šrotovné v České republice?

Zavede Česká republika šrotovné?

Tzv. „šrotovné“ či „šrotovací prémie“ anebo také „ekologická prémie“ je nejnovějším evropským výmyslem jak podpořit skomírající prodej automobilů. Zavedení šrotovného v Německu výrazně oživilo poptávku po nových malých automobilech, mimo jiné napříkla Škoda Auto opět zvýšila výrobů vozů Fabia. Také problémy stíhaný Opel zaznamenal meziročně nárůst prodeje koncovým zákazníkům o 50 procent.

Podobný úspěch mělo zavedení šrotovného také na Slovensku. Německá vláda nyní přemýšlí o navýšení prostředků určených ke „stimulaci prodeje automobilů“, stejně tak Slovensko. V Německu však údajně zatím nepadne časový limit pro čerpání státní prémie, a to do konce tohoto roku. Kancléřka Angela Merkelová prosadila tento návrh po dohodě s vicekancléřem za sociální demokracii (SPD) Frankem-Walterem Steinmeierem. Každý kdo si koupí nový vůz a nechá sešrotovat nejméne devět let staré auto dostane prémii 2500 euro (necelých 70 000 korun).

O zavedení šrotovného se nyní diskutuje také v českých vládních kruzích. Mělo by být jedním z léků na vleklou ekonomickou krizi. Podle návrhu ČSSD má být na šrotovné vyčleněno až 5 miliard korun ze státního rozpočtu. Ačkoliv NERV (Národní ekonomická rada vlády) zavedení šrotovného nedoporučila, ČSSD má vzhledem k nedávnému pádu vlády mnoho šancí jej prosadit. Miroslav Kalousek, bývalý ministr financí, je proti. Podotýká, že stát po lidech chce, aby se dál zadlužovali na úkor velkých automobilových koncernů.
šrotovné v České republice?
Zavedení šrotovného už v minulosti podporoval i Martin Říman z Ministerstva průmyslu a obchodu. Šéf ČSSD Jiří Paroubek si podle dnešního vydání MF Dnes myslí, že šrotovné má ekologický i ekonomický význam. ČSSD navrhuje příspěvek až 2000 euro pro každého, kdo si koupí nový vůz do ceny 1,5 mil. Kč a jehož emise nepřekročí 160 g CO2/km. Staré auto musí být nejméně deset let staré. Protože je dnes mezi lidmi poptávka především po malých vozech, je hranice 160 g/km u oxidu uhličitého nastavena až příliš benevolentně, ale přesto jde o zajímavý návrh. Jak se na zavedení šrotovného v ČR díváte vy? Mohlo by se šrotovné – nebo v budoucnu nějaká podobná dotace – stát cestou k prosazení alternativních pohonů?

Jak jezdit šetrně

Aktuální vydání MD Dnes přináší přílohu týkající se spotřeby automobilů. Kromě dalších zajímavých informací zde najdete i sedm rad jak jezdit šetrněji a tím snížit spotřebu:

  1. Nevytáčejte motor, brzy řaďte
  2. Jezděte plynule, brzděte motorem
  3. Rychlá jízda se nevyplácí
  4. Využívejte palubní počítač a tempomat
  5. Nevozte zbytečné věci v autě ani na střeše
  6. Při delším stání vypínejte motor
  7. Hlídejte si podhuštěné pneumatiky

Právě nedávno byla také spuštěna kampaň za snižování spotřeby automobilů. Více informací najdete na adrese www.uspornajizda.cz.

Praha bude půjčovat auta

Stav automobilové dopravy v současné je žalostný, na tom se shodnou všichni automobilisté. MF Dnes informuje o jednom z možných řešení. Jmenuje se car-sharing, neboli sdílení či také půjčování aut. Stejný systém již funguje několik let v zahraničí. Myšlenka je v zásadě velmi jednoduchá – soukromá firma poskytuje automobily, které jsou rozmístěny na řadě míst ve městě. Kdo zaplatí registrační poplatek si automobil může kdykoliv půjčit. Podobně funguje již dnes například systém půjčování kol v Karlíně. Systém sdílení automobilů může fungovat jako doplněk veřejné hromadné dopravy. A otázka do pranice: byli byste ochotni využívat systém půjčování aut?

MF Dnes