Spojené státy americké vsadily místo železniční dopravy na leteckou a osobní automobilovou. Jak se ukazuje, zejména v zimě to může být problém. Vláda Baracka Obamy chce protlačit vybudování celonárodní sítě vysokorychlostní železnice. Jeho ministr dopravy Ray LaHodd říká, že půjde o významné dědictví současné generace.
Ray LaHood se takto vyjádřil v krátkém článku pro noviny Orlando Sentinel. Na začátku v něm zdůrazňuje, že Amerika by nikdy nebyla taková jako dnes bez své sítě dálnic. Ty jsou obchodními i společenskými tepnami USA.
Dálnice zůstanou klíčovou součátí národní dopravní sítě i v budoucnosti. Ale dál už prý nelze spoléhat pouze na ně. Dlouhodobý ekonomický růst je třeba podpořit i dalšími infrastrukturními projekty. Jako je právě vysokorychlostní železnice.
2030: Spojené státy mají kompletní síť rychlovlaků
Miliardář Buffet kupuje americkou železnici, sázka na budoucnost?
Zatímco Evropa, zejména ta západní, severní a jižní, spolu s Japonskem, Čínou a Jižní Korejí, jsou v tomto ohledu na světové špičce, v USA rychlodráha prakticky neexistuje. Železnice je tam jen sporadicky využívaným dopravním prostředkem.
To mají změnit právě vysokorychlostní vlaky. Ray LaHood píše, že „hladce spojí rozsáhlé metropolitní komunity a ekonomiky skrze bezpečnou, pohodlnou a spolehlivou dopravní alternativu“. Navíc ulehčí letištím i dálnicím. A předvším sníží závislost na dovozu ropy i emise.
Nepodstatná není ani ekonomická stránka věci. Americká ekonomika se potácí na hraně resece. Sžírá ji především vysoká nezaměstnanost daná tím, že v USA prakticky vymizel výrobní sektor – přesunul se do Číny. To by se mělo díky projektu rychlodráhy změnit.
Prozatím se celý projekt nachází stále ještě převážně ve stadiu plánování, ale s klidem můžeme prohlásit, že jde o plánování velmi pokročilé. Jednotlivé státy unie už do Washingtonu odeslaly své požadavky a návrhy. O projekt se zajímají železničáři, ekologové, široké spektrum soukromých společností.
Právě soukromíci, zahraniční i domácí, celkem více než 30 firem, už přislíbili zaměstnat americké pracovníky a založit nebo rozšířit své operace v USA – pokud jim budou uděleny některé kontrakty v rámci budování vysokorychlostní železniční sítě.
V některých místech však už práce pomalu začínají. Ve státech Vermont a Maine už dělníci instalují koleje. V Severní Karolíně a Illinois probíhají pozemní úpravy, aby se s pokládáním kolejí mohlo začít už příští rok. Florida se nejspíš stane prvním státem USA, kde bude vysokorychlostní železnice uvedena do provozu.
Mna zaujima otazka
Mna zaujima otazka ekonomickej rentability osobnej vlakovej dopravy vobec, vychadzam z domienkok ze vlakova doprava je rentabilna ak sa dopravuje na velke vzdialenosti, velka tonaz a pokial mozno co najdlhsie stalou rychlostou (minimum zastaveni) cize vysokorychlostna zeleznica na prepravu ludi mi pripada ako oxymoron, nevezie sa velka tonaz, relativne casto sa zastavuje a rozbieha (aj ked v amerike su ine vzdialenosti takze toto kriterium nie je az tak aplikovatelne) a musi sa rozbiehat na vysoku rychlost a spomalovat z vysokych rychlosti a okrem toho, a to plati v amerike dvojnasobne, osobne auto je vzdy najpohodlnejsi dopravny prostriedok co sa tyka masoveho meritka, a amerika na to ma najlepsie podmienky, takze je mozne ze sa tam vyskytnu aj auto-rychlovlaky ako kedysi chodili z CZ a SK do chorvatska …tak ci tak, buducnost vlakov nie je vo vysokej rychlosti ale v preprave velkej tonaze na velke vzdialenosti…ale uvidime ako rozhodne trh, preto je smutne ze sa tym zacina zaoberat americka administrativa, cize to budu vyhodene peniaze danovych poplatnikov
V severní americe sice VRT
V severní americe sice VRT v evropském či asijském pojetí zatím v adekvátním rozsahu neexistují, ale je třeba si zároveň uvědomit, že Američané nepoužívají jako jednotku metry a kilometry, ale míle, a tak je také třeba pohlížet na všechny jejich „originální“ údaje o rychlostech jejich stávajících vlaků – mnohé jejich tratě s osobní dopravou jsou tedy už dávno minimálně stejně rychlé, jako „běžné“ evropské „klasické“ železniční tratě, tedy běžně umožňují jízdu rychlostí 140 – 200 km/h. S ozhledem na velikost amerického kontinentu to sice samozřejmě není mnoho, ale z předložené informace není zřejmé, že železnice v USA funguje i nyní, byť ne v rozsahu, jaký by byl adekvátní velikosti USA.
Díky za doplnění!
Díky za doplnění!