Elektromobil BMW i3 klepe na dveře. Představí se světu už 29. července. BMW dělá co může, aby si udělala reklamu. Ian Robertson, člen správní rady automobilky, aktuálně na konferenci v Paříži prohlásil, že do pěti let se dojezd elektromobilů zdvojnásobí.
foto: BMW
Podobná prohlášení jako ta od pána z BMW už slýcháme pěkných pár let. Fakta: už dnes je bez problémů dostupný elektromobil s dojezdem 500 km na jedno nabití (300 km v tuhé norské zimě). Tesla Model S.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Vědci mají baterii s životností 27 let
Na druhou stranu, zdaleka nejvíc se zatím prodalo elektromobilů Nissan Leaf. Tam se dojezd na jedno nabití pohybuje kolem 100-180 km. A podobné číslo dosáhneme u většiny ostatních elektromobilů s cenovkou pod $40 000. Ostatně, mělo by tam spadat i BMW i3.
Předpokládejme tedy, že Robertson měl na mysli zdvojnásobení dojezdu právě této kategorie elektromobilů. Pak se dostanou na 200 km až 360 km spolehlivého dojezdu. Tedy řekněme polovinu toho, co dnes běžně zvládne benzinové auto.
Zajímavé je, že britský magazín T3 měl aktuálně možnost mluvit se senior inženýrem automobilky Nissan Tomem McCabem. Ten řekl, že vyrobit elektromobil s dojezdem 800 km je možné už dnes – auta by ale byla příliš těžká a drahá pro dnešní trh.
“Vždycky je to diskuse a kompromis mezi hmotností baterie, cenou baterie a tím jak daleko chtějí lidé jezdit. Z toho musíme vycházet při tvorbě dostupného produktu pro lidi,” řekl doslova McCabe. Zároveň potvrdil, že i během následujících let bude Nissan své elektromobily vylepšovat.
Že se mu to daří potvrdil už v případě modelu Nissan Leaf. Aktuálně začal i v ČR prodávat jeho druhou generaci. Ta má certifikovaný dojezd 199 km. My jsme v testu zvládli na doraz ujet 185 km, běžně pak kolem 150-160 km. První generace měla certifikovaný dojezd 175 km a v praxi zvládala maximálně 130-140 km.
Dojezd kolem 160 km bohatě
Dojezd kolem 160 km bohatě stačí v našich podmínkách. Pro ty šílence,kteří chtějí jet v jednom zátahu do Chorvatska nebo Řecka, ať udělají extendery ve formě přívěsného vozíku nebo ať pro ně vypravují autovlaky.
Přiznám se, že panu
Přiznám se, že panu Robertsonovi nerozumím. BMW je jedním z největších zastánců terorie, že 160km stačí každému tak jakýpak smysl má jej zdvojnásobovat, když BMW i3 toto spolehlivě splňuje?
Stejně tak nerozumím panu McCabeovi proč považuje za největší technický problém hmotnost článků a naopak jejich objem ho vůbec netrápí? Když se rozhlédnu kolem sebe, tak vidím na silnicích spoustu SUV či limuzín, jejichž hmotnost dosahuje 2t i více a nikdy jsem si nevšiml, že by kvůli své hmotnosti jezdily nějak výrazně špatně?
A nebyl bych to já abych sem opět nenacpal Model S, ten váží cca 2,2t a přesto ujede 500km NEDC, stovku má pod 5s a přitom má celkem dost místa pro pasažéry i náklad.
A vůbec není od věci si přepočíst hodnotu spotřeby kWh/100km pro Model S a pro o cca 700kg lehčí Leaf a mezi sebou je porovnat.
Říct, ze se cca za 5 let
Říct, ze se cca za 5 let zdojnásobí dojezd elektromobilů, na to nemusím být žádný velký věštec. To je dnes snad už každému jasné. Nevím co je na té zprávě tak zásadního. Pan Robertson si myslí, že jsou na světě sami co vyrábí elektromobili. :-)))