Česká republika zaostává o 50 letŽELEZNICE
Česká republika zaostává o 50 let
Elektroletadlo přeletí světSVĚT
Elektroletadlo přeletí svět
E-Scooter - elektroskútr od BMWVIDEO
E-Scooter - elektroskútr od BMW
Mikrohybridní Citroen C4 e-HDi TEST
Mikrohybridní Citroen C4 e-HDi

Autobusy na plyn skýtají milionové úspory

Martin Singr - 24 Únor 2012

Stlačený zemní plyn (CNG) není výhodný jen finančně, ale také z pohledu emisí. O jeho vhodném využití v autobusové dopravě proto nelze pochybovat. Přes jasné klady si ale cestu do vozových parků českých dopravců hledají autobusy na CNG těžko.Autobus na stlačený zemní plyn (CNG) u plnící stanice Bonett

Autobus na stlačený zemní plyn (CNG) u plnící stanice Bonett
foto: Bonett

Na světě dnes jezdí 430 414 autobusů na CNG, jen v Evropě jich je přes 156 000. Jejich počet stále roste, za posledních pět let se zvýšil více než třikrát, uvádí Česká plynárenská unie (ČPU). V ČR je jich aktuálně 356, od roku 2006 o 181 % více.

A jaká česká města jsou velmocí z pohledu autobusů na plyn? Podle údajů ČPU je to Prostějov (48 autobusů), Česká Lípa (42), Havířov (31), Tábor (24), Liberec (31), Pardubice (20), Znojmo (17) a Karlovy Vary (16).

To ale není všechno, dalších 27 autobusů vozí cestující v Ústeckém kraji, ČSAD Semily provozuje 25 CNG autobusů, na Kladně jezdí 4 a i třeba v Praze jezdí jeden CNG autobus společnosti Connex Praha a dva CNG autobusy v rámci dopravy z a do pražské ZOO, jmenuje Markéta Schauhuberová, manažerka ČPU. Další autobusy zatím zkouší jiní dopravci.

Liberec postavil MHD na autobusech na plyn


Dopravní společnosti, které CNG autobus pořídily, si chválí nižší náklady a z nich plynoucí úspory. Náklady na palivo jsou nižší až o 35 %, klesnou také náklady na výměnu oleje. Kladem je i vyšší životnost způsobená pevnější konstrukcí těchto autobusů. Mezi výhody patří také o 10 – 15 dB tišší provoz.

Například v Pardubicích je prý jednotkový náklad na vozokm u nafty 10,90 Kč, ale u CNG pouze 3,92 korun. Při stovkách tisíc kilometrů, které se ve veřejné dopravě najezdí, je úspora znatelná. V Liberci se údajně podařilo denním využíváním těchto autobusů zbořit mýty o tom, že na jejich provozu nelze městskou hromadnou dopravu postavit. Dojezd je dle počtu kompozitních nádrží na střeše autobusu 400 až 700 km.

ČPU spočítala, že v MHD jsou průměrně náklady na 1 km naftového autobusu 11,10 korun, na lince 7,40 Kč. Naopak autobus na CNG má hodnoty 7,80 a 5,20 Kč. Provozovatel MHD může tak pořízením autobusu na CNG za rok uspořit 184 080 Kč, na linkových spojích pak 117 720 korun.

DPP: Šetříme, autobusy na CNG nebudou

Například Dopravní podnik Praha (DPP) ale nemá ve své flotile ani jeden autobus na tento pohon. V nejbližší době se to ani nezmění. „Vzhledem k úsporám se obnova vozového parku Autobusy spočívající v zavedení CNG nepředpokládá,“ říká tisková mluvčí DPP Ilona Vysoudilová.

Autobus na plyn je dražší než standardní diesel. Zmírnit rozdíl mohou plynárenské společnosti, které přispívají na nákup částkou 200 000 korun, dotaci lze získat z regionálních operačních programů nebo od kraje.

Nové autobusy na plyn jsou obvykle dražší v řádech stovek tisíc korun oproti dieselům. Třeba Dopravní podnik města Pardubice ale pořídil nové autobusy na CNG za stejnou cenu jako naftové.

„Konvenční konstrukce autobusů nevyžaduje další více náklady spojené s provozováním autobusů oproti CNG, kde by bylo nutné s těmito vícenáklady kalkulovat,“ řekl Vysoudilová.

Konkrétně by prý šlo o výstavbu výdejních stanic CNG v rámci DPP a s tím i další bezpečnostní prvky, které by byly investičně náročné. „Současně dodávané autobusy společností SOR splňují emisní limit Euro 5 EEV,“ dodala Vysoudilová.

Tyto investice by ale nebyly jen v režii DPP. Platí totiž, že při nákupu čtyř a více autobusů se plynárenská společnost může postarat o výstavbu plnicí stanice, která pak může obsloužit dle projektace i stovky vozů.

Stanici pak vlastní plynárenská společnost, od které dopravce odebírá CNG za dohodnutou cenu. Druhá možnost je, že si dopravce postaví vlastní stanici.

Vedoucí jednotky Správa vozidel Autobusy Jan Lebeda však připomíná, že v 90. létech DPP provozoval autobusy Karosa garážované ve Vršovicích na zemní plyn.

Dnes je ale vše jinak. Podle Lebedy proti autobusům na CNG hovoří nejen pořizovací cena, ale také nutnost vybudovat dodatečná bezpečnostní zařízení pro detekci případného úniku plynu, ale i další úpravy.

Je také nutné dodržet veškerou legislativu. „Pokud by nedošlo k masové obnově, představa čtyř autobusů na jedné z pěti garáži nic neřeší. Čtyři autobusy z celkového počtu 1262 autobusů DPP nejsou ani znát,“ řekl pro Hybrid.cz Lebeda.

Změny? To nechceme!

Čeští dopravci jsou zkrátka značně konzervativní, a tak neradi něco mění. Zemnímu plynu jako pohonu stále ještě mnoho lidí jednoduše nevěří. „CNG je v současné době plnohodnotná alternativa i pro městkou hromadnou dopravu s jasnými ekonomickými a ekologickými výhodami nejen pro dopravce, ale i pro samotné obyvatele,“ říká Eva Šelepová, manažerka projektu Smart Mobility v energetické společnosti E.ON.

Schauhuberová připomíná, že velká města musí nyní šetřit a tak se budou zajímat o možnosti, jak snížit náklady na veřejnou dopravu. Problémem však bude pořizovací cena jakýchkoliv nových dopravních prostředků – stáří autobusů, které u nás jezdí, je prý jedno z nejvyšších v EU.

Je paradoxní, že rozšíření plynu v hromadné dopravě brání také odpor řidičů. Plyn si nelze tak jednoduše odnést domů, jako naftu. A nejde o malé množství – takto se „ztrácí“ asi 4 % paliva. Schauhuberová ale podotýká, že právě řidiči by měli bojovat za zavedení CNG – sami jsou totiž vystavení znečištěnému ovzduší a to ovlivňuje jejich zdravotní stav. ČPU v této souvislosti uvádí perličku: při zavádění v severských státech byl řidičům zvýšen plat o 10 %.

Miloš Podrazil, generální sekretář České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), má ale jiný názor. Výhody alternativních paliv vidí i v daňovém zatížení.

Vozidla pro dopravu osob používající jako palivo stlačený zemní plyn jsou totiž osvobozena od silniční daně. To je podle délky autobusu 20 až 40 tisíc korun ročně. Další výhodou je dosud snížená sazba spotřební daně oproti standardním motorovým palivům.

Evropská komise podle Podrazila nyní chystá jiný systém zatížení daní všech paliv – dvousložkově podle výhřevnosti a podle emisí. To skýtá šanci na větší „spravedlnost“. Nicméně ČAPPO chápe, že je nutná náhrada části fosilních paliv alternativami a jako jednu z alternativ vidí především CNG.

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Česká firma TEDOM, která svoji filosofii zakládala právě na výrobě autobusů na CNG loni ukončila výrobu autobusů.
Proč asi? Pro velký zájem nejspíš ne.
Firmu zbudovala na zelené louce tuším v r. 2004, takže nadšení bylo...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ono asi v ČR opravdu nejde stavět na jednom mediu při vyrobě a prodeji vozidel hromadne dopravy.Tedom to neustal,ale SOR je diky variabilitě možnych vestaveb medii stale v kursu,a stale je v ecoprovozu na přednim mistě.Jen je třeba si přat aby dopravni společnosti a zřizovatele dopravni obslužnosti se dohodly a začali vice budovat profesionalni čerpaci stanice pro CNG a dobijeci stanice pro elektrodobijeni vozidel pro hromadnou dopravu,těch je zatim v ČR jako šafranu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přesně v době, kdy přestavbu aut "zvláda garážová firma" forma TEDOM nedokázala nabídnout modulární systém?

Zde nedšení převýšilo rozum při stanovení konceptu do kterého investovali..

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nikdy jsem to neověřoval, ale slyšel jsem z více zdrojů že autobusy splňující normu euro5 mají nižší emise než autobusy na CNG.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"Přes jasné klady si ale cestu do vozových parků českých dopravců hledají autobusy na CNG těžko." - keďže som priamo z brandže, presne na toto som sa pýtal človeka zodpovedného za budovanie CNG plniacich staníc. Jeho vysvetlenie je veľmi logické. Povedal: "Vieš, plyn sa nedá tak ľahko kradnúť a predávať ako nafta." Myslím že podobne to bude aj u Vás, v Česku. :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jopo maš pouze častečnou pravdu.Porovnej si pořizovaci cenu klasickeho busu a busu na CNG.U většiny provozovatelu je na prvnim mistě rentabilita a potom teprve ekologičnost a ochrana životniho prostředi.Je sice pravdou,že provozni normy euro xy se stale zpřisnuji a zdokonaluji,ale v provozu jde hlavně o udržbu a seřizeni agregatu,vime z praxe co maji mechanici prace před prohlidkou STK,pravě se seřizenim motoru aby prošly.A tež zaleži na co ten bus jezdi,zda na ostrou naftu nebo bioolej.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nu a když započítáš,

Plusy:
1)možnost mít vlastní plničku=neplatíš prostředníky.
2)přímí nákup z potrubí=neplatíš rafinaci aposl.
3)stabilní cena celý rok bez výkyvů=stabilní predikce na rok.
4)nelze kradnout =nižší vícenáklady na palivo
5)nutí mít vlastní techniky a nemít na to outsourcing=neplatí se kamarádům politiků a vedení

Mínusy (víceméně, ukázka myšlení neschopného-všehoshopného managmentu):
1)cena o pár desítek tisíc více.
2)nejhorší, nejde kradnout.
5)nutí mít vlastní techniky a nemít na to outsourcing

Obrázek uživatele Jan Horčík

A přesně tak je to i u nás, jak je ostatně na konci článku zmíněno.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.
Ekologický oskar - hlasování
EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články