Nylon je syntetické vlákno vyrobené z uhlí, vody a vzduchu. Evropská letecká společnost EADS přichází s revolučním výrobním procesem, který umožňuje z nylonu tvrdého jako ocel vyrábět jednoduše a levně složité součátky. Svůj objev demonstrovala na superlehkém jízdním kolem nazvaném Airbike.
Nový revoluční výrobní proces se jmenuje Aditivní výroba vrstev (ALM). Umožňuje vyrábět hotové jednotlivé kusy produktů z velmi jemného kovového prachu (titanového, hliníkové, z nerezové oceli), nylonu nebo plastů tvrzených uhlíkovými vlákny.
Konceptuálně je tato technologie výroby podobná 3D tisku. Produkt je navržen v počítači a následně je jeho výroba realizována s pomocí procesu laserového spékání, které přidává tenké jednotlivé vrstvy vybraného materiálu.
„Airbike je fantastický příklad té nejlepší britské inovace. Tým EADS v Bristolu zahrnuje inženýri světové třídy, kteří dál posouvají hranice svou prací s nejmodernějšími současnými technologiemi. Věřím, že technologie ALM představuje posun paradigmatu,“ svěřil se Robin Southwell, vedoucí EADS UK.
S pomocí výrobní technologie ALM je možné manipulovat s materiály jako je nylon, plasty z uhlíkových vláken i kovy na molekulární úrovni. Díky tomu je možné vyrábět komponenty, které obstojí i při velmi náročném využití, např. v leteckém průmyslu.
Proti klasicky vyráběným komponentům jsou ty vyrobené s pomocí technologie ALM stejně pevné, ale až o 65 % lehčí. Inženýři očekávají, že tato technologie výroby najde široké uplatnní v oblasti leteckého průmyslu, výroby motorů a strojírenství. Zjevné je tedy i uplatnění v oblasti automobilového průmyslu, kde by ALM mohlo přispět k dalšímu snižování hmotnosti.
Daimler chce také uhlíková vlákna, ve velkém
Nanopóry v křemíku = lithium-iontové baterie s 10x vyšší kapacitou
Podle některých studií totiž každý kilogram hmotnosti méně v letadle dokáže ušetřit v průběhu života letadla až 3500 dolarů díky snížení spotřeby. Navíc tím výrazně klesají emise.
S pomocí technologie ALM je možné vyrábět i produkty, které by klasickou cestou vůbec nebylo možné vyrobit. Navíc při této výrobě vzniká mnohem méně odpadních produktů a využívá se celkově mnohem méně materiálu.
Výrobní technologie ALM, která má velmi blízko k 3D tisku (viz. např. domácí 3D tiskárna Rep-Rap), je navíc neuvěřitelně flexibilní. Lze ji „zabalit“ do podoby malé pece do kanceláře. Produkty tak mohou být vyráběny lokálně, právě tam kde jsou potřeba. Klidně i doma.
skoda ze se tu nic nepise o
skoda ze se tu nic nepise o celkove hmotnosti toho kola…
ale stejne bych si ho nekoupil, ten design je hrozny 😀
Podobne technologie se jiz
Podobne technologie se jiz hodne dlouho pouzivaji, napriklad pri vyrobe prototypu v automobilovem prumyslu, napr. SLS (selective laser sintering). Sluselo by se dodat, ze tato technologie je velmi narocna na el. energii a tez produkuje znacne mnozstvi odpadniho materialu, tim padem je take velice draha a ekologicky nesetrna.
V tiskové zprávě EADS se
V tiskové zprávě EADS se píše, že odpadního materiálu je naopak výrazně (až 10x méně). Fakt je, že o elektřině se raději nezmiňují.
ano i ne:-)
nevim jak „ALM“
ano i ne:-)
nevim jak „ALM“ ale u SLS je to nasledovne: Laser je obrovsky zrout energie, a energie potrebna k roztaveni sintrovaneho prasku je znacna. u levnych materialu (jako treba ABS, PP) se problem resi tak, ze nadoba s praskem se cela zahreje na teplotu blizkou tani, aby laser „nemel tolik prace“. Cimz usetrime energii, ale vyhodime prasek, ktery castecne zdegraduje vlivem dlouhotrvajiciho tepla a uz nejde dale vyuzit. Takze logicky, but usetrim za material, nebo za energii. A tak to bude pravdepodobne i s tim nylonem, protoze ten take teplem degraduje.
Ale treba se samozrejme mylim, a tato „nova“ technologie ALM je skutecne „revolucni“. obavam se, ze tomu tak neni.
Nylon se opravdu dnes
Nylon se opravdu dnes používá na ledacos.Je smutné,že pokud dojdou zásoby uhlí tak jak nás media tímto scénářem krmí tak dojde i ke konci výroba nylonu a dalších umělých látek dnes běžně používaných nejen v průmyslu ale i v dománostech.