Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) má ode dneška ve svém vozovém parku dva nové kloubové hybridní autobusy. Jde o modely SOR NBH 18 vybavené hybridním pohonem od české firmy SOR Libchavy.
„Nové městské autobusy SOR NBH 18 jsou vybaveny paralelní hybridní pohonnou jednotkou firmy Allison umožňující akumulaci brzdné energie, která je následně využívána pro rozjezd. Tímto principem dochází k úsporám pohonných hmot při provozu. Snížení spotřeby by mělo, podle teoretických předpokladů, dosáhnout až 30%. S přímo úměrným snížením spotřeby klesá i objem produkovaných emisí“, uvedl Martin Dvořák, generální ředitel Dopravního podniku.
Ten se už dříve na semináři o rozvoji elektromobility v Praze, kterou pořádala společnost TILI, vyjádřil v tom smyslu, že hybridy mají ve vozovém parku DPP určitě své místo.
Nízkopodlažní autobusy SOR NBH 18 pojmou 151 cestujících (44 míst k sezení + 107 míst k stání). Jde o třínápravové, pětidveřové vozy, max. rychlost je 80 km/h.
Zkušební provoz nových autobusů s hybridním pohonem bude Dopravní podnik zajišťovat v provozovně DPP Hostivař. Dopravní podnik hl. Prahy zařadí nové autobusy s hybridním motorem v první fázi zkoušek střídavě na autobusové linky č. 136, 139, 250 a 271.
Na základě zkušebního provozu se pak DPP rozhodne o případném nákupu dalších těchto autobusů. Uzavřená rámcová smlouva na dodávku nových autobusů ze SOR Libchavy předpokládá dodávku až 20-ti kusů těchto autobusů.
Ono je potřeba porovnávat
Ono je potřeba porovnávat ekonomiku provozu ve srovnání s bionaftou a s emulzní naftou. Pak bohužel hybridy nemají, co se týče úspor, skoro žádný prostor.
Vysvetli mi nekdo, jak je
Vysvetli mi nekdo, jak je mozne, ze zejmena v peaze uz davno nehezdi autobusy na CNG, ktere maji cca polovicni naklady na km a dale produkuji postatne mene emisi?
Autobusy na zemní plyn
Autobusy na zemní plyn Dopravní podnik hl. města Prahy několikrát odepsal. Prý byly „neekonomické“, a to i přes prokazatelně výrazně nižší provozní náklady proti těm dieselovým (jak mohou prokázat jiná česká města, kde CNG autobusy jezdí).
No proč nejezdí
No proč nejezdí autobusy na CNG ? No protože CNG se špatně krade a nafta dobře.
Někde jsem četl, že v
Někde jsem četl, že v Praze se ztratí 10% nafty, víte co je to peněz na 1,1 milionové město ? a plyn se špatně krade. Takže je neekonomické ho zavádět do autobusů.
Nie som strojný inžinier,
Nie som strojný inžinier, ale nemohol by naftový motor pri brzdení výfukové plyny tlačiť do tlakovej nádoby, z ktorej by sa stlačený plyn použil na rozbehnutie autobusu? Stačilo by navrhnúť reguláciu a usmernenie plynov do tl.nádoby a z nej.
To by teda nemohl,protoze
To by teda nemohl,protoze dnes uz zadne nejsou,pac dnesni motory jdou uplne na prazdno a navic jsou odstaveny ventily takze nema co nasat a tim padem stlacovat
Nejsou?
Celkom mi to nieje
Nejsou?
Celkom mi to nieje jasné. Ved pri brzdení motorom sa motor točí má svojé otáčky. Či sa dávkuje alebo nedávkuje palivo pri otáčaní motora vzniká vo valcoch kompresia = stláčanie = tlak. Či nie?
Tak zatím co já vím je to
Tak zatím co já vím je to v plenkách a neustálém testování, dlouho jen stály,pro poruchy. Teď jezdí oba, pořád se seřizují a spotřeba je i tak poměrně vysoká přez 50litrů na 100km.Takže jako každý jiný běžný autobus je to línější těžší a vratké do zatáček protože baterie jsou na střeše vozu.Doufám že časem se to snad vypiluje a vylepší , je to taková první vlašťovka s porodními komplikacemi.
Proč se třeba v praze,kde
Proč se třeba v praze,kde je dostatečná elektrifikace,nepočítá s hybridem,jenž je na bázi kombinace busu a trolejbusu?
Protože DPP – uvidíme, jak
Protože DPP – uvidíme, jak se bude situace vyvíjet v následujících letech, kdy by se mohla situace v pražském dopravním podniku přeci jen trochu konsolidovat. Možná.
No jediné co mě
No jediné co mě překvapuje, proč není nainstalován ani jeden FV panel na tak velké střeše autobusu. Cena by se moc nezvýšila a návratnost by to 100% mělo.
Na webu SOR jsem nasel
Na webu SOR jsem nasel nasledujici informace tykajici se hybridniho systemu:
– Hnací jednotka EP 50; Allison EP 50, 2 integrované elektromotory, chlazen olejem společně s DPIM
– Akumulátory; NiMH, nominální napětí DC – 600V
To je malo. Ja chci vedet vic 🙂
1) Jakej (PMPS, asynchronni, …) a jak velikej (vykon, moment, …) elektrickej motor pouzili
2) Proc zvolili NiMH, proc nesli do Li-ion?
3) At podpori tvrzeni o 30% usetreni paliva na cislech, grafech, tabulkach, srovnani
Pokud ty informace nedoda SOR, mohl by je dodat DPP. V idealnim pripade by dodal i detaily busu dalsich ucastniku konkurzu.
Co s tim? Koho se ptat?
Mozna, ze SOR prevzal od
Mozna, ze SOR prevzal od Allison celej hybridni system, vcetne baterek, menicu, elektromotoru, mozna prevodovky…
EP50
Elektricky motor:
Continuous power: 246 kW
Rated Input Torque: 1424 N•m
————–
Pro srovnani parametry dieslaku:
Cummins ISB 6.7 E5, 184 kW/1020 Nm
Elektromotor se zda byt z techto cisel silnej dost. Ovsem: nezname kapacitu baterie, takze tezko rict, jak moc si bus sily elektromotoru uzije.
OK… uz toho necham 🙂
Pletu se, když ekonomická
Pletu se, když ekonomická návratost je až po ujeti více než 500 000 km?? Kolik takový autobus vydrží najet km? Vyplatí se to vůbec nebo ne?
Chybný výpočet.
Chybný výpočet. Teoretická ekonomická (ne)návratnost je až za dvěma miliony kilometrů.
Prosim o zdroj, metodiku
Prosim o zdroj, metodiku vypoctu, podklady, detaily.
Dekuji
To byl jen odhad – jediná
To byl jen odhad – jediná dvě čísla, ze kterých jsem vycházel byla, že je o 30% dražší a ušetří „až“ 30% paliva.
30% ceny -> musí ušetřit 3M Kč = 100000l nafty -> musí projet cca 300000l -> při spotřebě běžného autobusu 20l/100km = 2M km
V Praze bude spotřeba zcela
V Praze bude spotřeba zcela jistě vyšší než oněch 20 litrů.
Fajn. Je to sice hodne
Fajn. Je to sice hodne zjednoduseny obchodni model, ale vime, jak jste k tomu svemu cislu dosel.
Pevne doufam, ze si nechal DPP vypracovat sofistikovanejsi rozbor…
Nemáte dosazena správná
Nemáte dosazena správná číla… Průměrná spotřeba městského autobusu v Praze dle výroční zprávy DPP za rok 2009 je 0,49 l na km. Ale pozor je to průměr, ve kterém jsou i malé vozy s nižší spotřebou. Navíc mluvíme o spotřebě při rozjezdu, která může být klidně několikanásobná.
Pro srovnání tramvaj spotřebuje průměrně 2,76 kWh/km a metro 1,7 kWh/km.
Na druhou stranu tento konkrétní model je o 2 tuny težší než čistě naftová verze a uveze méně cestujících.
Já doufám, že to je začátek a příští generace již bude výhodnější.
Kamaráde, já bych chtěl
Kamaráde, já bych chtěl vidět kloubový autobus, který pojede za 20 l/100 km.Karosa (17 m kloub) od 45 l/100 km, Solaris (18m, kloub) ještě trošku více
Pokud jde o čistě
Pokud jde o čistě ekonomickou návratnost, tak je bezpochyby diskutabilní. Prozatím. Čím více se hybridních autobusů nakoupí, tím více může jejich cena klesat. Navíc je tu snížení hlučnosti, zvýšení jízdního komfortu, snížení zátěže na životní prostředí (nejen oxid uhličitý, ale i prachové částice, oxidu dusíku atd.). Komplexní výpočet návratnosti investice do takové technologie by byl jistě zajímavý.
Byl by zajimavy a … DPP by
Byl by zajimavy a … DPP by mel mit studii tohoto typu vypracovanou. Pokud ji nema, tak si budu myslet neco spatneho…
Prosim, poproste DPP o jejich analyzu. Jiste si nejakou nechali vypracovat. jinak by neobhajili nakup hybridu. To souvisi i s jejich koncepci (kratkodobou i dlouhodobou). Maji nejakou vypracovanou? Je verejna?
Pražsky dopravni podnik
Pražsky dopravni podnik muže mit studii vypracovanou až po praktickem vyzkoušeni a ověřeni.Proto se tyto dopravni prostředky zkoušeji a prověřuji v praxi,a pražsky DP je idealnim zkušebnim polygonem.Proto se take netestuji jen sorky ale i zahranični busy na stejne bazi.Staři vozoveho parku v hromadne osobni dopravě je tak velike,aby se ekonomicky vyplatilo.U elektrobusu a CNGbusu je smula,že jde stale o novinky a vlaštovky novych technologii,takže jejich pořizeni je proti klasice několikanasobně dražši.Až se dostaneme ve vybavenosti dobijecich a servisnich služeb na uroven ropnych služeb tak i cena pujde zasadně dolu.Do te doby se stale bude jednat o ověřovaci raritni provoz.
V tomto případě není až
V tomto případě není až tak důležité, kolik km ujede na baterie nebo s asistencí elektromotoru. Zde jde především o rekuperaci energie, protože městský autobus neustále zastavuje a opět se rozjíždí. Tím, že se do hry zapojí elektřina, tak spotřebuje méně nafty, vypustí méně škodlivin a sníží opotřebení spalovacího motoru.
Prostě hybridní autobus přináší mnoho dobrého a pochopitelně se za to platí. Pokud bychom počítali pouze úsporu paliva, tak nejspíš dojdeme k závěru, že se neušetří.
Městský autobus by měl
Městský autobus by měl ujet v průměru cca 50 tis. km /rok se životností kolem 15 let. Jaká je životnost baterií atd nevím.
Autobusy najíždí úplně
Autobusy najíždí úplně v klidu 120000 až 1500000 a pak se ještě prodají
Dobrý den, nevíte, jaká
Dobrý den, nevíte, jaká je cena tohoto hybridního autobusu, jaká je cena normálního autobusu a jaká je úspora PHM při používání hybridního autobusu?
Děkuji
Podle Novinky.cz stojí
Podle Novinky.cz stojí autobusy přes 10 mil. Kč a jsou zhruba o 30% dražší než srovnatelné autobusy čistě na naftu.
Samozrejme bych uvital vice
Samozrejme bych uvital vice technickych detailu. SOR je ale tradicne tajemna. O zakazce pro DPP se vi velice malo. Jaka byla pravidla vyberoveho rizeni? S jakou cenou prisla konkurence?
Mozna by mohl ukazat karty DPP na zaklade zakona o zverejneni informaci. Mohl by to hybrid.cz iniciovat?
Anebo ukaze karty DPP spolecnost TILI?
Ma DPP nejakou dlouhodobou koncepci?
Technické detaily najdete
Technické detaily najdete na webové stránce SOR. Vaše a další dotazy jsme odeslali na tiskové oddělení DPP.
Tisková mluvčí DPP se
Tisková mluvčí DPP se promptně vyjádřila na naše dotazy: hybridy budou jezdit několik měsíců ve zkušebním provozu, pak se rozhodne o možném nákupu další. Jejich dodávka byla součástí výběrového řízení na dodání celkem 620 autobusů.
Výběrové řízení bylo zcela standardní a mohly se jej zúčastnit kdokoliv. Smlouva umožňuje budoucí dodání až 20 hybridních autobusů. Co se týká celkové koncepce, vidí vedení DPP budoucnost především v elektrifikaci, tedy hybridních a čistě elektrických autobusech.
Zeptali jsme se také na autobusy na stlačený zemní plyn (CNG). S těmi do budoucna podnik nepočítá, hlavním důvodem je nedostatečné zázemí.
Skvele! Dekuji za
Skvele! Dekuji za aktivitu.
A zaroven se omlouvam, pokud nekomu pripada, ze moc prudim, ale me pripada tento pocin u DPP jako velmi dulezity. Je treba je koneckoncu pochvalit, i kdyz jim ve srovnani s jinymi velkomesty dost ujel vlak a, co si budem povidat, 20/620, asi 3.2% hybridu v cele zakazce… po Praze jesni tusim 1200 busu… ale jak rikam, alespon zacina kapat.
Krz chvalu je ale mozne i naznacovat, ze to nestaci.
Jeste jednou dekuji.
Neznam v ČR dopravce osobni
Neznam v ČR dopravce osobni dopravy ani kamionove,ktery by dokazal během dvaceti let obměnit kompletni vozovy park za progresivně ekologicky.To je utopie a chimera,zvlaště pokud se v dosavadnich letech nevědělo komu a čemu dat přednost,zda plynu nebo elektřině.Rozhodně jsem v pohledu hromadne osobni dopravy přiznivcem elektromobility,v ktere v řadu budoucich desetileti nebudou takove narusty plateb za PHM jako tomu bude u tenčicich se zasob Ropnych produktu a plynu.To,že je v elektrifikaci vozoveho parku ještě stale co zlepšovat a vymyšlet je samozřejme.-Ropa a CNG bude asi ještě hodně louho atraktivni pro malospotřebitele,kde provozni naklady bude hradit jedinec zvyšujici se cenou do doby rentability provozu ale v te době už bude elektromobilita na uplně jine urovni a bude i pro občana zajimavějši.