Evropská unie chce zvýšit prodeje elektrických aut - zákonem

Jan Horčík - 28 Leden 2013

Komisař Evropské unie pro dopravu Siim Kallas (Estonsko) řekl v Bruselu novinářům, že evropské státy nedostatečně podporují rozvoj elektromobility. A že se to musí změnit, pokud mají splnit cíl roku 2020: alespoň 10 % dopravy na obnovitelné zdroje energie.rychlodobíjecí stanice ABB

Rychlodobíjecí stanice pro elektromobily značky ABB
foto: ABB

Podle Kallase spočívá hlavní problém v tom, že pro elektrická auta a především elektromobily je napříč Evropou nedostatečná infrastruktura – tedy dobíjecí stanice.

Evropská komise odhaduje, že denní náklady na pohonné hmoty v celé EU dosahují 1 miliardy euro. Problém je, že většina těchto pohonných hmot jsou fosilní paliva, primárně ropa. A ta se musí dovážet.

Více dobíjecích stanic = více elektromobilů

Právě tuto závislost vidí Evropská unie jako zásadní nebezpečí pro svou budoucí energetickou bezpečnost a stabilitu. Proto chce uvalit příšná zákonná pravidla na počet dobíjecích stanic v jednotlivých zemích a tím podpořit prodej elektrických vozů.

V roce 2020 chce mít EU na silnicích kolem 10 milionů elektrických aut. Např. Německo bude muset mít v té době kolem 150 000 dobíjecích stanic. Momentálně jich má asi 200. Samotné Německo si už dříve vytyčilo jasný cíl: 1 milion elektromobilů do roku 2020.

Podpora, nebo zdržování?

Některé evropské státy mají přitom ještě dnes pouze jednotky dobíjecích stanic: Slovensko, Maďarsko, Lucembursko. Česká republika se může pochlubit přibližně 50 dobíjecími stanicemi pro elektromobily.

Dalším problémem je potřeba jednotného evropského standardu pro dobíjecí zásuvku. Automobilový průmysl tuto skutečnost dlouhodobě řeší. Nedávno se přední světové automobilky (Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche a Volkswagen) dohodly na využití konektoru Combo2.

Situace v oblasti standardů dobíjecích konektorů zůstává i přesto poněkud zmatečná. I z toho důvodu, že jednoznačně nejrozšířenějším standardem konektoru pro rychlodobíjení, a to i v Evropě, je dnes japonský CHAdeMO. Navíc, počet rychlodobíjecích stanic CHAdeMO ve světě rychle roste.

Všechna ta zdánlivá "podpora" ze strany EU nám ale často připadá spíš jako úplný opak: místo aby z tržního prostředí přirozeně vykrystalizovali vítězové a poražení, regulační orgány v elektromobilitě neustále vytvářejí větší a větší chaos. Skoro jako by to někdo dělal schválně...

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honza.t

V dokumentu-
Kdo zabil elektromobil ? Who Killed the Electric Car ?
Také hovoří o státním vlivu na vývoji dopravy a jak je důležité zákonem nastavovat pravidla aby tlačila automobilky k inovacím.
Ropné společnosti a automobilky se ke změnám stavějí odmítavě ,proto musely být přijaty
V USA tyto zákony
-povinnost instalace bezpečnostních pásů
-povinnost instalace airbag
-povinnost snížit spotřebu s 5km na 10km-1l paliva
-povinnost instalovat Katalyzátor
V Evropě taky pamatuji nějaké zákony které nastavovaly standarty výbavy automobilů.
Katalyzátor ,Airbagy, ABS,snižování emisí
Automobilky prostě musí tlačit zákon k inovacím jinak se nic neděje!!!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přesně tak. Volný trh přines jen nejvýhodnější řešení z pohledu zisku, což je fosilní palivo. Jenže ty splodiny mysíme dýchat my lidí. Nám to ničí zdraví. Takže podpora elektomobility je jasná volba. Zničené zdraví nám žádná automobilka ani ropná společnost platit nebude! Až tu zdevastovaná krajina jako v Číně, tak budou všichni volat "Proč nás EU nechránila!"

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

budem za kacira, ale neda mi, a co ak je elektromobilita nespravna volba ?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Za kacíře nemusíte být, ale proč by elektromobilita neměla být správnou volbou?
Já si naopak myslím, že tichý a nesmradlavý dopravní prostředek je do města ideální.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mozno preto lebo svet nie je ciernobiely. Automobilovy svet je mozno lepsi ako neautomobilovy ak to porovnam. Lenze tam kde teraz nejazdia automobily nemusi byt dobry priklad. Unik kedykolvek a kamkolvek za bagatel je super, ale mam pocit ze to riziko ktore podstupujeme je obrovske. Mozno by nebolo zle ak by sme ako moderna spolocnost boli prinuteny rozvijat nieco ine. Moderny svet rezu asfaltove cesty a asi to tak chceme, no v kutiku citim ze existuje aj nieco krajsie. Co by vyvolavalo lepsi pocit z prepravy kdekolvek a kedykolvek chceme. No dobre robme to dalej na baterie, vodik, nieco ine, nemenme to teda. Aj taky tank musi z niecoho vychadzat ;-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

nieco nariadit, znamena, to iste ako povedat, myslim si ze mam urcite pravdu, preto to vsetci musite robit takto. exaktna pravda neexistuje, su len domnele pravidla ktore neustale korigujeme podla aktualne preferovaneho vysledku z porovnania. preferujem skor nieco odporucat a ponukat priklady a pochvalu, ako do niecoho nutit pod hrozbou trestu.

Je třeba rozlišit názor pana komisaře a pak zprávu evropské komise. Ta zpráva, na jejíž znění upozornil kolega honYa(za což mu velice děkuji) má zdá se hlavu a patu a když už nic jiného tak se snaží dokumentovat současný stav na poli ekologických zdrojů pro dopravu a nabízí pohled na další alternativy včetně vyčíslení nákladů.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ať si páni z bruselské plánovací komise jezdí v elektromobilech nebo klidně na koloběžkách, ale ať nechá ostatním svobodu. EU si hraje na Boha a myslí si, že ví lépe než občané, co je pro ně nejlepší, tak z nich vytáhne peníze a pak jim za ně bude podporovat něco, co doposud moc nechtěli. Centrální plánování se neosvědčilo, důležitý je volný trh, který nejlépe reflektuje přání jednotlivců.

Samozřejmě je možné uvalit ekologické daně na uhlí apod., protože kdo topí uhlím, nenese plně náklady ze své činnosti(smrad, který dýchají ostatní). Zde je tedy tržní chování pokřiveno a je možné jej uvalením ekologické daně napravit. To se ale děje, eko daně tu máme dost velké. Poté se každý může rozhodnot, zda topit dále uhlím, jezdit dále na benzín, nebo si vybrat alternativnní druh energie. Alternativa bude vybrána podle poměru cena/užitná hodnota.

Ale je zvrácenost, pokud EU toto tržní měřítko pokřiví tím, že dotací nebo jinou formou uměle sníží cenu nebo zvýší užitnou hodnotu. Tím totiž zároveň znevýhodní jiné formy alternativních energií, které by třeba byly pro lidi výhodnější a normálně by je mohli preferovat více než to, co preferuje plánovací komise. Elektro auta mají své nevýhody (asi hlavně malá výdrž baterie apod.), proto je lidé zatím nechtějí. Navíc elektřína je u nás zatím vyráběna většinově také z fosilních paliv.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A ještě před dobudováním nabíjecích stanic se rozpočítáme a každý 50-tý si bude muset koupit elektrické auto. A každý rok se bude koeficient snižovat, a tak za padesát let už každý si bude muset koupit jen elektrické auto. A kdo bude zlobit, tak žádné auto - bude chodit pěšky.
Krásné to vyhlídky s EU do budoucna.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

...místo aby z tržního prostředí přirozeně vykrystalizovali vítězové a poražení...
Nechce vám nějak oponovat, ale tržní prostředí vybírá nejlevnější variantu (fosilní paliva) nebo jste si nevšiml pane redaktore, jak tržní prostředí nahnalo lidi k topení uhlím, bez ohledu na zdravotní dopady pro obyvatele. Tržní prostředí se musí regulovat, jinak dopadneme jako Číně...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Trh = Kartel
Milý anonyme, přirozené chování firmy na trhu je maximalizace zisku. Toho lze dosáhnout buď drahou inovací nebo levnou kartelovou dohodou a rozdělením trhu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Maximalizace zisku = bez ohledu na lidské zdraví a dopady na životní prostředí.

Obrázek uživatele honYa

Jedná se o zprávu EK "Clean Power for Transport Package", je ke stažení na stránkách EK a hovoří nejen o elektřině, ale též plynu, vodíku a biopalivech jako alternativách, u nichž by se státy "měly" zaměřit na různé formy podpory. Cílem je:

1, vytvořit souvislou čerpací síť podél strategických koridurl (TEN-T)
2, umožnit vzniku standardů

Doporučuji přečíst alespoň jednu z dostupných svodek.

---

honYa

tato tisková zpráva je bohužel hodně povrchní. Totiž je třeba položit otázku co vlastně myslí pod pojmem dobíjecí stanice, alias charging point. Je totiž dost zásadní rozdíl mít 1 mil rychlo-dobíjecích stanic (CHAdeMO nebo IEC) nebo milion dobíjecích sloupků s vyvedenou 230V nebo 3x400V zásuvkou (které dnes tvoří většinu instalovaných stanic a ve své podstatě nejde o nic jiného než o jistič a hodiny na měření odběru v plechovém sloupku).

Mimochodem šťouravá poznámka: CHAdeMO je nejrozšířenějším RYCHLODOBÍJECÍM konektorem. Řekl bych že nejrozšířenějším dobíjecím konektorem vůbec je stále obyčejná šňůra do zásuvky na 230V nebo 120V.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Máte pravdu, informaci o CHAdeMO jsem zkorigoval.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud chce někdo psát, měl by umět česky... kristal X krystal, 50% šance se trefit ;)

Obrázek uživatele Jan Horčík

Napraveno, díky.

---

šéfredaktor Hybrid.cz


ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebe-stationVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol