hodně konkuroval elektrickým automobilům. Na druhou stranu se ani tento vůz bez baterie zřejmě neobejde, takže to vypadá na trochu jiný segment trhu – auto na delší cesty mimo město.
Těch 35000 je překlep,
Těch 35000 je překlep, že? Má tam být 350000 km. A díky za info.
Ano, je to tak.
Ano, je to tak.
Na delší cesty mimo město
Na delší cesty mimo město by byly super range extendery v podobě přívěsných minivozíků. Vemte si to. Vezmete si malý elektromobil, zapojíte vozík, který funguje jako range extender a ještě má solidní nákladový prostor a můžete pohodlně vyrazit na dlouhé cesty…
Taky si myslím ,že
Taky si myslím ,že těsnost spojů palivové soustavy v delším časovém horizontu , může být problematická .Servis a údržba bude asi dost drahá.
Budoucnost patří
Budoucnost patří kombinací zdrojů a vodík bude určitě hrát významnou roli v dopravě .
2014 Toyota FCV – hydrogen sedan
https://www.youtube.com/watch?v=mQgnar4MCos
CES 2014: Toyota Announces Hydrogen Fuel Cell Vehicle for 2015
https://www.youtube.com/watch?v=2bluUNxVLhE
The Hydrogen Fuel Cell Vehicle
https://www.youtube.com/watch?v=rF51Zhv-NOc
A co Honda Jako by se projekt pozastavil/zamrznul?
Honda FCX Clarity: How it works
https://www.youtube.com/watch?v=uxMuYMOMh1U
Hyundai KIA fuel cell car crosses Denmark as first electric car ever
https://www.youtube.com/watch?v=lbO4PInKCAA
Hyundai Hydrogen Fuel Cell Vehicle – Advanced Tech
https://www.youtube.com/watch?v=zkL5bxdmAlY
Ať žije vodík 😀
Tohle
Ať žije vodík 😀
Tohle fakt miluju, třeba text „Vodík představuje velmi slibné alternativní palivo. Lze jej produkovat pomocí řady různých primárních zdrojů energie …“ se dá krásně přeložit do srozumitelného jazyka – dovedeme vyrobit vodík z vody a stlačit ho za cenu ztráty pouhých 60% použité energie, ale to nás netrápí, neboť se vodík dá měřit na litry a tudíž se na to dá aplikovat spotřební daň a navíc si ho lidi nebudou moci vyrábět doma, takže budou odkázáni na naši infrastrukturu.
Přiznávám stále nechápu, proč se raději nezaměří na metanol místo vodíku. Lze ho používat identicky, při katalytické reakci v palivovém článku reaguje stejně jako vodík, infrastruktura už existuje (převoz a zpracování je stejné jako s benzínem), nemusí se stlačovat, nehrozí u něho samovolný výbuch.
Ještě na zamyšlení – vodík z každé nádrže uniká – jsem opravdu zvědav jak se bude chovat auto na vodík v nevětrané garáži pokud tam auto zůstane třeba měsíc – jestli se tam pod stropem nevytvoří výbušná směs – vodík se vzduchem reaguje opravdu rád a lehce
Vodík doma běžně
Vodík doma běžně vyrábím z přebytečné elektrické energie, zatím ovšem pouze pro „zábavu“.
Metanol nebo metan je lepší to máte pravdu, ale jak jej doma vyrobím z elektrické energie?
Myslím že nádrž těsní lépe než garáž. Pokud bude vodík unikat přes ocelovou nádrž, strop garáže jej už vůbec nezastaví. Musela by tam být opravdu velká díra aby se tam stačilo nahromadit dostatečné množství vodíku. Navíc vodík se vzduchem i průběžně pomalu reaguje.
Metanol by byl super. Vodík
Metanol by byl super. Vodík si doma vyrobíte, ale budete mít problém s čistotou a jeho následným stlačením do kapalného skupenství. Metanol si doma vyrobíte s podstatně menšími problémy biologicky z odpadu vody a Slunce, proženete přes kolonu a máte hotovo.
Jen aby to nebyl etanol 🙂
Jen aby to nebyl etanol 🙂 To bych musel ještě danit.
Metan se dá také vyrobit z
Metan se dá také vyrobit z vodíku reakcí s CO2, ale účinnost je zatím nízká.
Nejdůležitější větu co
Nejdůležitější větu co jste napsal, vodík si lidi nemohou(s velkými problémy mohou) vyrábět sami doma a o to jde především.
Bude se vymýšlet cokoliv jiného než levný elektromobil…
Vodík se dá průmyslově
Vodík se dá průmyslově vyrábět několika postupy, viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Vod%C3%ADk např. ze zemního plynu http://www.snizujeme.cz/clanky/vyuziti-zemniho-plynu/ Zajímavá je výroba jadernou energií.
A to skladování už také není zase takový problém, viz http://www.hytep.cz/cz/clanky/kategorie-clanku/clanky/412-skladovani-vodiku-i
Skladovani ze neni problem?
Skladovani ze neni problem? Jenom pro stlaceni na 350 baru se spotrebuje 30% energie (viz vas odkaz), kterou samotny vodik obsahuje. Kolik energie se spotrebuje na stlaceni na 700 baru uz radeji neuvadi 😀
Porovnejte s ~10% pro nabijeni baterii.
A to jeste nemluve o ucinnosti palivoveho clanku, ktery teprve vyrabi elektrinu pro elektromotor a vyrobe vodiku. Oproti tomu je baterie minimalne 2x, spise 3x tak efektivni…
Vyroba elektriny -> preprava elektriny -> Vyroba vodiku -> komprese a precerpani vodiku -> palivovy clanek -> pomocna baterie -> elektromotor.
Elektromobil ma snad kazdou cast efektivnejsi (v nejhorsim pripade spolecnou). Jediny zpusob jak muze vodik konkurovat je kdyz se bude vyrabet ze zemniho plynu anebo silene dotovat. Jeste by mohl konkurovat kdyby porizovaci cena auta nebyla vyssi nez klasickeho spalovaku, coz ale neni v dohledne dobe realne.
Takže to stojí stejně
Takže to stojí stejně jako tesla, ale výkon sotva poloviční a očekávám že to bude vyžadovat servisní náklady stejně jako benzíňáky, plus otázka je životnost článků, tak snad aspoň tu cenu trochu stlačí dolů aby to dávalo smysl…
Já nevím jak Vy,ale v
Já nevím jak Vy,ale v případě,že bych to měl kde natankovat,tak já osobně bych si jí koupil.Ted ještě záleží na ceně vodíku 🙂
Bohužel, cena vodíku je
Bohužel, cena vodíku je srovnatelná s cenou fosilních paliv, spíše bude ještě trochu vyšší, alespoň v případě jeho výroby z metanu. Cyklus elektrolýza, stlačení závisí od toho, jaká bude cena elektřiny, ale počítejte asi tak s 50% účinností plus náklady na výrobu, takže cena bude asi tak 2-3x vyšší než elektřina (na jednotku energie).
Bohužel, cena vodíku je
Bohužel, cena vodíku je srovnatelná s cenou fosilních paliv, spíše bude ještě trochu vyšší, alespoň v případě jeho výroby z metanu. Cena elektrického cyklu – elektrolýza, stlačení závisí od toho, jaká bude cena elektřiny, ale počítejte asi tak s 50% účinností plus náklady na výrobu, takže cena bude asi tak 2-3x vyšší než elektřina (na jednotku energie).