TEST: elektromobil Hyundai Ioniq Electric má 200 km dojezdu jistých

Jan Horčík - 30 Prosinec 2016

Cena většiny elektromobilů prodávaných v ČR se dnes pohybuje mezi tři čtvrtě a milionem korun. Ani nováček Hyundai Ioniq není výjimkou. Je to však podle naší zkušenosti první takový elektromobil, ve kterém se zároveň jako v autě za milion opravdu cítíte.auto test elektromobilu Hyundai Ioniq Electric 2016

Modrá elektromobilu Hyundai Ioniq Electric sluší, ale je za příplatek 15 900 Kč
foto: Hybrid.cz

O tom, že Hyundai Ioniq vůbec existuje, jsme se poprvé dozvěděli teprve před rokem! Hyundai zvládl svému přelomovému projektu zajistit perfektní utajení. Auto teď díky tomu vstupuje na trh jako po všech stránkách příjemné překvapení.

Hyundai Ioniq se prodává jako elektromobil, hybrid a začátkem příštího roku také jako plug-in hybrid. My jsme si jako první vyzkoušeli elektromobil, tedy Hyundai Ioniq Electric. Šlo o příplatkovou verzi, jejíž cena se pohybuje bez desetikoruny přesně na milionu korun.

Konec srandy

Zatímco ještě před deseti lety se nejen čeští řidiči korejské automobilce Hyundai víceméně posmívali, podobně jako Američané v 70. letech automobilkám japonským, dnes je všechno jinak. Hyundai se agresivně pere o přední pozice prodejních žebříčků v celé Evropě, Česko nevyjímaje.

Hyundai Ioniq Electric - základní specifikace

  • Baterie (využitelná): 28 kWh
  • Max. rychlost: 165 km/h
  • Max. výkon: 120 koní/295 Nm
  • Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 sekundy
  • Záruka (pohonná jednotka, řízení, odpružení a brzdový systém): 5 let
  • Záruka na akumulátor: 8 let nebo 200 000 km
  • Spotřeba: 11,5 kWh/100 km
  • Dobíjení: palubní 6,6 kWh, příplatkové DC Combo2 až 100 kW
  • Dojezd: 280 km

Hyundai Ioniq Electric je nejlepším důkazem toho, že během uplynulé dekády poskočili jihokorejci o pořádný kus kupředu. Auto má kritickou výhodu v tom, že jde na trh v době, kdy první generaci elektromobilů nahrazuje generace druhá. Můžeme mu proto klidně říkat poslední z první generace novodobých BEV.

Dospělé auto

Při úvodním setkání s autem nás příjemně překvapily jeho rozměry. Ioniq je dospělé, plnohodnotné auto pro pět lidí. Žádné městské vajíčko, žádný uťápnutý hatchback. Rozměry vozu jsou 4470/1820/1450 mm, takže je o sedm centimetrů kratší a o dva centimetry nižší než Toyota Prius, ale dohání to na šířce, kde si přidává šest čísel.

test elektromobilu Hyundai Ioniq Electric

V kufru je místa dost a standardně dostanete také nabíjecí kabel Mennekes a nabíjecí kabel pro běžnou 230V zásuvku
foto: Hybrid.cz

V interiéru je nicméně místa dost vpředu i vzadu. Čtyři dospělí chlapi se autem bez problémů svezou. Hyundai Ioniq Electric nabízí zavazadlový prostor o objemu 350 litrů až 1410 litrů po sklopení zadních sedaček. O prostor tedy jednoduše není nouze.

Auto je vybaveno 88kW elektromotorem a lithium-polymerovou baterií LG Chem o kapacitě 28 kWh (využitelných) a výkonu 98 kW, která se nachází pod zadními sedačkami a dně kufru.

Palubní nabíječka má max. výkon 6,6 kW. Okamžitě dostupný maximální točivý moment je 295 N.m, max. rychlost pak 165 km/h. Aerodynamický koeficient velmi příjemných cx = 0,24.

Hyundai boduje vybavením

Hned po prvním usednutí do testovacího vozu bylo jasné, že nás čeká příjemně strávený týden. Elektricky ovládané sedadlo řidiče nás pohodlně usadilo, přivítala nás přehledná palubní deska a stejně dobře zpracovaná středová konzole s responzivním dotykovým displejem a propracovanou navigací.

test elektromobil hyundai ioniq electric

Přehledná středová konzole
foto: Hybrid.cz

V příplatkové verzi najdeme i vyhřívání všech sedaček a vyhřívání volantu. K tomu bychom přeci jen měli jednu výtku - tlačítko pro zapnutí vyhřívání volantu má řidič na středovém panelu mezi sedačkami. A nahmatat ho při jízdě je trochu nepříjemná výzva.

Když už, chtěli bychom alespoň tlačítko s vystouplým symbolem, aby bylo možné jej snadno nahmatat. Anebo ještě lépe, ubrali bychom z trochu nepřehledné změti tlačítek na volantu (špatně ovladatelný tempomat si přímo říká o ovládání páčkou) a umístili na volant právě tlačítko pro jeho vyhřívání.

Propracovaný palubní systém

Líbilo se nám propojení navigace a palubních přístrojů. Hned nad aktuálním zbývajícím dojezdem například vidíte vzdálenost, která vám zbývá do cíle. Jen škoda, že ukazatel aktuální spotřeby elektřiny umístěný na displeji vpravo neumí jít do záporu a ukázat i sílu rekuperace.

test elektromobilu Hyundai Ioniq ELectric

Ergonomie na jedničku
foto: Hybrid.cz

To by ale nemusel být až takový problém napravit jedním softwarovým updatem. Ioniq Electric se totiž umí připojit k wi-fi. Neumí ale zároveň fungovat jako wi-fi hotspot. V infotainment systému lze vůbec narazit na nejrůznější zajímavé přehledy a nastavení a stojí za to si ho pořádně projít.

Můžete si třeba názorně zobrazit kolik spotřebovává elektrický pohon, klimatizace i zbylá elektronika (což už jsme viděli i v Kia Soul EV). Nebo se podívat na přehled jednotlivých cest a jejich průměrnou spotřebu.

Dojezd a spotřeba

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric jsme během týdne prohnali na necelých 1400 km. Z toho zhruba polovinu tvořila jízda po dálnici rychlostmi kolem 130 km/h, kdy jsme si vyzkoušeli, že auto krásně táhne i když na to šlápnete ve vyšší rychlosti.

test hyundai ioniq electric elektromobil

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric má podle nás před sebou hodně zajímavou budoucnost
foto: Hybrid.cz

Náš testovací vůz měl najeto asi 2600 km když jsme jej přebírali a ukazoval dlouhodobou průměrnou spotřebu 14,2 kWh/100 km. My jsme si vyzkoušeli, že při normální jízdě po dálnici se zapnutým topením tato spotřeba stoupá a pohybuje se mezi 15-16 kWh/100 km. Na krátkých rychlých úsecích není samozřejmě problém sáhnout si i přes 17 kWh/100 km a dál.

Rekordního dojezdu jsme dosáhli při cestě z Bítova do Brna a zpět. Vyjížděli jsme s autem nabitým na 92 % a následně ujeli 232 km při průměrné spotřebě 13,3 kWh/100 km. Jen s hodinovým pomalým mezinabitím asi 2 kWh a tím, že druhou polovinu cesty už jsme jeli velmi volně a bez topení. Začalo totiž být jasné, že končí veškerá legrace. Želva a 2 % zbývající v baterii nám v cíli dali za pravdu.

elektromobil hyundai ioniq electric test

Na pohled to rozhodně není špatné auto
foto: Hybrid.cz

Na druhou stranu, ve městě není problém se opravdu šetrnou jízdou dostat klidně na 11 kWh. Výhoda Ioniqu ale je, že není potřeba se tolik hlídat co se týká spotřeby. Díky našim častým cestám po dálnici jsme nakonec dlouhodobou průměrnou spotřebu vyhnali o dvě desetiny na 14,4 kWh/100 km, ale i to považujeme za vynikající výsledek.

Nabíjení

Když jsme auto téměř vybité (zbývala 2 %) dali nabít z běžné 230V zásuvky dodávaným kabelem (dobíjí max. výkonem 2,2 kW), vzalo si auto ze zásuvky celkem 31 kWh. Nabíjení z běžné zásuvky je opravdu pomalé a dodávaný kabel prostě nedovolí víc, už 2,2 kW se zobrazuje jako nejvyšší možnost.

test elektromobilu hyundai ioniq electric

Auto vám na displeji vždycky jasně zobrazí kolik je právě nabito a kolik času zbývá do plného nabití.
foto: Hybrid.cz

Při dobíjení přes Combo2 stejnosměrné rychlonabíjení jsme obvykle s prázdným autem čekali asi půl hodiny až 40 minut na dobití do 92 %. Hyundai Ioniq Electric údajně zvládne výkon až 100 kW, ale nabíječka Humpolec-Vystrkov zatím ne. Při nabíjení v noci oceníte takové detaily, jako osvětlený konektor a podsvětlené kliky.

Rekuperace

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric nabízí tři jízdní módy. K tomu ale navíc i vynikající možnost si s pomocí pádel pod volantem libovolně regulovat rekuperaci ve čtyřech stupních od 0 (vypnuto) po 3 (silná rekuperace). Tahle vlastnost se nám náramně zalíbila.

Jen ten volant má snad až moc tlačítek

Jen ten volant má snad až moc tlačítek
foto: Hybrid.cz

Opět se totiž ukázalo, že nějaké jízdní módy jsou u elektromobilů víceméně zbytečné. A že při běžném ježdění a nějakých těch zkušenostech s elektromobily je nejvýhodnější rekuperaci vypnout a používat ji pouze tehdy, když je potřeba. Plachtění - a že Ioniq plachtit umí - je totiž výhodnější.

Co nás štvalo, to byl špatný výhled dozadu, ale často i dopředu do stran přes A sloupky. Couvat s Ioniqem není dvakrát radost a ani některé úhly při pohledu vpřed do strany nejsou příjemné. Samozřejmě částečně záleží na individuálním nastavení sedačky.

test Hyundai Ioniq Electric elektromobil

Schválně na jaké prodeje se Ioniq Electric vyšvihne příští rok u nás?
foto: Hybrid.cz

Naopak se nám líbí všechny ty malé detaily, jako třeba že když auto vypnete a otevřete dveře, sedačka řidiče se automaticky posune dozadu, aby se vám lépe vystupovalo. A při nastupování je to naopak. Další věc, kterou musíme pochválit, je podvozek a odhlučnění.

Auto i díky nízkému těžišti krásně sedí, s výtluky a výmoly si poradí velmi uspokojivě. Až sportovně laděný podvozek vás bude po kvalitní dálnici nést s překvapivou tichostí.

Co se však týká zrychlení, není Ioniq Electric žádný závodník a opojný pocit hbitosti jako třeba BMW i3 nebo dokonce Peugeot iOn nenabízí. Všimnete si i pevné zadní nápravy a zvýšené hmotnosti na zadku.

Závěr

Pokud jste dočetli až sem, asi je vám jasné, že elektromobil Hyundai Ioniq Electric se nám zalíbil. Už ani moc nepochybujeme, že v městském provozu a při šetrné jízdě by snad i dokázal těch oficiálních 280 NEDC kilometrů klidně ujel.

test hyundai ioniq electric elektromobil nabíjení u nabíjecí stanice humpolec vystrkov

Nabíjíme u nabíjecí stanice Humpolec-Vystrkov.
foto: Hybrid.cz

Ale vlastně to ani není potřeba. Nabíjecí stanice Humpolec-Vystrkov, prozatím nabíjející zdarma, totiž otevírá elektromobilům jako je Ioniq téměř celou Českou republiku. Ještě pár takových a nebude problém už s elektromobily typu Ioniq Electric pohodlně cestovat po celé ČR.

Zájemcům o nový elektromobil, kteří se nebojí do auta investovat milion, můžeme Ioniq Electric vřele doporučit. A těsíme se, až se za rok či dva Hyundai vytasí s upgradem baterie na nějakých těch 42 kWh. A Tesla Model 3 i Chevrolet Bolt budou mít další konkurenci.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

dokud nebude elektromobil stat okolo 300000kč nebude mit dojezd 600km a nebude nabitej do 5min nemá logicky smysl nemůže konkurovat bežným spalovacím motorům. Takové auto koupi pouze exhibicionisti ekoteroristi kteří si myslí že pomáhají ekologii a asi ani neví odkud se elektřina bere že jejich auto má komín v elektrárně kde se spaluje uhlí a tím se vyrobí el. energie s účinností k palivu cca 40% - nějaké ztráty v síti a při nabíjení a motáme se okolo 30% takže zas okolo urovně ucinnosti spalovacího motoru argumentace o jaderné elektrárně jsou mimo realitu jedině že by si sami tito aktivisté domu dobrovolně brali vyhořelé palivo a vtipy typu solární nesmysly kde provoz udržba a likvidace panelů je větší ekologická zatěž než jejich přínos a vůbec všechny vyšinutí lidé které se nechají masírovat ekoteroristy kterým nejde ani tak o ekeologii ale o prachy.Je to jako s normami na emise nejnovejší auto spolnuje euro 6 ale jen papirove papirova spotřeba 5l realna 7-8 stejne jako starý motory , pokud spálím stejné množství paliva musí vzniknout stejné množství co2 jelikož co2 žádný katalyzátor neodbourává /neplest s jedovatým CO/ toto nesmyslne nařízení o emisích stojí akorát koncové zákazníky peníze a nic to neřeší ale všichni se tvaří co se nedělá pro ekologii , prostě dnešní doba kdy se hovno natře na růžovo a všichni se tvaří že to voní a je to krásný

Tak jsem měl možnost dva dny testovat IONIQ EV a musím přiznat, že je to dobře postavené auto.
Spotřeba a následně dojezd při velikosti této baterie je bezkonkurenční. Podařilo se mi spotřebu stlačit až pod 10kw/100km. Při náročnějším kopcovitém terénu mimo dálnice 11,5kW/100km.
Zpracování interiéru, troufnu si říct, že minimálně na úrovni Tesly S.
Komfort jízdy odpovídající kategorii vozidla, ovšem zadní náprava trošku hlučnější na nerovnostech.
Výborná věc je možnost nastavení síly rekuperace pádly pod volantem. (Hyundai tomu říká regenerace)

A ted i nějaké nedostatky.
Lane Assist zvládá pouze malé poloměry zatáček, dokáže fungovat pouze při kvalitní viditelnosti na obě podélné čáry na vozovce a sám řídí pouze nějakých 7 vteřin. Což ale na otevření láhve s pitím stačí. Horší je, že potom zapípá a okamžitě se vypne.
Adaptivní tempomat je dobře použitelný, i jeho široké nastavení vzdáleností od vpředu jedoucího vozidla je bohatě dostačující pro všechny situace. Dokonce se dokáže sám rozjet i z úplného zastavení.
Absence 3f nabíjení, to ale trápí téměř všechny prodávané EV.
Led světlomety mají výbornou účinnost, ale přesný osvit bez rozptylu je trochu limituje na městské použití. Při rychlostech nad 70km/h je nutné použít dálkové světlomety, ty ovšem svítí málo a přímo doprostřed, takže i do malé zatáčky jedete v podstatě naslepo. Uživatelsky seřídit nejdou.
Výkon motoru je bohatě dostačující k běžnému provozu, téměř nic nemá v městě na semaforech šanci. Jakýkoli nárust výkonu by se projevil protáčejícími se koly. Hlavní příčinou je baterie umístěná v kufru a pohon přední nápravy.
A co mě otravovalo při každém usednutí za volant byl zvuk, který vozidlo vydává z vnějšího reproduktoru v nízkých rychlostech, aby vás kolemjdoucí zaregistrovali. Samozřejmě se dá vypnout tlačítkem VESS, bohužel je to potřeba udělat pokaždé, když se aktivuje vozidlo.
Kdo se ted rozhoduje, čím bude jezdit dalších 5 let, není mu jedno, jak se chováme k okolí a dokáže překousnout menší útrapy při dojezdu párkrát v roce, tomu můžu IONIQ jen doporučit. 250km ujedete bez problémů, topení, klimatizace a tepelné čerpadlo se postarají o váš komfort v zimě i létě s nízkou spotřebou energie a prostoru ve vozidle je dostatek pro každou průměrnou rodinu.
Ještě by to chtělo nějaké dotace nebo nakoupit na firmu s dotací a odečtem DPH a je to ideální vozidlo na každodenní použití.

---

Elektrokolo
2x Kia Soul EV
Elektrokoloběžka

Obrázek uživatele ePavel

Užijte si funkce Apple CarPlay, *Android Auto
* Aplikace Android Auto není na českém trhu podporována.
... a pak se diví, že si pro ty auta jezdíme do zahraničí....

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 164.000 el. km. 24 měsíců bez spalováku.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Mimochodem, netusite, jestli ho ma (nebo bude mit) nektery autosalon v Praze jako predvadecku? Ne ze bych chtel (v soucasne velikosti baterie) koupit, ale zkusit by mohlo byt zajimave.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Jan Horčík

Jak píše Fída níže, v Hyundai Domanský Stodůlky ho mají.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Diky obema, nekdy se po praci zajdu podivat.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co jsem zkoušel Tak Domanský Stodůlky by ho měli mít. Minulý týden mi bylo sděleno že tento. Tak zkuste zavolat :)

Obrázek uživatele Radovan

A dokonce k jeho uvedení bude taková malá párty. Ale mají jen jeden kousek a tak ho zatím nechtějí a nemohou půjčovat.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 2/2014, najeto 51 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 14 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

8 let záruka na baterii. No konečně něco pozitivního! Protože ne každý nalítá 100000km za rok.

Když se koukám na obrázek přední části vnitřku auta, volantu a tak. Tak mne hned napadne, že všechny automobilky tak nějak zaspali dobu. Narážím samozřejmě na design Tesly s tím obrovským LCD panelem.

Rozhodně co je jednodušší, čistší, je i přehlednější a ergonomičtější.

Mě osobně se proto mnohem víc líbí jeden velký display a pak "pár" nutných tlačítek pod volantem. To je prostě krása.

Co poslední dobou předvádějí automobilky, to je vyloženě hnus. Je to samý blikající knoflík, svítící a animovaný obrázky jak teče energie z motoru někam jinam, nebo naopak, je prostě uplně na nic.

Jediné co řidič k jízdě potřebuje, je ukazatel rychlosti a pak maximálně šipky navigace kam má odbočit. Na volantu tlačítka, nebo pádla pro ovládání rekuperace, rádia. Někde přepínač směru jízdy vpřed/vzad a všechno ostatní jsou pdružné informace, které při jízdě nejsou na prvním místě a nepotřebují je všichni. Mohlo by tam být maximálně nějaké místo, které by si uživatel nastavoval podle sebe co tam chce dát.

Prostě je podle mne budoucnost v jednoduchém designu volantu bez bůdíků. Ty jsou prostě dnes jen cihla z minulsoti, které se automobilky neustále drží, protože si myslí, že dneční auto to musí mít. A nejsou schopni pochopit, že když se mění doba, mění se všechno.

Jj, displej bez hmatove odezvy je vrchol ergonomie...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Naco ti je hmatova odozva ved mas zvukovu? Zasa trolime? Btw. preco potom vsade davaju dotykove displaye? Mohli kludne zostat na koncepte z 90tich rokov.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jezdím s autem s dotykáčem i s autem s knoflíky a za mě - dokud to jen trochu půjde, chci mít auto s knoflíky - možná nejsou vzhledově tak cool, ale umím a můžu je ovládat po hmatu, bez sledování, co jsem zmačkl, což na umaštěném displayi nejde..ale zase to nemá wau efekt a proč se dávají displaye? Protože je to levné, levné a zase levné...a navíc to má wau efekt

Jakej efekt má velkej umaštěnej displej? Pro mě žádnej.
Jedině tak dobrá přehlednost v mapách při plánování jízdy a určení strategie dobíjení. Plus bych viděl v přehlednějším prohlížení netu, ale to stejně nejde dělat za jízdy.
Levný to je, ale hlavně to umožňuje výrobci jakkoliv měnit layout a funkci tlačítek a ovládání, čili není v budoucnu omezenej.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Aha už to chápu, auto si koupím místo počítače na prohlížení netu, takže na žehličce budu vařit, ledničkou doma klimatizovat, sporákem topit...jasný tak proto jsem furt pomýlenej, když chci s autem jezdit a nehrát v něm počítačové hry o strategii dobíjení a čučet na net a už jsem úplně mimo, když v soukromí jezdím podle papírových map, protože je na rozdíl od řady dnešních lidí umím číst...sakra holt jsem si zapomenul koupit zelené brýle a thing free :D

Papírový mapy ti asi těžko ukážou funkční nabíječky a asi těžko ti vypočítaj ideální cestu s ohledem na stav baterií, aktuální uzavírky a výškový profil atd. Podívej se někdy na Bjorna, když jede dlouhý štreky. Nikdy mě nefascinovalo cokoliv rušivě zářícího na palubce, ale tady to do sebe zapadá. Na ovládání dvěří, rádia, klimošky apod už je to hapticky horší.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je bezva, vyloženě auto na dovolenou... místo toho, abych si něco prohlídnul, tak pojedu realtime bojovku dobíjení.. pro fandy super, ale pro normální lidi co se chtějí přepravit?
Bjorna nepotřebuju, mně stačilo číst Jolinarovo dovolenou v Provance, shodou okolností jsem tam byl v té době taky a cesta trvala na dny stejně..vzhledem k tomu, že jsem viděl z Provance několikanásobně víc, tak nevidím argument, proč pro to používat emobil - pokud cesta není cíl pak je to tak, že někdo objedvá u nabíječky a elektromobilu a někdo u Point du Gard...kdo na to bude mít větší vzpomínky?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Samozřejmě máte pravdu, ale když vezmete BMW i3 rex , pak takové auto ujede 200km na elektřinu a dále pokračujete s benzínovým agregátem jen musíte každých 200km zastavit a dolít benzín - 5 minut ?. Takže již existují EV, které jsou bez problémů použitelné i na dlouhé občasné cesty typu dovolená, jde už jen o cenovou dostupnost. Na druhou stranu ojetý leaf jako EV do práce je dnes dostupný za 250-300 tisíc. Což je cena podobná jako u jiných 3 letých aut.

Ale prdlajz prohlídni si co chceš, mluvím jen o praktičnosti a zjednodušení toho prohlížení. Bojovku z toho maš akorát ty.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Nebyl by odkaz na ten cestopis? Asi jsem ho minul a z vyhledavace nic smysluplneho nevypadlo. Dik

EDIT: tak nic, predpokladam, ze je to http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Asi mam dlouhe vedeni, jak presne mi "zvukova odezva" (at uz je tim mineno cokoliv) pomuze bez divani trefit nejake konkretni tlacitko na velkem displeji? Teda pokud se nebavime o systemech pro slepce, ktere komentuji, co je zrovna pod kurzorem...

Ja prece nezpochybnuju uzitecnost dotykovych displeju, pro konfiguraci nebo veci typu navigace je fajn. Ale pro prvky, ktere je treba ovladat za jizdy netrivialne casto (coz je krom seznamu nahore i treba topeni/klima nebo vyhrivani sedacek) mi prijde "hromada knofliku z 90. let" jako lepsi reseni (a nastesti s tim zatim vetsina vyrobcu souhlasi).

Ale asi uz jsem stary, nekolikrat jsem videl clanek, ze mladsi generace uz nechce auto (natoz pohodlne ovladatelne), ale tablet (infotainment s pripojenim na FB) na koleckach...

Pokud se budeme bavit o aute s L3-4 autonomii (nejaky cas se vubec nemusim venovat rizeni a muzu se soustredit na tapkani po displeji), tak je to uplne o necem jinem. Ale tam zatim nejsme.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Josef

Velmi vychytané ovládání má BMW, kde dotykový displej člověk nenajde... Sice se na to chvíli zvyká, ale pak je to velmi rychlé a prosté.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

+1

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Opravdu jsou v autě lithium-polymerky?

Obrázek uživatele Jan Horčík

Přesně tak.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Stejně jako v Soulu.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ja som fanúšik elektromobilizmu, vidím ale pokus o zneužitie nabíjania na rýchlonabíjačkách. Za 20 kWh zaplatiť 16 EUR je nehoráznosť, preto si počkám na auto s batériou 60 kWh aby som nemusel navštevovať mesačne inú zásuvku než domácu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je nič...teraz v zime u Greenway za 15kWh a hodinu nabíjania Nissanu Leaf zaplatíte 30 € pri programe ZERO...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zaplatit 16 EUR je možná nehoráznost, ale připlatit si za větší baterii například jen 4000 EUR mi nepřijde jako lepší řešení. A bude to opravdu jen 4000 EURo?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud nastavíte nízkou cenu, tak se nezaplatí ani výměna opotřebeného konektoru.
Pokud nastavíte vysokou cenu, tak moc lidí nabíjet nebude a investice se nevrátí.
Pokud nastavíte kompromis, tak narazíte na to, že lze obsloužit jen omezené množství vozidel a proto se vám investice také nevrátí.
Máte řešení?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano, jmenuje se nafta nebo benzin. Proste na elektromobily jeste nenazral cas.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jasne vystát se jim na tom s 60kW baterkou ať pojedou a prosadí se koncept až bude čas a stanice nepřijde na miliony a zjistí se že něco videlaji bokem jako benzínky na potravinách a dalším smetí. Každopádně s 60kW to bude potřeba na cestě k moři a ne v ČR.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Presne tak průkopníci do 30kw ať jezdej kolem komína nebo si koupej něco pořádného za rok.Vyreseno vyhladověním.

Obrázek uživatele Josef

V případě nabíječek řešení existuje a to je zaměření se na komplexní služby a systémovou síť s předplatným. Včetně třeba prodeje elektřiny doma. ČEZ k tomu má ideální předpoklady, ale podle mého na to jde úplně blbě. Nechápu, proč se staví rychlonabíječky uprostřed měst. To je prostě totální hovadina. Uprostřed velkých měst nedává smysl stavět rychlonabíječky, ale destination chargery, tedy level 2. V cíli nepotřebuji nabít za 20 minut, stejně tam to auto bude stát dlouho. Rychle nabít potřebuji na cestě, ideálně s nějakým občerstvením u nabíječky. Tedy by měly být rychlonabíječkami ideálně pokryty místa mezi městy na odpočivadlech.

Tohle je přesně filozofie Tesly se Superchargery.

Obrázek uživatele Josef

Já vím. A naprosto mě vytáčí ČEZ, který staví rychlonabíječky pro taxikáře a ne pro lidi.

Ale klidně ať staví DC nabíječky ve městech (když je budou stavět i na cestách). Stačí nemít debilní paušál, ale platbu za kWh a čas a už to bude fungovat pro všechny spravedlivě.

Obrázek uživatele Josef

Ale jo, pokud je to uzlové město, proč ne. Ale jinak to nedává smysl.

Dnešné elektroautá nie su ešte na dlhé trasy (okrem Tesly S). Skrátka odmietam každých 150km stáť na nabíjačke, odmietam aj keby to trvalo len 20 minút ( a aj to je pri dnešnom nabíjaní utópia). Dlhá trasa - povedzme 600+km je trasa nevhodná pre dnešné elektroautá (okrem Tesly S) S každým iným autom je to dobrodružstvo a nie pohodlné cestovanie. Kto potrebuje viac krát ročne dať autom 600+ km tak ma jedinú voľbu Tesla S.
Teraz poďme k bežnému človiečikovy čo dá ročne 12000km (vraj Slovenský priemer) a ten cestuje max do krajského mesta (40-50km) alebo k babičke 150km, vozí deti do školy, jazdí na nákup a do práce, tú jednu jazdu ročne do chorvátska pôjde požičaným autom alebo lietadlom. Pre toho bude nabíjanie doma alfa a omega...on totižto nechce platiť na nabíjačke 30+ centov za kWh keď ju má doma za 10 centov. Takže riešiť pre neho ako rýchlo sa auto nabíja je zbytočné..bude sa snažiť tomu maximálne vyhnúť. Pre takéhoto človiečika má rozhodujúcu váhu cena auta...a teda vyvaliť za káru s dojazdom 200km (skôr 150km) 30 000 je pekne nereálne.
Takýto človiečik si dnes kupuje (ak vôbec) nové auto do 15-17000 eur. Nečudujme sa že dokedy nebudú káry za 19900 s batériou 30-35kWh, tak elektroautá ostanú pre fandov.
Majitelia bytov v paneláku bez zástrčky na parkovisku sú už úplne iná kategória.
Ja sám tomu fandím a som ochotný do toho ísť z časti aj preto že tomu fandím ale...30000 ejro za takú káru nedám.

A ku tomu nabíjaniu ...žiadna batéria nevydrži do 80% dáke rýchlonabíjanie (nasobok C)..už po 10-15 minutách začína prúd klesať nakoľko u Li batérie sa nesmie prekročiť max.napätie...stačí pozrieť videá o nabíjani Tesly,Leafa na youtube. Leaf 30kWh nemá len o 6kWh večšiu batériu a dojazd..ja do nej aj rýchlejšie dostanem 100km (15kWh), táto batéria bude menej zaťažovaná aj pri odbere...skrátka táto batéria aj dlhšie vydrží!

Nebudu se vyjadřovat k Vašim důvodům, proč si "obyčejný človíček" nekoupí EV, to nemá absolutně vůbec smysl a byla by to jen ztráta času.

Takže jen k poslednímu odstavci ohledně rychlonabíjení:
Máte sám nějaké praktické dlouhodobé zkušenosti s nějakým EV? Nebo jen "myslíte, že o tom něco víte" jen na základě nějakých videí o nabíjení Tesly nebo Leafa na youtube?
Já po 3 letech a 100.000km najetých s Leafem 24kWh můžu říct, že v létě nabíjím na ABB Terra 53 max.proudem cca 120A a max.výkonem cca 46kW do cca 72-80% za cca 20min, teprve poté začne nabíjecí proud a výkon klesat a po obvykle nastavených 31min nabíjení je nabito z cca 2-3% na 92-95%. Pokud to dovolí SW auta, tak s tím nemám problém neboli obráceně pokud by to mělo ohrožovat baterku, tak by to SW auta nedovolil. SOH neboli zdraví baterky mám i po 3 letech na nějakých 93%. Klíčová pro rychlonabíjení je totiž teplota baterky a teplota okolí, ale to Vám nikdo na youtube neřekne. Možná i proto, že o tom nemá ani tušení.

Co se týká Leafa 30kWh, s baterkou o 6kWh větší (takže předpokládám, že srovnání je s 24kWh), tak do něj 15kWh výrazně rychleji nedostanete. Navíc nejste ochoten platit cenu na rychlonabíječkách v SK, takže beru jen ten dojezd s nabíjením doma. Takže nechápu, proč se vlastně vyjadřujete k rychlonabíjení (při pomalém nabíjení doma dostanete 15kWh do baterky 30kWh stejně rychle jako do baterky 24kWh).

---

Nissan Leaf 24kWh, 130.000 km

Kdyz jsou ty argumenty o (ne)dostupnosti nesmysl, tak proc sakra "obycejny clovicek" ty "vsespasne" EV nekupuje?

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zkuste si přečíst mou větu ještě jednou:
Nebudu se vyjadřovat k Vašim důvodům, proč si "obyčejný človíček" nekoupí EV, to nemá absolutně vůbec smysl a byla by to jen ztráta času.
---
Není tam nic o (ne)dostupnosti nebo o všespásnosti EV - to jsou věci, které i když tam nejsou, tak je tam vidíte, zřejmě protože je tam chcete vidět.
Prostě považoval jsem za ztrátu času vyjadřovat se k důvodům pana Truda. Už jsem se k podobným důvodům vyjadřoval v těchto diskuzích mnohokrát, ale speciálně pro Vás to ještě stručně zopakuji: ten, kdo na EV má, nebo ho chce, nebo prostě najde důvody si ho pořídit, tak ten si ho pořídí. Ti ostatní si ho nepořídí.

---

Nissan Leaf 24kWh, 130.000 km

Ok, preformuluju otazku. Proc teda ten "obycejny clovicek" EV nechce?

Nebo jeste jinak, proc (pokud ho chce) ho v mnostvi vetsim nez minimalnim nekupuje?

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Za cenu Hyundai Ioniqa si obyčejný človíček koupí Hyundai i40 WG 1.7 CRDi Experience DCT a ještě mu zůstane cca 500tis.Kč na cestu kolem světa.

Hyundai jako Hyundai.

Nebo si za zbytek peněz koupí někde v okresním městě garsonku a ta mu na rozdílné provozní náklady vydělá a po x letech ji prodá a koupí si další nový Hyundai i40?

Obyčejný človíček EV nechce protože:
1)je to drahé
2)nikam to nedojede
3)dlouho se to nabíjí
4)baterky dlouho nevydrží
5)nikdo to v ČR neumí opravit
6)nesežene náhradní díly z druhovýroby
7)nemůže řadit
8)neslyší motor
9)nemá kde nabíjet
10)hlavně je obyčejný človíček konzervativní

:-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pravdivy je asi jen bod c.1...zbytek je blbost.

Obrázek uživatele ozana

nemůže řadit? LOL
neslyší motor? ROFL

---

Jezdím na proud, najeto prvních 56 tisíc km. G-E STROMOS

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo je to tak. Jak nemůžeš kvrdlat tou šaltpákou, tak to prostě není ono. :-) I s tím jsem se už setkal.
Vrcholem blbosti je, že automatická převodovka není spolehlivá a je drahá na opravu. Automatická převodovka rovná se problematická převodovka. Jenže běžný človíček ani netuší, že EV nemá spojku a že to nemá ani rychlostní stupně. Toto je pánové z reálného světa běžného občana. Vysvětlujte to pak někomu, když na všech možných stránkách o autech se uvádí u EV že má automat, nebo že má automatickou převodovku.

Oni k tomu spojovani RV s automatickou prevodovkou znacnou merou prispivaji nekteri elektromobiliste sami - viz treba tenhle clanek, sekce "Proč jsou ty elektromobily tak drahé?", zacatek druheho odstavce...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Radovan

Nepřispívají. Jen okopírovali seznam výbavy z webovek prodejce Peugeot ČR.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 2/2014, najeto 51 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 14 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

To je vcelku jedno, odkud to pochazi. Pokud je to napsane v (relativne) odbornem clanku na (relativne) odbornem serveru bez jasneho "neni to pravda", tak se tezko divit, ze laik si spoji "EV ma automat"+"jety automat je problem"="jety EV je problem kvuli prevodovce". Na to jsem reagoval.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele M.Krupka

Sportovní výfuky jsou velmi oblíbeným doplňkem, který dnes často můžeme vídat či slýchat u projíždějících aut. Jsou estetické, vydávají libý zvuk a pokud jsou správně vyladěné dokážou zvýšit také výkon motoru a to o 5 až 15 kW. Ovšem pozor v případech, kdy výfuk vyladíte špatně, pak Vás může potkat efekt opačný a tím je snížení výkonu a zvýšení spotřeby. Věříme ale, že si jej necháte naladit u odborníka a Vaše auto tak získá dynamiku, pružnost a větší kroutící moment. K lepšímu výkonu také pomáhá rezonátor, který zajistí lepší odvod plynů z výfuku a tím umožní rychlejší plnění válců. Pokud Vám jde jen o estetiku, můžete si vybrat nějakou koncovku na výfuk. Vypadají opravdu stylově.

:-) "Libý zvuk" ničím nenahradíš.

Obrázek uživatele Radovan

Když sračky a kravál, tak pro všechny! A v líbivém obalu :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 2/2014, najeto 51 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 14 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Na některé body existuje jedna nejmenovaná písnička na EV: "... přitom řadit jsem nemusel, řídit může každý osel, půjčit káru klidně můžeš i blondýně."

Na to se ptáte nesprávné osoby. Musíte zeptat těch lidí, kteří je nechtějí, nebo pokud je chtějí, proč to neudělají. Ale to už se tady taky tisíckrát řešilo.

---

Nissan Leaf 24kWh, 130.000 km

Podľa videí a diskusi majiteľov leafov neverím že vydrží rychlonabijane na 80% 46kW...a za 20 minút dostane výkonom 46kW do auta cca 15kWh a to teda nie je 80% ani náhodou. Skratka prud musí začať klesať skôr ako pri 80%.A ano. Mam skúsenosť práve z Leafom. Plus som postavil veľa battery packov a preto viem ze násobky C výdrži batéria len na začiatku.. Potom prúd klesá.

Věřte mi nebo nevěřte, to už je na Vás. Monitoruji průběh téměř každého rychlonabíjení se zaměřením právě na okamžik, kdy začne klesat proud a výkon. A za tím, co jsem napsal, si stojím. Taky jsem tím byl trochu překvapen, ale loni v létě zejména na Vystrkově jsem došel až na ty hodnoty, které jsem uvedl výše. Údaje jsou z aplikace Leaf Spy Pro, která zpracovává dle jejího autora data přímo z BMS. Můžete mi věřit a nemusíte, to už je opravdu jen na Vás.

Pro Vaši informaci jen doplním, že ne vždy se to takto podaří. Když se to podařilo, tak teplota baterky byla v rozmezí 32-40st.C a bylo léto. V zimě ani s takto teplou baterkou nejde, pokles začne dřív.

---

Nissan Leaf 24kWh, 130.000 km

Ako môžem veriť keď je to len matematika.. Ved uvažujte. Výkon 46kW da za 20 minut len 15kWh.. to je len cca 60% nie 80%...skrátka sa kľudne aj stavím ze výkon 46kW začne klesať skôr ako na 80%..co je 19.2kWh.

Možná v těch našich matematických úvahách hraje roli to, že Leaf 24kWh má využitelných cca 20-21kWh podle stavu baterky a z tohoto základu ukazuje displej %. Čili 80% z 21kWh není 19,2kWh, ale 16,8kWh. S tím při spotřebě 15kWh/100km těch 100km ujedu. V létě jezdíme bez problémů i za 13-14kWh/100km.
Možná to je ten důvod, proč docházíme k rozdílným výsledkům.

PS:
Pokud auto vypne, tj. v baterce je využitelných cca 1,4% čili Remain 0,3kWh, tak v baterce zůstává ještě cca 9-10% nevyužitelných.

---

Nissan Leaf 24kWh, 130.000 km

Ved práve že je to ofajc na zákazníka.. 24 nie je 24.a 80% nie je 80%..A rychlonabijane nie až také rýchle.

Abychom tedy byli přesní, psal jsem cca 46kW, ale hodnota výkonu se pohybuje od cca 43-44kW na začátku, když je baterka téměř na 0, pak to poměrně rychle vyleze mírně nad 46kW a postupně výkon roste až k asi 47,7-47,8kW na konci, před začátkem poklesu. Prostě během nabíjení výkon trochu roste. Tak mě prosím s tou matematikou vyloženě nechytejte za slovo.

A ofajc neofajc, kdo ze zákazníků má k dispozici jinou hodnotu, než je na displeji auta? Jinak konktrétně 80% na displeji je podle Spy přibližně 79% (průměrná hodnota ze 4 porovnávacích měření displej - Spy).

---

Nissan Leaf 24kWh, 130.000 km

Využiteľná kapacita je oveľa nižšia ako uvádzajú. Ja hovorím o reálnych hodnotách.. 19.2kWh je 80% z 24kWh.. To ze výrobca zavádza je mi jedno.. Ja tvrdím ze žiadna batéria nevydrží násobok C do hodnoty 80%..to ze si výrobca upevní 60% na 80% je zavádzanie.. Rychlonabijane skratka nie je všemocne. Prúd začne z nasobkov C klesať skôr ako na 80%

No... dejme tomu, že displej auta tak trochu lže, nakonec potvrdil mi to i sám autor Leaf Spy, který mi přímo napsal, že "Nissan ukazuje svému řidiči to, co Nissan chce, aby řidič viděl". Ovšem garantoval mi, že Spy ukazuje data přímo z BMS, která jsou reálná.

Takže když auto vypne, tak v baterce zbývá cca 10% - to vidím na SOC. Takže 90% z 24kWh je 21,6kWh což je blízko uváděné hodnotě využitelné kapacity baterky 24kWh. Když displej ukazuje 80%, na Spy je SOC 79%. Takže nabití - jak podle displeje auta, tak (zejména s ohledem na nulu) i podle displeje rychlonabíječky - z 0 na 80% je v reálných hodnotách SOC nabití z 10% na 79% čili SOC vzroste o 69% z reálných 24kWh čili o 14,9kWh. Z toho je zřejmé, že využitelná kapacita baterky není o tom, že je posunuta hodnota 80% baterky, ale že je posunuta (využitelná) nula baterky.

Čili Vaše tvrzení by z tohoto pohledu bylo pravdivé, pokud byste napsal, že není možné násobky C nabít baterku O 80% (tedy nikoli NA 80%).

---

Nissan Leaf 24kWh, 130.000 km

Opakujem stavím sa ze 19.2 kWh do nej nedostane výkonom 46kW.. Skratka pokles výkonu nastane skôr.

Ale zde opravdu není omezení na straně článku ale BMS, které výkon s rostoucím SOC omezuje kvůli prodloužení životnosti, nikoliv že by to ten článek nevzal (ten by to fyzicky nedal jen v případě významného podchlazení, tj. 0-10°C, ale jen chvilku na počátku nabíjení než se poměrně rychle ohřeje). Použité články nijak nevybočují z běžného průměru a do 4,2V si v režimu CC opravdu vezmou trvale i 2C, což odpovídá někde kolem 75-80% skutečné kapacity 24kWh takže 18-19kWh. Samozřejmě na konci nabíjení pak už budou "žhavé jak pěťák".

Druhá věc je, že středním nabíjecím výkonem 46kW se nabije za 20minut max. 15kWh bez ohledu na typ článku. To už je opravdu jen fyzika.

Ktorý elektromobil ma články co dajú 2C do 80%??

např. Leaf, Zoe, e-Golf, E-Up!, BMW i3, iMiev a jeho klony.. Všechny by to měly dát min. do 70% SoC skutečné kapacity, takže 80% využitelné. Naopak stávající Tesla články to nedají ani náhodou.

Nie.. Nedajú články leafu sa dajú kúpiť na ebay.. Jeden som videl aj jeho charakteristiku.. Na 80% sú už prúdy len 1C

a měřil jste si ten článek také sám? :) Tady máte zas jiné měření... Já se s vámi ale v teoretické rovině nepřu. Při 2C skutečně začne CV omezovat proud dříve než 1C. Přesto to ty články ve všech výše jmenovaných vozidlech se sebezapřením dají. To že jim to velmi často zatrhne BMS je věc druhá.

Áno áno. Majú lepšiu charakteristiku ako 18650 V Tesle ale 2C aj tak nedajú do 80% ani články leafu. A ano bol som pri takom meraní prítomní.. 18650 mam doma stovky.

Tak vám musím poděkovat za tuto diskuzi, neb mě to donutilo se podívat na ta data pořádně a tímto vám dávám za pravdu. Těmto článkům jsem v tomto ohledu až moc fandil. Aneb není nad to se usvědčit vlastními argumenty, že člověk plácá nesmysly.

Jedna věc je SOC kterou ukazuje palubní počítač a druhá věc je skutečná kapacita. Na těch datech z BMW i3 s 94Ah články výše je jasně vidět, že nabíjení jede cca 30minut než dosáhne limitu CV. To při průměrné hodnotě výkonu 45kW dává v nejlepším nějakých 22kW, což je ani ne 70% z celkové kapacity 33kWh. No a hlavně těch 125A je zde pouze nějakých 1,33C! Tzn. při 2C by to bylo opravdu spadlo hluboko pod 60%. Přitom ale údaj na palubnímu počítači pro "využitelné" SOC vychází, neb ten počítá s využitelnou kapacitou, která je někde kolem 28kWh? A zde těch nabitých ~22kWh odpovídá těm zobrazeným 80%.

Tak to môže byť.. Nic to nemení na tom ze tie články majú aj tak lepšiu charakteristiku ako 18650 V Tesle. Ale skratka som len chcel povedať že väčšia batéria znamená aj rýchlejšie nabitie na 100km..alebo povedzme na 150-200. Preto ma Leaf 30kWh význam a taktiež väčšia batéria BMW i3. Pri 2C to môže ísť len minúty, záleží od stavu a teploty batérie. Ale povedzme 1.2-1.5 to už nabíja desiatky minút.
Ja tvrdím ze z terajších batérií to na 80% pri 2C nedá žiadna.
Mňa by potešil u elektromobilu údaj nabitie 100 km pri stave 15% v batérie.

Souhlasím, že to asi nedá žádná vhodná do auta, se kterou by auto mělo dojezd alespoň 200km. Jinak by se asi našly nějaké kousky, které by to zvládly. U článků s LTO anodou by to pak 2C měla být brnkačka.

Mimochodem zdá se mi, že jedna Pražská společnost, která si založila jméno na "zázraku" jménem LiFePO4, najednou začala do ČR začínají dovážet právě ty 94Ah NMC články Samsung SDI (ekvivalent toho co je v nové BMW i3) a tak nějak se sami také usvědčili z plácání nesmyslů o nesmírných výhodách čínského LifePO4, zejména pak o jejich výhodné ceně.

Zde je
datasheet

Jasne sú batérie co to dajú.. Len sa nepoužívajú v autách :-). O taky clanok by som mal záujem.. Aká je cena za 94Ah Samsung? :).
Už som to našiel cca 500Usd za kWh.. Ďakujem.. Neprosím :-)

No copak o to těch 500USD/kWh bez DPH maloobchodní ceny se zárukou a dovozem až pod nos mi v kategorii velkých článků přijde jako standardní cena. Spíš je pak k pláči cena 435USD/kWh toho opěvovaného čínského LFP zázraku.

No podla mypower.cz kde používajú hodne čínske LIFEPO4 sú spokojný . Ja si radšej zkladam z 18650..Da sa dostať pod 300.

Obrázek uživatele Josef

Hm, teď jsem kupoval z izraele články z Leafa, jeden za 85 dolarů (500 Wh). S poštovným to vycházelo cca na 100 dolarů na jeden, clo a dph jsem ojebal. Články jsou super, sedí naprosto perfektně na desetinu voltu. Dostal jsem se tedy na 200 dolarů na kWh.

Nové ci z dakej havárie? 200 dolárov je každopádne fajna cena.

Obrázek uživatele Josef

Jsou použité, nevím jestli z havárie, ale jsou v pohodě, nic jim není, už jsem je ozkoušel.

Ano ono to čínské LFP funguje, ale z hlediska parametrů a především ceny ve srovnání s ostatními technologiemi to nikdy žádná hitparáda nebyla, spíše naopak. A proto si rád vždycky rád rýpnu do té reklamní kampaně, která tento "zázrak přírody" od počátku provázela ;-)

V tomto bodě se s Vámi nepřu a musím Vám dát za pravdu, 19,2kWh to nebude. Nakonec i Vy jste původně včera psal o 100km (15kWh). Takže shodneme se, že při nabití o cca 69% do baterky přiteče cca 15kWh a pokles výkonu nastane při cca 79% podle Spy, 80% podle displeje auta. Výjimečně, za příznivých podmínek.

Zajímavé by bylo zjistit, jak by probíhalo nabíjení třeba u VW e-Up nebo e-Golf, které prý umožňuje výrobce jednorázově odblokovat a využít pro nouzové dojetí čili vybít baterku víc, než je běžné.

A dodatečně se omlouvám, že jsem se dovolil zeptat se Vás, zda máte nějaké zkušenosti s EV. ;-)

---

Nissan Leaf 24kWh, 130.000 km

To "nouzove vybiti" ma myslim Mercedes, ne VW.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Nie pokles nastane skôr ako na 80%..ovela skôr . 80% je totižto 19.2 z 24..A nezmení to ani výrobca ani vy.

nejvtipnejsi veta v diskuzich o EV je "Máte sám nějaké praktické dlouhodobé zkušenosti s nějakým EV?"

obycejny clovek nema zadne zkusenosti s EV a dokud ho mit nebude tak nebude mit ani tu zkusenost, takze obycejny clovek vzdy bude cerpat hlavne z tech videi a nebo jineho infa ktere se k nemu nejak dostane, kolik obycejnych lidi co maj moznost si EV vyzkouset jinak nez jen par km a nemusi za danou zkusenost platit treba pujcovne znas?

Ano, kdo neřídil EV, opravdu neví, o čem je tu řeč. Proto cokoli z EV se mi dostane pod ruku, je mým cílem, aby to řídilo co největší množství lidí. Tohle je jedna z nejúčinnějších metod, jak pomoci elektromobilitě. Občas překvapí i machři, co na EV nadávají a pak říkají, že doposud netušili, co to je. Nejlepší je to řídit na Vystrkov (pokud to jde) - doporučuji.

Co se týká dotazu na dlouhodobější praktické zkušenosti, nešlo rozhodně o pokus o vtip, i když Vám to tak možná připadá. Čtu tuto diskuzi poměrně často, i když na všechno nereaguji... a došel jsem k závěru, že značná část diskutujících zde píše hlavně o tom, co někdy od někoho slyšela nebo si někde přečetla a hlavně že si to tom něco myslí - bez praktické dlouhodobější zkušenosti. Proto se raději pro jistotu zeptám. Nic víc, nic míň. Z odpovědi pana Truda jsem se dověděl, že není laik. Přesto se naše zkušenosti liší, i to se může stát.

---

Nissan Leaf 24kWh, 130.000 km

Omyl, jeste vtipnejsi bylo (po odpovedi tyden, 1100km), ze ta zkusenost musi byt alespon mesic, jinak je o nicem...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

To je dost relativní. Neberte to prosím jako nějaké machrování, ale po týdnu, resp. měsíci nebo tisícovce km v EV se můžeme bavit o tom, kolik v jakém terénu vydrží baterka, co udělá s dojezdem topení nebo klimatizace, kde rekuperovat, kde plachtit atd. Ale těžko se můžeme bavit o tom, do kolika % vydrží nabíjení na maximu apod. zvlášť když uživatel k tomu nejen že nemá potřebná data (zejména ABB Terra 53 údaje o nabíjecím proudu a výkonu maskuje, navíc Leaf nezobrazuje přesnou teplotu baterky, která je klíčová), ale pří týdenním ježdění navíc řidiče ani nenapadne, aby vůbec něco takového sledoval.

---

Nissan Leaf 24kWh, 130.000 km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Někde jsem četl, že cca 80% řidičů (běžných občanů) neujede denně víc, než 60 km. Kolik vy ujedete denně, že by vám nestačilo auto s dojezdem 200 km ? A kolikrát do roka ujedete víc, než těch 200 km, respektive 300-350 km ? ( s jedním nabíjením ) Podle mě by těm 80% občanům stačilo auto s dojezdem do 200 km. A jednou za rok na dovolenou si můžou auto vypůjčit. Nebo jako my, stejně na dovolenou letíme letadlem.

Z dojazdom 200 mne staci.. Asi ste nečítal môj príspevok celý.. Ja nie som ochotný za také auto vyvalit 30000 eur. Mne staci keď prejde 200km..lenze som ochotný dať max 19999 eur.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

dvetisíc € nad tú hranicu je jonikE - a to bez extra prístupu predajcu. fleet, dph, štátna dotácia. asi tak.
teraz je otázka, či sú to prázdne slová, alebo skutočný zámer KÚPIŤ.

Asi máte dáky iný cenník :-) ja vidím na stránke hyundai cenu 35000 eur :-). Štátna dotácia (aj zo na 3 splátky) 5000 ostáva 30000.. Co ďalej? :-). A ioniq prejde 200 km tak z ľahkou nohou v lete na okreske..to nie je 200 reálne

Pro mě uz je teď limitujici opravdu jen cena. Dojezd 200km mi stačí, mam to 25km do práce. Stavím si pasivni dům s tepelnym cerpadlem, takže budu nabíjet za 2,5kc, do chorvatska jezdím jednou ročně, takže si auto pujcim. Takže si psal snad přesně o mě. :-) Toto auto se mi po tesle líbí nejvíc, oproti Leafu je to umělecké dílo, ale jsem ochotný dát jen 450tKč, tak se snad do pěti let dockam.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Škoda, že je to další prakticky nepoužitelná hračka pro fandy - bylo by to fajn druhé auto do rodiny (fandové prominou, ale 200 km s topením, je pro mě minimum výjezd na lyže, což s dětmi absolvuji celkem pravidelně a rozhodně není akceptovatlená jízda bez topení - stejně jako cílové destinace netrpí možností nabíjet elektromobily není u nás možné používat jako hlavní auto do rodiny, pro rýpaly - v zimě lyže, v létě kola - běžné víkendové použití plus převoz sportovního vybavení - 4x kolo, vozejk s lodí atd), jenže to by muselo stál polovinu a emobily, co stojí polovinu jsou pro mě zase nepoužitelné.

Trochu OT, jak tu kazdou chvili zazniva, "EV koupene jako druhe auto, ale stalo se prvnim", tak tohle je z diskuze pod clankem o citigo :)

Máme třídvéřové Citigo, přestavěné na LPG, používáme ho jako 2. auto v rodině, paradoxně se jedná o naše nejvytíženější a nejoblíbenější auto. Jízdní vlastnosti si v ničem nezadají s "dospělým" autem, možná jej spíš předčí. Sedí to jak motokára, ve 170 km/h je velmi stabilní a nijak neplave, je relativně tiché. Náklady na provoz vychází na 0,7 kč/km.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele ePavel

To je zajímavé, že v dobách kdy ani ty benzínová auta pořádně netopila a lidi tam jezdili v kulichách, tak si stejně auto koupily. A stejně jsem to udělal já. Dokud nebude BEV, které zvládne s topením na plno ujet 500km, tak hold budu jezdit s tím co je k dispozici i když to s topením na plno takový dojezd nemá. Už nikdy nechci auto, u kterého je všechno krom toho dojezdu horší, než u EV.

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 164.000 el. km. 24 měsíců bez spalováku.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

kdy benzinova auta netopila? pravda jsem celkem mladsi rocnik a moje prvni auto byl Ford Taunus z roku 1976, a ten jiz topil velice dobre, asi nejstarsi auto ketre jsem kdy ridil dele nez par minut byla Corvette C3 z roku 1968 a ta topila taky dobre, zrejme proto ze to byl kabriolet, a dokonce mala i klimosku

jinak ale musim tak nejak ironicky souhlasit, pokud nekoho tak desne trapi ze topeni ubyra baterku, tak snad neni takovej problem si na tech par mesicu nebo spise tydnu do roka proste poridit nezavisle topeni treba na E85, rekl bych ze tech par tisic navic se v cene EV jiz celkem vpohode stati :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kdysi dřív v autech ani topení nebylo. Mimo jiné mám např. Škodu Tudor, kde bylo topení jen za příplatek a dokonce v originál technickém průkazu je napsáno, že vozidlo bylo prodáno bez pneu. ( Nové- z Mototechny, dnes bychom řekli ze Showromu) Kdo chtěl jezdit, musel si pneu někde pracně sehnat. A mám i jiné auto, kde nebylo topení vůbec, ani za příplatek. A přesto je lidé kupovali a stály se na ně fronty.

Třeba Polski Fiat 126p. Vpodstatě všechny auta se vzduchovým chlazením.

Spousty aut mizerně topilo. Š 120 apod. S dneškem se to nedá srovnat.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

a nebude to u te Skudky spise tim motorem vzadu? a v te dobe se dali koupit i jina auta, treba Wartburk nebo Zigulik, a ty topili celkem vpohode

Samozřejmě, ale to furt nic nemění na tom že to špatně topilo.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V dobách, kdy auta pořádně netopila - tedy neměla topení, tak se z auta platila daň z luxusu - se starými auty se běžně setkávám a topí mnohdy lépe a především dříve než auta na naftu, samozřejmě pokud vynecháme vozidla, která ve své době byla prezentována jako "vozík" tedy např. Trabant, 2CV atd.
Ale kápl jste na to - jakožto běžný konzument dnešních aut požaduji: obslužnost - prezentovanou zejména jak rychle a jak daleko se s tím dostanu a co v tom resp za tím převezu a
LCC - neboli, co mě to bude stát - obě disciplíny EV prohrává - první kapacitou baterií, druhé nikoli provozními, ale pořizovacími náklady - protože většina lidí mění auto dřív, než se EV zaplatí a ostatně než se EV zaplatí, tak je morálně zastaralé...tedy EV se super druhé vozidlo do rodiny na cesty do města a po okolí (bohužel zde mu na LCC šíleně konkuruje Dacia - která v tomto segmentu neuvěřitelně roste po celé Evropě a překvapivě i v západních zemi, jako jedna z nejprodávanějších značek v soukromém sektoru, tedy auta kupovaná za zdaněné peníze - protože co si budeme povídat, na cestu dvacet min v autě nepotřebuje člověk víc, než základní ovládací prvky - i klimatizace je v takových vozech víceméně placebo)
Pak je tu efekt koníček - ok, pokud to budete brát takto, tak super, je to na úrovni jiných skupin - veteránistů, motorkářů atd atd...ano všechna tato vozidla fandové provozují klidně celoročně a dokáží a chtějí bojovat s nepřízní, protože cesta je pro ně cíl - i to je samozřejmě pochopitelné, ale není to uživatelsky mainstreamové, čímž samozřejmě netvrdím, že EV nemá žádné výhody, nicméně je tu běh na Ultramaratonskou trať, než (a pokud) se EV prosadí v mainstreamu a samozřejmě předpokládám, že LCC bude nejpádnější argument - tak, jako tomu u vozidel bylo vždycky

Obrázek uživatele ePavel

V době kdy pořádně netopila, tedy zde byly škoda 105, 120 a jim podobné. Já se na takovém autě učil řídit před dvaceti lety. Já také požaduji obslužnost, tedy třeba ve zmiňované zimě to, že nesedám do zmrzlého rampouchu, kterého v mrazech přemlouvám aby naskočil a pro jistotu mám v kufru startovací kabely a v záloze ochotného souseda a na rozdíl od mého EV začne topit těsně před tím, než jsem v 15km vzdáleném cíli, tedy typické jízdě. Také již nejsem schopen akceptovat pocukávání při řazení a hluk s vibracemi. Také smrad z výfuku přenechám těm, co jsou ochotni ho čuchat. Já i po roce cítím v garáži jen primalex. Placebo efekt klimatizace v létě si také užívám, opět nesedám do pece, která se vychladí až těsně před domem u kterého vylézám s mokrými zády. Pokud bych požadoval topení naplno za jakýchkoliv podmínek, koupím tam bufíka, protože spalováním by se mělo vyrábět teplo a ne pohyb.
Ohledně té ceny, věřte, že jsou na planete i lidé, kteří hned první měsíc zaplatí na provozu+splátce svého pětiletého úvěru méně, než dřív dávali jen za fosílie. Takže se Vám ten argument malinko rozpadá. Lépe řečeno nezohlednujete to, že někdo může najet více km, než zřejmě najedete vy.
PS: Trabantů u nás kdys jezdilo násobně více, než dnes EV, tedy i tehdy zde byly lidé, co za nižší cenu byly ochotni se i do auta obléct. A podobně jako u EV měli vůz daleko méně náročný na servis.

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 164.000 el. km. 24 měsíců bez spalováku.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nezlobte se, ale tohle není diskuse, to je hybridoidní překrucování - nelze uvažovat lidi, které kupují vozidlo na firmu, ale lidi, kteří nakupují ze zdaněných peněz, čímž se dostáváme k lidem, kteří v mediánu EU jezdí někde do 25 tis km/rok -
Mimochodem 120 jsem měl, měl jsem i Trabanta a i v Trabantu se po ujetí určité vzdálenosti dalo jet v košili, protože nikdy NEBYLO třeba topení vypnout- mimochodem Trabant byl vynikající konstrukce, 120 také topila, pokud byla správně udržovaná, vibrace u dnešních vozidel jsou převážně generované podvozkem, ale ok jste tak citlivý, že selektujete vibrace od motoru a od jiných rotačních hmot a generické vlastní frekvence (nechcete se tím živit? :) dobře za to v automotive platí)
Argument, že se EV v zásuvce vyklimatizuje a vytopí beru, ale MUSÍ stát u zásuvky...takových míst moc není a auto z garáže není třeba klimatizovat ani vytápět...

Ještě jedna technická: "nelze uvažovat lidi, které kupují vozidlo na firmu, ale lidi, kteří nakupují ze zdaněných peněz" - Pokud se bavíme o nových autech, tak někde jsem četl statistiku, že 80% prodejů nových aut v ČR je na IČ. Takže proč byste se měl zaobírat jen 20% nových kupců?

Jen technická. U mého EV se topení či klimatizování před jízdou děje bez ohledu na to, zda je v zásuvce či není. Pouze když je v zásuvce, tak navíc se přitápí/chladí battery pack pro ideální teplotu baterií.

Obrázek uživatele ePavel

Překrucování je ignorace všeho co se mi nehodí do krámu.
Nelze uvažovat? Žádný člověk, co si koupí auto s DPH nedojíždí denně do práce? Nebo si nikdo nekoupí auto na splátky? Každý jen za hotovku? Řek bych, že jednich i druhých je více než těch, co si auto koupí na firmu nebo za hotové. Nelze koupit ojeté EV za úplně jinou cenu, než nové?
Proč na zásuvku? Aha, ono je vlastně potřeba denně ujet přes 120km, aby se dosáhlo toho mediánu 25tkm, už chápu. Takže topit a chladit na baterku je naprosto vyloučené.
Tak jste měl asi lepší 120ku, ono se říkalo, co kus to originál, ta naše LS měla opravdu problém dostat teplo z motoru vzadu do předu.
Já mám samostatně stojící garáž a pokud je pár dní -5, tak i tam se teploty pohybují kolem +5 a to už je podle mě vymrznuté auto. Naopak v létě vydrží vychlazená max. týden. Ale jezdil jsem EV i před tím a na rozdíl od sousedů jsem sklo nikdy neškrabal.
Mimochodem kolik jste měl EV? Já mám třetí a před tím jsem měl šest spalováků, takže srovnávat mám co.

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 164.000 el. km. 24 měsíců bez spalováku.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Obrázek uživatele Josef

Přesně tak. Lidí, kupujících za své zdaněné a hotové peníze je asi 1/5 kupujících. Zbytek jsou ti ostatní.

Překvapilo mě, že se dá ještě tolik energie ušetřit. Našel jsem specifikaci a uvádí se, že elektrická verze váží 1420 kg. To není zase tak málo. Koeficient Cx také není nijak vybočující z normy pro EV. Hyundai ioniq 2016 hybrid and electric review

---

hariprasad

off

Silvestrovský speciál, počteníčko pro ty co jsou alergický na Elona a Teslu! Můžete si s Elonem zabilancovat co všechno se mu v roce 2016 povedlo ;D
http://www.czechcrunch.cz/2016/12/podivejte-se-co-vsechno-dokazal-technologicky-genius-elon-musk-za-rok-2016/

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

jsem si proklikal ten czechcrunch. kam se hrabe pan hybrid i s panem horcikem. snad bych se mu i omluvit mel. tohle je totiz masirka neporovnatelnych rozmeru. jeden priklad za vsechny: clanek o tom ze uber zacal jezdit s autonomni taxisluzbou je na titulce. clanek o tom, ze to do druheho dne zabalil, jaksi chybi. a tak dale, a tak dale. clanek s uspechy elona muska je jenom tresnickou na dortu.

Jen "malá technická":
Max.výkon: 120 koní/295 Nm
Když pominu, že přepočet koní na kW zvládne snad každý, takže není třeba uvádět výkon explicitně v kW, tak to číslo za lomítkem určitě není max.výkon, ale max.točivý moment, takže by asi bylo vhodné ho takto i uvádět.

Jinak díky redakci za velice pěknou recenzi.

Do nového roku bych chtěl popřát redakci i všem čtenářům Hybrid.cz hodně zdraví, štěstí, spokojenosti a úspěchů jak v osobním, tak i pracovním životě. Redakci spoustu námětů na kvalitní a přínosné články. Všem elektromobilistům hodně elektrických kilometrů, pokud možno bez nehod a vždy fungující nabíječky. Těm, co na EV teprve čekají a sní o něm, přeju navyšování kapacit baterek a dojezdů a pokud možno i pokles cen EV.

PF 2017 :-)

---

Nissan Leaf 24kWh, 130.000 km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

já mám aspoň elektrickou sekačku a k ní 100m kabel, na EV ještě dlouho nebudu mít....

Obrázek uživatele Jan Horčík

Děkujeme a taktéž přejeme do nového roku samé úspěchy.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Díky všem co táhnou tu elektrokáru dál a stavěj z nadšení třeba veřejný nabíječky apod.!!!
Je to velká inspirace pro nás ostaní. Doufejme, že 2017 bude ještě zlomovější. 2016 to pěkně nakop.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Fajn auticko. Co se tyka 3f nabijecek, tak mozna ze se bliska na dobre casy. V Nemecku bude brzy platit norma na vyuzivani elektricke site. Objevil se tam pojem asymetricke zatezovani site. Vypada to, ze bude zakazane pripojovat jednofazove spotrebice s vetsim odberem, kdyz sit bude asymetricky zatizena na vic nez 16A. Pochybuji, ze by zakonodarce pozadoval aby pri nabijeni EV uzivatel zapinal nejake spotrebice na ostatnich fazich aby asymetrii vykompenzoval. Proto si troufam tvrdit, ze automobilky budou muset v Evrope nabizet nabijeni 3f. Mozna ne letos, ale nekdy 2018.
Jinak bych si asi poridil doma neco jako valcovou stolici pohanenou 3f motorem. EV by se tak mohlo nabijet rekuperaci a podle vykonu site a motoru by se dala realizovat pomerne levne nejaka supernabijecka. Ucinnost by asi nebyla uplne super ale bylo by to hodne rychle nabijeni.

Změna technologie baterií, lepší aerodynamický odpor a hned to dojede o 80km dál než starší bratr Soul. Bohužel ta cena tomu nedovolí prodávat to ve větších počtech.

---

Elektrokolo
2x Kia Soul EV
Elektrokoloběžka

+1
Přesně, až do toho daj velkou baterku tak to bude akorát.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Blbá otázka - opravdu je vzadu na výšku dost místa pro dospělého jedince? Stavoval jsem se a koukal teda jen na hybrida (elektriku tehdy ještě v Praze neměli) a za mě nic moc (spíš nic než moc).

---

Nissan Leaf, 24kWh, 2 roky, 60.000 km

Obrázek uživatele Jan Horčík

Do 185 cm výšky je to v pohodě.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ono je to tak - pre starších ľudí (vodič) nastaviť posed vyšší, aby ľavá noha bola ako sedím doma v kresle, potom je sedadlo viac vpredu. tak má vzadu sediaci nielen dosť miesta nad hlavou, ale aj pre nohy. odskúšal som si to osobne.

Předpokládám, že zadní sedadlo polohovatelné není. Místo nad hlavou vzadu mne právě moc nenadchlo. Porovnávám s Leafem, kde problém nemám. Ono je to vidět i na fotkách - Ionic se směrem dozadu docela dost snižuje.

---

Nissan Leaf, 24kWh, 2 roky, 60.000 km

Tou palubní nabíječkou to výrazně deklasovali. Asi korejci předpokládají, že DC nabíječky jsou všude na každém rohu. Moc DC nabíječek tady (krom ČEZu) není (PRE nemá v Praze ani jednu) a hodně jich je jen Typ2.
A i když evropský Typ2 podporuje 3 fáze, tak používají jen 1 fázi. PROČ?!? Kdyby ta baterka měla 15 kWh, tak to pochopím, ale skoro 30 kWh? O kolik se podraží auto, které bude mít místo jednoho ještě další dva usměrňovače na další dvě fáze?
Mám v autě palubní nabíječku 11 kW (3x16 A) a i ta se mi zdá pomalá...
Nehledě na to, že doma kvůli použití jedné fáze s 30 A musím zvednout jističe na baráku, kde mi 3x25A nebo 3x32A stačit nebude. U skoro 2x výkonnějšího nabíjení 11 kW si stále vystačím s 3x25A na vstupu a tímpádem nižším měsíčním paušálem.
Je to fakt škoda, že takhle pěkné auto shodí tímto nesmyslným šetřením...

To neni otazka nejakych usmernovacu. Z usmerneneho napeti ze site ziskate spickove napeti 325VDC. To ale zdaleka nestaci k nabijeni akumulatoru ktery ma >400VDC. Proto je potreba elektronicky Booster ktery to napeti zvysi. To je prave ta draha cast nabijecky.
Dalo by se to samozrejme vyresit rozpojenim serioveho zapojeni baterky na dve pulky a tim by celkove napeti baterky kleslo nekam k 200VDC a pak by se dalo bez problemu nabijet rovnou z usmerneneho sitoveho napeti. Bohuzel to nikdo nenabizi. Asi neni vule neco usnadnit.

Edit: rozpulenim baterky pri nabijeni by pak nebyl vubec zadny problem nabijet primo z usmerneneho 3f pripojeni. To se asi nejakym automobilkam hodne prici a proto to neni k mani.

Pokud člověk nevyhraje ve sportce, tak vždy přemýšlí při investici do auta. EV je hezká věc, ale absence třífázového nabíjení a neschopnost jednoduše nabíjet ze slunečních panelů, kapacita akumulátorů jsou věci, které mě přesvědčily, že technologie je ještě nevyspělá. Tak jsem šel do čtvrté generace Priusu a jsem spokojen. Neříkám že EV nemá smysl, ale ještě to pár let potrvá a čekat do důchodu abych s tím jezdil do Lidlu pro mlíko cenu nemá.

Me se take zamlouva 4 gen uz konecne se realne da jezdit za 4 a min a pohodli podvozek prostor design je uz pekny.Mate nejaky blog nebo youtube velice rad bych se podival a zkusenosti. Popripade bych se rad svezl a pokecal.Diky :)
Vsem hezky novy rok a hlavne zdravi :)

---

25 v automobilce.20 let astronom.Sleduji vyvoj vedy techniky a astronomie cca 30let. Fandim EV hybridum atd. ale vsimam si pozitiv i negativ.
Každý ignorovaný tro(t)l se počítá.

Tak byla to spíše řečnická otázka než námět k diskuzi, co všechno za komponenty je potřeba k třífázovému nabíjení. Chtěl jsem tím především říci, že když třífázovou palubní nabíječku zvládnou implementovat další automobilky (Tesla, BMW, Renault), tak Hyundai by to mohl zvládnout taky.
Protože jako majitel budete typicky více nabíjet z AC wallboxu než DC nabíječky. A nabíjet rychlostí 50 km dojezdu za 1 hodinu není žádná slast - v podstatě z toho auta udělali nástroj jen pro ježdění kolem komína, kdy se auto nabíjí především doma nebo v práci, kde nečekáte na nabití auta jako někde na cestách.

No když už jsme u toho, tak ona ta 6,6-7,2kW nabíječka je obecně takový nešťastný exot. Pro EU se ji nevyplatí předělávat na třífáz, protože těch 1f 32A je sice v EU už nepraktických, ale stále relativně dostupných.

Proto si holt musíme počkat na 11kW, resp. 22kW příplatkové (ideálně pak standardní) nabíječky, které alespoň mě z technického hlediska nedává smysl vyrábět jinak než jako 3 samostatné jednofázové moduly, které budou v jedné krabici zapojeny pro EU třífázově 3x230V/16A a ve zbytku světa jednofázově 1x230V/48A. (Tedy tak jak to dělá od nepaměti Tesla)

V tomto duchu být Američanem, tak pro změnu sjedu BMW za to, že když už konečně pro EU postavilo 11kW nabíječku, proč ji pro změnu nenabízí i pro USA v jednofázovém zapojení? Neboť USA zůstala po faceliftu stále ta původní 7,2kW. Navíc Tesla už dokázala, že 48A z domácího Wallboxu v USA není problém dostat. Yazaki konektor s tím taky nemá problém, ten je dobrý do 70A.

Sice tvrdíte, že pro EU se to pro Hyudai nevyplatí, ale Tesla i BMW to zvládla. Jelikož auta se dost liší pro každý trh, řeči o tom, že se něco nevyplatí neberu.

Měl jsme na mysli pouze konkrétně tu 6,6kW nabíječku. Pro třífáz by musela mít úplně jinou konstrukci než pro jendofáz a hlavně pak na třífázu už zas nedává smysl se držet na 6,6kW, když zde není problém rovnou využít 11kW jako právě BMW a Tesla.

Podle mne je trend už jasně dán a v příštích letech už bude pro EU 11kW třífáz běžnou záležitostí.

Obhajujete neobhajitelné. Tak jako automobilka musí upravovat svůj model pro každý trh (EU, USA, levostranné říyení, pravostranné řízení, Typ1 konektor pro USA,JP, Typ2 konektor pro EU, jiné bezpečnostní standardy pro každý trh, atd.), tak není problém dávat do EU verze třífázové usměrňovače a pro USA, JP, atd. dávat do auta jednofázové usměrňovače.
Není to nic složitého. Že třífázový usměrňovač má jinou konstrukci je snad jasné, když má o 2 usměrňovače navíc. Ale pro automobilku to není technický, ani logistický problém, auto je modulární a tak jako pro UK trh dají do auta pravostranné řízení, tak mohou pro celou EU dávat do auta 3-fázové usměrňovače. Umí to jiní, Hyundai to umí taky (kdyby chtěl).

Já jsem ten poslední, kdo by to obhajoval. Pouze se snažím vysvětlit jak k tomu zřejmě došlo. Můj názor je že to je marketingová chyba, zejména pak u evropských automobilek. Fakticky z obchodního hlediska ale EU prostě není největší trh s EV a v ohledu třífáze je specifický.

Takže co se týče úprav pro specifický trh, v případě "výkonnější" nabíječky jde o komfortní výbavu, která nepodléhá žádným regulacím. Protože i když se mi to také nelíbí tak dnes je stále chápán jako standard 3,3kW / 16A, tedy aby to vozidlo vůbec nabíjelo a to zvládá dnes cokoliv. Tudíž z hlediska automobilek je tento problém dost možná vnímán na stejné úrovni jako, že pro některé země nefungují (případně nelze objednat) jiné komfortní prvky, jako například Carwings u Nissanu v ČR.

Rozumím Vám. To, co píšete, je vysvětlení, ale ne omluvou. Ale to si musí spočítat sami, zda se jim to vyplatí. S mými zkušenostmi s EV a nabíjení na cestách, tak do auta s jednofázovým nabíjením už bych nikdy nešel. Snad jedině pokud DC nabíječky budou standardem u většiny dobíjecích míst, abych AC nabíjení řešil jen doma či v práci. Ale toho se asi nedožiju...

Pekna recenze.Kufr ma 350 litru staci se podivat na oficialni data na cz webu.Tech 430 je pro hybrid.Baterie totiz zasahuji do kufru..

---

25 v automobilce.20 let astronom.Sleduji vyvoj vedy techniky a astronomie cca 30let. Fandim EV hybridum atd. ale vsimam si pozitiv i negativ.
Každý ignorovaný tro(t)l se počítá.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Díky, opraveno. Omylem jsme uvedli objem pro Ioniq Hybrid.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obrázek uživatele Elektrickyautomobil

Mal som tú česť a stal som sa ako prvý majiteľom Ioniq Electric na Slovensku
Ja som však kábel mennekes k autu nedostal - len kábel na 230V 12A no tých 12A to veru asinebude pretože do plného nabitia to aj s 8% chce 14 hodín. Avšak ak použijete Tesla kábel cez 16A 380V zásuvku tak s toho potiahnete 16A na čo treba už len asi 8h 30 minút a keď bude správny kábel 32A tak to bude doplna len niečo cez 4h
Cúvanie s cúvaciou kamerou je malina - bola automaticky v cene
V cene mám aj: držanie pruhov - vie to trochu samé kádrovať, adaptívny tempomat, vyhrievanie všetkých sedadiel aj volantu, senzor mŕtveho uhla v spetných zrkadlách a mnoho iných vecí.
Kto chce vedieť viac môže odoberať z YouTube kanálu elektrickyautomobil sk - tu nájdete dosť užitočných informácii.
A že zrýchlenie nieje zaujímavé ? No ja mám iné skúsenosti a keď je v aute 90 kg šofér tak z 0-100 to trvá len 9,6s a to nedá ani Peugeot iOn, Nissan Leaf, KIA Soul, E-Golf 1, E-Up, Smart Electric a neviem na koho som zabudol. A áno i3 je pružnejšia a Tesla samozrejme.
No Ioniq je druhé najrýchlejšie auto po Tesle pretože má maximálku až 165 km/h čiže na tachometri asi 175.

Díky za zajímavé informace. Na to že to je Korejské auto tak za mne designově docela dobrý zejména pak interiér. Taky bych ohodnotil kladně tu 6,6kW nabíječku jako standard. Ona tam klidně stále mohla být 3,3kW. No a třífáz po Korejcích asi nemůžeme v dohledné době chtít.

Ale taky tam mohli dát aspoň 11 kW 3x16A. Korejci asi neví, že tady v EU máme výhodu 3 fází u (téměř) každého baráku... Takhle dok*rvit hezké auto... :-(

No odpověděl jste si sám, Pro Korejce, Japonce ani USA není třífáz zajímavý, protože ho prostě doma nevyužijí. Na druhou stranu Hyundai si hraje dost na evropskou automobilku, tak by se mohl snažit.

V tomto ohledu ale jednoznačně třeba odsoudit všechny evropské výrobce, kteří třífáz dosud nemají v nabídce. Obzvlášť VW by v tomto kontextu zasloužilo hluboké opovržení.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ono je otázka jestli je rychlé dobíjení lepší nebo není
Já mám třeba topnou sazbu, u té je drahý jistič , takže já nemám žádný volný příkon na to, abych nabíjel el mobil třeba 3x16A během dne. Musel bych si nabíjení řídit dle aktuálního odběru a nebo nabíjet časově jen v noci. Pokud se auto doma nabije za 12 hodin asi bych si za rychlejší nabíječku nepřiplácel. Problém je spíše že dojezd je 200km a pak čekat 40 minut a tomu milion za auto. To jsou vyhozené peníze. El. mobil musí ujet 400km po dálnici a pak se do 15 minut nabít a k tomu musí stát tak půl milionu. Pokud je dnes 2 generace El. mobilů, pak 4 generace zajistí dojezd 400 to je nějakých 7 let . Pak 1 standart na 200 kW nabíječky a baterie, které to zvládnou až tohle bude pak věřím že el. mobilita porazí benzín do té doby to bude jen ekonomicky nevýhodná alternativa

Obrázek uživatele Michelin

Jedna Ceska firma vyrabi domaci Wallbox, ktery umi ridit nabijeci proud podle aktualniho odberu zbytku domacnosti. Pak vzdy vyuzijete maximum sveho jistice aniz by hrozilo jeho pretizeni a dokazete nabijet pomerne rychle bez nutnosti jeho navysovani.
Instalace je trivialni. Nekde na privod se nacvaknou tri civecky, ktere si berou indukci i napajeni a mala krabicka vysila bezdratove do wallboxu. Ten pak staci pripojit dostatecnym prurezem dle Vaseho jistice a je hotovo.

K tem ostatnim recem o nepouzitelnosti BEV se vyjadrovat nebudu. Pujcte si nekde alespon na vikend nejake BEVko, poradne ho protahnete a pak si o tom popovidame.

---

To Tesla dává křídla. 25tis.km

Tak řídit nabíjecí proud umí kdejaký wallbox. Když jsem si stavěl svoje wallboxy, tak jsem použil opensource SmartEVSE kontrolér a ten to umí taky. Dokonce i spolupracovat s více wallboxy a dělit se o zbývající kapacitu sítě.

Jste to nepochopil - i ve Vašem případě je výhodnější 3f nabíječka. Pokud nemáte volný příkon pro 3x16A (11 kW), tak už tuplem nebudete mít volný příkon pro 1x30A (6,6 kW).
Právě proto, že když už si budete zvedat jističe pro nabíjení auta, tak levněji si je zvednete o 16A (a budete moct nabíjet příkonem 11 kW) než o dalších 30A (a budete moct nabíjet jen 6,6 kW).

Obrázek uživatele ePavel

Je ještě jedna možnost. Klidně si člověk může požádat o nové připojení se sazbou D27, která je v NT ještě výhodnější než přímotopná a poplatek za jistič 1x25 má kolem padesátikoruny. Prostě dvoje hodiny. U firem u sazby C27 je to dokonce podmínka, jinak to ani nelze.

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 164.000 el. km. 24 měsíců bez spalováku.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

To už je takové drbání pravého ucha levou rukou. Musíte předělávat elektriku kvůli dalšímu připojení. Nehledě na to, že ČEZu to může trvat i 2 roky, než Vám zřídí další přípojku. Zrovna to tu někdo popisoval (Josef? u svého BMW i3), že auto má přes půl roku a ČEZ mu není schopen ani zvýšit jističe.
Technicky jednodušší i levnější je napojit se na stávající elektriku co už máte.

Obrázek uživatele ePavel

Pokud něco takového zařizuji, chci si to nastavit tak, že to bude rok od roku přinášet větší úsporu. 1x25A při D27 mě bude stát ročně na poplatku za jistič 696 korun. Ionica s tím nabiju cca za 5 hodin. Pokud si navýším jistič s přímotopnou sazbou z 25 na 32A bude mě to ročně stát navíc 1248. Příkonově si pomůžu o 3x7A, což ionic těžko využije, takže stejně budu muset vymýšlet jak jednu fázi trochu uvolnit. kWh budu mít zhruba o padesáťák dražší, než u D27, což mě bude stát dalších min. 1500 ročně navíc. Ano není to jako drbat se pravou rukou za pravým uchem, chce to možná i vstát z gauče. Já si něco podobného teď prošel se švárou. Musel se i vyměnit elektroměrový rozvaděč nad ryskou včetně zednických prací. Ale nic není bez práce a zadarmo.

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 164.000 el. km. 24 měsíců bez spalováku.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

A ta práce a materiál je zadarmo?
Jinak já mám na baráku 3x25A a jelikož nabíjím po půlnoci, tak jsem nic zvedat nemusel. Kvůli 1x30A bych musel zřídit další odběrné místo, rozkopovat zahradu kvůli nové trase od andělíčka k baráku a pak k odběrnému místu, kde by byl wallbox.
Ty řeči o tom, že nic není bez práce a zadarmo si klidně nechte od cesty.

Obrázek uživatele ePavel

Samozřejmě že není. Ale taky to nedělám kvůli úspoře za jeden rok, ale kvůli úspoře, která se každý rok opakuje. Ale samozřejmě pokud to někomu za to nestojí, tak prosím... Předpokládám, že pokud někdo má přímotopnou sazbu o které zde byla řeč, tak elektřinou topí. Jsou lidé, co přes noc nechají barák vymznout, nebo ti co i v noci topí. Já tedy osobně bych topil i v noci, dokonce i po půlnoci, kdy jsou teploty nejnižší. Ohledně možnosti udělat ještě jednu přípojku s jinou sazbou to byla jen poznámka jaká je možnost, nic víc. Třeba kdybych já používal na nabíjení aut místo D27 D45, stojí mě to třeba za 10 let navíc cca 40.000 A také si samozřejmě můžu nechat úplně všechny řeči od cesty. Vždy když narazím na někoho, kdo obrací diskuzi jiným směrem, nejlépe do osobní roviny mám chuť to udělat.

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 164.000 el. km. 24 měsíců bez spalováku.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Jenže právě díky využití všech tří fází s chytrým kontrolérem, který umí dodat jen rozdíl mezi aktuální a zbylou kapacitou jste schopen topit i nabíjet. Proto není vůbec třeba si zavádět další přívod kvůli nabíjení.
Nehledě na to, že není důvod vypínat topení kvůli nabíjení auta. Máte snad přívodní jistič dimenzovaný jen na topení a když topíte, tak nesvítíte, neperete, nesušíte, nevaříte?
Já mám TČ, kamarád má přímotop a ani jeden z nás nemusel kvůli 3x16A zvedat jističe. Kvůli 1x30A bysme už je museli navýšit oba dva. Nebo si 2 roky zřizovat novou přípojku od ČEZu jen kvůli nabíjení a překopávat elektriku v domě.

Obrázek uživatele ePavel

Já jsem ale neříkal, že je potřeba zřizovat novou přípojku, ale že je to možnost. Mluvíme tu o autě co má jednofázovou nabíječku. Že je třífáz. lepší o tom žádná ale prostě tam není a to je fakt, který se nám maximálně nemusí líbit. A jsem přesvědčen, že mít pro EV další sazbu přímo pro něj určenou v dlouhodobějším horizontu ušetří dost peněz. Pokud jste přesvědčen že je ideální nabíjet auto s jednofázovou nabíječkou na třífázovém rozvodu, na kterém visí topení (obzvláště symetrická zátěž v podobě motoru TČ) a platit za kWh cenu jako pro topení, vymlouvat vám to nebudu.

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 164.000 el. km. 24 měsíců bez spalováku.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupŘízení stanic pro elektromobilyŘízení stanic pro elektromobilyNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% online