Toyota jako jedna z prvních automobilek pochopila směřování automobilového průmyslu v novém tisicíletí. Díky tomu má proti konkurenci výrazný náskok, zejména díky svému hybridu Toyota Prius, který se prodává i v nové verzi pro rok 2010 velmi dobře. Od uvedení prvního modelu Priusu ale uplynulo už více než deset let a doba se opět posunula. Další chtějí také svoje místo na výsluní a jednou z automobilek, které se o něj perou je i Mitsubishi.
Mitsubishi je součástí obrovského japonského průmyslového konglomerátu, jehož historie sahá až do 70. let 19. století. Mitsubishi Motors Corporation je pátou největší automobilkou v Japonsku, ovšem poslední desetiletí je provázena vážnými problémy. Pouze ve čtyřech letech z poslední dekády zaznamenala automobilka zisk. Rok končící březnem 2009 skončilo Mitsubishi se ztrátou 590 mil. dolarů.
V roce 2005 představila automobilka na Tokijském autosalonu malý městský automobil Mitsubishi i, který získal několik ocenění a na domácí půdě se stal hitem. Ve značně rozjuchané koncepční verzi byl představen dokonce už v roce 2003 na autosalonu ve Frankfurtu. Právě v modelu „i“ ucítila automobilka obrovskou příležitost. Ekonomická krize s sebou přinesla výrazný prodej automobilů a všeobecné pozdvižení ohledně ekologie, trvale udržitelného rozvoje a alternativních pohonů. Mitsubishi se hodlá stát jedním z prvních výrobců, který se masivně pustí do výroby elektromobilů.
Želízkem v ohni je model Mitsubishi i MiEV vycházející právě z původního modelu „i“. Už letos mají začít první dodávky tohoto elektromobilu pro firemní a vládní letky, má se vyrobit celkem 2000 kusů. Přitom už dnes přijímá Mitsubishi předobjednávky pro koncové zákazníky. Koncem roku 2010 má začít export do Evropy, v roce 2011 nebo 2012 pak také do USA. V Evropě bude Mitsubishi úzce spolupracovat s koncernem PSA Peugeot Citroen, který bude elektromobily iMiEV prodávat pod vlastní značkou.
Podle prezidenta společnosti Osamu Masuka je ale iMiEV teprve začátek. Později chystá Mitsubishi další, větší elektrické auto zhruba velikosti Honda Fit či Toyota Yaris. A následně také užitkový automobil založený na modelu i-MiEV. K tomu se aktuálně objevily spekulace o malém hybridním SUV s rozšířeným dojezdem založeným na modelu Mitsubishi cX. Podle magazínu BusinessWeek chce Mitsubishi co nejrychleji dosáhnout u svých elektromobilů dojezdu přes 200 km, přitom iMiEV bude mít na začátku pouze 160 km. Dále se uvažuje také o možném cenovém odstupňování různých modelů právě podle dojezdu – čím vyšší, tím dražší. Plug-in hybrid chce Mitsubishi představit už letos na podzim na autosalonu v Tokiu.
Ambice automobilky nejsou malé. Už v roce 2020, tj. za nějakých 11 let, chce mít 20% všech prodejů z elektromobilů nebo hybridů. Přitom v oblasti hybridů jsou dnes světovými jedničkami jednoznačně Toyota a daleko po ní Honda. A ani ti nemají tak vysoké cílé jako automobilka s třemi diamanty ve znaku. Nebezpečí je však hned několik. Mitsubishi tvrdí, že profitabilní začnou být elektromobily a hybridy v okamžiku, kdy se podaří vyrábět ročně asi 30 000 kusů – to má být někdy v roce 2013. Pro srovnání, něco přes 30 000 kusů se dnes prodá hybridních automobilů v USA, což je největší světový trh s auty. Odbyt ekologických aut by měl být navíc podpořen v Japonsku, ale i v dalších zemích, vládními dotacemi. A ty nemusejí zdaleka vydržet tak dlouho.
Podle BusinessWeeku si Masuko uvědomuje, že na vládních dotacích nelze být závislí donekonečna. „Musíme rychle najít cesty jak snížit náklady,“ řekl. A to znamená především právě rozjet masovou výrobu – a to znamená vytvořit dostatečně širokou poptávku. Elektromobily ani plug-in hybridy to však nebudou mít dokonce ani v Japonsku jednoduché. Například benzinová verze Mitsubishi i se tam prodává zhruba 3x levněji, než má stát elektromobil. A konkurence nabízí podobně malé modely dokonce ještě levněji.
Koupil bych iMiEV
Koupil bych iMiEV okamžitě, ale v českém zastoupení nevědí ani kam v Evropě bych se na něj mohl jet podívat. O případné rezervaci nechtějí ani slyšet. Jak chce Mitsubishi zvednout výrobu na 30 000 kusů když nechá realné zájemce bez informací? Může mi někdo říct kde si jej můžu jako koncový zákazník rezervovoat?
britská pobočka Mitsubishi
britská pobočka Mitsubishi umožňuje zaregistrovat se na adrese http://www.mitsubishi-cars.co.uk
Dík za snahu, ale skončil
Dík za snahu, ale skončil jsem už na bodě 1 (You must enter a valid postcode into Section 1 of this form). Nejspíš to bere pouze PSČ Velké Británie. …Vítám jakékoli další informace, které mi umožní zakoupit iMiEV, nebo jiný elektromobil minimálně srovnatelných parametrů.
Mylím, že sa dá zohnaťi
Mylím, že sa dá zohnaťi z Nemecka.
A vo tom to právě je-při
A vo tom to právě je-při sériové výrobě klesnou ceny.