Zimní pneumatiky jsou zásadní pro bezpečnost, trakci a stabilitu jízdy v zimním období.
Obsahují speciální složení gumové směsi, které zajišťuje měkkost i při nízkých teplotách. Díky speciálním lamelám a drážkám mají odpovídající přilnavost na sněhu a ledu. Použití zimních pneumatik je regulováno zákonem a z toho vyplývá povinnost použití v určitém období roku nebo na vybraných úsecích. Pojďme toto téma rozebrat více do detailu.
Historie zimních pneu
Rozvoj zimních pneumatik začal v první polovině 20. století, kdy se výrobci snažili vyvinout pneumatiky, které by lépe zvládaly zimní podmínky. Konkrétně v roce 1934 byla vyrobena první zimní pneumatika na světě a za více než 80 let prošly pneumatiky neuvěřitelným vývojem. Pružnost a měkkost pneumatiky nebyla standardem za třeskutých mrazů.
Důvody k použití
Význam zimních pneumatik spočívá v jejich schopnosti zajišťovat přilnavost a stabilitu vozidla na zasněžených, zamrzlých či mokrých vozovkách. Díky zimákům je ovladatelnost vozidla výrazně vyšší než u letních pneumatik.
Bezpečnost
Zimní pneu výrazně přispívají k bezpečnosti na silnicích. Díky své konstrukci a materiálu dokážou lépe reagovat na nástrahy zimního počasí, což snižuje riziko nehod. Zkracují brzdnou dráhu a zlepšují ovladatelnost vozidla v zimních podmínkách.
Co na to říká zákon v České republice?
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, námraza nebo led, nebo
b) lze předpokládat vzhledem k povětrnostním podmínkám, že se může na pozemní komunikaci během jízdy vyskytovat souvislá vrstva sněhu, námraza nebo led,
lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích jen za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3500 kg a na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem síly hnací. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů minimálně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3500 kg minimálně 6 mm.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.
Jak tedy říká zákon, při výše uvedených zimních podmínkách, je nutné mít přezuto na zimní pneu s minimální hloubkou dezénu 4 mm pro vozidla do 3,5 t a 6 mm pro vozidla nad 3,5 t.
Nařízení zimního pneu pomocí dopravní značky
Existují úseky a místa, kde je nutnost zimních pneu přikázána dopravním značením. Zde platí povinnost nikoliv na základě počasí, ale na základě období. Konkrétně od 1. listopadu do 31. března. Jak vypadá dopravní značka „Zimní výbava“?
Kvalita pneu
Úroveň zimních pneumatik je určována mnoha faktory – hloubka a vzor dezénu, složení pryžové směsi, konstrukce pneumatiky. Přední výrobci investují velké finanční prostředky do výzkumu a vývoje, aby na trh mohli dodávat kvalitní a bezpečné pneumatiky.
Zimní pneu pro elektromobily
Výběr zimních pneumatik pro elektromobily je rozdílný než u vozidel se spalovacími motory. Vzhledem k vyšší hmotnosti elektromobilů je klíčovým parametrem nosnost a odolnost pneumatiky. Mezi důležité faktory je schopnost nízkého valivého odporu, který zajistí optimální energetickou efektivitu a delší dojezd vozu.
Další parametry jsou shodné a určitě se zajímejte o stabilitu a trakci na mokru a ve sněhu. Stále však platí, že potenciál bezpečnosti zimních pneu využijete jen v případě, že tomu bude odpovídat rychlost vozidla a stav vozovky.
Doporučení
Výběr zimních pneumatik je důležitý proces a je nutno zvážit typ vozidla a jízdní i klimatické podmínky v oblasti. Důraz by měl být kladen na pneumatiky s ověřenými recenzemi a hodnoceními od reálných uživatelů. A pokud chcete ušetřit peněžence i životnímu prostředí můžete u nákladních vozidel zvážit možnost protektorování. Protektor od kvalitního výrobce je srovnatelně bezpečný stejně jako nové zimní pneu.
zdroj: placená inzerce