Tesla Model S uspěje díky levným bateriím

Jan Horčík - 05 Leden 2011

Přístup automobilky a Nissanu, General Motors a dalších průmyslových velikánů k technologi baterií v se zásadně liší. Zatímco Tesla sází na malé li-ion baterie podobné těm pro notebooky poskládané do velkých celků, GM, Nissan a další vyvíjejí velké kompaktních baterie. Tesla má proto značnou cenovou výhodu.  
Tesla Model S

Automobilka Tesla Motors odebírá malé lithium-iontové články už dlouhou dobu od společnosti Panasonic. Ta má s jejich výrobou značné zkušenosti a chrlí je po milionech. Už to znamená významné snížení ceny.

Martin Eberhard, zakladatel Tesly a bývalý šéf, řekl v nedávném rozhovoru, že cena za 1 kWh se u Tesly může pohybovat kolem 200 dolarů (méně než 4000 Kč), zatímco u velkých je to kolem 700-800 dolarů (min. 13 000 Kč).

Tesla si svůj systém baterií dokonale odladila na malém sportovním elektromobilu . A příští rok se chystá jej představit ve velkém rodinném elektromobilu . Ten nabídne dojezd až 260 km při ceně kolem 57 400 dolarů (něco přes 1 milion korun).

Zákazníci si ale u Modelu S budou moct připlatit za dojezd 370 nebo 480 km. V prodeji totiž budou tři varianty auta.

Pro srovnání, menší rodinný elektromobil , který právě přichází do prodeje, stojí 32 780 dolarů (asi 650 000 Kč) a nabízí dojezd 150 km. Analytici často pochybují o rentabilitě jeho výroby, nicméně zástupci Nissanu dokola opakují, že "produktový program Nissanu Leaf bude během svého životního cyklu ziskový".

Tzn. že první kusy nejspíš ještě ziskové zdaleka nejsou, ale při dostatečném počtu vyrobených kusů elektrického auta se nakonec automobilka do zisku přehoupne. Navíc, výzkum a vývoj související s Leafem najde uplatnění i v mnoha dalších vozech , takže svým způsobem už se částečně zaplatil.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dufam, ze sa rychlo objavia firmy, ktore budu prerabat ojazdene auta na elektromobily. Za rozumnu cenu by som povazoval max. 2500-3000 Eur (co zodpoveda cene uvedenej v clanku), vratane ceny suciastok. Ci to bude bude pomocou notebookovych baterii, alebo inych je fuk.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Takové firmy už v České republice existují - např. EVC Group.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A nechystaju sa expandovat aj na Slovensko?
Bo neviem, ako by to bolo s papiermi na tak prerobene auto. S technickym preukazom, homologizaciou atp... Mozno by to bola tema aj na nejaky clanok, ze aku administrativu treba podstupit, ak sa niekto rozhodne pre elektricky pohon, ale chce to do povodneho auta.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tady se jen potvrzuje to, jak zoufale podcenily velke automobilky vyvoj elektromobilu a ziskavani knowhow s tim spojene. Dodnes se stale snazi tvrdit, ze technologie neni na takove urovni cena/vykon, aby stavba elektromobilu byla smysluplna. A pritom jediny problem elektromobilu je, ze to velke automobilky neumeji. A neumeji to proto, ze to vlastne ani tak moc nechteji.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Nezbývá než souhlasit. A vyzdvihnout výjimky jako je Nissan, Renault, PSA.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ocenit jiste. Nicmene mam trochu obavu, ze prvni vozy budou mit problemy s novou neodzkousenou technologii. Myslim, ze strategie Tesly, kdy technologii odladily nejdrive na nizkych seriich a vozy "upgradovaly" jiz nekolikrat behem par let a teprve potom jdou do velkych seriich je optimalni. Nebo strategie Toyoty, kdy na hybridu pracuji již leta a plugin je jenom dalsi vyvojovy krok. Takovy postup ma sanci prinest kvalitni vozy. Z postupu Nissanu ci Renaultu, kde ve snaze zajistit rentabilitu nove nasazovanych technologii zacinaji rovnou velkoseriove ci dokonce radou modelu, z toho mam trochu obavu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Také myslím, že systém malých článků je lepší. Vadné jednotlivé články lze ve specializované servisu levně nahradit. Vadný článek je navíc automaticky vyřazen z baterie, která dál pracuje bez problémů i když s částečně sníženou kapacitou. Dovedu si představit systém, kdy při určitém počtu vadných článků se nahlásí chyba a auto se zaveze do servisu k náhradě vadných článků novými. To u bude u systému s velkými články nemožné nebo příliš drahé.

Netuším co vidíte drahého a nemožného na výměně velkých článků, kterých je ve vozidle řádově nějaká ta desítka. Lokalizujete vadý článek, odpojíte terminály, vyměnítě za nový (a vhodně dobitý), připojíte terminály, zavřete haubnu, odjíždíte. To jsem spíš moc zvědavý na to, jak se taková věc ukočíruje v Tesle s jejich téměř sedmi tisíci články, byť jistě chytře poskládaných do nějakých skupin.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mnoho malých článků však zabere více místa - každý článek má svůj obal obal a tvar jako mají aku v NB (dlouhý ovál) taky není ideální z hlediska zabraného prostoru...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zapouzdření článků bude minimalizované a v podstatě nahrazené držákem článků, který zároveň bude zajišťovat chlazení článků. Jde o to mít rozumně velkou vyměnitelnou jednotku baterie. Ta ve skutečnosti není článkem, ale také baterií, sestávající z několika článků. Jde o to použít osvědčenou technologii zlevněnou hromadnou výrobou, s praktickou a levnou údržbou.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol