V prvním díle testu jsme jezdili téměř výhradně po městě, což je nejen zdlouhavé, ale i nudné. Přesto vyšly náklady na palivo až podezřele nízké (1,26 Kč/km). Nezbývalo, než auto prověřit na nějaké delší vzdálenosti. Do těch pár dní, které byly pro test vyhrazené, se naštěstí vtěsnal i slunečný víkend, a tak za pomoci mapy plnicích stanic vybíráme cíl – Karlovy Vary. Jak si Multipla vedla mimo město? Jak se v ní cestuje? A jaké byly nakonec skutečné náklady?
Související články:
Stěrače stírají, klakson troubí
Před jízdou je dobré seznámit se s vozem. Plynová Multipla se nijak zvlášť neliší od modelů na benzín nebo naftu. Rezerva je umístěna přímo v zavazadelníku, nikoli pod koberečkem. Přibyly „LEDky“ indikující orientačně množství plynu a tlačítko, kterým lze vynutit provoz na benzín. Upřímně řečeno, není mi jasné, proč by to někdo dobrovolně dělal, když na plyn jede výrazně levněji. Pokud řidič tlačítko ignoruje, Multipla nastartuje na benzín a po pár sekundách přepne na plyn. CNG je primární palivo a na benzín se proto automaticky přejde až s vyčerpáním obsahu tlakových láhví.
Multipla však není úplně obyčejné auto. Každého na první pohled zaujme uspořádání sedadel 3+3, které s sebou nese další specifika. Řadicí páka je součástí palubní desky, ruční brzda zmizela. Ba ne, lze ji najít na levé straně od sedadla řidiče, ale chviličku potrvá, než si člověk zvykne.
Tři místa ve druhé řadě sedadel nabízí (alespoň dle technického průkazu) kdejaké osobní auto. Konstruktérům Fiatu se však podařilo vtěsnat do interiéru šest plnohodnotných sedaček, které se dají reálně využívat. I přesto zůstává objem zavazadelníku na slušné hodnotě – 430 litrů. Pravda, kufr je spíše vysoký a jeho hloubka nemusí vždy pro přepravu větších předmětů stačit.
To neplatí v případě, že začne člověk manipulovat se zadními sedačkami. Sklopit se dají v řádu vteřin, úplné vyjmutí nezabere o moc víc. Rázem vznikne obrovská ložná plocha pro rozměrný náklad a zůstává přitom zachován prostor pro tříčlennou posádku.
Multipla je doslova prošpikovaná různými přihrádkami a odkládacími místy. Jako stoleček může sloužit neobsazené prostřední sedadlo, a to jak vpředu, tak vzadu.
Jedeme na výlet, jedeme na výlet …
Po prostudování interiéru je konečně čas vyrazit někam mimo město. S mapou plnicích stanic vybíráme cíl a není to lehké. Liberecký Ještěd, Plzeňský Prazdroj nebo snad brněnský Špilberk? Nakonec vyhrály prameny Karlových Varů.
Cesta po silnici první třídy utíkala i přesto, že motor mimo město svým výkonem právě neoplývá. I do kopce se dá předjíždět, řidič ale musí včas podřadit a dostat agregát do vyšších otáček. Po prvotním seznámení si na styl ve slabším autě člověk zvykne a nečiní mu problém upalovat celkem svižně. Nutno podotknout, že výlet jsme absolvovali ve dvou. Při plném obsazení by byl řidičský zážitek o něco trpčí.
Zajímavé bylo si několikrát vyzkoušet vynucenou jízdu na benzín. Stačí zmáčknout příslušné tlačítko a chvíli čekat. Multipla přepne až v nižších otáčkách a ne třeba při předjíždění v kopci. V takovém případě není změna paliva téměř znát a prozradí ji snad jen specifický kovový zvuk ze zadní části vozu. Kontrolka signalizující provoz na benzín snad ani není potřeba, ihned po prvních kapkách benzínu se dostaví citelný nárust výkonu. Škoda. Těch 8 kW je opravdu znát a nevrhá to na CNG zrovna dobré světlo. Co naplat, že za to nemůže palivo, ale motor, který prostě neumí potenciál zemního plynu plně využít.
Než jsme se nadáli, blížíme se ke karlovarské plnicí stanici, kde hodláme doplnit palivo. Areál tamního dopravního podniku vypadá v nedělní poledne opuštěně a směrovku ke stanici jsme buď přehlídli, nebo prostě žádná nikde nebyla. Vrátný, který nás na stanici sousedící s areálem nasměroval, nejdříve straší, že o víkendu nenatankujeme, poté ale dodává, že s „takovou tou kartou“ funguje stanice nonstop.
Druhé tankování už jde jako po másle, čekáme na výsledek. Od posledního plnění činí ujetá vzdálenost 238,5 km, z čehož 180 km je prokazatelně mimo město. Do nádrže se vešlo 12,51 kg za 294 Kč s DPH. Kilometr vychází na 1,23 Kč/km. Zvláštní. Městský provoz v prvním díle vyšel jen o 3 halíře dráž? Ne tak docela. Zatímco v Praze jsme tankovali za 21,20, v Karlových Varech je aktuální cena plynu o 2,30 koruny vyšší, tedy 23,50 Kč. Pokud bychom počítali s pražskou cenou pro možnost porovnání, palivo na jeden kilometr přijde na 1,11 Kč. To není špatné.
Související články:
Po prohlídce kolonády míříme zpět domů. Multipla polyká další slušnou porci kilometrů, ke kterým hned následující den přidáme zase 70 převážně ve městě. To už se ale blíží čas návratu, posledního tankování a bilancování.
Fiat Multipla v číslech
Po příjezdu do půjčovny CNG aut v Pražské Michli jdeme na poslední, třetí, tankování. 12,45 kg za 264 korun plní nádrž na maximum, se kterým jsme odsud také před pár dny odjížděli, dá se tedy jednoduše dopočítat, jak si Multipla vede celkově.
Najeli jsme 788 km a načerpali 42,77 kg plynu, za který jsme zaplatili 936 Kč. Průměrná spotřeba plynu vychází na 5,43 kg na sto kilometrů. Při tankování nejlevnějšího plynu v Praze by přišel kilometr na 1,15 Kč, reálně při započtení karlovarského plynu potom na 1,19 Kč. Jezdili jsme převážně ve dvou lidech s minimem nákladu. Zřejmě proto nám kombinovaná spotřeba vyšla o 15% nižší, než udává výrobce.
Multipla má pojmout dle oficiální dokumentace 39 metrů krychlových plynu a 38 litrů benzínu. Provoz na benzín jsme testovali jen z hlediska změny výkonu motoru na pár stovkách metrů a o reálné spotřebě kapalného paliva nemáme potuchy. CNG by však po prostém přepočítání mělo stačit na 513 km. Benzín by tak v ideálním případě nemusel být vůbec potřeba.
Pořídil bych si na práci,
Pořídil bych si na práci, ale nemam tu žádnou čerpačku a ta domácí je drahá.
pekny clanecek 🙂
pekny clanecek 🙂