Toyota představila prototyp vodíkového modelu Corolla Cross

Prototyp vodíkového auta Toyota Corolla Cross Hydrogen Concept rozšiřuje multi-technologický přístup automobilky Toyota k nulovým emisím.

Cesta Toyoty k uhlíkové neutralitě v rámci různorodých zákaznických potřeb a podmínek jednotlivých trhů spočívá ve vývoji a nabízení vícero technologií, z nichž si zákazníci sami mohou vybrat a jít vlastní cestou k nulovým emisím.

Díky tomuto multi-technologickému přístupu – jenž zahrnuje bateriové elektromobily, elektromobily na palivové články, plug-in hybridní vozy a hybridní auta – mají zákazníci Toyoty ve více než 170 zemích a prodejních regionech možnost omezit svoji dnešní uhlíkovou stopu – bez ohledu na prostředí a každodenní potřeby.

Podle Toyoty je zatím příliš brzy zaměřit se na jediné bezemisní řešení, a tudíž společně s technologiemi bateriových elektromobilů vyvíjí i technologie vodíkových palivových článků a spalování vodíkového paliva.

Vývoj spalování vodíku prostřednictvím motoristického sportu

Toyota se letos v Japonsku prostřednictvím závodního týmu Rookie Racing zúčastnila všech vytrvalostních soutěží Super Taikyu, kde nasadila model GR Corolla H2 se spalovacím motorem na vodíkové palivo. Volantu se v každém z těchto závodů chopil i prezident Toyoty Akio Toyoda pod pseudonymem jezdeckého mistra ‚Morizo‘, aby vyhodnotil vývoj a osobně k němu přispěl.

Mimo území Japonska se pak letos v srpnu na evropských veřejných komunikacích poprvé objevil vůz Toyota se spalovacím motorem na vodík GR Yaris H2, jenž ukázal svoji rychlost při předváděcí jízdě v podniku světového rallyového šampionátu v belgických Yprech.

Tyto aktivity v motoristickém sportu pomáhají značce urychlit vývoj i dosažený technický pokrok. Například v průběhu jednoho seriálu Super Taikyu dokázala Toyota o 24 % zvýšit výkon spalovacího motoru na vodík, resp. točivý moment o 33 %, a poprvé tak dosáhla dynamických schopností na úrovni srovnatelných benzínových motorů.

Kromě toho se přibližně o 30 % prodloužil dojezd a zkrátila doba tankování z dřívějších cca pěti minut na jednu a půl minuty. Vedle samotného využívání vodíku Toyota spolupracuje s řadou dalších subjektů v oblasti výroby a dopravy zeleného vodíku. Náročné prostředí motoristického sportu zde slouží jako zkušebna. Vzniká tak řada nových neformálních svazků nad rámec odvětví s potenciálem podpořit vznik uhlíkově neutrální společnosti.

Studie Corolla Cross H2 Concept se spalovacím motorem na vodík

V návaznosti na dosažený technologický pokrok získali konstruktéři z Toyoty sebejistotu k vytvoření prototypu vozu do běžného provozu – studie Corolla Cross H2 Concept.

Koncepční model používá přeplňovaný tříválec 1,6 litru ze sériového modelu GR Corolla s technologií vysokotlakového přímého vstřikování vodíkového paliva (původem z motorsportu) a je vybaven vodíkovým zásobníkem s využitím know-how získaného při vývoji modelu Toyota Mirai. Výsledkem je prototyp Toyota Corolla Cross H2 na vodíkové palivo, schopný pojmout 5 cestujících se zavazadly. V současnosti probíhá vyhodnocování za reálných podmínek souběžně s pokračujícím digitálním vývojem; zanedlouho bude zahájeno zimní testování vozu na severu Japonska.

K hlavním výhodám spalování vodíkového paliva patří schopnost efektivně využívat existující technologie spalovacích motorů, rychlé tankování a jednoznačně nižší spotřeba (nebo úplná absence) prvků s omezenou dostupností, jako jsou např. lithium nebo nikl. Spalování vodíku by po přizpůsobení stávajících technologií a s efektivním využitím již vynaložených investic mohlo vést k mnoha různým dostupným řešením ke snižování uhlíkové stopy.

Na cestě k obchodnímu využití produktů reprezentovaných modelem Corolla Cross H2 Concept je Toyota přibližně ve fázi 40 %. Není tak zatím možné říci, zda technologie plně vyzraje do fáze homologovaných vozů, nicméně bez jakýchkoli pochybností je jasnou příležitostí ve světě motoristického sportu.

zdroj: tisková zpráva, foto: Toyota

Napsat komentář