Kola automobilů se za posledních sto let příliš nezměnila. V poslední době se však s novými koncepty automobilových kol doslova „roztrhl pytel“. Důkazem nechť je bezdušové kolo Energy Return Wheel jenž v současné době propaguje americká firma Britek.
foto: Britek
Energy Return Wheel neboli ERW, jsou vlastně dvě kola v jednom. Základní součástí kola je speciální litý hliníkový vnitřní disk, s kterým je pomocí řady pružin spojen vnější ocelový plášť. Na vnějším plášti je pak nalepený kaučukový plášť kola.
S konceptem kola ERW přišel před několika lety vynálezce Brian Russell. Technologii kola ERW od něj koupila firma Britek, jenž chce kola ERW nabízet nejen pro automobily ale ve speciální verzi i pro cyklistická kola.
V čem je největší výhoda „dvojkola“ ERW? Podle Russela je to především v jeho bezpečnosti. Kolo nepoužívá k tlumení vzduchový polštář, takže nehrozí propíchnutí nebo roztržení kola. Podle Russela tak lze zabránit mnoha tragickým nehodám na cestách, způsobených proražením kola ve velkých rychlostech.
foto: Britek
Samotný anglický název, jenž můžeme volně přeložit jako „Kolo, které vrací energii“, nám naznačuje další výhodu. Klasická automobilová kola drobné nerovnosti na silnici absorbují díky vzduchovém polštáři. Daní za to je však ztráta energie vozidla, jenž se projevuje na vyšší spotřebě paliva.
Plovoucí konstrukce ERW však dokáže energii vzniklou po přejetí nerovnosti přeměnit na dopředný pohyb. Bohužel fyzikální podstata děje nám byla utajena, vše snad vysvětli lépe následující video…
foto: YouTube
Oproti klasickým kolům se auto vybavené ERW koly vyznačuje údajně také kratší brzdnou drahou a lepší kontrolou nad autem při prudkém brzdění.
Zatím není známo, jak dalece vývoj kola ERW pokročil a zda je už technologie zralá pro sériovou výrobu. Samozřejmě kromě výhod, jsou zde i pochybnosti nad samotnou koncepcí kola.
Otázkou je, jak bude fungovat kolo při zanesení blátem. Bláto zanesené do mezikruží nepochybně omezí tlumicí vlastností kola. Na druhou stranu, odstředivou silou se zřejmě většina bláta dostane z kola ven.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Americká armáda nasazuje futuristické bezdušové pneumatiky
Dalším otazníkem je odolnost vnějšího plechového disku. Zdá se, že ERW kolo je proti drobným nerovnostem a kamenům velmi odolné. Otázkou je, jak si ale poradí s prudším nárazem, třeba při najetí na větší kámen.
Do třetice je zde role konkurentů. V současné době přicházejí na trh celoplastová kola, jenž jsou konstrukčně jednoduší, výhledově levnější a nabízejí prakticky stejné výhody jako Energy Return Wheel. Otázkou tedy je, zda konstrukčně složitější kolo ERW má proti svým plastovým konkurentům šanci uspět.
Napad je to zaujimavy. Na
Napad je to zaujimavy. Na kvalitne cesty by to este slo pouzit. Koncept je v podstate zhodny s kolesom konskeho povozu, s tym rozdielom, ze vonkajsia prevna obruc je odpruzena. Na realne cesty a do mierneho terenu je to teda nepouzitelne. Urcite to tiez nebude mat lepsiu prilnavost, ako vzduchove pneumatiky.
Nevýhody takého kolesa
Nevýhody takého kolesa sú, že sa veľmi zahrievajú pri vysokých rýchlostiach, rýchlo strácajú pružnosť, ktorú mali na začiatku, majú nízku nosnosť, nákladne vozidlo alebo autobus by ďaleko nezašlo aťď… Skrátka, tudy koleso nevede.
Nebolo by jednoduchšie ten
Nebolo by jednoduchšie ten otvorený priestor po bokoch kolesa uzavrieť? Zlepšila by sa aerodynamika i bezpečnosť. Keď sa tam dostane nejaký cudzí predmet, tak okrem iného zásadne zmení vyváženie kolesa, mohlo by to ovplyvniť aj charakteristiku pruženia, a hlavne, keď potom vo veľkej rýchlosti vyletí, tak bude predstavovať veľké riziko pre všetko naokolo. Inak keď ide o to regenerovanie energie, tak tie články čo spájajú obe časti by mohli byť založené na princípe lineárnych generátorov. Ako to však vyriešil výrobca by ma ale tiež zaujímalo.
„hmmm, a co když někdo dá
„hmmm, a co když někdo dá na silnici policejní ježkový pás a za to protitankový pás a celou silnici nezaminuje, jak je možné, že to to kolo nezvládne?“
Pokud jsem dobře viděl na videu, kolo se neustále hýbe oproti disku. Tudíž cokoliv tam spadne, tak čím větší nerovnost, tím víc z toho ten „bordel“ bude padat pryč.
hmmm a co když se do těch
hmmm a co když se do těch mezer dostane kámen, řekl bych větší kámen :)) A pak při 130 km vletíme do díry i s kamenem 🙂
tak ten 4.5centimetrový
tak ten 4.5centimetrový kámen prorazí disk a posléze vyletí velkou rychlostí na protijedoucí auta 🙂