Vodíkové vlaky možná už brzy v Česku, má to ale cenu? Jsou totiž extrémně drahé!

Alstom a Air Products podepisují memorandum o spolupráci s cílem zavést v České republice vodíkové vlaky. Německé studie ale ukázaly, že jsou extrémně drahé.

Společnosti Alstom a Air Products podepsaly memorandum o spolupráci při zavádění vodíkových řešení v železniční dopravě, včetně nezbytné infrastruktury v České republice. Dohoda podporuje plnění cílů stanovených Zelenou dohodou pro Evropu, zejména balíčku „Fit for 55“.

„Podpisem tohoto memoranda formálně potvrzujeme naši dlouhodobou spolupráci se společností Air Products. Obě strany udělají vše, co je v jejich silách, aby urychlily zavedení vodíku na železnicích v České republice. Alstom je průkopníkem v oblasti železniční vodíkové mobility a má v této oblasti co nabídnout, od odborných znalostí až po samotné vlaky. Se společností Air Products můžeme také dodávat potřebné čerpací stanice a budovat vodíkovou infrastrukturu v zemi. Jsme v této věci v kontaktu s regiony a snažíme se podniknout kroky na podporu vytvoření potřebné legislativy, která v České republice stále chybí,“ říká Dan Kurucz, generální ředitel společnosti Alstom v České republice a Slovensku.

SOUVISEJÍCÍ: Vodíkové vlaky: Německo provozuje první síť

„Je nám ctí spolupracovat se společností Alstom na naplnění závazků dekarbonizace dopravy v České republice pomocí nízkouhlíkového vodíku. Využijeme naše odborné znalosti největšího světového výrobce vodíku a jsme připraveni investovat do budování vodíkové infrastruktury, abychom nastartovali používání nízkouhlíkového vodíku v praxi. Věříme, že se nám společně s Alstomem podaří vybudovat fungující síť vodíkových vlaků, která ukáže, že vodík je ideálním pohonem pro neelektrifikované tratě.   A že provoz vodíkových vlaků je naprosto ekologický a bezpečný a ve střednědobém horizontu také ekonomicky výhodný,“ okomentoval podpis memoranda Vlastimil Pavlíček, Business Development Director New Technologies, CE&CIS subregion Air Products.

Společnost Alstom jako první na světě uvedla v roce 2018 v Německu do provozu osobní vlak na vodík. Od té doby byl testován v Rakousku, Nizozemsku, Švédsku a Polsku a zakoupily jej Francie a Itálie. Společnost Alstom představila vodíkový vlak v České republice a na Slovensku během své unikátní Railshow, která se konala ve dnech 17.-25. května 2022.

Společnost Air Products jako největší světový výrobce vodíku podniká významné kroky k urychlení energetické transformace. V České republice Air Products působí v oblasti výroby, dodávek a skladování technických plynů a pokročilých technologií, včetně vodíku a vodíkových čerpacích stanic. V rámci svých aktivit se Air Products zaměřuje také na nové způsoby využití vodíku v oblasti pohonu všech typů dopravních prostředků, včetně kolejových vozidel. Společnost Air Products se také podílela na prezentaci vlaku Coradia iLint v České republice, konkrétně na doplňování vodíku do vlaku z mobilní čerpací stanice.

Všechny tyto plány však staví do úplně nového aktuální studie zadaná Bádenskem-Württemberskem. Ta dospěla k závěru, že elektrifikace tratí nebo bateriové hybridní vlaky by byly během 30 let mnohem levnější, než tam aktuálně provozované vodíkové vlaky. Odteď už proto vodíkové vlaky nebudou nadále považovány v této spolkové zemi za výhodnější, než zmíněné alternativy. Podobná studie proběhla i v Dolním Sasku a dospěla ke stejným závěrům.

zdroj: tisková zpráva, HydrogenInsight

63 Comments on “Vodíkové vlaky možná už brzy v Česku, má to ale cenu? Jsou totiž extrémně drahé!”

  1. Hrozí v neděli opakování scénáře 1979.a energetická kalamita? Raději jsem dnes posílil příruční zásoby dřeva.
    Tak snad máte také zásoby elektřiny pro tepelná čerpadla na dva týdny, pokud by opravdu všechno zapadalo metrem sněhu a zamrzlo.

    PS: CVVM kousli do zakázaného jablka a zeptali se veřejnosti na názor k Ukrajině. A dle předpokladu, Češi už mají podpory Ukrajiny plné zuby, s vyzbrojováním nesouhlasí naprostá většina a s postupem vlády souhlasí jen skupinka naprostých exotů.

    1. Ja teda u nas zadnou kalamitu neocekavam. Tezko rict, zda CEZ zaspal a kolem elektrickeho vedeni stoji vratke stromy ktere pod sebemensim popraskem snehu spadnou do dratu. Opakuje se to kazdy rok a vypadek je v radu hodin. A to me nijak nerozhazi. Avsak co je zavaznejsi je skutecnost, ze pri brnkani dratu o sebe odchazi domaci elektronika. CEZ i pres uznani ze byly napetove odchylky odskodneni neuznava. A to me pokazde poradne nas…. Pro pripad odstavky 24h+ mam necelou tunu briket od nemeckych soudruhu a to me urcite vystaci. Obehove cerpadlo by bezelo pres menic a baterky, no problem. A na vareni mame plynovy varic na kartuse. A slunicko take zase nekdy vykoukne. Don’t panic.

    2. Kdyby jsi zase neopakoval notičky z dezinfo webů a přečetl si originální report, tak bys nebyl teď za blbce.

      „Češi už mají podpory Ukrajiny plné zuby“ Je podle tebe, že:
      70 % je pro diplomatický tlak na Rusko
      55 % je pro finanční pomoc UA
      49 % je pro zcela ekonomicky a politicky izolovat Rusko
      43 % je pro poskytování zbraní UA

      Za mě dobrý jo a ještě bych zdůraznil, že 72 % je stále pro přijímání uprchlíků. Mrzeníčko. 🙂

      hxxps://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c6/a5588/f77/pm221209.pdf

        1. Díval jsem se dnes na ten Bachmut. Už je mi jasnější, proč Rusové a ti tvoji Wagnerovci nepostupují, přestože se tam pořád dokola bojuje. Ukrajinci ho nemůžou pustit a Rusové nemají kam spěchat, z těch výšin od Popasné a Zaitseve mají Ukrajince jak na talíři, což je v rovinaté Ukrajine spíš výjimka. A jestli je pravda, že v tomto místě mají dělostřeleckou převahu 7:1, tak si zřejmě vybrali místo, kde nechají ukrajinskou armádu vykrvácet. Tady určitě padly nebo byli zraněny desítky tisíc ukrajinských obránců.
          Bachmut je ukrajinský Verdun. Bachmutský mlýnek na maso.

          1. Akorát ti uteklo, že ta podle tebe „výjimka“ je taky hned na západ od Bachmutu a ti co zoufale už 3 měsíce útočí a posouvají se o jednotky praček (nová ruská jednotka délky) denně nejsou z UA.

            Tady si o tom můžeš přečíst něco alespoň trochu fundovaného od někoho, kdo nemá rád jak Rusko, tak USA.

            hxxps://medium.com/@x_TomCooper_x/ukraine-war-12-december-2022-the-bakhmut-paper-e921301689f0

            1. Ukrajina nemůže opustit opevněnou linii Bachmutu, tudíž co je za frontou je irelevantní.
              V odkazovaném textu jsem nenašel nic zajímavého. Že tam Ukrajinci poslali kde co víme, že jsou jednotky zmasakrovány a zbytky odsunuty do týlu také víme, že při každé takové nucené rotací musí Ukrajinci o kousek ustoupit je.také jasné.

              Jeho odhady o 70% stavu.ukrajinských jednotek si vycucnul z prstu, pardón odhadnul na základě ničeho, a tam někde jsem přestal číst.

              1. Tak třeba jsme se dozvěděli, že ty 2-3 jednotky co je vystřídali držely Bachmut déle jak 3 měsíce. Takže pokud to nebyly jednotky velikosti divizí (což je blbost), tak to tvoje „určitě padly nebo byli zraněny desítky tisíc ukrajinských obránců“ je totálně mimo asi o jeden řád.

                „Odhadl“ na základě svých zdrojů po celém světě a 30+ let zkušeností vojenského analytika moderních válek, který o nich napsal více knížek než ty jsi přečetl.

                Jak už jsem ale psal několikrát, klidně pošli svoje zdroje informací odkud čerpáš pokud se za ně nestydíš.

      1. Jo ty myslíš tohle… „Desetina (10 %) občanů je pro možnost trvalého usazení se ukrajinských uprchlíků zde, další více než tři pětiny (62 %) upřednostňují pouze dočasné přijetí s následným návratem do země původu, více než čtvrtina (27 %) se staví proti přijímání ukrajinských uprchlíků, což je o 14 procentních bodů více než na jaře letošního roku.“

        Vždy když se bavíme o nějakých procentech zdůrazňuji, že neméně důležitý je trend. A to zase taková hitparáda není, navíc názor těch 62% se bud rychle přesouvat k těm 27% a koneckonců ten přesun už začal, jak se začala naplno projevovat krize.

        Nejdůležitější je toto „Jen o málo více než dvě pětiny občanů (42 %) souhlasí s kroky vlády na podporu Ukrajiny, o málo více než polovina (52 %) s nimi nesouhlasí. Podpora vlády v tomto ohledu klesla oproti jaru letošního roku o 16 procentních bodů, nesouhlas vzrostl o 17 procentních bodů.“

        Doufám, že je z tohoto trendu je ti jasné, že politická podpora Ukrajině vydrží maximálně do 9. května 😉

        1. Ano trend se logicky vyvíjí směrem k menšímu přijímání. Pokud ale po 9 měsících je stále přes 70 % podpora přijímání uprchlíků, tak je to super a mnohem více než si drtivá většina lidí a expertů dokázala na začátku představit.

          Ano čekal jsem, kdy vytáhneš tohle akorát ti zase nedotéká, že každý volič nevládní strany řekne, že nesouhlasí s kroky vlády ať už jsou jakékoliv. 😀

          Další věc je, že část lidí hlasuje pro nesouhlas, protože jim přijdou kroky vlády na podporu UA jako nedostatečné.

          Ono podporu můžeme vidět na tom, jak rychle se i po 9 měsících a na počátku přicházející recese dokáží vybrat desítky milionů na výzbroj a výstroj. Třeba dnes jsem nesl svoje zbrusu nové goráče do jednoho armyshopu, který pořádá sbírku pro UA a chlápek říkal že s tak velkou podporou vůbec nepočítali a že shání druhý kamion. A to je jedna sbírka jednoho armyshopu v jednom městě.

          Paráda 9. květen. Píšu si. 😀

          1. pro Venca… Humanitární podpora uprchlíkům má ČR vysokou podporu a to je super. Dost vysokou podporu má i finanční podpora směřovaná na UA … Ale podpora zbrojařských kšeftů a prodlužování krvavého šílenství klesla dost pod 50% , tak to tady zas nemaluj v maskáčových barvách🧐🕊️

            1. Tak určitě by mohlo být víc. Hodně záleží na co se vlastě ptá nebo jak to ten člověk chápe.

              Jedna věc je poslat naše zbraně ze státních(AČR) zásob. Tam se hodně lidí už pochopitelně kroutí.

              Druhá věc je ať tam ostatní pošlou hodně svého. To má u nás mnohem větší podporu.

              No a poslední věc je ať ostatní zaplatí zbraně, které u nás v ČR s parádním ziskem vyrobíme a oni si je tam pošlou. Tam si myslím, že i Runnera by svrbil palec a Okamurovi by se rosilo čelo. 😀

              1. Pro Venca…k poslednímu odstavci…
                Ty sám v příspěvku výše uvádíš: 55% Čechů je pro finanční podporu Ukrajiny, ale jen 43% chce posílat na Ukrajinu zbraně… Myslím, že tyto čísla jsou důkazem, že ne všichni zvažují tyto otázky ekonomickými měřítky (jak se snažíš podsouvat v posledním odstavci). Je evidentní, že nemalá část respondentů uvažuje idealisticky (antimilitaristicky, pacifisticky)…A těžko ten procentuální rozdíl budou tvořit Putin-fans, protože ty by rozhodně nesouhlasili ani s finanční pomocí 😉

                1. ruzzaci si stezuji na nedostupnost krevni plazmy pro ranene ruzzke vojaky v Sevastopolu. Oficialni oduvodneni je nedostatek odbernych kompletu. Pravda bude asi jina, obyvatele Krimu nehodlaji darovat krev ruzzkym okupantum. A ruzzka armada si s tim take hlavu nelame, podle mota „nas mnogo“. Tak se ucinnost specialni ukrajinske operace v Melitopolu jeste zvysi. Slava Ukraini, zmar ruzzkym okupantum.

                2. Zase jde o to jak to kdo chápe. Často slýchám argument, že ať pošleme raději peníze, protože zbraní máme sami málo. Jinak ale souhlasím, že velká část respondentů uvažuje idealisticky a pacifisticky.

                  Každý si pod tím představí něco jiného, a proto je práce s takovými průzkumy složitá.

                3. pro Venca… Tak asi poslední co k tomu ještě chci říct: Ten důvod ,,pošlem prachy, zbraně ne, těch máme málo“ mě taky napadl. Ale hned jsem ho zavrhl, protože skupina naivních lidí, co vážně věří, že by Rusko mohlo v dohledné době rozpoutat konvenční válku s NATO nemůže být tak velká, aby to mohlo ovlivnit průzkum… Ale férově uznávám, že teoreticky to možné je, a jsou jedinci, kteří se nechali zblbnout hysterickou západní propagandou….
                  Mimochodem – říkáš, že často slýcháš takový argument…To snad musíš pracovat v ústavu pro mentálně postižené 😃😉

                4. pro Leo… Nevěřím, že by Krimčané ve své většině cítili averzi k armádě státu, který je před osmi lety účinně a bez obětí na životech ochránil před katastrofou občanské války…
                  A ty tomu taky nevěříš, i když tady trousíš ty svoje profláknuté účelové lži 🤪

                5. vostep. faktem je, ze krev pro ruzzke vrahy v Sevastopolu neni. Coz je dobra zprava. A zrejme se nikdo k tomu nechysta ji darovat. Jojo, i v ceskoslovensku bylo hodne kolaborantu vdecnych za ochranu pred imperialistickou kontrarevoluci. A jak koukam, nekolik pomatencu jsou vdecny dodnes.

                6. Leoši, tomu opravdu věříš? Tyhle lživé zprávy jsou tzv překryvy, s cílem vytěsnit s mediálního prostoru jiná, pro propagandu nepříjemná sdělení.

                  Například, že nemáme v Rusku vyráběné léky pro děti a že distributoři uváděli pro SÚKL lživé údaje o jejich očekávané dostupnosti.
                  Je velmi zajímavé sledovat, jak média kličkují a snaží se mlžit ohledně důvodů a tlumit nasranost veřejnosti která by mohla zásadně poškodit proválečnou propagandu.

                7. 42. 80% ucinnych latek v lecich pochazi z Ciny a Cina nedodava. Cela Evropa i USA hlasi vypadky v dodavkach. Farmafirmy to nechteji moc vyzvanet ze uz vlastne nic nevyrabeji, ale ze uz jen lisujou pilulky z nakoupenych surovin. Kdyby se to rozkriklo ze vse je z Ciny, tak by verohodnost leku docela utrpela. Tak se mlci a lituje. A kdyz se media ptaji, tak „bohuzel vypadek produkce“.

                8. @Drvoštěp
                  To není o naivitě, ale spíše o zaseknutém myšlení a neschopnosti přijmout nově objevenou realitu. Třeba voliči KSČM+Trikolora+SPD (cca 15 %) stále věří, že když Rus bude chtít, tak je za 14 dní u Berlína. Jen se zeptej našeho Runči. 😀

                  No a těch 15 % dokáže stále udržovat u části voličů jiných stran co se o to moc nezajímají podobný pocit. Často je to slyšet i v mediích a od různých analytiků. Ti to ale říkají spíše z důvodu, že chtějí navýšit výdaje na zbrojení.

                  Určitě je ale pravda, že tam je i skupina lidí co jsou idealisté a pacifisté.

      2. Ale třeba má Fiala za lubem něco chytrého. Třeba má v rukávu „já bych si z dovolením také vzal“.

        Třeba podporuje Ukrajinu, aby se vojensky a ekonomicky vyčerpala, a pak požádá Ruskou federaci, jako hlavní nástupnický stát Sovětského svazu o podobnou změnu administrativního přičlenění Zakarpatské oblasti k Ukrajinské sovětské socialistické republice, jako provedli u Krymu. Výměnou za uznání Krymu jako nedílné součásti RF. Stačí revokovat zřízení administrativní oblasti Nejvyšším sovětem z roku 1946 a dohodu z roku 1945 mezi Československém a Sovětským svazem. Ukrajina v tom vlastně vůbec nefigurovala, takže by neměla ani teď.
        Se Slovenskem si to pak rozdělíme podle výsledků referenda. Věřím, že by svobodně vypsané referendum o přičlenění zpět k nástupnickým státům Československa Rusíni přivítali.

  2. off. V ceskem i nemeckem Lidlu nabizi Wallbox nabijecku. V ceskem 22kW za 11.999 kc a v nemeckem mensi 11kW za 333 Eur a vetsi 22kW za 499 Eur. Ta mala 11kW by mela stacit, jelikoz kdo ma doma takovou pripojku ze by mohl nabijet 22kW a jeste provozovat domacnost. Navic maloktere EV muze nabijet vic nez 11kW AC. Ja mam prenosnou 11kW a zatim staci. Ale pevna by byla pohodlnejsi. Vaham.

    1. O wallboxu ani nemluv. Dnes jsem tady běhal, že mám pokažené auto. Začalo nabíjet a po pár minutách vždycky vypadlo a rozsvítila se červená. Nakonec jsem našel vadný stykač ve wallboxu. Vydržel 2,5 roku a chytil plamenem. Vyrobil jsem si wallbox sám, stykač byl na 25 A a netahám z toho víc jak 16A. Tak mě zajímá jaké stykače jsou v těch „opuchlých“ kabelech když to je tak malé. Nebo tam mají SSR?

      1. Mozna shorela civka stykace. Uz jsem take menil stykac kde byla civka vadna, ale na obycejnem domovnim rozvodu u bojleru. Ty prenosne nabijecky/cihly maji male rele a zatim jsem s tim nemel u zadneho EV problem. SSR tam urcite neni, protoze se triac muze prorazit a pak by bylo porad napeti na pinech nabijeciho konektoru a nabijeni by neslo ukoncit. Pri vytazeni by byl oblouk. Nevnikla do krabice vlhkost?

        1. Nebyla to cívka, rozžhavily se kontakty u jedné fáze. Tak brutálně, že se roztavila boční stěna a propálilo to díru do elektroměru vedle. Elektroměr tam mám kvůli pulzům S0 a dálkovému přenosu spotřeby přes wifi. Kontakty asi dostávají zabrat protože v autě je odrušovací filtr s velkými kondenzátory. Protože to udělala jen jedna fáze tak doufám, že to byla výrobní vada stykače. Koupil jsem ten stejný a uvidíme.

          1. Pozor, kapacitni zatizeni stykace je trochu obtiznejsi a proto jsou specialni stykace treba. Kondensator ma tu vlastnost, ze je pri sepnuti stykace skoro kratas. U kondensatoru je nejdrive proud a 90 stupnu pozdeji napeti. Spinani induktivit nebo kapacit je u AC docela slozita zalezitost a obycejny ohmuv zakon tam nestaci. Vse probiha v komplexnim reseni. Je to take ohm, ale komplexni odpory. Uz je to davno ce me to trapilo.

            1. 8Dodatek. Profesionalni Wallboxy pouzivaji stykace s oznacenim zatizeni AC7a. V tomto rezimu je dimenzovan s faktorem proudu 1,5. Takze pro 16A je treba stykac 1,5x16A=24A. Ale pro zatez AC7a a ne AC1. Kdyz koupite obycejny stykac 32A, tak by mel vydrzet. Vas 25A neni uplne to prave orechove a nevydrzi vecne.

                1. Do ICCB se davaji tyto minirelatka a kupodivu vydrzi. Jsou na 1f. RT314012. Navod na ICCB v konektoru typ 1 nebo typ 2.
                  goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=34&t=10294#p193963

      2. Jeste k proudovemu zatizeni u stykacu. Existuje nekolik provoznich podminek AC1 az AC4. AC1 je pro ciste odporove zateze a AC4 je pro indukcni zatez/motor s kotvou na kratko. Podle zateze jsou povolene proudy cim dal mensi. Tezko rict zda EV spada do AC1 nebo AC2. EV ma sice softstart, ale pri rucnim ukonceni vypina stykac plny proud. A diky usmernovaci a PFC tam nejaka induktivita bude. Kouknete na ten spaleny stykac, zda muze pri AC2 spinat 16A. Tech 25A je vlastne až 25A a ne za vsech podminek. A vzdy bych volil o stupen vyssi Ampery. Silnejsi stykac nestoji o moc vic.

  3. Vodik rozhodne neni zadna blbost, jen ma pred sebou jeste dlouhou cestu. Ja uz dlouho rikam, ze cena EE z FV poklesne na 1 cent za kWh. K tomuto zaveru uz dochazi i analytici z Credit Swiss, dle jejich zaveru behem dvou az tri let v USA bude teto ceny dosazeno. Duvodem je IRA, kterou Biden prosadil. Takze je nejvyssi cas rozvijet vodikove technologie, protoze svet bude brzo zaplaven nejenom levnym americkym plynem, ale i levnym americkym vodikem. A Putler nebude mit konecne co zrat 🙂

  4. Co znamená extrémně drahé? Třeba jako oběd za 200korun?

    V článku žádné ceny nevidím, jen mlhavou zmínku o jakési studii s emočně zabarveným výsledkem „extrémně drahé“. Já zase mám emočně zabarvenou námitku: jak jste na to přišli? To počítal ten samej člověk co počítal Energiewende? Nebo tentokrát to byl jiný ideolog?

    Nejdřív ukažte studii. Poté se budeme bavit o tom co je drahé.

  5. Tolik zemi je testovalo a jen Francie a Italie si je koupila. To rika vse. Vodik je protlacovany jen vyrobcem vodiku aby meli ksefty. Stejna finta jako u dealeru drog. Ted za hubicku a az budes zavisly, tak te vytezime. U Ceskych drah je korupce bezna, tak muzeme ocekavat ze si nas ta vodikova mafie ulovi. Lide by konecne meli proti vodiku protestovat, ale diky propagande ma vodik u pulmozku podporu. Staci kouknout do diskusi a tam se nadava na baterky a vodik ma podporu. Narod pulmozku.

  6. protoze to je dotovane a firmy to delaj jen kvuli dotacim, ten vlak je obycejna elektricka jednotka, jen ma proste pridane nadrze na vodik, palivove clanky a baterie, a aby si vyrobce namastil kapsu jeste vic, tak k dotaci jeste cenu nasadi na dvojvasobek te stejne elektricke jednotky, a co si budem namlouvat, uplne stejne to delaj u tech baterkovejch a hybridnich, ale diky vetsi konkurenci si jiz nemuzou dovolit u nich tu cenu zvedat tak moc jako u vodikovych kde tu konkurenci vesmes nemaj

    nejlepsi reseni ekonomicky jak se ukazuje jsou na regionalnich tratich parcialni elektrovlaky s baterii pro dojezd nizsich desitek kilometru, kde staci elektrifikovat jen nektere useky a hlavne stanice kde vlaky zastavuji, a nabijet je na techto usecich a ve stanicich, pro ten vlak je nejnarocnejsi faze rozjezd, tedy elektrifikace staci na zastavkach a treba stovky metru za tou zastavkou, a pokud nenasleduje stoupani, tak ten vlak neni nijak zasadne narocnej na spotrebu a staci pro soupravu baterie v radu nizsich MWh

      1. Podle mě jediná výhoda vodíku v kamionech, busech a vlacích je dočasná nedostatečná těžba kovů potřebných pro výrobu baterek… Ale budovat kvůli tomuto krátkodobému problému složitou a drahou vodíkovou infrastrukturu je blbost a zlodějina.😠
        Možná v letectví, kde je každé kilo důležité, by možná vodík mohl dávat smysl, ale v pozemní dopravě určitě ne.

        1. Platina v palivovych clancich take neroste na louce. Lithia je dostatek a kobalt uz neni potreba. LiFePO4 obsahuje dostupne suroviny. Ale odpurci ukazujou porad chudaky deti v kobaltovych dolech. Pritom se kobalt pouziva vsude mozne, ale u elektromobility se to vytahuje a pulmozci to opakuji.

                1. Na druhou stranu bude platiny mozna brzy dostatek, protoze kdyz zanikne spalovak, nebude treba katalysatoru, kde je take platiny hodne.

                2. to je zase jen slameny panak ta platina, jednak je to jen katalyzator, takze to platinu nezere a lze tedy recyklovat, za druhe bez platiny to jde take a dela to napr. dedek z jablonce

                3. Mozna to jde i bez platiny a pak to je 2x tak velky a tezky ze to do auta nepujde. Ten katalysator urychluje reakci a kdyz to maka rychleji, muze to byt mensi. Nejaky duvod to ma, jinak by ji nikdo nepouzival. Vzdy se najde nejaky chytrak ktery umi neco prevratneho a pak se ukaze, ze to je humbuk. Treba jako he3da.

                4. tak zrovna u vlaku ta hmotnost zase tak neva, objem taky a hlavne jsem psal o elektrolyzeru

      2. standardni lokalkove elektricke jednotky maj cca 50-80 tun na dil, takze pokud mas dvou dilnou soupravu (jaka je treba na obrazku), tak vaha cele soupravy je 100-160 tun, pokud se mezi ne jeste vlozi prostredni jednotka, tak to poleze nad 200 tun na soupravu, to je vaha prazdne jednotky, takova jednotka pojme pak treba 80-120 lidi na dil, takze + rekneme nizsi desitky tun na zatizeni

        pro vyrobce asi bude dulezite ale to kolik cca basti prumerne podobne jednotky coby ciste elektricke z trakcniho vedeni, a u podobnych 2 jednotek se spotreba pokybuje od 2,2 do cca 4kWh na kilometr, teoreticky by tedy stacilo tam nacpat treba 0,5MWh a dojezd za 100km zajisten, ale spis se bude hresit na nejaky buffer pro vyjimecne podminky a podobne, tazke jo neco jako 0,9-1MWh bude asi celkem bezna baterka pro bateriove lokalkove vlaky typu RegioPanter atd…. cena takove baterky je pak v cene cele soupravy doslova zanedbatelna, neb cena podobnych souprav je 100+ mega, takz ejestli baterka v ni bude stat 2 nebo 5 micu je vesmes fuk 🙂 bohuzel vyrobci kolejovych vozidel asi drzi basu a cena oproti normalnim jednotkam napajenym z trakcniho vedeni se pohybuje +20 az 30% 😀

      3. @ Leodendula: Třívozová jednotka Stadler o výkonu 550 kW váží 58700 kg. To ale není tak důležité, jako daleko menší jízdní odpor proti silničnímu vozidlu a u zastávkového vlaku jednoznačně možnost využití kinetické energie na rekuperaci vysokých brzdných proudů do dostatečně velké baterie, a ne nějaké vyrovnávací baterčičky. Vodík na dráze považuji za zcela jasný nesmysl. Vůbec nechápu, jak to někdo může myslet vážně.
        Z Atlasu lokomotiv: „Lokomotiva vážila 67 tun a při zkouškách utáhla na háku 400 tun, rychlostí 5,7 km/hod na trati o stoupání 11‰ v oblouku o poloměru 284 metrů nebo 300 tun rychlostí 12 km/hod na téže trati. Na jedno nabití baterie bylo možno ujet se samotnou lokomotivou na rovné trati asi 290 km.“ Rok výroby 1926

        1. Ted si nejsem uplne jisty co je ta mala vyrovnavaci batercicka. Zda to ma byt 900kWh od Semi, nebo doopravdy mala u vodikoveho vlaku. Palivovy clanek potrebuje vzdy nejakou mensi baterku. Domnivam se teda ze myslite tuto. To je dobry argument proti vodiku, ze nemuze vyuzit vsechnu rekuperacni energii kvuli male baterce a cast energie musi promenit v tepelnou odpadni energii. Prave ze na zacatku komentu zminujete silnicni pohon, tak se v tom trochu ztracim.

            1. Ono nepujde v prvni rade o mnozstvi energie pri rekuperaci na jedne zastavce. Ta energie neni tak velka, zhruba 5 kWh. Co je podstatnejsi, ze tech 5kWh bude nacpano do baterky behem par vterin nebo minuty. Dele vlak nebrzdi. Dejme tomu ze brzdeni trva 30 vterin, pak by byl rekuperacni vykon 600 kW. Takovy prikon mala baterka urcite nezvladne. A kdyz se to bude opakovat kazdych treba 20 minut, tak malou baterku rozbijete za par tydnu. Na takovy rezim je nutne mit baterku kolem 1000kWh, teda 1 MWh. A pak je to baterkovy vlak a vodik nepotrebuje.

Napsat komentář