Toyota věří vodíku, sériové auto v roce 2015

Po celém světě se ve všech pádech skloňují slova „elektromobil“ nebo „hybrid“. V 90. letech populární vodíkové automobily však zůstávají stranou zájmu. Dostat automobilový svět z „vodíkové deziluze“ chce japonská Toyota, která na letošním autosalonu Tokyo Motor Show představí první sériový vodíkový osobní automobil.

Toyota FCV-R
foto: Toyota

Vodík, nejrozšířenější prvek ve vesmíru, je jako palivo velmi ekologický. Vodíkové auto produkuje o 99,9 % méně škodlivých emisí než benzinové či naftové auto. Při spalování vodíku vznikají v drtivé množství pouze vodní páry. Samozřejmě, druhou stránkou mince je energeticky náročná výroba vodíku, ale ta není předmětem našeho článku…

Vodík lze ve vozidlech použít dvojím způsobem. Buď ho lze přímo spalovat v upravených motorech, nebo díky elektrochemické reakci vodíku s jinými prvky lze v palivových článcích vyrábět elektrickou energii.

Nové vodíkové vozidlo Toyoty, odvozené od konceptu FCV-R, bude využívat právě palivové články. Výhodou palivových článků je velká účinnost, která dosahuje 60 %. Naproti tomu motor spalující vodík má účinnost dvakrát menší (30 %).

Toyota FCV-R
foto: Toyota

Jak se blíží tokijský autosalon (listopad 2013), objevují se o japonském vodíkovém benjamínkovi nové informace. Toyota předpokládá uvedení vozidla na trh již příští rok za cenu „srovnatelnou se středně velkým BMW nebo sedanem Tesla Model S“.

Připomeňme, že ceny modelů Tesla Model S se liší podle kapacity baterie a výbavy. Ceny (bez dotací, které např. v Kalifornii mohou dosáhnout až $10 000) začínají na $62 400 a končí zhruba na $120 000. Minulý měsíc Chris Hostetter, viceprezident Toyota pro strategické plánování, novinářům řekl, že cena bude ležet v „sousedství 50 000 dolarů“.

Kolegové z magazínu Autobloggreen trefně poznamenali, že hodně záleží na tom „jak velké sousedství si představujete“.

Ač je objemová energetická hustota vodíku oproti benzínu čtvrtinová (8,46 MJ/l oproti 31,15 MJ/l), pořád je vodík mnohem efektivnějším zdrojem energie než nejlepší li-ion baterie.

Bližší technické specifikace vodíkového vozidla od Toyoty nejsou známé, ale dojezd má ležet u hranice 500 kilometrů. Dojezd je tedy obdobný jako u nejlepšího modelu a dvakrát až třikrát vyšší než u běžných elektromobilů ().

Toyota tak svým novým vozidlem odvozeným od FCV-R jde doslova proti proudu. Odmítá sázet na čistě elektrické vozidla a soustřeďuje se spíše na hybridní a vodíkové automobily. Uvidíme v budoucnu, zda se ji táto sázka vyplatí…

23 Comments on “Toyota věří vodíku, sériové auto v roce 2015”

  1. jediny problem vodiku je
    jediny problem vodiku je jeho apoliticka propaganda,casto prenesena do vyhovujucich protifaktov, ktore prebera diskutujuce obecenstvo.

    vodik ako zakladny prvok v reakcii s kyslikom buducnost ma.
    rovnako ako nahradne riesenia kumulovania energie, pokial budu mat otvorenu buducnost.

    podla mna sa postupne ukazalo, ze bateriovy system na realnom trhu stale i cez snahu neobstal pre podstatne malickosti ktore zatial vyvolavaju zmiesane pocity, preto sa opat vracia k vodiku.

    Budem rad ak niekto urobi na trhu rovnaku tlacenku pre vodikove auta ako sa robi pre bev, a potom sa ukaze.

    1. Každého u elektromobilu
      Každého u elektromobilu trápí jak se musejí těžit drahé kovy, ale u vodíku už nikdo nenapíše, že si budem spotřebovávat tu nejcennější tekutinu co potřebujem k životu.
      Přijde mi to jako šílená myšlenka využívat vodu jako palivo.
      Vždyť už teď se hovoří o tom jak začíná být voda nedostatkové zboží.

      1. Tak předně voda se
        Tak předně voda se spotřebovávat nebude, po spálení vodíku v palivovém článku nebo v motoru je odpadním produktem zase voda a to ještě celkem slušně vyčištěná.

        Pokud vím, tak na membrány palivových článků je hodně používána Platina, kterou si zrovna na zahradě nakopat také moc jednoduše nelze. Bez vyrovnávacích Li-ion článků se palivové články také ještě nějakou chvíli neobejdou a elektromotor s permanentními magnety z vzácných zemin používají úplně stejný jako BEV.

    2. Nemám pocit, že by se
      Nemám pocit, že by se někdo vracel k vodíku a už vůbec ne, že by bateriový systém na trhu neobstál. U těch opravdu kvalitních (Tesla, Zero, snad i Nissan) poptávka v tuto chvíli výrazně převyšuje nabídku. Výhoda i těch dnešních elektromobilů je jasná. Palivo si natankujete přes noc doma v garáži skoro zadarmo a pokud nenajezdíte denně stovky km, nějaký omezený dojezd vůbec neřešíte. Jaké výhody má dnes vodík? Žádné. Drahé auto do kterého tankujete drahé palivo u prakticky neexistujících plnících stanic. Vodík by měl smysl, kdyby došla ropa nebo několikanásobně stoupla její cena a technologie akumulátorů při tom zůstala na dnešní úrovni. Pak by měly vozidla na vodík smysl pro dlouhé trasy. Jinak je to ale jenom drahá hračka.

  2. Pokud vím, tak Toyota i
    Pokud vím, tak Toyota i Honda už v současnosti nabízejí domácí výrobny vodíku a to jak plynové, tak solární. To je podle mne cesta budoucí nezávislosti na ropě i na atomu. Otázka je, zda je ekonomicky výhodnější skladovat vodík ve formě plynu nebo energii v bateriích. Výsledek tohoto sporu závisí především na budoucích materiálech jak baterií, tak katalyzátorů palivových článků a tím i jejich cenách, životnosti a výkonnosti.

    1. Tak v případě plynu
      Tak v případě plynu zůstáváme závislí na fosilních palivech. V případě elektřiny získané jinou (např. tou solární) cestou je u vodíku problém s celkovou účinností. Pokud mám k dispozici nějaké množství el. energie a to využiji a) k nabití baterií elektromobilu nebo b) k výrobě vodíku, který následně v palivovém článku přeměním zpět na el. energii, tak ten druhý způsob má zhruba třetinovou účinnost proti tomu prvnímu.

    2. Mate nejaky link na tieto
      Mate nejaky link na tieto stanice? Vie sa kolko budu stat a kolko elektriny je potrebnej na vyrobenie 1 kg/m3 vodiku? Ja tu orientaciu na vodik celkom nechapem. Vodik je dnes 3 drahsi ako benzin kvoli vysokej energetickej narocnosti. Jeho preprava a skladovanie je ovela naracnejsia a teda aj drahsia ako benzinu. Skladovanie v aute je tiez drahsie ako pri benzine. Mozno ze palivo e clanky uz postupili tak, ze vyroba takehoto auta bude vo velkom o nieco lacnejsia ako benzinoveho, ale ak nebude vodik aspon na urovni benzinu tak mi to nedava zmysel. Jedine ak by vodikove auto aj s plniacou stanicou stalo menej ako benzinove a ludia by investovali do solaru aby sa im to oplatilo. Ma niekto nejaku kalkulaciu ako to cele vychadza?
      Pri cisto elektrickych autach je to jednoduche. Ak cena baterii je okolo 80 eur/kwh tak sa elektricke auta v cenovej hladine nad 20k eur oplatia viac. Netreba ziadnu super drahu infrastrukturu. Za 1 mld eur sa da postavit tolko rychlonabijaciek ze je pokryta cela europa.
      Pri vodikovych je tych faktorov co musia ist dole s cenou ovela viac

  3. Hlavně ať už je to
    Hlavně ať už je to konečně na trhu a ukáže se:

    1) jak spolehlivé to bude (prý byl donedávna celkem problém provozovat palivové články za mrazu)
    2) jaký bude reálný dojezd
    3) jestli jsou skutečně schopni to sériové vyrábět kolem 55-70tis USD. (Někde jsem četl, že i dnes se nejde dostat pod 100tis USD)

  4. Zaujímavý článok ale
    Zaujímavý článok ale žiadalo by sa mi viac rozvinúť časť „pořád je vodík mnohem efektivnějším zdrojem energie než nejlepší li-ion baterie“. Z akého uhlu pohľadu je vodík lepší? Možno kWh/kg (prípadne kWh/m3) úložiska. Lebo z pohľadu produkcie to asi nebude.

  5. Ty ceny pro Model S mate
    Ty ceny pro Model S mate teda hooodne spatne, nejenze uvadite americke (coz bych jeste pochopil), ale $57.400 verzi (40kWh baterie) zrusili a vyrabi uz jen 60 a 85kWh baterie. Navic uvadite ceny pred zdrazenim (o $2.500). A jeste k tomu cena nekonci na $77.400, ale dale pokracuje az za hranici $120.000 podle vybavy. A to jsou porad americke ceny bez dane a bez dotace.

  6. Výroba vodíku pro PČ je
    Výroba vodíku pro PČ je zajímavá snad jen z elektrolýzy vody při nadbytečné energii z OZE. Pak ale nastává druhým problém – kam s ním? Molekuly vodíku po krátkém čase roztřepí všechny nám známé materiály použité na obvodových stěnách skladovacích tanků nebo potrubí. Takže je zde dále nedořešený problém skladování/transportu/distribuce. A vzhledem k tomu, že se současní nadšenci vodíku snaží tento problém vyřešit seškrtáním peněz na ostatní alternativní pohony (zatímco tyto si koexistenci s vodíkem představit dokaží), je pro mě vodík problematický…

  7. Korekce: kapcita, splňují
    Korekce: kapcita, splňují místo skloňují.
    Jinak u energetické hustoty by stálo za to uvést, při jakém tlaku je to počítáno, protože bez komprese vodík jistě nemá čtvrtinovou energetickou hustotu benzínu. Nebo se mluví o zkapalněném vodíku? Pokud ano, tak je ta čtvrtina zase dost slabý výsledek, to jsem myslel, že je to lepší…

Napsat komentář