TEST: elektromobil Hyundai Ioniq Electric má 200 km dojezdu jistých

Cena většiny elektromobilů prodávaných v ČR se dnes pohybuje mezi tři čtvrtě a milionem korun. Ani nováček Hyundai Ioniq není výjimkou. Je to však podle naší zkušenosti první takový elektromobil, ve kterém se zároveň jako v autě za milion opravdu cítíte.

Modrá elektromobilu Hyundai Ioniq Electric sluší, ale je za příplatek 15 900 Kč
foto: Hybrid.cz

O tom, že Hyundai Ioniq vůbec existuje, jsme se poprvé dozvěděli teprve před rokem! Hyundai zvládl svému přelomovému projektu zajistit perfektní utajení. Auto teď díky tomu vstupuje na trh jako po všech stránkách příjemné překvapení.

Hyundai Ioniq se prodává jako elektromobil, hybrid a začátkem příštího roku také jako plug-in hybrid. My jsme si jako první vyzkoušeli elektromobil, tedy Hyundai Ioniq Electric. Šlo o příplatkovou verzi, jejíž cena se pohybuje bez desetikoruny přesně na milionu korun.

Konec srandy

Zatímco ještě před deseti lety se nejen čeští řidiči korejské automobilce Hyundai víceméně posmívali, podobně jako Američané v 70. letech automobilkám japonským, dnes je všechno jinak. Hyundai se agresivně pere o přední pozice prodejních žebříčků v celé Evropě, Česko nevyjímaje.

Hyundai Ioniq Electric – základní specifikace

  • Baterie (využitelná): 28 kWh
  • Max. rychlost: 165 km/h
  • Max. výkon: 120 koní/295 Nm
  • Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 sekundy
  • Záruka (pohonná jednotka, řízení, odpružení a brzdový systém): 5 let
  • Záruka na akumulátor: 8 let nebo 200 000 km
  • Spotřeba: 11,5 kWh/100 km
  • Dobíjení: palubní 6,6 kWh, příplatkové DC Combo2 až 100 kW
  • Dojezd: 280 km

Hyundai Ioniq Electric je nejlepším důkazem toho, že během uplynulé dekády poskočili jihokorejci o pořádný kus kupředu. Auto má kritickou výhodu v tom, že jde na trh v době, kdy první generaci elektromobilů nahrazuje generace druhá. Můžeme mu proto klidně říkat poslední z první generace novodobých BEV.

Dospělé auto

Při úvodním setkání s autem nás příjemně překvapily jeho rozměry. Ioniq je dospělé, plnohodnotné auto pro pět lidí. Žádné městské vajíčko, žádný uťápnutý hatchback. Rozměry vozu jsou 4470/1820/1450 mm, takže je o sedm centimetrů kratší a o dva centimetry nižší než Toyota Prius, ale dohání to na šířce, kde si přidává šest čísel.

test elektromobilu Hyundai Ioniq Electric

V kufru je místa dost a standardně dostanete také nabíjecí kabel Mennekes a nabíjecí kabel pro běžnou 230V zásuvku
foto: Hybrid.cz

V interiéru je nicméně místa dost vpředu i vzadu. Čtyři dospělí chlapi se autem bez problémů svezou. Hyundai Ioniq Electric nabízí zavazadlový prostor o objemu 350 litrů až 1410 litrů po sklopení zadních sedaček. O prostor tedy jednoduše není nouze.

Auto je vybaveno 88kW elektromotorem a lithium-polymerovou baterií LG Chem o kapacitě 28 kWh (využitelných) a výkonu 98 kW, která se nachází pod zadními sedačkami a dně kufru.

Palubní nabíječka má max. výkon 6,6 kW. Okamžitě dostupný maximální točivý moment je 295 N.m, max. rychlost pak 165 km/h. Aerodynamický koeficient velmi příjemných cx = 0,24.

Hyundai boduje vybavením

Hned po prvním usednutí do testovacího vozu bylo jasné, že nás čeká příjemně strávený týden. Elektricky ovládané sedadlo řidiče nás pohodlně usadilo, přivítala nás přehledná palubní deska a stejně dobře zpracovaná středová konzole s responzivním dotykovým displejem a propracovanou navigací.

test elektromobil hyundai ioniq electric

Přehledná středová konzole
foto: Hybrid.cz

V příplatkové verzi najdeme i vyhřívání všech sedaček a vyhřívání volantu. K tomu bychom přeci jen měli jednu výtku – tlačítko pro zapnutí vyhřívání volantu má řidič na středovém panelu mezi sedačkami. A nahmatat ho při jízdě je trochu nepříjemná výzva.

Když už, chtěli bychom alespoň tlačítko s vystouplým symbolem, aby bylo možné jej snadno nahmatat. Anebo ještě lépe, ubrali bychom z trochu nepřehledné změti tlačítek na volantu (špatně ovladatelný tempomat si přímo říká o ovládání páčkou) a umístili na volant právě tlačítko pro jeho vyhřívání.

Propracovaný palubní systém

Líbilo se nám propojení navigace a palubních přístrojů. Hned nad aktuálním zbývajícím dojezdem například vidíte vzdálenost, která vám zbývá do cíle. Jen škoda, že ukazatel aktuální spotřeby elektřiny umístěný na displeji vpravo neumí jít do záporu a ukázat i sílu rekuperace.

test elektromobilu Hyundai Ioniq ELectric

Ergonomie na jedničku
foto: Hybrid.cz

To by ale nemusel být až takový problém napravit jedním softwarovým updatem. Ioniq Electric se totiž umí připojit k wi-fi. Neumí ale zároveň fungovat jako wi-fi hotspot. V infotainment systému lze vůbec narazit na nejrůznější zajímavé přehledy a nastavení a stojí za to si ho pořádně projít.

Můžete si třeba názorně zobrazit kolik spotřebovává elektrický pohon, klimatizace i zbylá elektronika (což už jsme viděli i v Kia Soul EV). Nebo se podívat na přehled jednotlivých cest a jejich průměrnou spotřebu.

Dojezd a spotřeba

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric jsme během týdne prohnali na necelých 1400 km. Z toho zhruba polovinu tvořila jízda po dálnici rychlostmi kolem 130 km/h, kdy jsme si vyzkoušeli, že auto krásně táhne i když na to šlápnete ve vyšší rychlosti.

test hyundai ioniq electric elektromobil

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric má podle nás před sebou hodně zajímavou budoucnost
foto: Hybrid.cz

Náš testovací vůz měl najeto asi 2600 km když jsme jej přebírali a ukazoval dlouhodobou průměrnou spotřebu 14,2 kWh/100 km. My jsme si vyzkoušeli, že při normální jízdě po dálnici se zapnutým topením tato spotřeba stoupá a pohybuje se mezi 15-16 kWh/100 km. Na krátkých rychlých úsecích není samozřejmě problém sáhnout si i přes 17 kWh/100 km a dál.

Rekordního dojezdu jsme dosáhli při cestě z Bítova do Brna a zpět. Vyjížděli jsme s autem nabitým na 92 % a následně ujeli 232 km při průměrné spotřebě 13,3 kWh/100 km. Jen s hodinovým pomalým mezinabitím asi 2 kWh a tím, že druhou polovinu cesty už jsme jeli velmi volně a bez topení. Začalo totiž být jasné, že končí veškerá legrace. Želva a 2 % zbývající v baterii nám v cíli dali za pravdu.

elektromobil hyundai ioniq electric test

Na pohled to rozhodně není špatné auto
foto: Hybrid.cz

Na druhou stranu, ve městě není problém se opravdu šetrnou jízdou dostat klidně na 11 kWh. Výhoda Ioniqu ale je, že není potřeba se tolik hlídat co se týká spotřeby. Díky našim častým cestám po dálnici jsme nakonec dlouhodobou průměrnou spotřebu vyhnali o dvě desetiny na 14,4 kWh/100 km, ale i to považujeme za vynikající výsledek.

Nabíjení

Když jsme auto téměř vybité (zbývala 2 %) dali nabít z běžné 230V zásuvky dodávaným kabelem (dobíjí max. výkonem 2,2 kW), vzalo si auto ze zásuvky celkem 31 kWh. Nabíjení z běžné zásuvky je opravdu pomalé a dodávaný kabel prostě nedovolí víc, už 2,2 kW se zobrazuje jako nejvyšší možnost.

test elektromobilu hyundai ioniq electric

Auto vám na displeji vždycky jasně zobrazí kolik je právě nabito a kolik času zbývá do plného nabití.
foto: Hybrid.cz

Při dobíjení přes Combo2 stejnosměrné rychlonabíjení jsme obvykle s prázdným autem čekali asi půl hodiny až 40 minut na dobití do 92 %. Hyundai Ioniq Electric údajně zvládne výkon až 100 kW, ale nabíječka Humpolec-Vystrkov zatím ne. Při nabíjení v noci oceníte takové detaily, jako osvětlený konektor a podsvětlené kliky.

Rekuperace

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric nabízí tři jízdní módy. K tomu ale navíc i vynikající možnost si s pomocí pádel pod volantem libovolně regulovat rekuperaci ve čtyřech stupních od 0 (vypnuto) po 3 (silná rekuperace). Tahle vlastnost se nám náramně zalíbila.

Jen ten volant má snad až moc tlačítek

Jen ten volant má snad až moc tlačítek
foto: Hybrid.cz

Opět se totiž ukázalo, že nějaké jízdní módy jsou u elektromobilů víceméně zbytečné. A že při běžném ježdění a nějakých těch zkušenostech s elektromobily je nejvýhodnější rekuperaci vypnout a používat ji pouze tehdy, když je potřeba. Plachtění – a že Ioniq plachtit umí – je totiž výhodnější.

Co nás štvalo, to byl špatný výhled dozadu, ale často i dopředu do stran přes A sloupky. Couvat s Ioniqem není dvakrát radost a ani některé úhly při pohledu vpřed do strany nejsou příjemné. Samozřejmě částečně záleží na individuálním nastavení sedačky.

test Hyundai Ioniq Electric elektromobil

Schválně na jaké prodeje se Ioniq Electric vyšvihne příští rok u nás?
foto: Hybrid.cz

Naopak se nám líbí všechny ty malé detaily, jako třeba že když auto vypnete a otevřete dveře, sedačka řidiče se automaticky posune dozadu, aby se vám lépe vystupovalo. A při nastupování je to naopak. Další věc, kterou musíme pochválit, je podvozek a odhlučnění.

Auto i díky nízkému těžišti krásně sedí, s výtluky a výmoly si poradí velmi uspokojivě. Až sportovně laděný podvozek vás bude po kvalitní dálnici nést s překvapivou tichostí.

Co se však týká zrychlení, není Ioniq Electric žádný závodník a opojný pocit hbitosti jako třeba BMW i3 nebo dokonce Peugeot iOn nenabízí. Všimnete si i pevné zadní nápravy a zvýšené hmotnosti na zadku.

Závěr

Pokud jste dočetli až sem, asi je vám jasné, že elektromobil Hyundai Ioniq Electric se nám zalíbil. Už ani moc nepochybujeme, že v městském provozu a při šetrné jízdě by snad i dokázal těch oficiálních 280 NEDC kilometrů klidně ujel.

test hyundai ioniq electric elektromobil nabíjení u nabíjecí stanice humpolec vystrkov

Nabíjíme u nabíjecí stanice Humpolec-Vystrkov.
foto: Hybrid.cz

Ale vlastně to ani není potřeba. Nabíjecí stanice Humpolec-Vystrkov, prozatím nabíjející zdarma, totiž otevírá elektromobilům jako je Ioniq téměř celou Českou republiku. Ještě pár takových a nebude problém už s elektromobily typu Ioniq Electric pohodlně cestovat po celé ČR.

Zájemcům o nový elektromobil, kteří se nebojí do auta investovat milion, můžeme Ioniq Electric vřele doporučit. A těsíme se, až se za rok či dva Hyundai vytasí s upgradem baterie na nějakých těch 42 kWh. A Tesla Model 3 i Chevrolet Bolt budou mít další konkurenci.

vlastní

214 Comments on “TEST: elektromobil Hyundai Ioniq Electric má 200 km dojezdu jistých”

  1. Jeden z argumentů pro koupi je ekonomika provozu což ovšem
    Jeden z argumentů pro koupi je ekonomika provozu což ovšem platí pouze při dobíjení doma!!! Udává se až třetina ceny “pohoných hmot” .Hledal jsem ceny při náhodném nabíjení u veřejných stanic a zjistil jsem že třeba na slovensku chtějí skoro euro za kwh. To znamená že 100 km mě vyjde na přes 300,- Kč. U naftové Octávie je to 150,- Kč což je je hodně velký rozdíl. Ano když u této nabíječky budu nabíjet pravidelně a budu si platit měsíční poplatek tak mi cena klesne na polovinu!?!?

  2. dokud nebude elektromobil stat okolo 300000kč nebude mit
    dokud nebude elektromobil stat okolo 300000kč nebude mit dojezd 600km a nebude nabitej do 5min nemá logicky smysl nemůže konkurovat bežným spalovacím motorům. Takové auto koupi pouze exhibicionisti ekoteroristi kteří si myslí že pomáhají ekologii a asi ani neví odkud se elektřina bere že jejich auto má komín v elektrárně kde se spaluje uhlí a tím se vyrobí el. energie s účinností k palivu cca 40% – nějaké ztráty v síti a při nabíjení a motáme se okolo 30% takže zas okolo urovně ucinnosti spalovacího motoru argumentace o jaderné elektrárně jsou mimo realitu jedině že by si sami tito aktivisté domu dobrovolně brali vyhořelé palivo a vtipy typu solární nesmysly kde provoz udržba a likvidace panelů je větší ekologická zatěž než jejich přínos a vůbec všechny vyšinutí lidé které se nechají masírovat ekoteroristy kterým nejde ani tak o ekeologii ale o prachy.Je to jako s normami na emise nejnovejší auto spolnuje euro 6 ale jen papirove papirova spotřeba 5l realna 7-8 stejne jako starý motory , pokud spálím stejné množství paliva musí vzniknout stejné množství co2 jelikož co2 žádný katalyzátor neodbourává /neplest s jedovatým CO/ toto nesmyslne nařízení o emisích stojí akorát koncové zákazníky peníze a nic to neřeší ale všichni se tvaří co se nedělá pro ekologii , prostě dnešní doba kdy se hovno natře na růžovo a všichni se tvaří že to voní a je to krásný

  3. Tak jsem měl možnost dva dny testovat IONIQ EV a musím
    Tak jsem měl možnost dva dny testovat IONIQ EV a musím přiznat, že je to dobře postavené auto.
    Spotřeba a následně dojezd při velikosti této baterie je bezkonkurenční. Podařilo se mi spotřebu stlačit až pod 10kw/100km. Při náročnějším kopcovitém terénu mimo dálnice 11,5kW/100km.
    Zpracování interiéru, troufnu si říct, že minimálně na úrovni Tesly S.
    Komfort jízdy odpovídající kategorii vozidla, ovšem zadní náprava trošku hlučnější na nerovnostech.
    Výborná věc je možnost nastavení síly rekuperace pádly pod volantem. (Hyundai tomu říká regenerace)

    A ted i nějaké nedostatky.
    Lane Assist zvládá pouze malé poloměry zatáček, dokáže fungovat pouze při kvalitní viditelnosti na obě podélné čáry na vozovce a sám řídí pouze nějakých 7 vteřin. Což ale na otevření láhve s pitím stačí. Horší je, že potom zapípá a okamžitě se vypne.
    Adaptivní tempomat je dobře použitelný, i jeho široké nastavení vzdáleností od vpředu jedoucího vozidla je bohatě dostačující pro všechny situace. Dokonce se dokáže sám rozjet i z úplného zastavení.
    Absence 3f nabíjení, to ale trápí téměř všechny prodávané EV.
    Led světlomety mají výbornou účinnost, ale přesný osvit bez rozptylu je trochu limituje na městské použití. Při rychlostech nad 70km/h je nutné použít dálkové světlomety, ty ovšem svítí málo a přímo doprostřed, takže i do malé zatáčky jedete v podstatě naslepo. Uživatelsky seřídit nejdou.
    Výkon motoru je bohatě dostačující k běžnému provozu, téměř nic nemá v městě na semaforech šanci. Jakýkoli nárust výkonu by se projevil protáčejícími se koly. Hlavní příčinou je baterie umístěná v kufru a pohon přední nápravy.
    A co mě otravovalo při každém usednutí za volant byl zvuk, který vozidlo vydává z vnějšího reproduktoru v nízkých rychlostech, aby vás kolemjdoucí zaregistrovali. Samozřejmě se dá vypnout tlačítkem VESS, bohužel je to potřeba udělat pokaždé, když se aktivuje vozidlo.
    Kdo se ted rozhoduje, čím bude jezdit dalších 5 let, není mu jedno, jak se chováme k okolí a dokáže překousnout menší útrapy při dojezdu párkrát v roce, tomu můžu IONIQ jen doporučit. 250km ujedete bez problémů, topení, klimatizace a tepelné čerpadlo se postarají o váš komfort v zimě i létě s nízkou spotřebou energie a prostoru ve vozidle je dostatek pro každou průměrnou rodinu.
    Ještě by to chtělo nějaké dotace nebo nakoupit na firmu s dotací a odečtem DPH a je to ideální vozidlo na každodenní použití.

Napsat komentář