Hybridní autobus Volvo: úspornější, než se předpokládalo

Nejnovější verze hybridního autobusu Volvo 7900 je přesně o 37 % úspornější než odpovídající dieselové varianty. Přitom to je mnohem vyšší číslo, než očekávali zákazníci i samotný výrobce. Když společnost Volvo Buses zahájila předběžné testování hybridních autobusů v roce 2007, počítalo se v úsporách paliva zhruba s 25 % ve srovnání s odpovídajícími dieselovými autobusy.

Hybridní autobus Volvo 7700 už jezdil i v Praze
foto: Volvo

V roce 2008 vydaná prezentační brožura uvádí úspory paliva u verze Volvo 7700 už 30%. A když byla o rok později zahájena produkce komerčně vyráběných hybridních autobusů Volvo 7900, vykazovaly vozy dokonce 35% úspory. Od té doby spotřeba hybridních autobusů dále klesá, v neposlední řadě díky snížení hmotnosti a elektronickému ovládání pomocných systémů.

„Údaje o palivu jsme sledovali na 260 hybridech Volvo po celém světě a skutečně mohu potvrdit, že výsledky předčily naše výpočty,“ řekl Edward Jobson, manažer společnosti Volvo Buses pro životní prostředí.

Konkrétní údaje o spotřebě poskytl Sales – Lentzt, jeden z největších lucemburských dopravců. Ten v současné době vlastní jedenáct hybridních autobusů Volvo a v září očekává dodávkou dalších dvou. „Spotřeba paliva našich hybridů je v průměru 25,7 litrů na 100 km, což je velmi pozitivní číslo. Vnímáme ten kladný dopad na životní prostředí, což oceňují řidiči i cestující,“ uvedl Jos Sales, generální ředitel společnosti Sales Lentz.

Hybridní autobus Volvo je takzvaný paralelní hybrid na dieselový a elektrický pohon, kde obě hnací jednotky mohou pracovat nezávisle na sobě. Za normálních okolností se elektromotor používá při rozjezdu z klidového režimu a ke zrychlení na rychlost cca 20 km/h. Při vyšších rychlostech přebírá pohon autobusů 4válcový pětilitrový vznětový motor s výkonem 210 koní, který pracuje v úzkém rozsahu otáček.

hybridní autobus Volvo 7700

Elektromotor tedy slouží jako hnací motor i generátor, neboť energie vznikající při brzdění se využívá k dobíjení baterií, které opět napájí elektrický motor nebo pomocné systémy.

hybridní autobus Volvo 7700

Další nespornou výhodou hybridu je systém automatické převodovky I-Shift, která spojuje hnací jednotky. Dvanáctirychlostní rozdělená převodovka má jemné odstupňování převodových stupňů, což má za následek mnohem nižší energetické ztráty, než které by nastaly s konvenční automatickou převodovkou.

Velmi pozitivní vlastností autobusu je také to, že jako stojící vozidlo neprodukuje žádné výfukové plyny, neboť v tomto stavu se dieselový motor vypne.

„U městských autobusů to není nic neobvyklého, že 30 až 40% své provozní doby stráví na volnoběhu, proto je to velmi efektivní řešení nejen z hlediska úspor, ale i pro bezprostřední okolí autobusu. Celkově pak hybrid produkuje oproti klasickým dieselovým autobusům o 30 % až 40 % méně emisí oxidu uhličitého a o polovinu méně oxidů dusíků a částic,“ doplnil Edward Jobson.

Společnost Volvo Buses však neusíná na vavřínech a pokračuje v optimalizaci hybridní technologie dnešních autobusů. Pomocí vyvíjeného systému plug-in hybrid, díky kterému jsou baterie dobíjeny přes hlavní elektrické rozvodné sítě, lze dosáhnout dokonce až 60% úspor paliva

hybridní autobus Volvo 7700

Hybridní autobus Volvo 7700 na veletrhu Czechbus 2011
foto: Daniel Kunz pro Hybrid.cz

Na závěr doplňme, že společnost Volvo Buses prodala od roku 2010 už více než 650 hybridních autobusů do 18 zemí světa. V České republice žádné hybridní Volvo v pravidelném provozu není, ale čeští dopravní fanoušci mohli spatřit verzi 7700 na brněnském Autotecu 2010, v Praze během testovacího provozu u Veolie Transport Praha nebo také na veletrhu Czechbus 2011, který se konal během loňského listopadu v Praze – Holešovicích.

tisková zpráva

9 Comments on “Hybridní autobus Volvo: úspornější, než se předpokládalo”

    1. Ano, to mají, aspoň ve
      Ano, to mají, aspoň ve smyslu kvality života každého z nás.

      Většina novodobých mezinár. dohod ale takové jednostrané kroky naší zemi neumožňuje(proč asi..).

      Při vší skromnosti bych si dovolil odhadnout, že podobné tendence, připravující naše ouřady pupeční šňůrou spojené s automobilistickou a dopravní lobby o nejpodstatnější zdroj obživy, tj. spotřební daň z ropných produktů by mohly skutečně přinést nečekané rozsáhlé geopolitické dopady, jistě mnohem bolestnější než např.okupace v 68.,kdy měla na udržení tehdy vcelku malého ropného trhu ve stř.Evropě zájem jen relativně malá část tehdy ještě rozděleného světa.

      Také je k zamyšlení, že zmíněný kapacitátor je v podstatě svitkový kondenzátor s nanovrstvou uhlíku na elektrodách, který by dík zlomkové ceně ve srovnání s trační baterií(takový bus by záhy nestál mnohonásobek ceny svého předraženého naftoelektrickýho bratříčka) mohl v důsledku snížení potřeby lithia vést i k ukončení několika mezinárodních válečných konfliktů (!).

  1. Tak tohle Volvo musí být
    Tak tohle Volvo musí být jiný sekáč než kloubové hybridní SORy, co jezdí v Praze.
    Podle mého laického poslechu mají diesel nastartovaný stále a při rozjezdu na křižovatce je pěkně slyšet, jak se točí do otáček! Takže to asi bude hodně „mild“ hybrid 🙁

Napsat komentář