Nissan přichází s novým elektromotorem pro svůj Leaf

Ivo Hradil - 23 Listopad 2012

Při výrobě elektromobilů, respektive jejich elektromotorů, čelí výrobci jednomu závažnému problému, kterým je . Základ elektrických motorů tvoří totiž neodymové magnety, jež obsahují mimo jiné i prvek vzácných zemin zvaný dysprosium. A jelikož Čína ovládá asi 97 % světové produkce prvků vzácných zemin, může snadno tlačit výrobce ke zdi neúměrným zvyšováním jejich ceny.Nissan Leaf 2013

Faceliftovaná verze Nissanu Leafu je o 80 kilogramů lehčí. Díky tomu se zvýšil dojezd elektromobilu na 2828 km.
foto: nissan-global.com

Nejistota pravidelných dodávek prvků vzácných zemin a jejich vysoká cena donutily japonskou automobilku intenzivně pracovat na vývoji nového elektromotoru, který by tyto nepříjemné vlivy eliminoval. Nissan tak nyní přichází s novým elektromotorem pro elektromobil , jehož výroba je oproti tomu současnému šetrnější k životnímu prostředí a navíc snižuje potřebu dysprosia o 40 %.

Dysprosium se do běžných neodymových magnetů rovnoměrně přidává z důvodu zvýšení jejich tepelné odolnosti. Naproti tomu v novém , který Nissan vyvinul společně se svými dodavateli, je dysprosium aplikováno pouze po hranicích krystalických zrn. Výsledkem tohoto procesu je už zmíněná 40% úspora dysprosia, přičemž tepelná odolnost a síla magnetů zůstává na stejné úrovni jako je tomu v současných elektromotorech.

dysprozium v magnetufoto: nissan-global.com

Nissan si je dobře vědom významu snižování omezených zdrojů nutných k výrobě elektrických a . Nový elektromotor je tak pouze prvním krokem v procesu omezování využívání prvků vzácných zemin. Automobilová společnost Nissan plánuje využívat nový difúzní proces i k výrobě hybridních pohonů a dále pokračovat až k úplnému vyloučení dysprosia ze svých výrobních procesů.

Celkově vývoj nového elektromotoru spadá pod prioritní zelený program Nissanu (Nissan Green Program 2016), jehož cílem je minimalizovat při výrobě využívání přírodních zdrojů. Nissan proto aktivně podporuje výzkumy hledající náhradu nejen za dysprosium, ale i za ostatní prvky vzácných zemin jako je například cer nebo lanthan. Ty se nacházejí například v katalyzátorech .

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Jolinar

Zajimave, ze Nissan pouziva motor s permanentnimi magnety a Tesla asynchronni motor bez magnetu a tedy bez nyodimia a dysprosia.

Obrázek uživatele Roman

No, že by to soudruzi v Japonsku nevěděli. Nejsem technik a moc se v tom nevyznám, ale na jakém principu oba typy motorů fungují. Tedy s ohledem na magnet. Díky.

Přesně tak. Mě by hrozně zajímal nějaký zasvěcený článek nebo přednáška, který by rozebral výhody a nevýhody těchto řešení ve vztahu k EV hlavně v praktické rovině.

Obrázek uživatele honYa

Vítám každý takovýto ekologický krok. Na druhou stranu mě mrzí, že dříve či později se začnou zavádět i "kazítka" a komponenty vyžadující pravidlenou kontrolu. Jéžiš, víte kolik lidí z řetězce servisů by přišlo o práci? Ne, toto je fakt problém, ale jak jej vyřešit, aby se vlk nažral a koza zůstala celá, netuším...

Nedávno jsem četl stesky domácího opraváře elektrospotřebičů, jak jeden výrobce plasmových televizorů naschvál dává na tištěné desce nějaké kondíky náchylné na přehřátí hned vedle výdechu chlazení jiných komponent. Přitom na desce je habděj dalšího místa, kam ty kondíky by šly dát... :-/ Jestli zde není nějaké jiné vysvětlení, tak se mi chce z toho zvracet...

---

honYa

Ty kondíky musí být blízko, jinak by přestaly plnit svůj účel. To by mohl pan opravář vědět. A kromě tepla trpí hlavně samotnou vysokou frekvencí, která se ve spínaných zdrojích používá. S tím se nedá moc dělat než použít kvalitnější kondenzátory, ale ty jsou třeba 10x dražší a rozhodně nevydrží 10x tolik, nejspíš ani 2x tolik.

Četl jsem to také, možná od jiného opraváře. Nemáte pravdu. Některé komponenty vydrží i 20 let, jiné téměř stejné se rozbijí třeba těsně po záruce a něco nevydrží ani půl roku (a nejásejte, že je to zadarmo, oprava dopadne tak, že vám to leží někde na skladě 3 týdny a za tři měsíce je to zase v opravě).

---

hariprasad

Jelikož mimo jiné taky elektroniku opravuju, shodou okolností mi tu teď leží 3 LCD přesně s touhle závadou ve zdroji, tak věřte, že vím o čem mluvím. Elektrolytické kondenzátory prostě ve spínaném provozu extrémně trpí a jejich životnost není nekonečná. Pokud je to laciné LCD z Tesca nebo nejnižší řada značkového výrobce z těch nejlevnějších komponent, nedá se od toho čekat, že to vydrží 20 let. Ale zase jestli něco odchází po půl roce, tak je to evidentní výrobní nebo konstrukční vada.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Leaf sleduju s velkým zájmem. Myslíte, že se nový model pro rok 2013 dostane pod 700000?

Obrázek uživatele Jan Horčík

Dovolím si hádat, že minimálně jedna z jeho verzí ano.

---

šéfredaktor Hybrid.cz


e-stationNabíječky elektromobilů CircontrolSleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto LiveVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.