Hybridy a elektromobily v USA budou muset vydávat výstražný zvuk

Jan Horčík - 09 Leden 2013

Spojené státy mají jasně nakročeno stát se lídrem v oblasti elektromobility. Za rok 2012 se tam prodalo kolem 50 000 aut na elektřinu. Ministerstvo dopravy tam nyní standardizuje jednu z problematických kapitol: zvuk, který musí elektrická auta vydávat pro výstrahu chodcům.Hyundai Sonata Hybrid

Hlukové opatření by mělo začít platit pro všechny vozy s plně nebo částečně elektrickým pohonem
foto: Hyundai

První zmínky o tom, že hybridní (tedy částečně elektrická) i elektromobily (plně elektrická) auta budou muset vydávat zvuk se v americké administrativě objevily už v roce 2010. Organizace , která je součástí ministerstva dopravy , nyní navrhuje konkrétní standardy.

Primárně jde pochopitelně o bezpečnost chodců, cyklistů a motoristů. Zejména těch s poškozením zraku, vysvětlil ministr dopravy Ray LaHood.

Navrhovaný standard má číslo 141 a pro všechna hybridní a elektrická auta navrhuje minimální úroveň hluku kterou musí do rychlosti 30 km/h (18 MPH) vydávat, aby chodci mohli zaregistrovat, že se vozidlo nachází v okolí a případně pohybuje (a kterým směrem).

“Náš návrh umožní výrobcům flexibilně navrhovat různé zvuky pro různé značky a modely. Chodci, cyklisté a zrakově postižení lidé přesto budou mít možnost detekovat a rozpoznat vozidlo a rozhodnout se zda je bezpečné přejít ulici,” komentoval nový návrh šéf NHTSA David Strickland.

Organizace odhaduje, že se díky tomuto opatření podaří zabránit až 2800 nehodám ročně, což může znamenat až 35 zachráněných lidských životů. Odhadovaná cena navíc pro spotřebitele je přitom mizivá, kolem $30/auto.

Pokud bude návrh schválen, už v září 2015 začne tříleté období během kterého se budou automobilky muset novému nařízení začít přizpůsobovat. Faktem je, že mnozí výrobci hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů ve svých autech mají výstražný zvuk už dnes.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no to je fakt blbost, a když narazím jen na ekologii, tak k čemu je nějaký přínos... no nevím ale jakýkoli hluk je protivný... auto snad patří na silnici a chodec na chodník! Jak se může někdo ocitnout mezi lidmi, no samozřejmě když jede po chodníku, tak ať se nediví, že ho nikdo nevnímá! Bože, to by mne fakt nenapadlo, že může ject auto po chodníku :-) opravdu žasnu a žasnu nad tím jakej to má pak smysl, ten elektromotor :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Lide si zvyknou, ze auto pipa, a prestanou se koukat kolem sebe uplne... not good.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mne ide na nervy už aj pípanie pokladní v obchodoch. Je to krok späť.

1. Chodec má prednosť len na prechode.
2. Vodič má prispôsobiť jazdu situácii na ceste.
3. Električky majú stále "prednosť"...
4. Všetci účastníci cestnej premávky a to aj chodci, motorkári a bicyklisti majú povinnosť dodržiavať predpisy.

P.S. Aj keby pípalo všetko dookola, nerieši to nič.

Tak mě tak napadá, že na tento problém už mysleli ve filmu Jáchyme hoď ho do stroje :)

Jinak zcela potvrzuji honYova slova, na naší předváděcí akci byla pro řidiče, který v iOnu vozil zájemce doslova vysvobození, když opustil pěší zónu vjel na silnici.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Připomíná mi to opatření pro první automobily. Je to blbost, lidi mají dávat pozor.

Obrázek uživatele honYa

Nomohakone, už jste se někdy v Zóně pro chodce pokoušel projet s elektromobilem? Podle Vašeho příspěvku asi ne... Uvedu konkrétní příklad z mé zkušenosti v Praze na Náměstí Republiky z Prahy elektromobilní na jaře 2011:

sednete do vozidla, zapnete jej a pustíte světla (pokud na to nezapomenete). Pro procházející je toto vozidlo stále od pohledu stojící. Většina si nevšimne, že se snažíte rozjet, nebo že ve vozidle někdo sedí. Světla nepomáhají, spousta lidí jde kolem zamyšlených do sebe nebo ťuká něco do mobilu. Pokusíte se pomalu rozjet/couvat a zjišťujete, že si Vás všímají pouze Ti, kteří šli v těsné blízkosti, zatímco ostatní pokračují chůzí stále ve směru přímo na Vás, protože netuší, že se vozidlo hýbe.

Situace na běžných ulicích - třeba na sídlištích, kde auta pomalu v úzkých uličkách projíždějí a hledají parkovací místa - bude podobná, neboť je lidé nepostřehnou ani sluchem, ani zrakem, jak jsou utopená mezi střechami ostatních zaparkovaných aut...

Takže hluk ano, byť, možná, bych přivítal, kdyby jej člověk mohl sám nějak ovlivnit, např. zesílit z nízkého hluku podle potřeby.

---

honYa

Trochu budu polemizovat.
Už jste v takové zóně jel s moderním spalovacím motorem? Slyšet budou jen nafťáky a staré herky. U oktávek neuslyšíte nic, pokud to neotůrujete.

Proto máme klakson, aby si dali lidi pozor. Ve městech to je to samé...

---

Renault Kangoo II, kat.N1, 22kWh, výkon 44kW, r.v.2012

Jo, to bych podepsal. Když svojí starší Corollu nechávám jen tak bublat při proplétání uličkama u nás, tak se mi často stává, že jedu krokem dobu za lidma než si vůbec všimnou a uhnou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já si chci dát konfigurovatelný zvuk

Takový jako bacha burani jede king :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jako, že by si pořídili delší bílé hůlky?

Obrázek uživatele Teq

No fajne, takze zbohom tichuckym autam a hura zas budeme mat namiesto hrokotania dizlov v meste bzuciace, vrciace a pipajuce k...vitka


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol