Západočeská univerzita pracuje na elektromobilu do města

Jan Horčík - 26 Říjen 2011

Zhruba před rokem prosvištěl českými médii český sportovní elektromobil EHR 10. Od té doby se vývoj na Západočeské univerzitě v Plzni nezastavil. Profesoři a studenti tam nově pracují na projektu IME. Malé elektrické auto do města je postaveno na modelu Opel Corsa. Výjimečné je tím, že využívá technologie pro sledování zdravotního stavu řidiče.Opel Corsa 2006

Ilustrační foto: Opel Corsa z roku 2006. Elektromobil IME je však postaven na starším modelu.
foto: Opel

Projekt IME, přestavba Opel Corsa na , v sobě spojuje hned tři “chytré” technologie – systém řízení akumulátorů, systém diagnostiky řidiče a telemetrii vozu. IME je tedy zároveň zkratka pro Inteligentní Městský Elektromobil. Cílem projektu je snížit počet nehod v důsledku zdravotního selhání řidiče.

Také nabíjení akumulátorů je inteligentní s vlastní diagnostikou a přípravou pro nabíjení z nabíjecích stanic ABB Hermes 1.0 (certifikovaný standard rychlého stejnosměrného nabíjení CHAdeMO). Parametry provozu elektromobilu a jeho akumulátory jsou hlídány systémem RT-BMS.

Technické zařízení pro sledování základního zdravotního stavu řidiče je schopné reagovat na jeho změny podle předem naprogramovaného postupu s vlastní rozhodovací činností. Tento navrhovaný systém diagnostiky řidiče by měl být spojen s dalšími systémy vozidla.

“Samozřejmě není všemocný a nesmí zasahovat do řízení vozidla – jeho účelem je hlavně monitoring základních životních funkci člověka – řidiče jako EKG, tel. teplota, doba reakce apod. a dále tyto infomace zpracovat pro systémy vozů,” vysvětlluje Formánek.

“Spojení s telemetrii vozidla je proto, neboť vozidlo následně může předikovat jak by se měl řidič chovat a co přibližně bude následovat. Pokud systém zjistí vyšší tep, tel. teplotu, pomalé rakce – vyhodnotí, že se něco děje, bude zatáčka a řidič nereaguje – upozorní řidiče a případně začne varovat vnitřní i vnější okolí vozidla. Např. skrze výstražná světla, komunikace mezi vozidly nebo další signály zachrannému systému s určenou pozici apod.” dodává Formánek.

Pokud by se systém povedl odladit tak, že by bylo možné jej využívat jako vstup do systému vozidel (hlídání mezi vozidly, aktivní brzdový asistent apod.) měly by se tím podle Formánka eliminovat následně nepředvídatelné situace těžkých havárii zapříčiněných náhlou zdravotní indispozici řidiče (jízda v protisměru, nezatočeni v zatáčce apod).

Tento systém však není vůbec jednoduchý z hlediska získání kvalitních a adekvátních dát a jejich zpracování v reálném čase. “Doufám, že se zadaří jej plnohodnotně zprovoznit v základním protypovém vzorků,” uzavírá Formánek.

Na diagnostice řidiče se podle profesora Josefa Formánka pracuje zhruba dva roky. Systém se vyvíjí pro “univerzálnější použití” v tom smylu, že by bylo vhodné jej integrovat jako modul do technických zařízení, jak do výrobních strojů a zařízení, tak i právě do automobilů obecně.

auto elektromobil elektrické auto Plzeň IME

Tým, který na projektu pracuje, je multioborový a jsou v něm zapojeni konstruktéři z FST ZČU v Plzni, kybernetici z FAV ZČU v Plzni, tak i studenti a pedagogové z fakulty zdravotních studií FZS ZČU v Plzni s celkovým počtem cca do 10 lidí.

Inteligentní systém telemetrie vozu je systém pro monitorování pohybu nebo polohy vozidla a jeho provozu. U je, jak říká Formánek, důležité správné využívat “zásobárnu energie” – akumulátor, a proto se podle něj přistoupilo k získávání telemetrických dát.

Prozatím je toho využíváno pro doporučení řidiči jak má “řídit”, myšleno kolik “el. proudu do motoru”, jakou rychlostí apod. To vše proto, aby se co nejlépe využila tato definovaná kapacita elektrické energie s co nejlepšími dojezdovými vlastnostmi. Vše se zatím testuje na dataloggrech a zjišťuje se potřebnost informací a dát.

auto elektromobil diagnostika zdravotní stav řidiče

Na otázka, zda tým připravuje oba systémy tak, aby bylo možné je např. později licencovat a prodávat jiným firmám, které je budou montovat do sériově vyráběných , odpovídá Formánek, že “vždy je skvělé, když se povede vytvořit zařízení, nejlépe odzkoušet na základním proptotypu a posléze se vše povede přenést do výroby a reálného nasazení v praxi. Pokud budou kvalitní výsledky, přál bych si, aby se to tak povedlo.”

Specifikace elektromobilu IME:

Akumulátory:

Typ : LiFeYPO4
Kapacita: 200 Ah
Napětí článku: 3,2 V
Počet článků: 28 ks
Životnost: více jak 2 000 cyklů
Provozní teplota: -45 až +85 °C

Pohon:

Motor: stejnosměrný elektromotor umístěný vpředu před přední nápravou
Nominální výkon: 15,4 kW
Špičkový výkon: 32 kW
Maximální proud: 350 A
Maximální kroutící moment: 47 N.m na hřídeli motoru
Maximální otáčky motoru: 5 000 ot/min
Převodovka: 5° převodovka se zpětným chodem a rozvodovkou ve společné skříni umístěná vpředu
Přenos hnací síly: hnací hřídele s křížovými klouby

Rozměry:

Délka: 3 729 mm
Šířka: 1 608 mm
Výška: 1 420 mm
Světlá výška: 170 mm
Rozvor: 2 491 mm

Hmotnosti:

Pohotovostní hmotnost: 1 120 kg
Užitečná hmotnost: 400 kg

Parametry vozidla:

Maximální rychlost: 100 km/h
Dojezd: 120 - 180 km (podle stylu jízdy)
Stoupavost: 17%

Zpět na HybridPřidat komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicŘízení stanic pro elektromobilyKariéra EVC GroupNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% onlineŘízení stanic pro elektromobily

Newsletter


185.66.36.26