Stejně jako v případě elektromobilů by se mohlo zdát, elektrické motocykly jsou něčím novým a moderním. Opak je pravdou. Stejně jako elektrická auta, i elektrické motorky se objevily už v dávné historii motorismu. První zmínky o nich lze vystopovat údajně až do roku 1860. První skutečně pojízdné elektrické motorky pak vznikaly kolem roku 1911. Dnes je na trhu několik modelů, chystají se další a běžně se jezdí závody elektrických motorek TTXGP.
Elektromotorka se od klasické motorky liší v zásadě pouze v tom, že zadní kolo není poháněno benzinovým motorem, nýbrž elektromotorem. Tento elektrický motor nebývá umístěn v zadním kole (jak tomu může být u elektrických skútrů) nýbrž zhruba v místě kde se nachází spalovací motor u běžných motocyklů.
Výhodou elektromotoru je, že je výrazně menší, lehčí a účinnější než spalovací motor. Zabírá proto na elektromotorce méně místa. To je pak využito pro baterie, které nahrazují benzinovou nádrž. Čím vyšší energetickou hustotu baterie nabízejí, tím lépe – znamená to vyšší dojezd elektromotocyklu.
Během 90. let se zejména ve Spojených státech různé týmy pokoušely o vývoj elektrických motorek. Bohužel, tehdejší technologie baterií NiCd a NiMH nebyla pro využití u lehkého jednostopého dopravního prostředku vhodná. Teprve koncem prvního desetiletí 21. století se začínají objevovat premiérové komerční elektrické motorky.
Brammo Empulse – přichází elektrická revoluce
Elektromotorka KTM Freeride – 30 koní, 90 kg, 10 000 euro
Nové stroje od Zero Motorcycles pro rok 2010 – výkonnější, barevnější
Je to umožněno obrovskými pokroky v oblasti vývoje lithium-iontových baterií využívaných v přenosných zařízeních jakými jsou notebooky a mobilní telefony. Lithiové a další odvozené baterie už nabízejí takovou energetickou hustotu, která umožňuje stavět prakticky použitelné elektromotocykly. Mezi prvními na trhu jsou to výrobky společností Quantya, Zero a Brammo.