Třetí generace nejoblíbenějšího hybridu na světě, vozu Toyota Prius, je na trhu od roku 2009. Celkem se zatím prodalo 2,6 milionu Priusů a Toyota už bezesporu připravuje generaci čtvrtou. Na povrch začínají vyplouvat první spekulace na téma jaké auto to vlastně bude.
foto: Eric Leong
S tím, jak se Prius, resp. hybridní pohonný systém Hybrid Synergy Drive, už víc než 15 let vyvíjí, je model od modelu obtížnější dosahovat zajímavého snížení spotřeby. Proto si Toyota mezi třetí a čtvrtou generací nechává mnohaletou mezeru.
Mezitím uvádí na trh vozy jako Prius+, Prius c nebo Toyota Prius plug-in hybrid. S jejich pomocí rozšiřuje rodinu Prius a prošlapává si cestu k tomu, aby měla v nabídce hybridní verzi každého svého modelu.
Není pochyb o tom, že čtvrtá generace Priusu, která se na trhu objeví v letech 2014–2015, bude muset opět nabídnout sníženou spotřebu. To nebude jednoduché, protože poslední verze třetí generace z roku 2012 nabízí spotřebu ve městě 4,6 l/100 km a na dálnici 4,9 l/100 km.
Jak dál může Toyota spotřebu snižovat? Podle spekulací magazínu Insideline to bude především skrze snížení hmotnosti s pomocí lehčích materiálů, propracovanější aerodynamiku (ovšem při zachování ikonického Prius tvaru) a pneumatiky s nižším valivým odporem.
Zdroj přímo z automobilky Toyota údajně magazínu odhalil, že pro druhou generaci Priusu Toyota uvažovala dokonce o hliníkovém rámu, ne nepodobném technologii Space Frame, který Audi využila u svého Audi A2. Nakonec bylo ale od nápadu upuštěno z důvodu vysokých nákladů a obav, že výroba by nebyla tak objemná, aby to vysokou cenu ospravedlnilo.
Teď už je ale jasné, že Prius je světový hit a výroba (po)roste. Odhodlá se Toyota k nápadu hliníkového rámu vrátit? To by spotřebu poslalo výrazně níž.
Čtěte také: Bude takhle vypadat Prius v roce 2015?
Současný Prius váží 1380 kg s rozměry 4480 mm délka, 1745 mm šířka, 1490 mm výška. Audi A2 bylo výrazně menší (3826 mm délka, 1673 mm šířka, 1553 mm výška), vážilo od 895 kg a nabízelo v dieselové verzi spotřebu kolem 3 l/100 km! Mimochodem, Toyota a BMW aktuálně navázali spolupráci v oblasti dieselů a hybridů.
Snižovat spotřebu bude pro Toyotu čím dál tím těžší a pravděpodobně bude muset přijít s radikálním řešením. Mohla by to být například pátá generace Priusu s rámem z hliníku a dieselovým motorem? Rádi se necháme překvapit!
„ikonický tvar Priusu“
„ikonický tvar Priusu“ podľa mňa pôsobí trochu grcoidne, ale pokiaľ by to malo vyzerať podľa obrázku, to je iná káva – to by sa mi páčilo.
Couvat bez zadní kamery
Couvat bez zadní kamery bych s tím nechtěl.
a já čekál že budete
a já čekál že budete psát o nějakém autě ;( =DD
tento krát sa ale píše o
tento krát sa ale píše o aute, nie o nejakom učmudenom nemeckom traktore 🙂