Značka Audi zvítězila v Le Mans podruhé v řadě se závodním vozem poháněným hybridní soustavou quattro. Pokračuje tak v jedinečné sérii úspěchů v nejvýznamnějším vytrvalostním závodě na světě. Vítězství vybojovala posádka Loïc Duval, Tom Kristensen a Allan McNish.
foto: Audi
Dvanáctý triumf čtyř kruhů v závodě 24 h Le Mans patřil podle očekávání mezi ty nejobtížněji vybojované. Po nedávné změně pravidel mohla trojice vozů Audi R18 e-tron quattro ujet na jednu náplň palivové nádrže v průměru o dvě kola méně než hlavní konkurent Toyota.
Výsledné zastávky v boxech navíc museli jezdci Audi dohánět na trati rychlejšími časy na kolo – a to při chvílemi při extrémně nepříznivých povětrnostních podmínkách.
„Zpráva o smrti Allana Simonsense nás všechny velmi vyděsila. Ve své kariéře jezdil závody také za volantem vozu Audi R8 LMS. Naše soustrast míří především k jeho nejbližším a přátelům, ale také k týmu Aston Martin. Ukazuje se, že nesmíme snahy o zdokonalování bezpečnosti v motoristickém sportu nesmějí nikdy polevit. Je to první smrtelná nehoda, kterou během 15 let v Le Mans zažili. Doufám, že bude také tou poslední.“
„Letošní jubilejní ročník slavného závodu 24 h Le Mans opět ukázal, že navzdory obrovské dominanci Audi v posledních letech zůstává velmi obtížným závodem. Za každým vítězstvím stojí obrovský kus práce všech členů týmu i významné technické know-how – a pro letošní triumf za velmi dramatických podmínek to platí dvojnásob,“ říká Anna Gruberová, ředitelka divize Audi společnosti Porsche Česká republika.
Nad závodní dráhu se během dramatického závodu opakovaně vracely prudké dešťové přeháňky. Důsledkem byly četné incidenty a celkem jedenáctkrát musel vyjíždět „safety car“. Startovní pole absolvovalo více než pět hodin při žlutých vlajkách kvůli odklízení a opravám.
Tři prototypy Audi R18 e-tron quattro, které mají elektricky poháněnou přední nápravu, byly během celého závodu nejrychlejšími vozy ve startovním poli – a zároveň také nejúspornějšími. Proto i vítězství v soutěži Michelin Green X Challenge, která je vypsána pro nejčistější, nejrychlejší a nejúspornější prototypy, připadlo týmu z Ingolstadtu a Neckarsulmu.
„Za dvanácté vítězství naší značky v Le Mans vděčíme inovačnímu duchu našich inženýrů, bezpodmínečnému nasazení celého týmu a dovednostem i silným nervům našich jezdců. Jménem Audi všem členům našeho týmu srdečně gratuluji k tomuto úspěchu,“ řekl Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG, který sledoval tento závod jako obvykle přímo na místě.
„Je to další velký úspěch pro Audi, v němž se znovu prosadil náš hybridní systém a osvědčily se i další nové technologie, ze kterých budou mít v budoucnosti prospěch také naši zákazníci.“ Mezi ně patří nový chladič a světlomety LED s maticovým uspořádáním, které umožňují optimální osvětlení zatáček za tmy – v Le Mans to je rozhodující přednost.
„Věděli jsme, že to budeme mít letos velmi těžké, v neposlední řadě kvůli změnám v pravidlech,“ vysvětloval šéf závodního oddělení Audi Dr. Wolfgang Ullrich. „Toyota byla jako obvykle velmi silným soupeřem – ale naše Audi R18 e-tron quattro bylo třídou samo pro sebe. Děkuji celému týmu, který na tomto úspěchu pracoval po dlouhé měsíce.“
Dvanácté vítězství Audi v Le Mans vybojovalo Audi R18 e-tron quattro se startovním číslem „2“, s nímž vyjela posádka Loïc Duval (Francie), Tom Kristensen (Dánsko) a Allan McNish (Skotsko) do závodu z první pozice na startu.
Pro Duvala, který ve středu zajel nejrychlejší kolo, a získal tak „pole position“, to byl první úspěch v klasickém francouzském vytrvalostním závodě, pro Allana McNishe třetí. Tom Kristensen, který je již od roku 2005 nedostižným rekordmanem tohoto závodu, triumfoval podeváté.
Vítězné Audi R18 e-tron quattro jezdilo 24 hodin bez sebemenšího technického problému. Posádka Duval/Kristensen/McNish převzala vedení v sobotu večer ve 21:43 h a už si ho nenechala vzít až do triumfálního průjezdu cílem v neděli v 15 hodin.
Již v časné fázi si trojice jezdců Audi vypracovala rozhodující kolo náskoku před druhou Toyotou, a tento náskok si udržela až do konce závodu i při částečně chaotických podmínkách během záplavového deště.
Oba zbývající týmy Audi měly smůlu, protože musely krátce před koncem sedmé hodiny závodu téměř současně neplánovaně do boxů. Do té doby se podílely na trojnásobném vedení Audi. Oliver Jarvis se nevyhnul kontaktu s pomalejším vozidlem a důsledkem byla poškozená pneumatika, s níž musel ujet kompletní kolo, přičemž ztratil dvě kola.
V napínavé závěrečné fázi se podařilo posádce, kterou tvořil nováček v Le Mans Lucas di Grassi (Brazílie), Marc Gené (Španělsko) a Oliver Jarvis (Velká Británie), předjet Toyotu, která do té doby kroužila po okruhu na třetím místě, a zajistit si tak ještě třetí místo na stupních vítězů.
Marcel Fässler (Švýcarsko), André Lotterer (Německo) a Benoît Tréluyer (Francie) ztratili výměnou alternátoru jisté vedení a celkem dvanáct kol. Pozoruhodnou stíhací jízdou se dokázali vítězové ročníků 2011 a 2012 propracovat se svým vozem R18 e-tron quattro z 24. až na páté místo.
Devadesátileté jubileum závodu 24 h Le Mans bylo zastíněno smrtelnou nehodou, k níž došlo krátce po startu závodu ve třídě GT. „Toto strašné neštěstí kazí samozřejmě radost z dalšího velkého vítězství Audi v Le Mans, při němž byli všichni členové našeho týmu v čele s jezdci vystaveni po celých 24 hodin velkému vypětí sil a nesměli udělat žádnou chybu,“ vysvětlil Dr. Wolfgang Ullrich.
„Zpráva o smrti Allana Simonsense nás všechny velmi vyděsila. Ve své kariéře jezdil závody také za volantem vozu Audi R8 LMS. Naše soustrast míří především k jeho nejbližším a přátelům, ale také k týmu Aston Martin. Ukazuje se, že nesmíme snahy o zdokonalování bezpečnosti v motoristickém sportu nesmějí nikdy polevit. Je to první smrtelná nehoda, kterou během 15 let v Le Mans zažili. Doufám, že bude také tou poslední.“