Vodíkové vlaky: Německo provozuje první síť

Vodíkové vlaky už nejsou jen vzdálený sen. Alespoň ne v sousedním Německu. Dolní Sasko provozuje 14 regionálních vodíkových vlaků Coradia iLint.

Na trase mezi Cuxhavenem, Bremerhavenem, Bremervörde a Buxtehude je nyní v provozu 14 regionálních vodíkových vlaků Coradia iLint. Nahradily 15 dieselových jednotek. Tamní společnosti evb a LNVG si je objednaly už v roce 2017, první dva byly nasazeny v září 2018.

Teprve minulý týden šla do provozu kompletní flotila 14 regionálních jednotek Coradia iLint. Celkové náklady se mezitím vyšplhaly na 93 milionů euro. Navzdory četným projektům elektrifikace v několika zemích zůstane značná část evropské železniční sítě dlouhodobě neelektrifikovaná. V mnoha zemích je stále v provozu vysoký počet dieselových vlaků, například v Německu je to více než 4000 vozů.

Alstom, výrobce vodíkových vlaků Coradia iLint (nedávno se představil i v Česku), aktuálně připravuje dalších 27 jednotek pro metropolitní oblast Frankfurtu nad Mohanem. Dalších šest jednotek Coradia Stream pak staví pro italskou Lombardii a dvanát vozů Coradia Polyvalent pro Francii.

Maximální rychlost vodíkového vlaku je 140 km/h. Vlaky mají dojezd 1000 kilometrů na jednu nádrž vodíku. Mohou tak ujet denní vzdálenost bez zastávky na doplnění paliva. Ta se koná jednou denně mimo provozní dobu. Ročně by se tak jen v Dolním Sasku mělo ušetřit 1,6 milionu litrů nafty.

zdroj: tisková zpráva

28 Comments on “Vodíkové vlaky: Německo provozuje první síť”

        1. Odkaz na co? Možná to pro vás bude překvapení, ale ne vše v životě probíhá online.

          Můj předpoklad je, že závěry krajských komor dostane Hospodářská komora a ta začne pomalu den po dni stupňovat tlak. Zcela jistě nevytáhnou hned generální stávku. První budou varování, po pár dnech výzvy, následné krizové scénáře a ultimátum přijde v polovině října.

            1. No uvidíme.
              Podle výhlášky MPO má být maximální teplota ve školních třídách 19 a na chodbách 15 stupňů.

              Pokud Rusko zastaví dodávky plynu do EU, protektorátní vláda bude viset. To dělá obavy i stávající opozici, protože jak nás historie učí, jak se jednou systém rozpadne, výsledky a oběti jsou ztěží předvídatelné.

              Myslíte si, že defenestrace, lynč, popravy jsou věcí minulých století a člověk se změnil, že k tomu nemůže dojít? Fatální omyl.

  1. To že to jede, snad nebudeme vydávat za nějaký převratný úspěch. Nedokážu říci jestli to je dobrý nebo ne, protože nikde není uvedeno „za jakou cenu“.

    Správná otázka je, kolik stojí 1 kilometr jízdy vodíkového vlaku oproti diesel-elektrickému za srovnatelných podmínek.

    Pakliže nás první odpověď potěší, ještě je zde druhá otázka: jaký objem vodíku dokážeme takto dodat? Bude ho dost na rozvoj tohoto druhu mobility? Nebo se dalších 10 let bude prohánět evropu pár vodíkových vlaků?

    Nakonec však musím dodat, že ať odpovíme sebelépe, zas taková výhra to nebude, protože se nahrazuje nafta a té je dost. Takže pokud za tím nejsou nějaké přesahy mířící na rozvoj elektromobility obecně a vodíkové infrastruktury zvlášť, pak to bude jen ideologií hnaný byznis, který skape hned jak německý ekoteroristi půjdou tuhle zimu od válu.

Napsat komentář