Ve švédském Göteborgu se mohou těšit na tišší a ekologičtější veřejnou dopravu. Město ležící u Baltského moře pořídilo 25 hybridních autobusů Volvo. „Je velmi potěšující, že právě naše domovské město se rozhodlo investovat do aktuálně nejlepší dostupné alternativy pro životní prostředí,“ řekl prezident obchodní oblasti Volvo Buses Per Carlsson při slavnostním předání vozů, které proběhlo 11. června na náměstí v centru Göteborgu.
foto: dpchj.cz
Symbolicky se tak stane dalším provozovatelem těchto úspěšných hybridních autobusů právě Göteborg, kde byl automobilový výrobce Volvo v roce 1927 založen.
V tomto městě s více než 600 000 obyvateli se můžeme setkat i s autobusy značek Solaris, MAN, Scania nebo s jinými autobusy značky Volvo, přičemž některé z nich jsou na české poměry opravdu neobvyklé a u tuzemských dopravců se s nimi rozhodně nesetkáme. Jedním takovým je i dvou-kloubový, čtyřnápravový autobus Volvo.
Volvo 7700LH testují už i čeští dopravci
Vraťme se ale zpět k hybridnímu autobusu švédské automobilky, poněvadž o něm už nějaké povědomí čeští dopravci bezesporu mají. V roce 2010 se představil na brněnském veletrhu Autotec a o rok později na výstavě Czechbus, přičemž v roce 2011 si jej zapůjčil i dopravce Veolia Transport pro zkušební provoz v Praze.
Hybridní autobus Volvo: úspornější, než se předpokládalo
Hybridní autobusy Tata budou pohánět baterie A123
Veolia Transport Praha testuje hybridní autobus Solaris Urbino 18
Počátkem června letošního roku byl vůz tohoto typu zapůjčen do provozu Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova (DPCHJ), kde sloužil do 28. června. Poprvé byl vypraven 3. června na příměstské lince do Vejprt a po vybavení odbavovacím systémem začal od středy 6. června sloužit i cestujícím na linkách MHD.
„Vozidlo jsme provozovali na téměř všech městských linkách, abychom jej podrobili co největší „zátěžové“ zkoušce a získali poznatky o vlivu členitosti terénu, výškových rozdílech a délkách tras na samotnou spotřebu PHM,“ řekl pro Hybrid.cz ředitel divize MHD v Chomutově a Jirkově pan Martin Lédl, který také doplnil, že vozidlo denně najezdilo cca 200 km.
Zapůjčený předváděcí autobus Volvo 7700LH se stal v Chomutově oblíbeným nejen mezi cestujícími, ale i mezi řidiči, kteří oceňovali zejména “tiché” rozjezdy na bateriový pohon.
„Vedení DP zase zaujala nižší spotřeba nafty oproti běžným dieselovým autobusům stejné kategorie,“ pochvaloval si pan Lédl. „Bavíme se o úspoře v řádu cca 20%,“ dále prozradil.
Vůz je tedy velice úsporný, moderní a působí elegantním dojmem. Tvrdost sedaček je výrazný protiklad, ale plně klimatizovaný vůz zpříjemní kvalitu cestování.
Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova se rozhodl v budoucnu otestovat i elektrobusy, avšak dle vyjádření pana Lédla se DPCH chce vydat cestou CNG autobusů.
Divize Volvo Buses začala vyrábět hybridní autobusy před dvěma lety, dnes počet prodaných hybridů čitá 725 vozů, z nichž rovných 100 jezdí ve Skandinávii, a to včetně 25 nejnovějších v Göteborgu.