Elektrokola – dojezd, hmotnost, výkon a jiné mediální fikce…

Elektrokola jsou pro média v České republice „novinkou“ již druhým rokem. Autoři článků buď čerpají ze zahraničních serverů, nebo z marketingových materiálů výrobců. Skutečných testů mnoho nenajdeme. Výrobci a distributoři pak často a rádi manipulují s fakty, která jsou pro spotřebitele důležitá k orientaci na trhu. Cílem tohoto textu je vnést trochu světla do této „džungle“.   

UPOZORNĚNÍ: Autor článku, Mgr. Jakub Ditrich, je majitelem společnosti Ekolo.cz, sponzora sekce Elektrokola na serveru Hybrid.cz.

Cena je vždy až na prvním místě, a to platí na celém světě. Cena vždy vychází z poptávky a marketingu produktu. Za elektrokola se dnes v západní Evropě platí relativně vysoké sumy, průměrná cena v Nizozemí je okolo 2200 euro, v Německu pak asi 2000 euro, tedy více přes 50 000 Kč (viz. např. pravidelné testy elektrokol na stránkách ExtraEnergy.org). V tuzemských obchodech se naproti tomu můžete setkat také s „elektrokoly“ jejichž cena osciluje okolo 10 000 Kč.

Odhlédnuto od nákladů na reklamu, cenu elektrokola vždy tvoří:

  • Typ, kapacita a kvalita baterie (akumulátoru)
  • Systém pohonu a umístění elektromotoru
  • Zpracování kola (materiál, typ a kvalita rámu a komponent)

Rozvoj elektricky asistovaných kol nastal s nabídkou dostatečně kapacitních lithiových baterií (Li-Ion, LiPol, LiMn, LiFePO4 a dalších typů). Ona extra laciná „elektrokola“ s olověnými (gelovými Pb) akumulátory, která atakují hranici 40 kilogramů v kombinaci s komponenty takřka „na jedno použití“, netřeba dále komentovat.

Baterie určuje dojezd

Objevují se ale též novinky, jako například designově vydařené elektrokolo GoCycle, které má v rámu baterii typu NiMH. O těchto bateriích je známo, že jejich výkon při zatížení (tedy například jízdě do kopce) rapidně klesá a jejich životnost je dána pouze plnými nabíjecími/vybíjecími cykly. Proto se od používání tohoto typu baterií dnes již prakticky ustoupilo.

elektrokola na akci E-bike Brno 2008

Ani u lithiových baterií, které jsou de-facto standardem, není orientace jednoduchá. Někteří výrobci pro jistotu kapacitu – která má zásadní vliv na dojezd elektrokola – neuvádějí vůbec, jiní ji vědomě zkreslují. Parametry baterie určuje právě kapacita, udávaná v Ah (ampérhodinách) a napětí ve voltech. Pouze součinem těchto hodnot, tedy tzv. watthodinami (Wh) dostane zákazník představu o tom, jak daleko ho asi elektrokolo doveze.

Smutným příkladem budiž elektrokolo A2B Hybrid od společnosti UltraMotors, které se nyní dostává i na český trh, o němž propagační materiály tvrdí dojezd „až 70 km“. Při váze 29,1 kg a uvedené kapacitě baterie 9,4 Ah na 36V je tato hodnota zcela nereálná, či dosažitelná bez relevantní asistence elektromotoru.

Dělící linií mezi elektrokolem a jiným dopravním prostředkem (elektroskútrem, mopedem) je jejich rychlost a výkon motoru. Ve všech státech světa, USA, Čínu nebo Evropskou unii nevyjímaje, existují závazná pravidla, která definují elektrokola dle těchto dvou parametrů.

Elektrokola musí být normovaná

V EU, a tedy též v České republice, platí již 8 let směrnice „O schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel“ (2002/24/EC), která vyjímá ta vozidla s výkonem motoru do 250W a rychlostí do 25 km/h z povinnosti provádění typových zkoušek, tedy schvalování. A i přesto, že Příloha č. 13 „Technické požadavky na jízdní kola, potahová vozidla a ruční vozíky“ k vyhlášce české č.341/2002 Sb. „O schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích“ hovoří o možnosti přídavného motorku na jízdní kolo do výkonu 1 kW (1000 W), pro elektrokola je toto vyloučeno a v případě jakékoli kolize ponese majitel trestněprávní odpovědnost. Na trhu se nicméně setkáte s mnoha „elektrokoly“, která jsou prezentována motory o jmenovitém výkonu 500W a více.

Samotná elektronika ukrytá v elektrokole může být nebezpečná samotnému uživateli i jeho okolí. Například řídící jednotka vytváří elektromagnetické pole, jehož vlny mohou interferovat například se srdečním stimulátorem jezdce a tím jej ohrozit. Při nabíjení baterie musí nabíječka komunikovat s její elektronikou, protože případné přebití baterie by mohlo mít fatální následky jako je výbuch či požár.

Mercedes-Benz skládací kolo

Pro ochranu spotřebitelů tedy v září 2009 vešla v platnost norma známá jako EPAC (EN 15194 – Standard for Electronically Power Assisted Cycles), která zavazuje všechny výrobce a dodavatele v EU zajistit provedení testů a prokázat tento fakt certifikací nezávislé zkušební laboratoře.

Kvalitní komponenty = základ

Každý zkušenější cyklista ví, že kolo dělají komponenty. U elektrokol to není jinak a proto je třeba se při nákupu zaměřit i na jejich kvalitu. Termín „přehazovačka Shimano“ neznamená sám o sobě nic, protože tento cyklistický gigant produkuje miliony kusů přehazovaček a řadičů od špičkových modelů až po dlouhodobě nepoužitelné modely „za pár korun“.

Elektrokola a elektromobily v Číně - Ekolo.cz

Stejné je to u brzd, plášťů, rámů atd. Všude v Evropě existuje mnoho značek, které se vezou na vlně popularity elektrokol. Čínským výrobcům, kteří produkují 97% elektrokol nabízených ve světě, dávají jediné zadání – minimální cenu. Pro zákazníka to pak znamená jediné – starosti s výrobkem, nutnost reklamace a zklamání.

Postavte si vlastní elektrokolo!


Vedle elektrokol se již dlouho na trhu nabízí takzvané motorizační sady. Jedná se v podstatě o ráfek předního kola bicyklu s vypleteným elektromotorem, řídící jednotku, ovládací prvky, kabeláž s konektory a někdy též baterii s nabíječkou. Prodejce obvykle tvrdí, že instalací této sady lze udělat elektrokolo z libovolného jízdního kola.

Protože každý má doma „nějaké“ to kolo, zní tato nabídka atraktivně. Výsledky oněch motorizací jsou ale takřka vždy žalostné, protože rámy klasických jízdních kol nejsou přizpůsobené pro instalaci baterie, vedení kabelů, není kam umístit řídící jednotku.

Jak vybrat dobré elektrokolo

Proto, abychom pomohli zájemcům o tento skvělý způsob dopravy vybrat dlouho sloužící, kvalitní a bezpečné elektrokolo jsme připravili tento stručný kontrolní seznam. Investujte před investicí do elektrokola chvíli svého času a zodpovězte si na tyto otázky:

  • Nabízí dodavatel svojí nebo známou (dohledatelnou) značku?
  • Disponuje servisem a náhradními díly, nebo pouze prodává „krabici“?
  • Plní elektrokola parametry předepsané normou? (minimálně ČSN EN 14764 – Městská a trekkingová kola – Bezpečnostní požadavky a zkušební metody a výše zmíněná ČSN EN 15194). Má potřebný atest i baterie elektrokola a její nabíječka?
  • Je deklarovaný asistovaný dojezd elektrokola pro reálný? Byl změřen v nezávislém testu a tato vzdálenost odpovídá kapacitě baterie?
  • Jsou komponenty elektrokola (přehazovačka, odpružení, brzdy, páčky, ráfky, sedlovka, pláště) od známých výrobců, kteří mají zastoupení v ČR nebo v Evropě?
  • Je možné si elektrokolo pojistit proti krádeži?

Elektrokola a elektroskútry jsou dnes čtvrtým nejrozšířenějším dopravním prostředkem vyráběným na světě, po klasických jízdních kolech (loni vyrobeno asi 130 milionů), automobilech (asi 65 milionu) a skútrech (asi 60 milionů). Je velmi pravděpodobné, že vzhledem ke změnám životního stylu ve městech v Asie, Ameriky i Evropy bude podíl elektrokol narůstat na úkor klasických kol i automobilů.

167 Comments on “Elektrokola – dojezd, hmotnost, výkon a jiné mediální fikce…”

  1. Jinak mám skušenost s
    Jinak mám skušenost s benzinovou koloběžkou ta měla zase šílenou spotřebu benzínu cca 1,5 litru na 8 kilometrů a spotřeba se počítá na 100 kilometrů sakra drahá sranda.
    Jinak těch 250 watů je málo a z baterek to cucá aspoň 10 ampér při zátěži nelze to počítat přesně podle vzorce protože ten motorek bude mít dost velkou zátěž.Jinak trakční uccu 60 Ah. stojí skoro dva tisíce a má 12 volt pokud bych zapojil 3 tak to už by jelo ,ale jedna váží 20 kilogramů to by kolo vážilo samotné jako já 90 kg. celková zátěž a ještě nějakej nákup 200 kg.

    1. Nesmíte počítat olovo,
      Nesmíte počítat olovo, ale Life(Y)Po4.
      Mě bere kolo cca 15-25Wh/km podle toho, jak za to vezmu, průměr kolem 20Wh/km.
      Maximální odběry mám kolem 1,5-2kW, což při 72V dá zhruba 30A (1,5C). Pohoda…
      Baterky mají cca 16kg.

      Pokud byste chtěl víc a víc, moře baterek, tak si kupte tohle:
      http://jizdni-kola.online-sport.cz/voziky-za-kolo/nakladni-voziky/roland-big-boy/

  2. Jinak baterie nemají
    Jinak baterie nemají dostatek Ah ,a motor je potřeba s větším výkonem 250 Watů je k smíchu pokud vážím 92 kilogramů a 15 kilo nákup na záda ,kolo váží třeba 40 kilo a ještě oblečení boty ,něco k pití a celková hmotnost je skoro 140 Kg. Jen si neumím představit ,že se baterie do půl hodiny neodporoučí do věčných lovišť a motor ten asi brzy shoří ,jinak vezmu li elektrickou vrtačku a má motor třeba 500 watů ,přitlačím na ní při vrtání a zastaví se motor je fuč.

      1. Nesmysl. Uvědomte si jednu
        Nesmysl. Uvědomte si jednu věc – výkon 250W nebo 500W platí při NOMINÁLNÍCH otáčkách motoru, je to maximální hodnota.
        Průběh momentu 500W motoru je vidět např. zde:
        http://www.ebikes.ca/simulator/

        Zde zjistíme co nám udělá výkon 500W – vyplňte hmotnost jezdce 100kg a hmotnost kola 40kg, stoupání 12%, výkon 500W a vyjde nám rychlost cca 10kmh.
        http://www.nahoru.net/kalkulatory.html
        Přitom je jasné, že při rychlosti 10kmh motor výkon 500W nemá ani zdaleka, takže do 12% stoupání kolo s 500W motorem nevyjede ani náhodou, zastaví a buď budete tlačit nebo šlapat. Se 40kg kolem nic moc…

        Na to potřebujete cca 3kw motor, který je schopen do 12% stoupání schopen udržet rychlost 50kmh a tedy i v nižších otáčkách poskytne dostatečný výkon a kopec vyjede. Na to zase potřebujete baterie, které dají dostatečný proud a ty nestojí pár korun.

            1. Co máte pořád s těma
              Co máte pořád s těma 40kg? To původní pisatel jen tak plácnul, reálně má elektrokolo do 25kg, pokud to tedy není nějaká přestavěná „ukrajina“ s olověnými akumulátory. A mimochodem i na takto nadstandardně těžkém elektrokole jsem najezdil nějaký ten tisíc km a kopce se mi vyjížděly nesrovnatelněji lépe než před přestavbou i když, pravda, s trochu silnějším motorem.

              Smysl mého příspěvku byl ten, že i ten „slabý“ 250W motor při jízdě výrazně pomůže zvýšit průměrnou rychlost.

              1. u 100kg jezdce je rozdíl
                u 100kg jezdce je rozdíl mezi 25kg a 40kg kolem něco přes 10%, to není nic zásadního.

                ono to je právě o tom trochu silnějším motoru. 250w je úplně na houno, 500w je lepší, ale do velkých kopců pořád málo. Do opravdového kopce nepomůže (vzhledem k váze e-kola spíš naopak) a z kopce to jede samo stejně.

                Já bydlím v kopcích a 2kw považuju pro jízdy v těžším terénu za rozumné minimum, i když kolo pak váží k těm 40kg díky masivnější kontrukci.

                500w je dostatečné dejme tomu do Prahy, kde těch kopců moc není.

                1. 2kw je rozumné minimum pro
                  2kw je rozumné minimum pro metrákovou dvoumístnou motorku a ne pro kolo, proboha. Vždyť to musí být životu nebezpečné. Já měl 400W hub motor s přímým náhonem a pak jsem přešel na 250W s planetovou převodovkou protože se mi líbilo, jak tahá odspoda nemluvě o třetinové hmotnosti. S vyhozeným omezovačem to po rovině dá kolem 35km/h a do kopce to jezdí přinejmenším stejně jako původní motor.

                  Nicméně tvrdit, že v Praze nejsou kopce je hodně odvážné. Vždyť Praha je jedno velké údolí. K nám na okraj je to do zatraceně velkého a táhlého kopce bez ohledu na to, jestli jedu ze Smíchova přes Barrandov, Chuchle nebo Radotína. Ostatně to byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem se o elektrokolo začal vůbec zajímat.

                2. Ja mám 1kw hub motor,
                  Ja mám 1kw hub motor, baterku 15 Ah 50V LifePo4, váha 28 kg a kopcovitý terén a myslím si, že je to také rozumné optimum. Slabší motor by som nechcel a silnejší nepotrebujem. Maximálku mám okolo 40km/hod (obmedzovač nastavený na 20A kvôli batérii).

                  A čo s tými byrokratmi v Bruseli?
                  Jednoducho ignorovať…
                  Nič iné asi nepomôže.

                  Ale je to aj tak škoda, že všetci politici sú také svine. Preto podporujem:

                  spravodlivereferendum.sk
                  spravedlivereferendum.cz

                3. Technicky vzato už ale
                  Technicky vzato už ale nejde o kolo, ale moped.

                4. Uděláme výpočet,
                  Uděláme výpočet, jo?

                  Tohle by měla být hitovka se supr výkonem
                  http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/2-1-E-skutry/0/5/105-E-skutr-Guewer-ePower

                  Shrnu parametry: 3kw, 140kg, baterky 60V se nabíjejí při 7A cca 5 hodin, takže budou mít zdruba 30Ah, tedy energie kolem 1,8kWh, efektivní zásoba při účinnosti motoru 80% cca 1.4kWh.

                  Při jízdě do 12% stoupání vyvine při uvedeném výkonu a hmotnosti cca 25kmh a po čtvrhodině začnou chcípat baterky (vybíjecí křivka při 2C)
                  Pak sjedete stejnou vzdálenost dolů do údolí a konec.

                  Takže na rovině možná 70km ujede a možná i při rychlosti 75kmh, ale v kopcích bude mít průměrnou rychlost 50kmh a dojezd 25-40km.

                  Moje kolo je pomalejší, ale o 100kg lehčí a ve stejných kopcích dojede PODSTATNĚ dál.

                5. Otázka je, či e-bike
                  Otázka je, či e-bike používate ako dopravný prostriedok, alebo ako športové náčinie. Ak ako športové náčinie, tak potom baterka a motor naozaj nemá žiaden zmysel.

                  Ak ako dopravný prostriedok, tak potom závisí od toho, ako ďaleko sa dopravujete a ako si vážite svoj čas. Ak povedzme dochádzam denne 15 km a môj čas má hodnotu 8EUR/hod, tak priemernou rýchlosťou 15 km/hod v kopcovitom teréne to trvá hoďku denne, ale priemernou 60km/hod to trvá 15 min a to je už +- to isté ako ísť autom a hľadať parkovanie…

                  Časová úspora je v druhom prípade 45 min resp. 6 EUR denne.

                6. Jako dopravní prostředek
                  Jako dopravní prostředek za pěkného počasí do práce a po okolí a současně si zasportuju. To že motor aktuálně dává pár set watt neznamená že se nemůžu zahřát šlapáním 😀

                7. Toto hore bolo porovnanie
                  Toto hore bolo porovnanie kupovaného e-kola, resp. normálneho kola s tunningovaným e-kolom, ktoré ide 60 km-hod.

                  Ja ale jazdím max. 40 km/hod. To by mi však v tom príklade zle vychádzali čísla. Ale princíp zostáva. Jednoducho povedané pre užívateľov, ktorí chcú používať e-kolo ako dopravný prostriedok je podstatný výkon do kopcov, priemerná rýchlosť a dojazd.

                  Obmedzenia výkonu, max. rýchlosti a aj hmotnosti zabíjajú tento segment a znemožňujú využitie e-kol ako dopravných prostriedkov. Nech sa na mňa soudruzi v Bruseli nehnevajú, ale toto fakt nedomysleli… Nech sa opýtajú súdruhov v Pekingu, ako sa má riešiť táto problematika. Napr. zákazom vstupu motorových jednostopých vozidiel do mesta.

                  A poprosím, aby si tie konzultácie spravili skôr, ako tu všetci dostaneme rakovinu z výfukových plynov z „ekologických“ dieselov.

                8. Ale pokud to jede 60kmh, tak
                  Ale pokud to jede 60kmh, tak to není elektrokolo, ale normální „velká“ motorka. Pochopte to. Vzpomněl jsme si, jak náčelník sdružení vyprávěl, kolik lidí mu při různých příležitostech pokládá otázky typu: „Potřebuju na elektromobil řidičák?“ nebo „smí se elektromobil řídit pod vlivem alkoholu?“. To vaše hořekování nad tím, proč Brusel nepovolí elektrokola o větším výkonu a s rychlostí 60km/h je totéž v bledě modrém.

                9. ePOWER má 40Ah, 20
                  ePOWER má 40Ah, 20 článků Lifepo4. Jeho letošní nástupce by měl mít dle vyjádření dovozce (i když na webu mají něco jiného) 60Ah. To jen tak FYI.

                  Jinak nevím, k čemu je takové srovnání jablek s hruškama dobré. Někdy je vhodnější jet na (elektro)kole, jindy autem nebo na motorce. Nic z toho není plnohodnotná náhrada toho ostatního.

                10. Jo, při 60V 40Ah, to je cca
                  Jo, při 60V 40Ah, to je cca 2.4kWh. Moje kolo bere v kopcich a rychlostech 30-40kmh cca 20Wh/km, tezky skutr + 80kg ridic bude mit minimalne 30Wh/km.
                  Pri dvojnasobne rychlosti to bude 2x tolik, ne-li vice (odpor vzduchu roste s mocninou rychlosti, ne s nasobkem).
                  Budme vsak hodni a pocitejme jen dvojnasobek – 60Wh/km. Dojezd tedy vychazi na cca 40km pri maximalni rychlosti a to je OPTIMISTICKY odhad pro kopcovity teren, kde jezdim.
                  Za ty penize nic moc…
                  Proste vyrobci lzou o dojezdu, davaji do skutru slabe motory a snazi se to nahnat reklamnima letekama.

                11. 40km v těžkém terénu na
                  40km v těžkém terénu na „plný knedlík“ a s nadstandardním zatížením mi přijde jako solidní dojezd. Na víc by to chtělo plácnout se přes kapsu nebo počkat na nové levnější technologie akumulátorů. Na druhou stranu jeden nejmenovaný dovozce deklaruje dojezd 45km pro 48V@15Ah akumulátor 😀 😀 😀

                12. klidne bych se placnul pres
                  klidne bych se placnul pres kapsu…
                  Vtip je v tom, ze ty hracky co se prodavaji nesmi ani na cyklostezku, ani na dalnici, ani treba do Strahovskeho tunelu.

                  Benzinovy skutr 125ccm ma vykon kolem 10kW, rychlost kolem 100kmh. Mate neco takoveho s garantovany dojezdem za tezkych podminek 120km-130? Mate prd…

                13. Co prosím? 1. Veškerá
                  Co prosím? 1. Veškerá prodáváná elektrokola splňující normu samozřejmě smí na cyklostezku, MHD, vlaku prostě kamkoliv, co normální kolo, protože dle vyhlášky to jsou normální kola (bez přívlastků).

                  2. Veškeré prodávané elektrické skůtry a motorky spadající do kategorie L3 samozřejmě smějí všude tam, co jakékoliv jiné motockyly stejné kategorie, tedy i na dálnice a silnice pro motorová vozidla. Proč by nesměly?

                  3. Tak si prostě kupte benzínový skůtr, když po něm tak toužíte. Nutí vás někdo do elektriky?

                14. Kdyz uz tak ctite zakony,
                  Kdyz uz tak ctite zakony, tak vy nevite ze na dalnici smi jen vozidla s kontrukci rychlosti minimalne 80kmh? Kolik skutru ji ma a navic dostatecny dojezd? Zkuste mne prekvapit.

                  Benzinovy skutr se mi nevyplati, elektro stejnych parametru by mne zajimalo.

                15. Velké techničáky nemám k
                  Velké techničáky nemám k dispozici, ale libovolný >60V skůtr klasické konstrukce (hub motor) spadající příslušné kategorie by měl >80km/h zvládat. 72V potom >100km/h. Popravdě ty dálnice mne vůbec netankují, podstatné jsou pro mne okruhy značené jako silnice pro motorová vozidla.

                16. To že to případně
                  To že to případně zvládne neznamená že to má v papírech a že tedy může na dálnici. Můj typický problém je Strahovský tunel.
                  Je to silnice pro motorová vozidla, je to docela do kopce a jezdí se tam 70kmh. Jet tam na nějaké plečce do se do kopce vleče 40kmh je o život. Na svým kole se tomu vyhnu, vezmu to pěší zónou a přes Hradčany, to jde svižně a po ránu je tam prázdno.

                  Na skůtru co? Vyplazit se na Strahov a pak v koloně Patočkovou, nebo snad v jiný koloně přes Chotkovy sady? Zajížďka docela dost km a min. 30 minut zdržení – nehledě na baterky vymlácené zbytečnými kopci.

                17. O co vám pořád jde? S
                  O co vám pořád jde? S plečkou jedoucí 40km/h do strahovského tunelu tak jako tak nesmíte a i s tím nesjlabším L3E elektroskůtrem na trhu tam bez problémů pojedete povolených 70km/h i ve dvou. V čem je problém?

                18. Kolik to ma dojezd? Ja mam
                  Kolik to ma dojezd? Ja mam 72V, 20Ah. Dneska na 60km to sezralo neco pres 16Ah, ale fakt jsem se s tim nesral, trochu jsem ujizdel pred destem.

                19. Aký dojazd? Ako kedy. Veľa
                  Aký dojazd? Ako kedy. Veľa závisí od terénu, rýchlosti a od toho aký mám príšlap.

                  Na takmer rovinke pri plnej rýchlosti 40 km/hod, bez príšlapu mám dojazd iba okolo 25 km. V kopcovitom teréne ešte menej. Pri znížení rýchlosti na 30 km/hod sa mi však dojazd predlžuje na ~40 km.

                  Príšľap samozrejme predlžuje dojazd, ale to nie je v tejto diskusii o batériách a motore zaujímavé. Je to samozrejmé, že keďže je to aj bicykel, tak teoretický dojazd s príšlapom je obmedzený iba vlastnou kondíciou a výdržou. Teda nie ako na e-skútroch.

                  Inak mňa najviac teší na e-kole to, že je to vlastne hybrid. Elektro + ľudská sila. Aj auto mám hybrid – benzín + LPG… Dnes som počítal jeho spotrebu, vychádza mi na 6,5l LPG/100 km… Super. Mňa len tak ľahko od cestovania neodradia 😉

                  PS: Prajem všetkým veľa bezpečných a lacných ekokilometrov.

                20. 2kw pro motorku? To jste se
                  2kw pro motorku? To jste se přejedl jodových tablet? Metráková motorka by potřebovala tak 10kW (~125ccm)

                  Nikdo neříká, že 2kw využijete na rovině, moje kolo má maximálku přes 70kmh a to fakt nejezdím. Ale do dlouhého nebo strmého kopce je to pohoda, jede to furt a furt, dokonce můžu za kolo zapřáhnout přívěs s dítkem a neuštvu se.

                21. Aha. Takže všechny ty
                  Aha. Takže všechny ty akumota, guewery, e-maxy, govecsy atd. vlastně vůec samy nejezdí a musí se tlačit, protože dle vašich měřítek je ty motory od 800W do 2kW vlastně vůbec nemůžou utáhnout 😀

                  Ale dost ironie. Jenom doufám, že si uvědomujete, že když to má maximálku 70km/h a 2kW motor, tak to není žádné elektrokolo, dokonce ani moped, ale regulérní velká motorka.

                22. No motorka to fakt není…
                  No motorka to fakt není… Zdálky to vypadá jako kolo, zblízka to vypadá jako kolo, jede to jako kolo, tak to bude kolo.
                  Pokud nezměříte výkon motoru, což na ulici nejde, tak to je kolo.

                  Ty srandovní skůtříky s rychlostí 30kmh do kopce a dojezdem 20-30km neberu vážně. Elektrická motorka by měla mít výkon 10kW, dojezd 150km a pak ji kupuju. Taková neexistuje.

                23. Je úplně jedno, jak to
                  Je úplně jedno, jak to vypadá. Dle vyhlášky je to motorové vozidlo a to dokonce třídy L3, protože to má konstrukční rychlost vyšší než 45km/h, což se dá snadno zjistit tak, že se na tom někdo projede. Samozřejmě, minimálně v dohledné době se nedá očekávat, že by vás někdo stavěl a opravdu to kontroloval, ale může se stát to, že někoho srazíte nebo tak něco a rázem můžete mít obrovský problém. Stačí, když někdo poukáže na to, že to kolo není tak úplně kolo a rázem spadnete do škatulky řidič motorového vozidla, co jel na neschváleném neregistrovaném vozidle bez povinného ručení a dalších zákonných náležitostí. To neříkám, abych vás strašil, jenom že je potřeba vidět věci komplexně.

                  Co se „srandovních skútříků“ týče, ty lepší z nich jezdí do kopce výrazně rychleji než 30km/h a limitujícím faktorem tam není ani tak výkon motoru, jako především akumulátory a Ř.J.. A co se týče méně srandovních větších skútříků, tak dle vyjádření majitele 3kW ePowera jezdí ve dvou do kopce 70km/h.

                24. Prima. Hezky jste odvedl rec
                  Prima. Hezky jste odvedl rec od faktu, ze 250W i 500W je dobrych tak na rovinu, v opravdovem kopci to je spise pritez.
                  Dnes jsem si dal kopec z Mechenic az nahoru. Kolo rychlost 20-25kmh, prislap na stredne tezky prevod a motor bral cca 1.6kW
                  Cokoli slabsiho by melo problem, schvalne do Mechenic vezmete nejaky svuj kram s 250W a dejte si ho dvakrat za sebou. Pak sem teprve neco napiste, jo?

                25. Podívejte, já mám na
                  Podívejte, já mám na svém „krámu“ najeto skoro 4000km, takže se podobným výkřikům můžu jenom smát. Pravý opak je totiž pravdou. Jestli je někde motor přítěž, tak je to právě na rovině a z kopce, kde člověk motor rychlostí přešlape. Specielně výkonnější motory s přímým náhonem bez volnoběžky totiž nezanedbatelně brzdí a je to znát stejně tak, jako jeho značná hmotnost. To je další z věcí, která u mě mluvila pro výměnu velkého 7kg motoru za malý 2kg s volnoběžkou.

                26. Pri stavbe mojej e-babetty
                  Pri stavbe mojej e-babetty som použil jednoduchú fintu – elektromotor s elektromagnetickým rotorom. Na stroji som nechal pôvodné pedále, takže môžem záťaž vo forme magnetu odpojiť a šliapať. Pravda, na tak ťažkom mopede to nie je žiadna výhra, ale vzhľadom k veľkosti kolies sa pedálovať dá. Niečo podobného by určite šlo využiť aj u elektrických bicyklov.

                27. Ono je úplně jedno, jestli
                  Ono je úplně jedno, jestli ty magnety jsou na rotoru nebo na statoru (jako u BLDC). I když je to odpojené, tak to trochu brzdí. Stačí si takovým kolem naprázdno zatočit a porovnat to s druhým.

                28. Pravdepodobne ste ma
                  Pravdepodobne ste ma nepochopili. Ide tu o to, že namiesto permanentných magnetov som použil elektromagnet. Ten je možné odpojiť a teda šliapete prakticky bez odporu.

                29. Aha, zajímavé. Co to máte
                  Aha, zajímavé. Co to máte za motor?

                  BTW, nahoře jsem napsal nesmysl. U BLDC jsou magnety samozřejmě na rotoru, obráceně by to bylo dost nepraktické.

                30. Je to motor, ktorý vznikol
                  Je to motor, ktorý vznikol prestavbou alternátora z automobilu. Statorom je trojica cievok (bežný BLDC motor) a rotorom je jedna cievka v pôvodnom jadre. Keď cez ňu prechádza jednosmerný prúd s nízkym napätím (momentálne 3V), zmagnetizuje rotor a keď statorom prechádza 3-fázový prúd (ako u BLDC), rotor sa roztáča. Niekde som čítal, že sa to údajne volá „Hybridný BLDC elektromotor“

                31. Tak právě jste objevil
                  Tak právě jste objevil synchronní elektromotor, gratuluji.

                  Nicméě je s podivem jak všichni výrobci spoléhají na drahé neodymové magnety.

                32. Ano, motor bez volnobezky
                  Ano, motor bez volnobezky brzdi… a co? Staci dat jemnych 10-15W a brzdit prestane. Ja svuj motor nepreslapu, vic nez 35kmh fakt nedam, motor kdyz chci (jako ze vetsinou nechci) da i kolem 70kmh. A… uz chapu, vam to rychleji nez 25kmh nejede…
                  Naopak motor s volnovezkou neumi rekuperaci, trvale ji mam 7-8%, to se docela hodi, minimalni opotrebeni brzd taky.

                  Vy jste najezdil na elektrokole CELYCH 4000km? Ja jen dneska 110, celkove to ani netusim. A to jezdite na vylety, nebo se potrebujete ji nekam opravdu dopravit a nekdy i celkem rychle?

                33. Ne, najezdil jsem to na
                  Ne, najezdil jsem to na dvorečku kolem pískoviště. Vlastně najezdil jenom tak z půlky, protože dvoreček se trochu svažuje, tak jsem musel do kopce sesednout a tlačit, abych překonal tu strašlivou přítěž motoru.

                  Fakt nevím, o co vám jde. Jestli chcete machrovat, že vaše přibližovadlo s 2kW motorem v rámu z kola jezdí rychleji a lépe do kopce než legální elektrokolo, tak to samozřejmě jezdí. Kdo by to byl řekl, že? Jenže, opakuji po sté, není to elektrokolo ani nic tomu vzdáleně podobného a nesmíte s tím na silnici. Tečka.

                34. No hurá, to je přesně to
                  No hurá, to je přesně to co se tu snažím celou dobu vysvětlit. Na běžné kolo je 250W prostě málo a na e-skůtr jsou 3kW taky málo.
                  Kolo aspoň 1kW, skůtr 5-10kW.
                  Že takové kolo nesplňuje podmínky zákona mě sice mrzí, ale lepší porušit zákon než se vztekat v každém prudším stoupání.

                35. Súhlasím. Mám horský
                  Súhlasím. Mám horský celoodpružený bicykel a 1 kW je myslím tak akurát do kopcovitého terénu v ktorom bývam. Ako som povedal, menej by som nechcel a viac by som asi chcel, ale je fakt, že nepotrebujem…

                  250W je dobrých akurát tak na rovinku. Ale na rovine zase nepotrebujem e-kolo. A s maximálkou 25 km/hod už vôbec nie…

                  Takže čert ber tých europapalášov aj s ich zákonmi. Nemajú podľa môjho názoru ani hlavu ani pätu a nemienim ich rešpektovať. A vôbec ma to nemrzí.

                  Ak by ich zaujímali názory ľudí, ktorí na e-bikoch chodia, tak by im asi všetci povedali, čo si o tom myslia… Prečo neobmedzia aj autá, alebo motorky na max. 25km/hod a max. výkon 250W, ale iba e-kola? Lebo by bola prvá bruselská defenestrácia… Ale obmedzovať e-kola si trúfnu, smradi.

                  Mňa nezaujíma, akým výkonom a akými rýchlosťami jazdia oni na svojich e-bikoch, ak nejaké majú, tak neviem prečo by ich malo zaujímať ako si jazdím ja. Kašlem na nich.

                36. Možná vás to překvapí,
                  Možná vás to překvapí, ale „běžné kolo“ má přesně 0W a aby to jelo, tak se musí šlapat 😉 A vzhledem k tomu, že člověk stabilně dává výkon něco přes 100W, je těch 250W navíc hodně znát. V podstatě je to, jako kdyby vám pomáhali šlapat dva kamarádi, kteří ale dohmormady mají jenom 5-10kg. Samozřejmě nic pro ty, co chtějí na kole jezdit jako na motorce a neunavovat se buržoazím přežitkem šlapání 😉

                  Ale že na skůtr je 3kW v elektrice málo, to tedy opakovaně hrubě nesouhlasím. Doufám, že to neberete podle bezniňáku obdobného výkonu, protože to by byla hloupost. 3kW v elektrice je minimálně srovnatelný s benzínovou stopětadvacítkou.

                37. Tak to prostě není pravda.
                  Tak to prostě není pravda. Benzínová 125ccm dává PODSTATNĚ lepší výkony než 70kmh na rovině a 30-40kmh do kopce…
                  Jediný skůtr který odpovídá je Vectrix, ale ten má pro mě malý dojezd a je zbytečně drahý.

                38. Neblbněte. 30-40km/h jezdí
                  Neblbněte. 30-40km/h jezdí do kopce malé elektroskútříky s olovem. Doporučuju vyzkoušet a udělat si obrázek namísto teoretizování. Samotného mě to překvapilo, když jsme se ve dvou projížděli na „retru“. Když jsem na to sedal, myslel jsem, že se to při té zátěži bude trápit už při rozjíždění a ono vůbec ne.

                  Vectrix vypadá hezky (a jetý bez baterek se prý dá sehnat za 60-70 tisíc Kč), ale na ježdění do města je to hrozně velká těžká kráva a na meziměsto to má zase malý dojezd. Jako rozumný kompromis vidím to, co u nás prodává guewer jako Magic/Cruiser/Sky, respektive různé varianty téhož prodávané po světě v různých obměnách a konfiguracích. Maximum jsem viděl asi 8kW (16kW špička) při 96V. To už je letadlo.

                39. Potřebuju meziměsto. Autem
                  Potřebuju meziměsto. Autem to dám asi za 45 minut, na kole asi za dvojnásobek, ale zase se rovnou vysportuju (jasně že se jen nevezu i když můžu), takže mi to nevadí.
                  Kolo si vezmu do kanclu a nabiju, skůtr nemůžu, takže musí na jedno nabití zvládnout GARANTOVANÝCH 120km (malá rezerva) za jakýchkoli podmínek. Zároveň musí jet 80-100kmh pořád, aby nebyl o moc pomalejší než auto a musí být legálni na dálnici, abych nemusel hledat různé objížďky.

                40. To by se dalo, ale bylo by
                  To by se dalo, ale bylo by to cca 60 tisíc Kč bez DPH jenom za baterky (počítám 24článků lifeypo4 90Ah). Ale zase při trochu šetrnější jízdě by to mělo dojezd hodně přes 200km. Pro mě je to ale ekonomický nesmysl.

                41. no, tak jezdím na svém
                  no, tak jezdím na svém nezákonném superbike, který dělá přesně to co běžný člověk potřebuje od elektrokola.
                  Když chci tak šlapu, ale když fakt spěchám, jede jako drak.

                42. Metrakova motorka s 10kW
                  Metrakova motorka s 10kW motorem by uz skoro litala :-)))

                  Vzdyt citroen saxo ma neco pod 1 tunu a hadejte jaky motor ho pohani? Jmenovyty vykon ma 12 kW, spickove 18kW. Takze to jste opravdu dost prehnal. A to s tim saxem a 12 kw motorem vpohode z krizovatky minimalne 50% spalovakum ujizdim …. Tazke motor pro kolo, na kterem jede clovek 80kg + kolo tj. nejakych 100 kg bohate staci 1-1,5 kw motor. Ale to je na to aby to jelo samo bez prislapu.
                  500W je uz dostatecny vykon na to aby se jelo lehce s prislapem a clovek nebyl udychany a spoceny. A o to jde na kole predevsim.

                43. S odstupem času čtu tuto diskuzi a musím se smát. 250W
                  S odstupem času čtu tuto diskuzi a musím se smát. 250W naprosto stačí i do kopců. Na převodech 1/1 se kolo staví na zadní a to mám treka. Najel jsem 9000 km s tímto motorem v zadním kole. Baterie 9Ah 36V. Mám 78 kg a na kole jezdím relaxačně a do práce. Největší problém lionek je jejich majitel, ten je zpravidla odrovná dřív, než se dostanou k hranici počtu cyklů.

        1. dovolím si
          dovolím si oponovat.
          dnešní elektrokola nejsou stavěná dle vašich myšlenek!
          v dnešním elektrokole je střídavý třífázový elektromotor, který má kotvu jako magnet. ten je spřevodován do síly.
          já se elektronice věnuji, a každý kdo viděl „frekvenční měnič“, který se používá v průmyslu na změnu otáček motoru, ví, že elektromotor má sílu stejnou při dvou tisících otáčkách i při pěti stech.
          na elektrokole je to totožné, akorád na měnší napětí. řídící jednotka generuje impulsy dle otáček motoru a dleduje akcelerátor. generuje vždy zrychlení, aby se motor točil více. když se nastaví regulátor na určité otáčky (poloviční) tak při ubolnění motoru (zvedneme poháněné kolo) se otáčky nezvýší, jakožto se to děje u verze se střídavým motorem.
          dražší kola mají hallovy senzory, které snímají polohu kola. tam vede víc než tři dráty do kola, a rozjezd je plynulý, a síla ještě větší. poloha magnetu motoru se přesně snímá, a neodhaduje programově.
          tohle vám vysvětlí běžnej modelář co jezdí s auty závody. z kitu pro RC auto se dá postavit slušné elektrokolo. ale bude mít horší účinnost. ale nastavíte si tam opravdu vše, dokonce to lze přepínat i za jízdy. třeba před kopcem zapnete režim „nízké otáčky, velká síla“ a vyjedete lépe.

  3. Jak to vše čtu, tak mi v

    Jak to vše čtu, tak mi v článku chybí, zda autor našel alespoň jedno elektrokolo na našem trhu které tyto podmínky splňuje.
    Tvrdím, že byrokracie je fatální brzdou pokroku. Limit 25 km/hod je směšný a de facto brání většímu rozšíření elektrokol protože spousta lidí nemá času na rozdávání.
    Mám totiž motivaci si pořídit dopravní prostředek poháněný šlapáním, aby s ním bylo možné dojet do centra města na úřad, do banky, cestovky a pod., co tam bohužel sídlí kam autem nemohu a zaparkovat ho tam. Nakonec i tento fakt jé důsledkem byrokracie co nechala tyto instituce naskákat do pěších zón a center obecně, bez možnosti dojezdu.
    Mojí představou by byl tří či čtyřkolový bicykl, aby byl použitelný i po nasněžení s elektropohonem a možností kapotáže pro použitelnost i v dešti, tedy celoročně. Navíc s možností i nějakého nákladu. Jinak pouhý bicykl je sice vynikající, ale jen při slunečném počasí.
    Tak jak je nyní situace hystericky oklešťována primitivy co by nikdy nic nevymysleli, tak nezbude než vozit tajnou hnací automaticky rychle odpojitelnou jednotku jak partyzán.
    Hysterie nad bicykly s pomocným motorem a na druhé straně motocykly klidně s motorem o obsahu nad 1 litr !

  4. Akcelerátor do 25km/h být
    Akcelerátor do 25km/h být může? Pokud dobře chápu sadu informací v této diskusi, tak elektrokolo může mít legálně otočný akcelerátor jako motorka až do 25km/h, pokud je jeho funkce podmíněna šlapáním. Třeba i volným šlapáním bez síly.
    Těch 6km/h je jen v případě, že jde o funkci nezávislou na šlapání. Díky za odpověď.
    T.K.

  5. Vážení kolegové
    Vážení kolegové „e-bikeři“, omlouvám se, že do této diskuse vstupuji opožděně, možná i s křížkem po funuse. Ale nedá mi to, abych se s vámi nepodělil o své zkušenosti s provozem svého levného a „nekvalitního“ čínského e-kola za 11 500 Kč, které jsem si koupil letos koncem zimy. Příčinou tohoto opoždění je, že jsem chtěl na tomto kole najet nějaké ty kilometry, než jej začnu hodnotit. Najel jsem jich prozatím 1600. K té kvalitě musím uvést, že je to s ní asi jako u škodovky před revolucí. Je to zkrátka „dodo“ – pro mladší tzn. dodělej doma. Abych z 34 kg těžkého kola udělal spolehlivý cesťák, musel jsem na něm udělat asi 11 inovací a úprav. Začalo to tím, že jsem chtěl původně kapotované městské kolo převážet autem na nosiči kol. Pak byly problémy se středovou osou, která byla přetížena změnou převodového poměru (44 zubů místo 32 a podstatně delší kliky). Další úpravy si vyžádala nutnost dokonalého upevnění 13 kg těžké olověné baterie (10 Ah). A tak bych mohl pokračovat. Nyní jezdím trasy kolem 70 km, jednorázové převýšení 200 m na 3-5 km mi nedělá problémy při celkovém součtu významějších převýšení na trati kolem 700-1000 m. Rekord v kopcovitém terénu (Benešov-Votice-Mezivrata 706 m-Mirošovice) mám 90 km, ale baterie byla do závěrečného 140 m stoupání pěkně vybitá a mlela z posledního. Měl jsem také strach z poklesu kondice při přechodu na klasické horské kolo, na kterém jsem již letos najezdil také 1200 km, ale moje obavy se nepotvrdily. Při přechodu z e-kola na klasické jsem pouze zpočátku trochu nejistý, neboť e-kolo sedí na silnici i při rychlosti s kopce kolem 60 km/h jako autobus. Prostě spokojenost, především s kvalitou a spolehlivostí čínské elektroniky, která si i ode mě při mých úpravách nechala lecos líbit. Závěrem chci řící, že si uvědomuji, že lehčí a kvalitnější, ale i dražší e-kola ve srovnání s mým mastodontem asi přinášejí o mnoho větší požitek z jízdy. S těžkým kolem se hůře manipuluje, určitě bych nestačil do stoupání lehčím kolům. Ale pozor, zase při táhlých klesáních se kolo logicky rozjede do značné rychlosti, která vlivem značné hybnosti pomalu klesá při dojezdu do roviny. Také chci ještě na konec dodat, že je mi 56 let a nikdo mě tedy nemůže podezřívat, že jsem nějaká fyzicky nadupaná kreatura, která by toto těžké kolo utáhla i bez významné podpory pomocného motoru (klasických 36 V, 250 W).

  6. Jsem starobní důchodce se
    Jsem starobní důchodce se dvěma umělými kolenními klouby. Mám staré damské kolo takže namáhavější šlapání na operovaných místech cítím.Potřebuji tedy elektrokolo k ulehčení šlapání. Osobně jezdím opatrně a snažím se využívat pokud možno cykloztesky. Takže rychlost 25 km/hod je pro mne dostačující. Vzhledem k mé váze 110 kg potřebuji kolo vcelku spolehlivé a vzhledově pohledné. Zamlouvají se mně městská elektrokola GUEWER a AGOGS v ceně cca 20.000.- Kč. Tvrdě na něj jako důchodce šetřím. Prosím o sdělení majitelů těchto elektrokol jaké mají s těmito elektrokoly zkušenosti. Zajímá mne poruchovost motoru popřípadě náchylnost k jiným poruchám.
    Děkuji za případné informace.

  7. Pisete nepravdu o zakonech.
    Pisete nepravdu o zakonech. Musite rozlisovat pedal-assisted kola – pak skutecne plati 250W a 25kmh.

    Pokud jde ale o pomocny motorek s „plynem“ bez asistovaneho slapani, pak plati ceska vyhlaska o max 1kW a 25kmh.

    Navic jste zapomeli uvest, ze se to tyka jen verejnych komunikaci. Mimo ne muzete mit cokoli chcete – ja mam ted cerstve postavene kolo s maximem 3kW (a odpojitelnym omezovacem na 750W pro provoz na silnici).

    250W je na strmejsi kopce opravdu zoufale malo, zvlast kdyz chcete vzit treba ditko do privesu 🙂

    1. Vážený Opasi, zklamu
      Vážený Opasi, zklamu vás, ale není to tak.. V případě že kolo není „pedal asisted“ už se nejedná o jízdní kolo.

      Ano, mimo veřejné komunikace můžete jezdit na Segwayi, nebo na elektrotrakaři.

      250W se špičkovým výkonem 450W je v pořádku pro asistované šlapání do kopce i s dítětem, pokud chcete jezdit bez šlapání, doporučuji zakoupit elektroskútr..

      1. Obávám se, že v zájmu
        Obávám se, že v zájmu prodeje vlastních kol nepíšete pravdu.

        On už samotná věta (parafrázuji) „vyhláška existuje, je platná, ale zároveň platná není a měli byste potíže“ je výrok hodný mistra 🙂
        Myslím že byste se měli optat právníka.

        Zákon 56/2001 definuje pravidla provozu na pozemních komunikacích a vyhláška 341/2002 specifikuje technické požadavky pro schvalování technické způsobilosti. V příloze č. 13 máte specifikaci jízdních kol, která povoluje pomocný motor o výkonu max 1000W.

        Prozraďte mi, jak jste přišel na to že vyhláška není platná? 🙂

        To, že evropská norma povoluje max 250W pro asistenční motor nevylučuje pomocný motorek podle národního práva.

        1. Nie som odbornik na pravo,
          Nie som odbornik na pravo, ale mam rovnake informacie ako p. Ditrich:
          „V případě že kolo není „pedal asisted“ už se nejedná o jízdní kolo.“

          Tak preto sa mozu v EU predavat iba pedal assisted a iba do 250W, lebo inak by to boli male motorky + vela opruzu okolo toho.

          To nam vybavili nasi drado plateni buzokrati v Bruseli.

          Na rozdiel od p. Ditricha si ale vobec nemyslim, ze 250W do dost pro asistované šlapání do kopce. V SR su kopce, ktore s takym byciklom su horsie ako s normalnym. Alebo v mestach vselijake nadjazdy a kopce, kde clovek musi prakticky zastavit pod nadjazdom, kopcom, kvoli dopravnej situacii, alebo odbocke a potom sa ma stverat s 30 kg e-bicyklom hore, ked ten mu da max. 250W… (Aj to iba pri rychlosti > 15 km, lebo 250W motor v kolese samozrejme nema taky moment, aby mohl dat taky vykon od nizsej rychlosti. Takze v realite clovek slape na najtazsom prevode pri rychlosti tak <10km/hod a motor mu pomaha nejakymi 100W, co akurat kompenzuje zvysenu vahu bicykla. Hlavne ze potom na rovinke, ked clovek vladze slapat aj sam tou 20-25km/hod, tak mu bicykel pomaha, ale iba do 25km/hod, ked to clovek este utiahne aj sam...

          To je to, co ma stve. Viem pochopit technicke obmedzenia - kratky dojazd, kvoli malej kapacite bateriek (resp. velkej cene a hmotnosti). Ale preco musia uradnici zavadzat aj taketo umele obmedzenia, ked sa vsetci tvaria ako su proekologicky a ako je treba znizovat emisie... Preco by ludia mali presedlat z aut a motoriek na e-bicykle, ked maju maly dojazd, idu pomaly a netahaju do kopcov? Ved aspon nejaku vyhodu musia mat, oproti bicyklom na to ,aby mali zmysel. Cena za km to tiez nebude, lebo pri obycajnom bicykli je to vozenie zadarmo, nehovotim o pomere ceny bicykla a e-bika...

          U elektroskútru tieto obmedzenia neplatia, takze by sa zdalo, ze budu ovela vyuzitelnejsie, lebo jazdia aj do kopcov aj trochu rychlejsie... Ale zasa vydrz je stale mala a ked vas to niekde necha, tak slapete pesi... Na e-biku to doslapete aspon ako na bicykli.

          Preto ako som pisal nizsie, dnes sa najviac oplati vykaslat sa na nezmyslne predpisy a poskladat si rozumny e-bike sam, ktory ide aspon tych 30-35 km/hod, a ma aspon tych 750W a stale je to bike s ktorym doslapete kamkolvek a nemusi vas az tak trapit dojazd a mozete ist na doraz baterky, nie ako e-scooter, ktory ked mu skonci bateria tak sa ocitnete na ceste so 100 kg zatazou... Baterke to neskodi, lebo ma samozrejme BMS a je to LiFePo4. Ked dojdem, tak ju nabijem.

          Poviem rovno. Keby dali uradnici limit na e-bike 1000W a 35km/hod, nepoviem ani slovo. Keby dali limit 500W a 30km/hod, tak poviem, ze su to sice buzeranti, ale zivot nie je dokonaly. Ale ked dali limit na 250W a 25km/hod + povinna asistencia pedalov, tak na to ja vam chlapci seriem.

      2. Tohle moc nechápu. To
        Tohle moc nechápu. To můžu rovnou tvrdit že motor mám 250W ale že špičkově je schopen dávat 2kW a bude to podle Vás OK? Ono ostatně i těch 250W je dost teoretická hodnota, zvlášť pokud jde o stejnosměrný motor s nízkou účinností. Většinou to ani není výkon, ale příkon.

  8. ekolo.cz ma super ponuku
    ekolo.cz ma super ponuku e-bicyklov. O tom potom… Asi najlepsi pocin v oblasti e-bikeov v tychto koncinach. Vazne som nad nim pred rokom, ked som si kupoval svoj e-bike, uvazoval. Ale nevedel som si vybrat, lebo som mal asi prehnane naroky. Chcel som kvalitny, rychly, pohodlny elektrobike s dobrym dojazdom, ktory ma nielen odvezie, ale na ktorom si jazdu aj uzijem. A samozrejme za dobru cenu.

    Na druhej strane nie som narocny co sa tyka vsetkych tych obmedzeni a smernic EU. Tie su mi pravdu povediac uplne volne. Som viac menej anarchista, ateista a flegmatik, takze nejake pripadne nesplne normy mojho bicykla ma nielen ze nevzrusuju, ale skor tesia.

    Takze som si nakoniec poskladal svoj e-bike sam a som celkom spokojny. Nebolo to vela roboty a mam co som chcel. Teda celoodpruzeny rockmachine bike, motor 1kW riadeny packou na riaditkach (takto vykonny motor treba mat pod rucnou kontrolou. Som sice flegmos, ale nie samovrach, aby som si to dal tento motor na automatiku – ked slapnem do pedalov…). Baterku mam 48V 15Ah LiFePo4 – a nemozem na nu povedat zleho slova. Je sice trosku tazsia (~10kg), ale aj ja mam svojich 80 kg… A taha ako diva a zevraj ma 2000 cyklov. Ak to bude pravda, tak potom ostatne baterky nemaju zmysel.

    Vsetko dokopy ma stalo tusim do 1200 EUR (e-bike.sk) a vazi to asi 28kg. Realny dojazd 40km, max rychlost 40km/hod. To je tak akurat co potrebujem. Chlapik z tej adresy vie spravit s e-bikom aj 60km/hod, ale do toho by som uz nesiel. Zivot mam len jeden a ten dojazd sa s rychlostou drasticky znizuje…

    Co sa tyka motora, tak 1kW motor je podla mna pre e-bike tak akurat, ked nechcete aby vam to do kopca spomalilo pod 25-30 km/hod – kedy uz hrozi nuda… Minulu sezonu som najazdil par tisic kilometrov ako drak aj v tu Brne a okoli. Ked ste videli okolo presvistat borca s ohnivou prilbou na celoodpruzenej oranzovej rockmachine, tak to som bol ja ;-).

    Ale samozrejme viem pochopit aj tych tzv. normalnych ludi, pre ktorych je kupa hotoveho e-bicykla so vsetkymi papiermi a podla vsetkych nariadeni a EU noriem ta najlepsia volba. Nemaju s tym vela starosti, ale asi ani vela radosti.

    Pre mna to vsak nie je cesta, lebo zaplatit take peniaze za e-bike, ktory kvoli posratym byrokratom v Bruseli nemoze ist rychlejsie ako 25 km/hod a s max. vykonom max 250W… Kua ved na taku rychlost nepotrebujem e-bike. Vacsiu rychlost a aj dojazd dam aj bez motora. A este platit za vsetky tie certifikacie, ktore su mi na nic, len aby sa byrokrati mali z coho nazrat. Bych sa z toho posral…

    Toto je problem e-bicyklov. EU, nie Cina. EU svojimi sprostymi smernicami tak osekala moznosti e-bikov, ze nema prakticky ziaden vyznam si tu e-bike kupovat. Naco? Na 30 km dojazd pri rychlosti 25 km/hod? Na to nepotrebujem e-bike za 1000-2000 EUR. Normalny bike za 300 EUR mi spravi tu istu sluzbu a este sa nemusim starat o baterku…

    Co by mali spravit predajcovia a pouzivatelia e-bikov, je poriadny tlak na EU, aby povolila normy. V USA je povoleny napr. limit vykonu 450W. A ta nemoznost ovladat motor rucne, ale iba ked clovek toci pedalmi, to je uz uplna buzeracia. Este ze nemusim v aute metat nohami ako Flinstouni, aby sa mi zapol motor… A tych buzerantskych europskych 250W je tiez uplne na prd. Keby dali limit aspon na 450W (ja by som dal min. na 1kW), tak by sa predaj e-bikov rozbehol aj tu v EU, nielen v Cine…

    Takto kto chce poriadny e-bike tak si musi objednat z Ciny poriadny motor (~1kW) aj s poriadnou baterkou (LiFePo4 500 – 1000Wh) a namontovat si to sam na nejake znackove zelezo, pardon hlinik 😉

      1. Ahoj. Vsetko som uz napisal.
        Ahoj. Vsetko som uz napisal. Bicykel rockmachine tornado (celoodpruzeny, ale dnes by som volil asi iba odpruzenu vidlicu vpredu) – 300 EUR, 15 kg, motor 1kW – 300 EUR, 5kg (e-bike.sk), bateria 48V 15Ah LiFePo, – 400 EUR, 8kg. T. j. elektrobicykel za ~1100 EUR, 28 kg, max rychlost 40km/hod (rovina bez protivetru a bez pedalovania). Dojazd cca 40km (priemerny, t.j. pri priemernej rychlosti 30km/hod, mierne kopcovitom terene a kondicnom prislapavani).

    1. Mluvíte mi z duše. Osobně
      Mluvíte mi z duše. Osobně si e kolo dle limitů EU nikdy nekoupím, je to nesmysl, zejména pro člověka 95 kg, něco jako vozit si sebou na ukázku elektropohonovou laboratorní pomůcku navíc. Bylo by dobré se sdružovat a vytvořit tlak. podobný názor na nesmysl musí mít logicky myslící většina.
      Od roku 1982 pracuji jako konstruktér a doslova trpím, když moje myšlení ukládá dělat věci logicky, jednoduše, levně, účelně, je bržděno nějakými lejstrochrupy bez technického myšlení. Nyní v krizi úspěšně prosperuji jen a právě díky technickému inovativnímu myšlení. Mým snem je šlapací elektrovozítko do každého počasí, bohužel nemám stále dost času na to vlítnout, neb legalizace pro malosériovou výrobu asi nebude možná.
      Kontakt na mne premyslfilip@seznam.cz

  9. Dobrý den,
    když jsem

    Dobrý den,
    když jsem zmínil e-kolo Guewer Grand Lux,myslel jsem
    neskládací,tedy niko-li Camp!Ale k tomu Grand Luxu:
    sám výrobce prezentuje tři modely 26″:ZW-TDL 26SN-002 /a 003,
    starší model ZWD 207 H 1,jsou ale téměř stejné.Zajímavé je,že sám
    výrobce uvádí nabíjení baterie 500 cyklů,ale naši obchodníci
    k tomuto modelu uvádí např.500-1000,jiný jen 1000 cyklů,atd.
    Takže závádějící údaje!Možná by mohl pan Ditrich ještě
    uvést zda stejné ohodnocení platí i pro tyto modely,jaké
    uvedl pro skládačku Guewer Camp!Zdroje:www.guewer.cn,
    http://www.automotodum.cz,www.elektrobikes.cz a http://www.elektroskutry.ic.cz V každém případě je v ČR asi nejlepší
    http://www.ekolo.cz např.jak při vyřizování různých dotazů,tak
    smazřejmě skladbou kvalitních elektrokol!!

    1. Tak já nevím, to že
      Tak já nevím, to že obchodníci udávají každej jiné hodnoty počtu dobíjení baterií je špatné, ale jak vlastně určit to správné? Pouze opsat info od výrobce? Nevím, to přeci záleží na tom, jak se uživatel ke kolu chová. Měl jsem možnost srovnat elektrokolo guewer grand lux a ekolo cityliner a domnívám se, že až na kontrukční maličkosti (někde posunutý svár, jiný blatník) se jedná o stejná kola, jen s jinou marží pro obchodníka! Chápu, že když to jde, raději prodám za víc, alespoň mám víc i pro sebe 🙂
      Všechny tyhle kola jsou stejně vybavené, podobně vypadají, jen si některé hrají na „značkové“ a některé ne.
      Osobně raději ušetřím a koupím mámě Guewer, ale každého volba!
      V každém případě patří panu Dittrichovi dík za to, že elektrokola do země dovezl a polularizoval je zde!

      1. Diky Zdenkovi za komentar.
        Diky Zdenkovi za komentar. Pokud jste ale mel skutecne moznost jet na obou modelch kol (predpokladam, že nikoli) těžko byste udělal závěr jaký popisujete.

        Jedním z cílů tohoto článku bylo sdělit případnému zájemci informace z čeho se skládá cena elektrokola. Důležitou položkou jsou komponenty, ze kterých je kolo sestaveno. Zde je skutečně propastný rozdíl mezi vami citovanými modely. Stejně tak, jako komponenty na modelu CityLiner jsou zase o třídu nižší než na kolech Wattworld a ty jsou zase horší než na elektrokolech Sparta.. a tak dále. Ale Spartu nekoupíte pod 2300 €…

        Ale neberte to zle, v žádném případě nikdy nikomu nic nevnucujeme. V 90. letech si mnoho lidí také kupovalo horská kola bez základního povědomí o kvalitě jejich výbavy, za pár let se zákazník poučil (bohužel často za cenu nesmyslných investic). Toto nastane i v segmentz elektrokol…

  10. Částečně to souvisí:
    Částečně to souvisí: Nevíte tu někdo o nějakém webu á la wiki zaměřeném na přestavby/konstrukce koloběžek…?

    Potřeboval bych menší nápovědu ohledně konstrukce DIY „elektro-koloběžky“ – kde splašit baterky, ovládací systém, kolečka, brzdy, šikovného a levného specialistu na dural, atp.
    (Potřeboval bych tak dojezd cca 20km, složitelnost do přepravitelnosti metrem, nosnost tak 100 kg)

  11. Zdravím pana Ditrich,
    měl

    Zdravím pana Ditrich,
    měl jsem na mysli e-kolo Infineum Extreme od Powacycle-ne
    Salisbury aj.viz http://www.powacycle.cz nebo http://www.infineumbike.co.uk a dále bych se zeptal na
    německá e-kola http://www.hercules-bikes.de model např.Idos-7:tam
    mě zaujala technologie Lithium-Protanium s dobou nabíjení
    baterie jen 3 hodiny,když jiné se dobíjí 4 až 7 hodin!Super
    e-kola má http://www.kalkhoff.de s malou,snadno vyjímatelnou baterií
    Panasonic:uvádí na jedno nabití až 80km jízdy!?Neuvažujete
    o zařazení do Vaší nabídky místo superdrahého Jetstreamu?Na
    Slovensku tato firma zastoupení má.A nakonec: na http://www.fima-brno.cz nabízí prý jako jediná v ČR e-kolo s LiFePO4 baterií.
    Je to údajně jejich „vývoj“,ale na první pohled se asi jedná
    o celočínský model.Škoda že zatím nevyšla nějaká brožura
    o všech e-kolech dostupných v ČR,když o běžných kolech toho
    vychází spousta.Jaké máte na vše názor? Děkuji a hezký den!

    1. Dobrý den, možná je to
      Dobrý den, možná je to dobrý tip pro vydavatele tohoto serveru udělat přehled toho co se nabízí na trhu a podívat se na ta kola podrovněji.

      Tedy stručně: žádná technologie „Lithium-Protanium“ neexistuje, jedná se o battery-packy, které branduje spol. Protanium B.V. Kratší doba nabíjení je dánba vyšším nabíjecím napětím u LiFePO4 baterií. Je to fajn, ale nabíječka 5A má bohžel přes 3 kg a proto je pro e-kolo zatím nevhodná.

      Technologii Panasonic používá dnes asi nejvíce výrobců kol (Raleigh, Flyer, Helkama, Kettler, Kalkhoff a další). Poměr kapacity a váhy Li-Manganové baterie je skutečně asi nejlepší na trhu. Problematická je cena, která u takových elektrokol málokdy klesne pod 2000€ a cena nové baterie (26V/10Ah) při dnešním kurzu vychází na 15.600 Kč. O zařazení do nabídky zatím neuvažujeme, typově jsou tato kola nevhodná pro náš trh.

      LiFePO4 baterie aktuálně nejsou na pořadu dne. Cena je sice jen o pár % vyšší, ale váha o více než třetinu..

            1. Od Goldenmotoru som si pred
              Od Goldenmotoru som si pred pol rokom objednal paket na prestavbu. 750W, 48V, aku lion 16Ah. Moje skúsenosti a poznatky: skvelá investícia, jazdím pri dobrom počasí denne mnoho km kvoli práci i na nákupy. Zatiaľ som veľmi spokojný, chcelo by to ešte zohnať kľuky s veľým prevodníkom aspoň na 55-60 zubov, pretože v plnej rýchlosti ktorú vyvinie motor už nestiham šliapať. Čo sa týka akumulátora, hodilo by sa rozdeliť aku-blok na dva a na krátke úseky voziť iba jeden. Napr 10+ 10 Ah. Pozor ale na vonkajšiu teplotu. Skúšal som netrpezlivo jazdiť už i zime a to som baterky vyšťavil po pár km. Dočítal som sa potom, že by sa elektrobicykel nemal pod +5°C používať. Dosť škoda.

    1. Dobrý den Mirku,
      značka

      Dobrý den Mirku,

      značka „Guewer“ opět zneužívá mediální fikce, když výrobce tvrdí „Skládací elektrokolo Guewer Grand splňuje podmínky Evropské normy (EPAC EN 15194)“. Tato norma se zabývá primárně popisem elektromagnetického testování a lze na 100% prohlásit že toto kolo nikdy nebylo testováno a podmínky této normy jistě nesplňuje (dovozce zřejmě normu ani nezná).

      Ohledně Powacycle, nejlepe bude, když si přečtete hodnocení přímo z Anglie, tato kola z Číny dováží společnost z Essexu. Například zde: http://www.pedelecs.co.uk/forum/electric-bike-reviews/5129-powacycle-salisbury-reviews.html?highlight=powacycle

      Frisbee není, co se jízdních vlastností týče, špatný produkt, ale bohužel italský design se zde zastavil před 5 lety 🙁

      1. Pane Ditrichu, do všeho se
        Pane Ditrichu, do všeho se tu pouštíte s vervou, jen nevím kde berete informace. Kdyby jste studoval data konkurence dostatečně, nepouštěl by jste do světa dezinformace, za které se poté omlouváte, viz. gocycle a Vaše přestřelka níže s citybikes.cz. A stejně teď v případě Gueweru, jste si opravdu jist že je na trhu „skládací elektrokolo Guewer Grand“? Raděj se omluvte za dezinformaci a pomluvte skládací kolo Guewer Camp :-).

  12. Dobrý den,
    rád bych se

    Dobrý den,
    rád bych se zeptal na několik drobností. Vzhledem k tomu, že již vlastním kolo, rozhodl jsem se, že si objednám elektrický pohon včetně baterie od jednoho nejmenovaného čínského výrobce. Dle zahraničních diskusních fór se mi jeví kvalita jeho výrobků velmi dobrá. Výrobce mimo jiné prodává elektromotorky o výkonu 500, 750 a 1000 W. Chápu to dobře, že pokud omezím rychlost svého kola na 25 km/h mohu použít elektromotor až do výkonu 1000W a nebo to možné není a já nemám na silnicích s takto upraveným kolem co pohledávat? Nějak nechápu ten český zákon, kde se uvádí, že motorek může být až do 1kW. Děkuji

    1. výkon motoru max 250w,
      výkon motoru max 250w, rychlost max 25km, to je tak v kostce vše, co dle směrnic EU popisuje elektrokolo, pakliže se nepletu :o)
      Pokud si objednáš silnější motor, asi to policajti nepoznaj, nedokážu si představit, že by se pohybovali po cestách s měřákama a ještě je dokázali používat :o)))
      Osobně bych ale kolo nepředělával, a to asi ze tří důvoddů:
      1) finanční náročnost, za to co dáš do sady pro motorozaci si při troše štěstí koupíš nový kolo, např:
      http://www.4freetime.cz (skládačka 16900,-, horák 19900,-)
      http://www.igielektrokola.cz (skládačka 23900,-, horák 28800,-)
      http://www.worker.cz (skládačka 21900,-, horák 26000,-)
      … atd
      2) špatné vyvážení, většinou je baterie umístěná v tašce stupidně v rámu, nebo na nosiči nad zadním kolem a vzhledem k našim cestám, prostě nosič praská pod váhou. Taky u nových elektrokol máš většinou dvojitý ráfek, opět kvůli váze!
      3) záruka – k tomu asi není co dodat

      Osobně bych si taky chtěl nějaký elektrokolo udělat, ale musí to být uzpůsobený už od rámu! Takže jak přijde jaro, půjdu pro novou skládačku, jsem z Brna, tak je asi jasný kam 🙂
      Pokud se pustíš do přestavby, hodně štěstí a dej vědět, jak jsi dopadnul

    2. ČSN EN 15194
      ČSN EN 15194 (309080)
      Jízdní kola – Jízdní kola s pomocným elektrickým pohonem – Jízdní kola EPAC (Electrically Power Assistent Cycles).
      Norma platí od 01.09.2009 a je v klasifikaci ICS zařazena do skupin 43.150 Jízdní kola a 43.120 Elektrická silniční vozidla. Specifikuje požadavky na elektrické obvody, kabely a spoje, řízení výkonu, maximální rychlost dosažitelnou pomocí elektromotoru, technické podmínky, zkušební metody a některá omezení. Navíc přichází s dodatkem, který se podrobně zabývá požadavky elektromagnetické kompatibility ECM.
      Definice elektrokola podle této normy:
      – jmenovitý výkon motoru je maximálně 250W,
      – motor je aktivován pouze při šlapání na pedály, případně otočným akcelerátorem do rychlosti 6 km/h,
      – motor musí být odpojen, jakmile elektrokolo dosáhne rychlosti 25 km/h,
      – motor musí být odpojen jakmile jsou použity brzdy,
      – maximální napětí systému (baterie, řídící jednotka, motor) je 48V,
      – maximální váha elektrokola je 40 kg,
      – všechny elektrosoučásti kola musí být testovány na odolnost proti nárazu, mechanickému opotřebení a na elektromagnetickou kompatibilitu.
      Je nezbytné, aby vyráběná, dovážená a ve státech Evropské unie prodávaná elektrokola měla atest podle ČSN EN 15194.

  13. Dekuji Jakubovi, že uvedl
    Dekuji Jakubovi, že uvedl na pravou míru aktuální cenu modelu Gocycle. Informace o novém modelu, který zatím není v prodeji naleznete např. zde: http://www.prnewswire.co.uk/cgi/news/release?id=268597
    Co se týká ovládání kola v režimu pro provoz v EU: Po podržení tlačítka „power on demand“ motor spíná při rychlosti 5 km/ a vypíná při rychlosti 25 km/h, síla pomoci je dána rychlostí otáčení pedálů a pomoc ustává, pokud se pedály přestanou otáčet. Toto ovládání je zcela v souhlasu s platnou zákonnou normou. Kolo Gocycle se nyní prodává prakticky ve všech zemích Evropy.viz: http://www.gocycle.com/map/ Opravdu si Jakube myslíš, že Gocycle neodpovídá platným normám v EU a že výrobce nezná platnou vyhlášku? To snad ne…

      1. Jakube, opet faul!
        Sam vidis

        Jakube, opet faul!
        Sam vidis u odkazu, ktery uvadis ze motor s baterii jsou volitelne polozky.
        Ve sve predchozi odpovedi uvadim tiskovou zpravu z vystavy London Cycle Show: http://www.prnewswire.co.uk/cgi/news/release?id=268597
        Mozna lepsi odkaz na stejnou akci z obrazky je zde: http://www.pocket-lint.com/news/27804/gocycle-blackr-electric-bike-demoed
        Takze se napriste venuj produktum, ktere prodavas a pokud mozno formou standardni inzerce. Vyrobky jinych dodavatelu nech, prosim, na posouzeni novinarum. Martin Riha, Citybikes

        1. Už jsem na to nechtěl
          Už jsem na to nechtěl reagovat, ale těch článků je po internetu tolik, že už se možná dostali i k českému prodejci GoCycle.

          Takže, GoCycle Black je „neelektrické elektrické“ kolo. Je to stejný magneziový výlisek jako ono bílé kolo, ale neobsahuje ani baterii ani motor a řídící jednotku. K tomu je také vztažena uváděná váha 12.2Kg (celkem hodně, vememe-li, že hliníková skládací kola mají váhu okolo 10 kilo). Stojí 1000 liber, o 500 méně než bateriová verze.

          Více informací zde:
          http://www.wired.com/gadgetlab/2010/02/gocycle-black-the-non-electric-electric-bike/.

          Být na místě výrobce tohoto kola – společnosti KKL, informoval bych své prodejce v předstihu..

          1. Gocycle Black R je koncept
            Gocycle Black R je koncept vazici 12,9 kg (pozor nikoli 12,2 kg!) a je vybaven baterii typu LiION. Tento koncept byl predstaven na konci roku 2009 na London Cycle Show. Vahy bylo dosazeno zmenou baterie a vymenou nekterych komponentu. Tento vyrobek bude pravdepodobne na trhu k dispozici v roce 2011 – 2012.
            Na zaklade poptavky po jine barve kola Gocycle firma letos nabidla cerne kolo s volitelnymi funkcemi od neeletrickeho kola (12,2 kg) az po eletrifikovane s blatniky (16,2 kg).
            Podle slov sales managera spolecnosti KKL – divize Gocycle je firma natolik spokojena s urovni prodeju a s vykonem stavajiciho elektrokola, ze koncept Gocycle Black R ponechava az pro pripad poklesu prodejni krivky (odhadem v roce 2011 – 2012). Soucasnou nabidkou, kterou Jakube komentujes, firma pouze uspokojuje poptavku po jine barve a po moznosti volby kola s nebo bez elektrickeho pohonu.
            Stale plati moje zadost, aby ses, Jakube, jakozto prodejce elektrokol venoval propagaci vlastnich vyrobku a nekomentoval vyrobky jinych dodavatelu, nebot je to z hlediska obchodu neeticke. Prosim, neuvadej informace, ktere si nemuzes overit. Dekuji. Martin Riha – Citybikes

  14. Jmenuji se Martin Říha a
    Jmenuji se Martin Říha a pracuji ve firmě Citybikes, která je certifikovaným dealerem elektrokol Gocycle. V úvodu článku pana Ditricha je tento produkt z naší nabídky zmíněn jako ostrašující příklad nevhodné technologie včetně uvedení loňské orientační ceny modelu. K výše uvedenému je třeba zmínit, že baterie NiMH je především velká a ve srovnání s lithiovými bateriemi težká, a proto se od koncepce NiMH ustupuje v čemž má pan Ditrich jistě pravdu. Kontext výrobku je ovšem jiný. Gocycle i s touto baterií váží díky unikátní a patentované slitině rámu a motoru pouze lehce přes 16 kg a je nejlehčím elektrokolem na trhu. Kolo lze tedy s úspěchem provozovat jako běžné jízní kolo(na rozdíl od elektrokol s váhou 25-28 kg) a využívat pomoci motoru pouze při jízdě do kopce nebo při potřebě rychlé akcelerece – jde o koncepci „power on demand“. V rámu kola je prostor pro kartuši s články NIMH s parametry 24V 9Ah, což je zcela standardní hodnota u většiny evropských elektrokol. Firma Gocycle již nyní představila stejné kolo pojmenované Gocycle Black s lithiovou baterií se stejnou kapacitou, které váží 12,9 kg! Je tedy zjevné, ze důvodem použití levné baterie NIMH byla marketingová strategie, která umožnila nasadit nízké ceny při zavádění výrobku na trh a nikoli technologická nedostastatečnost. Obecně lze říci, že Gocycle má řadu vyjímečných kvalit. Je velice výkonný, lehký a designově zcela jedinečný. Firma KKL pro vývoj tohoto produktu obětovala řadu let a mnoho finančních prostředků a nyní sklízí zasloužený úspěch a uznání, což můžeme i z hlediska prodejů v ČR jenom potvrdit.
    Pokud chcete nezávislé a objetivní hodnocení kola Gocycle, prosím, přečtěte výsledky testu, který provedla redakce časopisu Cykloturistika. Petr Štěpánek – autor článku se systematicky věnuje testování řady elektrokol a má jistě možnost srovnání. Konkrétně se jedná o číslo časopisu Cykloturistika 12/2009. S pozdravem, Martin Říha

    1. Omlouvám se tímto
      Omlouvám se tímto Martinovi i čtenářům Hybrid.cz, že jsem v článku vycházel z neaktuálních údajů. Kolo GoCycle s 9Ah NiMh baterií je nyní nabízeno spol. Citybikes za cenu 44.815 Kč. O žádném modelu GoCycle s jiným typem baterie se ani jejich ani oficiální web výrobce tohoto kola nezmiňuje.

      Ještě bych rád připomněl, že zmiňovaná funkce „power on demend“ využitá na tomto produktu se neslučuje s definicí provozu elektrokola a pro legální provoz je nutné jej provozovat v módu „pedelec“.

  15. No,ja osobne si radšej
    No,ja osobne si radšej zašportujem, nič ale nemám proti elektrobicyklom pre ľudí, ktorí nemôžu mať takú kondíciu buď zo zdravotných dôvodov, alebo vzhľadom na vek.
    Jediné, čo by som uvítal, je menšia hmotnosť u elektrobicyklov + ceny sa mi ešte zdajú dosť premrštené.

      1. Já osobně bych si
        Já osobně bych si nekupoval nic od clověka, co tvrdí, že součinem Ah a V získáte Wh. To by nenapsali ani na základní škole. A takových blábolů je tam plno. Když očerním nesmysly všechno kokolo, kdo mi asi zbude?!

        Jinak do niklu bych asi taky nešel, když už tak nějakou variaci Li. Ve srovnání s olovem ale neušeříte ani 10 Kg, co mi na kole přijde dost nepodstatný, za ten veklý rozdíl v ceně.

        1. Myslím pane Rosole, že
          Myslím pane Rosole, že toto je spíše učivo střední školy, nicméně ať v tom máme všichno jasno, ocituji přímo z Wikipedie:

          Run Time

          The typical run time that a particular battery should offer a piece of equipment can be easily derived at by first multiplying the battery Voltage (V) by the specified Ampere Hour (Ah) of the battery. This will produce the battery’s Watt Hour (Wh) rating (VxAh=Wh). Once you have the Watt Hour rating for the battery, all that you need to do is divide the Watt Hour by the equipment’s power consumption, which is rated in Watts (Wh/W= Battery Run Time).
          Example:
          A 14V / 3.5Ah, 50Wh battery will power a camcorder with an 18W power consumption for 2.7 hours.

        2. Násobením ampérů a
          Násobením ampérů a voltů vznikne naprostý nesmysl, natož při jedné hodině.

          Velikost proudu v ampérech opovídá výkonu motoru (tedy waty), redukováno o účinnost, která je u el. motorů nad 90%. Výkon po časovou jednotku je práce, tedy joule nebo lze použít wathodina, nebo ampérhodina.

          Volt nemá s výkonem ani prací nic společného. Jedině pro konstruktéra el. motoru a lepší účinnosti motoru v jednotkách procent.

          Pokud na 24 V motor a baterii ujedeme 10 km. Tak ve stejné sestavě 36 V motor ujedete 10 km a 100 metrů navíc. Podle účinnosti motorů. V obou případech mjí baterie stejnou kapacitu X Ah a oba motory třeba 250 W.

          1. Napatie je vlastne rozdiel
            Napatie je vlastne rozdiel potencialov (jednotkovych sil). Ako eqvivalent by sa dala zobrat zase len sila (napr. gravitacna). Prud je vlastne intenzita toku elektronov. Ako eqvivalent by sa dala zobrat rychlost. Ak sa to vynasobi casom, tak vychadza praca. Prud, ktory „nezodpoveda“ napatiu, ktore ho vyvolalo je tzv. jalovy a ten nedokaze konat ziadnu pracu. Rychlost (prud) sama o sebe nevykonava ziadnu pracu (je to to iste, ako keby sme mali nehmotne auto chceli by sme s nim tahat prives). Keby to tak bolo, tak by sme mohli konat pracu bez „usilia“. Bolo by sice pekne lusknutim prstu postavit dom, alebo lietat, ako saxana, ale potom by sme auta asi vobec nepotrebovali.

            1. U baterii nema velmi zmysel
              U baterii nema velmi zmysel nasobit U, I a t, lebo U sa casom meni a my by sme dostali pracu, ktoru by bola baterka schopna vykonat len keby mala stale rovnake napatie. Orientacne(ak pocitame, ze baterka pocas vybijania meni napatie rovnomerne do nuly), je mozno presnejsi vypocet 1/2 Un.I.t (z tychto hodnot pozname I.t-amperhodiny a U-napatie nabitej baterie).

              1. Nic proti tobě Fando, ale
                Nic proti tobě Fando, ale zbytečně mystifikuješ. Pokud si opravdu myslíš, že se napětí baterie mění lineárně (rovnoměrně) až do nuly, tak se zkus jen tak letmo podívat do datasheetu nějaké baterie… Přikládám ukázku (SAFT bateries), na druhé stránce vpravo dole jsou vybíjecí charakteristiky:

                http://www.saftbatteries.com/doc/Documents/rechargeable/Cube407/VHD9500XP.593b0f77-cf61-430b-8356-91cef4c9d1c8.pdf

                A děkuji Arniemu a Jakubovi, alespoň někdo, kdo při hodinách fyziky nespal…

                1. Mily Jirko,
                  pisem o

                  Mily Jirko,

                  pisem o orientacnom vypocte. Jasne ze v skutocnosti sa baterka linearne nevybija, ale to by si potom na vypocet prace musel pouzit vselijake integraly a tie asi z hlavy niekto len tak nevypocita.

                2. Pro orientační výpočet
                  Pro orientační výpočet bude mnohem přesnější užít hodnotu „nominálního napětí“ – je to v podstatě průměrná hodnota napětí, které je baterie (akumulátor) schopna dlouhodobě udržet. Tvá úvaha (1/2 U*I*t) bude vytvářet mnohem větší chybu výpočtu. A není třeba integrálů, stačí vybíjecí charakteristiku oříznout a ponechat jen střední část, která je v podstatě lineární (ale nikoli do nuly, ale jen v rozmezí např. 1,4 – 1,1V). A aby to výrobci ještě více usnadnili, udávají většinou jako hodnotu napětí na akumulátoru právě nominální hodnotu napětí, proto mají dobíjecí tužkovky napětí 1,2V.

                  Správný výpočet je Unom*I*t (Unom – nominální napětí [V]: 1,2V na jeden článek akumulátoru; I*t – hodnota kapacity baterie v [Ah]) v jednotkách: [V]*[Ah]=[Wh]

                  Každopádně kapacita akumulátoru také není zcela relevantní údaj, protože dojezd je kromě kapacity baterie ovlivněn kvalitou povrchu, nahuštěním pneumatik, hmotností kola s jezdcem, třením v ložiscích, kvalitou motoru (horší mění více elektřiny v teplo), apod.

                  Jen tak pro informaci, nevíte náhodou někdo jaký typ motoru se používá? Klasický stejnosměrný nebo bezkartáčový?

          2. Možná jste to vy, kdo by
            Možná jste to vy, kdo by si potřeboval zopakovat učivo fyziky střední školy.
            Píšete, že „násobením ampérů a voltů vznikne naprostý nesmysl“. V každé učebnici se ovšem dozvíte, že výkon elektrického proudu P = U * I. Pro stejnosměrný proud a napětí (což je náš případ) můžete vztah použít tak jak je. Pro střídavý proud a napětí je třeba vzít v úvahu povahu zátěže a z toho vyplývající fázový rozdíl mezi proudem a napětím.
            Dále píšete, že „velikost proudu v ampérech opovídá výkonu motoru (tedy waty)“. To je samozřejmě naprostý nesmysl, protože pak byl měl podle vás malý modelářský motorek na 9V odebírající z akumulátorů proud 20A stejný výkon jako stejnosměrný motor na 200V odebírající z akumulátorů stejný proud 20A. Ale v prvním případě má motor příkon (výkon je o něco menší) P = U*I = 20*9 = 180W a ve druhém případě P = U*I = 20*200 = 4000W. Sám asi uznáte, že to je podstatný rozdíl.
            Píšete, že ampérhodina je totéž jako wathodina a joule. To je také špatně. Ampérhodina znamená, že zdroj el. energie je schopen dodávat proud 1 A po dobu 1 hod. (nebo proud např. 0.5A po dobu 2 hodin atd.) S prací (tedy wathodinami a jouly) to ovšem nemá nic společného. Pak by totiž malý tužkový akumulátor o napětí 1,2V dodávající proud 1 A po dobu 1 hodiny vykonal stejnou práci jako autobaterie o napětí 12 V dodávající rovněž proud 1 A po dobu jedné hodiny. Ale v prvním případě je vykonaná práce W = 4320 J a ve druhém W = 43200 J.

  16. No, nejdříve jsem si
    No, nejdříve jsem si článek dvakrát přečetl, pak jsem asi dvě minuty nechápavě kroutil hlavou a nakonec reaguji, pane Ditrichu, tohle opravdu snad není zapotřebí, takhle „flusat“ špínu na konkurenci, mělo by Vám jít o elektrokola jako takové a tyto produkty relevantně popsat a vysvětlit potenciálním kupcům co a jak, na co si dát pozor. Místo toho támhle pomluvíte toho dovozce, támhle toho druhého, btw stejně objednáváte ve stejných fabrikách v Číně! Proč si tak kazíte pověst, jsem si myslel že jste profesionál, ale bohužel jsem se mýlil, chci si koupit na jaře elektrokolo, ale od Vás to tedy nebude, takováto levárna, chjo :o(
    Pavel

    1. Milý Pavle, kupte tam, kde
      Milý Pavle, kupte tam, kde uznáte za vhodné.

      Tento článek je reakcí na bludy, které se okolo elektrokol permanentně objevují a na problematická kola na trhu se vyskytující. Jistě uznáte, že bez konkretizace problémových výrobků by byl článek tak trochu o ničem. Věřím, že jste zde alespoň nějaké informace získal a přeji ať Vám nové elektrokolo dobře slouží!!

      Osobně obdivuji odvahu vydavatele tohoto serveru takto kontroverzní člnek uveřejnit.

    1. Bohužel realita je přesně
      Bohužel realita je přesně taková jak popisujete. Samotné trochu rozumě fungující kolo stojí cca. 10 000. Je lépe si takové koupit, vyplatí se i připlatit 12 000 – 15 000 a vědět, že mám kvalitní stroj, než koupit takyelektrokolo, které nakonec skončí ve sklepě jako nefunkční křáp.

      1. nemuzu souhlasit. uz druhy
        nemuzu souhlasit. uz druhy rok mam elektrokolo z anglie za 350 liber a funguje porad bez problemu. ma sice baterku jen 24V 10Ah, ale jak se ukazalo, neni to na zavadu, spise plus! kolo je lehci a na vyjizdky do 50 km bohate staci

        a to ze se levnejsi komponenty rozsypou… zalezi jak se o kolo starate. kdyz ho nechate stat pod okapem, rozsype se i XTR sada. vetsi peci kolu -> muzete usetrit za „znackove nalepky“

        nejdulezitejsi vec: informujte se u dovozce kolik stoji nahradni baterie. nahradni olovenou baterku dostanete za 1000 Kc, nove technologie stoji radove vic!

        1. naprosto s Vámi
          naprosto s Vámi souhlasím.S kamarádem jsme si koupili čínská kola(kus za 6000,-)Je to už tři roky.Baterie olověbé36V,maximální proud 8,5A.Trasa 50km v mírně zvlněném terénu.Samozřejmě po silnici.Já vážím 80 a kamarád 90Kg.Já jsem nepřišlapával on ano.Po ujetí této vzdálenosti(úplně v pohodě)se baterky nabíjeli 6 až 7 hodin.Spočítaný náklad(přímý)cca 5 Kč na 100km.Takže toto je přímý test bez jakýchkoliv výpočtů.Jo ještě počasí byla pěkné ,mírný západní vítr,teplota cca24 C.

Napsat komentář