Nejnovější verze hybridního autobusu Volvo 7900 je přesně o 37 % úspornější než odpovídající dieselové varianty. Přitom to je mnohem vyšší číslo, než očekávali zákazníci i samotný výrobce. Když společnost Volvo Buses zahájila předběžné testování hybridních autobusů v roce 2007, počítalo se v úsporách paliva zhruba s 25 % ve srovnání s odpovídajícími dieselovými autobusy.
foto: Volvo
V roce 2008 vydaná prezentační brožura uvádí úspory paliva u verze Volvo 7700 už 30%. A když byla o rok později zahájena produkce komerčně vyráběných hybridních autobusů Volvo 7900, vykazovaly vozy dokonce 35% úspory. Od té doby spotřeba hybridních autobusů dále klesá, v neposlední řadě díky snížení hmotnosti a elektronickému ovládání pomocných systémů.
„Údaje o palivu jsme sledovali na 260 hybridech Volvo po celém světě a skutečně mohu potvrdit, že výsledky předčily naše výpočty,“ řekl Edward Jobson, manažer společnosti Volvo Buses pro životní prostředí.
Hybridní autobusy Tata budou pohánět baterie A123
Veolia Transport Praha testuje hybridní autobus Solaris Urbino 18
Konkrétní údaje o spotřebě poskytl Sales – Lentzt, jeden z největších lucemburských dopravců. Ten v současné době vlastní jedenáct hybridních autobusů Volvo a v září očekává dodávkou dalších dvou. „Spotřeba paliva našich hybridů je v průměru 25,7 litrů na 100 km, což je velmi pozitivní číslo. Vnímáme ten kladný dopad na životní prostředí, což oceňují řidiči i cestující,“ uvedl Jos Sales, generální ředitel společnosti Sales Lentz.
Hybridní autobus Volvo je takzvaný paralelní hybrid na dieselový a elektrický pohon, kde obě hnací jednotky mohou pracovat nezávisle na sobě. Za normálních okolností se elektromotor používá při rozjezdu z klidového režimu a ke zrychlení na rychlost cca 20 km/h. Při vyšších rychlostech přebírá pohon autobusů 4válcový pětilitrový vznětový motor s výkonem 210 koní, který pracuje v úzkém rozsahu otáček.
Elektromotor tedy slouží jako hnací motor i generátor, neboť energie vznikající při brzdění se využívá k dobíjení baterií, které opět napájí elektrický motor nebo pomocné systémy.
Další nespornou výhodou hybridu je systém automatické převodovky I-Shift, která spojuje hnací jednotky. Dvanáctirychlostní rozdělená převodovka má jemné odstupňování převodových stupňů, což má za následek mnohem nižší energetické ztráty, než které by nastaly s konvenční automatickou převodovkou.
Velmi pozitivní vlastností autobusu je také to, že jako stojící vozidlo neprodukuje žádné výfukové plyny, neboť v tomto stavu se dieselový motor vypne.
„U městských autobusů to není nic neobvyklého, že 30 až 40% své provozní doby stráví na volnoběhu, proto je to velmi efektivní řešení nejen z hlediska úspor, ale i pro bezprostřední okolí autobusu. Celkově pak hybrid produkuje oproti klasickým dieselovým autobusům o 30 % až 40 % méně emisí oxidu uhličitého a o polovinu méně oxidů dusíků a částic,“ doplnil Edward Jobson.
Společnost Volvo Buses však neusíná na vavřínech a pokračuje v optimalizaci hybridní technologie dnešních autobusů. Pomocí vyvíjeného systému plug-in hybrid, díky kterému jsou baterie dobíjeny přes hlavní elektrické rozvodné sítě, lze dosáhnout dokonce až 60% úspor paliva
foto: Daniel Kunz pro Hybrid.cz
Na závěr doplňme, že společnost Volvo Buses prodala od roku 2010 už více než 650 hybridních autobusů do 18 zemí světa. V České republice žádné hybridní Volvo v pravidelném provozu není, ale čeští dopravní fanoušci mohli spatřit verzi 7700 na brněnském Autotecu 2010, v Praze během testovacího provozu u Veolie Transport Praha nebo také na veletrhu Czechbus 2011, který se konal během loňského listopadu v Praze – Holešovicích.
Hlavne maji misto nafty
Hlavne maji misto nafty jezdit na plyn.
Teda aspon myslim ze by to bylo levnejsi nez ta nafta, cistci a uspornejsi.
A take CAP-acitatory ciste na rozjezd toho monstra.
Ale to uz bychom asi chteli moc.
Nič nie je nemožné.
Nič nie je nemožné. Podobne funguje Yo-mobil, tak prečo by to nešlo využiť v nejakej novej generácii autobusu?
Ano, to mají, aspoň ve
Ano, to mají, aspoň ve smyslu kvality života každého z nás.
Většina novodobých mezinár. dohod ale takové jednostrané kroky naší zemi neumožňuje(proč asi..).
Při vší skromnosti bych si dovolil odhadnout, že podobné tendence, připravující naše ouřady pupeční šňůrou spojené s automobilistickou a dopravní lobby o nejpodstatnější zdroj obživy, tj. spotřební daň z ropných produktů by mohly skutečně přinést nečekané rozsáhlé geopolitické dopady, jistě mnohem bolestnější než např.okupace v 68.,kdy měla na udržení tehdy vcelku malého ropného trhu ve stř.Evropě zájem jen relativně malá část tehdy ještě rozděleného světa.
Také je k zamyšlení, že zmíněný kapacitátor je v podstatě svitkový kondenzátor s nanovrstvou uhlíku na elektrodách, který by dík zlomkové ceně ve srovnání s trační baterií(takový bus by záhy nestál mnohonásobek ceny svého předraženého naftoelektrickýho bratříčka) mohl v důsledku snížení potřeby lithia vést i k ukončení několika mezinárodních válečných konfliktů (!).
Tak tohle Volvo musí být
Tak tohle Volvo musí být jiný sekáč než kloubové hybridní SORy, co jezdí v Praze.
Podle mého laického poslechu mají diesel nastartovaný stále a při rozjezdu na křižovatce je pěkně slyšet, jak se točí do otáček! Takže to asi bude hodně „mild“ hybrid 🙁
Ještě solární panely na
Ještě solární panely na střechu (která je celkem velká) a dá se ušetřit ještě více!
A kolik odhadem stoji tahle
A kolik odhadem stoji tahle hybridni vec a kolik klasicky diesel?
To víte, že to bude
To víte, že to bude dražší, ale pokud se to rozpočítá na úspory, tak se to může rychle vrátit. Ony autobusy pořád jezdí, že.
To mi jasne, chtel jsem
To mi jasne, chtel jsem jenom vedet konkretnejsi cisla, abych mel predstavu, jestli je treba drazsi o tretinu, nebo 2x…
Našel jsem jenom toto.
Našel jsem jenom toto. http://www.volvobuses.com/bus/global/en-gb/products/City%20buses/Volvo_7900/Pages/Introduction.aspx Ono to asi bude hodně záležet na vyjednávání servisu, počtu kusů atd. Zkuste tam něco o ceně najít. Mě se to moc nezdařilo.