Test: Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

Petr Soukup - 08 Září 2010

Je to více než dva měsíce, co jsme testovali Volkswagen Passat s pohonem na . Už tenkrát bylo jasné, že s nástupem turbodmychadla se pohled na vozy spalující začne měnit. Jízda s moderním přeplňovaným motorem je totiž nejen ekonomická a čistá, ale nyní už i zábavná. Dokazuje to i další zástupce – Opel Zafira 1.6 CNG Turbo.   
Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

je jedním z nejoblíbenějších na trhu. Není divu. Za variabilitu dostává jedničku hned v úvodu. Doslova během pár sekund a bez zbytečné námahy lze z pětimístného osobáku udělat dvoumístnou dodávku nebo naopak sedmimístný mikrobus.

V prvním případě stačí složit a posunout druhou řadu sedadel tak, aby vznikla rovná ložná plocha, která pojme 1820 litrů nákladu. Téměř dva krychlové metry prostoru spolu s výborným přístupem do zavazadelníku předurčují Zafiru pro pohodlnou přepravu rozměrných předmětů.

Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

7 dospělých? Jde to
Pokud je naopak málo zavazadel a o to více pasažérů, přijdou na řadu dvě sedadla důmyslně ukrytá v podlaze kufru. Přestavba vnitřního prostoru Opel Zafira CNG na sedmimístnou variantu je dobře promyšlená. Stačí na okamžik posunout druhou řadu sedadel vpřed, přemístit roletku kufru, zatáhnout za madlo každého „přídavného“ místa a vrátit druhou řadu zpět. Úkon se dá při troše tréninku provést až neuvěřitelně rychle.

Opel Zafira 1,6 CNG Turbo

Sleví-li trochu z komfortu, může na výlet vyrazit sedm průměrných dospělých pasažérů. Ne, že bychom doporučovali v sedmi přejíždět kontinent, na kratší cesty po vlastech českých ale Zafira nezklame. Problém nastává v případě, že si s sebou každý ze sedmičlenné posádky chce vzít nějaké zavazadlo. Redukovaný 140l kufřík je totiž spíše symbolický. Na batůžek s jablíčkem, tatrankou a pitím stačí, ale ne vždy lze vyrazit takto „na lehko“.

Opel Zafira 1,6 CNG Turbo

Pohled z místa řidiče
Hodnocení interiéru je především subjektivní záležitostí. Rychlost, otáčky a stav paliva hlídají jednoduché, avšak elegantní, „analogové budíky“. Palivoměr je společný jak pro plyn, tak pro benzín a ukazuje vždy stav právě používaného paliva. Primární je CNG, tlačítkem na středovém panelu lze však přepnout manuálně na benzín.

Opel Zafira 1,6 CNG Turbo

Dominantním prvkem interiéru byl v testovaném voze velký příplatkový display. Ten však mnoho funkcí nenabízel - rádio, ovládání telefonu a stopky. Absence palubního počítače tak, jak ho známe (aktuální a průměrná spotřeba, předpokládaný dojezd), byla zarážející. U CNG verze bychom něco takového čekali v základní výbavě.

Opel Zafira 1,6 CNG Turbo

Tři, dva, jedna ... start!
Šestnáctistovka si kultivovaně běží, nezbývá než vyrazit na konečně na silnici. Ihned při rozjezdu zaujme exotická ruční brzda. Člověk se nad provedením pozastaví, ale ihned pochopí, jak ji používat. To se ovšem nedá říct o ovládání směrových světel. Páčka blinkrů nezůstává v poloze, kam ji člověk přepne, vždy se vrací do té výchozí. To může být občas trochu matoucí, ale jde o zvyk.

S úvodními kilometry ve městě přichází semafory a popojíždění. První dvě rychlosti má Zafira krátké a dost ostré. Jakmile se zapojí do hry turbo, jehož pohvizdování lze při otevřeném okénku občas zaslechnout, ani druhý rychlostní stupeň není pro dezén pneumatik bezpečný. Tužší podvozek dobře kompenzuje výšku a je na něj spoleh. Sem tam dá pocítit nějakou nerovnost, to už je však daň za výborné jízdní vlastnosti, které Zafira i přes svoje rozměry nabízí.

Krajem vína za lepším počasím
Aby měl test nějakou vypovídací hodnotu, dali jsme si za cíl najet něco okolo tisíce kilometrů. Počasí v povodněmi zasažených Čechách nestálo za nic, tak jsme se rozhodli strávit víkend na cestách po jižní Moravě. A jak už bývá v našich testech zvykem, žádné úlevy. Čtyřčlenná posádka, zavazadla a standardní, svižná, ale víceméně předpisová, jízda. Skladba trati byla volena tak, aby se dala označit za kombinovaný provoz. Nevynechali jsme , okresní a nevyhýbali jsme se ani bloudění nebo Znojmem.

Opel Zafira 1,6 CNG Turbo

Před jízdou jsme si nechali od univerzální CNG kartu, s níž lze bezhotovostně platit na většině českých plniček a v areálu pražských technických služeb „natankovali“ plnou. Do této doby jsme najeli 307 km a lze se tak dobrat prvních výsledků. Městský provoz vyšel až podezřele příznivě – 6,5 kg/100 km. Samotný pojem „městský provoz“ je ovšem dost zavádějící. Při započítání mimoměsta spadne hodnota spotřeby přesně na 6 kg/100 km. V první fázi testu jsme tedy jezdili za 1,27 Kč/km. Přepočteno na benzín (31 Kč) za 4 litry převážně po . Slušný výsledek!

19 kg zemního plynu, 14 l benzínu. Obě nádrže jsou plné, můžeme vyrazit. Z Prahy se v páteční špičce vymotáváme na dálnici D1 a pokračujeme až do Brna. Cesta 130km rychlostí Zafiře svědčí. Prakticky celou cestu si vystačí s šestým rychlostním stupněm a žádné zdržování nehrozí.

Opel Zafira 1,6 CNG Turbo

V Brně jsme se dlouho neohřáli a pokračujeme směr Pálava do obce Pavlovice. Dva proudy jedním směrem vystřídaly malebné silničky, kde podvozek opět ukáže své přednosti. Ve větších kopcích je důležité včas přeřadit na nižší rychlostní stupeň, protože výkon s nižšími otáčkami padá rychle dolů. Pokud na toto řidič pamatuje, auto jede v náročnějších podmínkách jako hodinky i se čtyřčlennou posádkou a do poloviny naplněným 645l zavazadelníkem.

Opel Zafira 1,6 CNG Turbo

Znojmo – město zemního plynu
Kdyby byla všude tak hustá síť plniček jako ve Znojmě, na našich silnicích by bylo CNG aut řádově víc. Dvě stanice ve třicetitisícovém městě, to je luxus. My jsme si vybrali tu, kde se dá platit CNG kartou. Leží v areálu dopravní společnosti a popravdě, nehledá se bez navigace úplně jednoduše. Nakonec všechno dobře dopadlo a tankujeme do téměř prázdné nádrže 18,51 kg CNG. Cena je o 1,5 Kč vyšší než u pražských stanic, kde je standardem již dlouho 21,20 Kč. Pro informaci – u druhé znojemské plničky, která leží přímo na hlavní silnici vedoucí z , je cena lidovější, a sice 22,00 Kč.

Opel Zafira 1,6 CNG Turbo

Od posledního tankování jsme urazili 337 km, z čehož bylo cca 200 km po dálnici, 100 km mimo město a zbytek v Praze, Brně a Znojmě. S přihlédnutím k obsazenosti vozu je spotřeba 5,49 kg/100 km velice příznivá. Výrobcem udávaná laboratorní hodnota 5,3 kg/100 km není o mnoho nižší.

Sečteno a podtrženo
Zpáteční cesta ubíhala rychle. Po dalších 353 km se blížíme tam, odkud jsme před dvěma dny vyráželi - do areálu pražských technických služeb. Množství plynu by stačilo sotva na pár kilometrů, ale benzínu zatím nebylo třeba. Zde test končí a z účtu odečítáme 18,86 kg CNG za 399,90 Kč. Jsou to jednoduché počty, poslední úsek skončil se spotřebou 5,34 kg/100 km, což odpovídá 1,11 Kč na každý kilometr.

Se Zafirou jsme během týdenního testu najeli něco málo přes tisíc kilometrů. Vzhledem k tomu, že 14l benzínová nádrž je spíše dojezdovou rezervou, posloužila pouze pro porovnání dynamiky vozu při provozu na to či ono palivo. Na motoru je znát, že je primárně určen pro spalování zemního plynu. S benzínem je totiž o poznání línější. Přesně naopak než u CNG Multiply, kde výkon spolu s kapalným palivem rostl.

Opel Zafira 1,6 CNG Turbo

U Zafiry neexistuje jediný racionální důvod k přepínání na benzín. Až se člověk diví, proč je vybavena příslušným tlačítkem. Když už si někdo připlatí 120 tisíc oproti nejlevnější motorizaci nebo několik desítek tisíc navíc proti srovnatelně výkonným verzím, určitě se bude snažit zemní plyn maximálně využít. V testu jsme si vystačili s 55,7 kg CNG za 1209 Kč na trase čítající 997 km. Průměrná spotřeba v běžném provozu vyšla 5,59 kg/100 km. Jeden kilometr nás stál reálně 1,21 Kč, při pražských cenách 1,18 Kč. A to je úspora jako hrom.

Ještě maličkost. Opel Zafira 1,6 CNG Turbo se dá nyní s akční slevou pořídit již za 524 900 Kč. Tedy zhruba o čtvrt milionu levněji než , který je sice o dost lépe vybavený, ale nenabízí žádnou cenově přijatelnější variantu.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Octavie 1,9 TDi spotřeba 4,5 na 100.km,spočitejte si to,zas taková úspora to CNG není.Vita

Dekuji za test, hned jsem srovnal moji spotrebu nafty v oktavianovi. Vyslo mi 1,47kc/km. A to jezdim dlouhe trasy, malokdy po meste. Technika jde kupredu, to je marny :o) Chybi mi ten "šestikvalt"...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A další kdo lakuje jako prase :D :D :D :D :D 4. kolik ? :D Víte co vemte si diagnostiku a vyjedte siskutečné hodnoty .... nevím kdy příjdete na to ze udaje na palubce jsou obzvlast u koncernu strasne nesmyslné :D TDíčko a 1.47 kc/km Háá to je sen :D :D :D s 96kW spotreba 4.7 ale to jsme jeli dalku a 60 (!!!) tyhle lzi ktere s oblibou siri koncernovy bojovnici za Das (šmejd) Auto by meli byt postizitelne zakonem :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

1,47 Kč??? Motor? Asi neumim s oktavianem jezdit :o(

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Octavie 1,9 TDI 81 kW - starej motor, rotační čerpadlo, a jezdí v průměru za 4,2 l/100km, když se jezdí okolo předpisových rychlostí.

Ano, presne tak. Puvodne 66kW. Ale po chipu uz nevim, proste o neco vic. Subjektivne to auto znacne ozilo :o)


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilInfotherma
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?