Ford začal vyrábět litrový EcoBoost motor

Jan Horčík - 10 Listopad 2011

Prezident a generální ředitel společnosti Ford Alan Mulally dnes zahájil sériovou výrobu nejmenšího zážehového motoru značky Ford. Nový tříválec 1.0 s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním pomocí výfukového turbodmychadla se nejprve představí začátkem roku 2012 v Evropě, poté budou následovat další trhy po celém světě.auto výroba motoru Ford EcoBoost

Ford vyšel z poslední ekonomické krize nejlépe ze všech amerických automobilek. EcoBoost mu může pomoci k dalšímu rozletu.
foto: Ford

Ford potvrdil, že nejmenší EcoBoost vyvine nejvyšší výkon 92 kW při emisích CO2 jen 114 g/km. Verze o výkonu 74 kW se pak pyšní emisemi CO2 pouhých 109 g/km, což je nejméně v celé třídě.

„Nový 1.0 EcoBoost, a vůbec celá rodina motorů EcoBoost, představuje technologický průlom, který přináší výkon, úspornost a nízké emise CO2 díky přeplňování a přímému vstřikování,“ řekl Mulally. „Tyto motory přinášejí zákazníkům Fordu úsporné vozy, které chtějí a oceňují, a zároveň přispívají ke snížení CO2 a spotřeby paliva.“

Magazín Hybrid.cz měl aktuálně možnost vyzkoušet 1,6l motor EcoBoost v novém Fordu Focus. Motor je to skutečně agilní a silný, ale vyloženě úsporný nám nepřišel. Litrová verze by však měla být o poznání zajímavější.

Vedle Mulallyho byla přítomna také Hannelore Kraft, ministerská předsedkyně německé spolkové země Severní Porýní – Vestfálsko, a kolínská starostka Elfi Scho-Antwerpes. Ford zveřejnil, že do vývoje moderní výrobní linky pro nový EcoBoost investoval 134 milionů eur (v přepočtu asi 3,38 mld. Kč). Celkem 870 zaměstnanců motorárny v Kolíně nad Rýnem vyrobí každý rok až 350 000 motorů nového typu.

Po spuštění výroby litrového EcoBoostu v rumunské Craiově začátkem roku 2012 by evropská výrobní kapacita pro tento agregát mohla narůst na 700 000 jednotek. V příštích letech by se měl nejmenší EcoBoost začít vyrábět i mimo Evropu, což zvýší roční objem produkce až na 1,3 milionu kusů.

Nový maloobjemový zážehový motor EcoBoost
Nejnovější člen rodiny EcoBoost poskytuje výkon odpovídající tradičním zážehovým motorům o objemu 1,6 l, ale při mnohem nižší spotřebě a emisích. Ačkoliv samotný blok by se vešel na list papíru o formátu A4, nabízí motor o objemu 1,0 l úctyhodný nejvyšší výkon až 92 kW a točivý moment 170 Nm (při dočasném zvýšení plnicího tlaku dokonce až 200 Nm). To znamená, že jeho měrný výkon je historicky nejvyšší ze všech sériově vyráběných motorů značky Ford.

Malý a silný nový EcoBoost bude debutovat začátkem roku 2012 v evropském Fordu Focus, který nabídne v této motorizaci nedostižnou spotřebu 5,0 l/100 km a emise CO2 pouhých 114 g/km. Varianta 74 kW pak bude mít nejnižší emise CO2 v celé třídě, jen 109 g/km. Motor se objeví také v žádaném rodinném modelu i v připravované novince Ford B-MAX, která se začne vyrábět během roku 2012. Další aplikace nové pohonné jednotky oznámí Ford později.

Na vývoji agregátu 1.0 EcoBoost spolupracovali odborníci Fordu z Evropského výzkumného střediska v německých Cáchách a Technického střediska v britském Duntonu. „Nový 1.0 EcoBoost je od začátku do konce produkt odborné spolupráce specialistů Fordu z celé Evropy, pokud jde o konstrukci samotného motoru i o supermoderní závod, v němž se bude vyrábět,“ řekl Stephen Odell, předseda představenstva a generální ředitel Ford of Europe.

Výrobní linku pro motorárnu Fordu v Kolíně nad Rýnem zkonstruoval tým technické přípravy výroby z britského Duntonu za použití laboratoře Virtual Manufacturing (virtuální výroba).

Vedle 55 automatizovaných a 14 poloautomatizovaných výrobních procesů je zde také 90 stanovišť pro zručné dělníky, kteří zaručují nejvyšší standard jakosti a opakovatelnosti výroby. Použitá technologie umožňuje obrábět s přesností 10 mikronů, což odpovídá jedné desetině až jedné pětině tloušťky lidského vlasu.

Ford zavedl nové výrobní techniky, které snížily objem chladícího média používaného při obrábění hliníkových dílů z dřívějších až dvou litrů na jeden obrobek na pouhých pět mililitrů. To znamená úsporu více než 99 %.

Nová technologie „zkoušení za studena“ dovoluje testovat zkompletované motory bez nastartování, čímž poklesla spotřeba paliva a emise CO2 výrobního procesu o 66 %. Energie potřebná pro provoz továrny pochází stoprocentně z . Oproti výrobě motoru Ford V6 4,0 l, jehož produkce dnes v Kolíně nad Rýnem končí, se podařilo snížit spotřebu elektřiny o 66 %.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

zajimalo by me jak je na tom v tomto smeru koncern VW...


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon