Výroba Fisker Karma stojí už 6 měsíců, zachrání ji Čína?

Plug-in hybrid Fisker Karma má problémy. Nikoliv bezdůvodně jsme jej zařadili do přehledu TOP5 aut, která v roce 2013 skončí. Výroba auta stojí už šest měsíců. A spekuluje se o tom, že automobilku Fisker Automotive nakonec zachrání Číňané.

Fisker Karma plug-in hybrid jsme testovali na letišti v Mnichově Hradišti
foto: Hybrid.cz

V průběhu roku 2012 přišel Fisker o 300 modelů Karma, které zatopil (případně rovnou podpálil) v doku v New Jersey hurikán Sandy. Fisker se teď s pojišťovnou dokonce musí soudit o náhradu škody.

Kromě toho před časem zbankrotoval výrobce baterií A123 Systems, který Fiskeru dodával akumulátory. Teď jej podle všech informací vlastní čínská skupia Wanxiang Group.

Skandinávské léto

Magazín Autobloggreen dále zjistil, že výroba stojí šest měsíců také proto, že a) finská továrna Valmet Automotive, která pro Fisker auto vyrábí, běžně v období skandinávského léta od poloviny července do poloviny srpna nevyrábí, b) Fisker se po obnovení výroby ve Valmetu snaží dojednat s firmou nový kontrakt.

To pak není divu, že je Fisker ochotný podporovat i takové projekty jako je Destino – vykuchaná Karma přestavěna na klasický supersport s pořádným osmiválcem. Baterie a pohon se pak totiž vracejí do Fiskeru a ten z nich staví další plug-in hybridy.

Fisker Karma plug-in hybrid test Fisker Karma plug-in hybrid test Fisker Karma plug-in hybrid test

Kromě toho všeho ale magazín DigitalTrends.com také informuje, že automobilka Fisker Automotive je na tom finančně poměrně špatně a docházejí jí peníze. Henrik Fisker, zakladatel firmy, a jeho lidé shání další investory. V Evropě ale údajně neuspěli, a tak se obracejí k Číně.

Zachránce: Čína?

Jednání údajně probíhají s China Grand Automotive, což je firma, která Fisker Karma v Číně distribuuje, a pochopitelně také s Wanxiang Group.

Všechny tyhle problémy se přidávají ke svolávání aut a ne právě příznivým recenzím, kterých se autu doma i ve světě dostává. Není divu, že s novým modelem Fisker Atlantic, pomyslnou menší a levnější Karmou, je to teď pořádně nahnuté.

Fisker potřebuje dalších $150 mil. k dokončení vývoje modelu Atlantic. Původní plány počítaly s plným využitím půjčky od amerického ministerstva energetiky ve výši $329 mil. Jenže tato půjčka byla nakonec snížena na $190 mil. z důvodu nestabilní finanční situace.

Podaří se Číňanům – nebo komukoliv jinému – automobilku Fisker Automotive zachránit?

One Comment on “Výroba Fisker Karma stojí už 6 měsíců, zachrání ji Čína?”

  1. Měl jsem možnost se s
    Měl jsem možnost se s Karmou štědře projet i v kopcovitém terénu. V subjektivním porovnání s Teslou Roadster byly nejzajímavější vlastnosti, za které považuji zejména zrychlení, poloviční. Naopak kvalita zpracování byla jinde – žádné levné laminátové zvuky při zavírání dveří, jako u šasi Lotusu. Nejhorším na celém autě mi přijde projev pomocného spalovacího motoru, který se zapojuje v konstatních otáčkách, právě když auto vytáčíte, třeba pro předjíždění. Kdyby se to alespoň projevilo dvojnásobným zátahem. Bohužel ne, bzučení centrály z pod přední kapoty a slibovaný tah nikde. Takže ano, krásné velké auto – aligátor, ale zbytek je pro mě špatně. Více radosti a užitku bych měl třeba z Priusu PHEV.

Napsat komentář