Speciální verze závodní Toyota Yaris GR H2 s vodíkovým spalovacím motorem se minulý týden poprvé představila v rámci devátého podniku mistrovství světa v rallye v belgickém Ypres. Byla to první předváděcí jízda ještě nedokončeného vozu na vodíkový pohon na veřejných komunikacích mimo Japonsko.
Za volantem speciálu seděl prezident Toyoty Akio Toyoda alias Morizo. Jako spolujezdec se k němu připojil bývalý finský jezdec a čtyřnásobný šampion WRC Juha Kankkunen, který kdysi vyhrál s Toyotou titul mistra světa.
Toyota Yaris GR H2 nastoupila na trať rallye jako testovací vůz v rychlostní zkoušce během druhého dne rally 20. srpna. Celkem 15kilometrová erzeta číslo 11 vedla po extrémně úzkých silničkách, které vedly podél polí a mezi domy. Byla tak náročná i pro profesionální mistry WRC.
Kluzké a úzké cesty auto řádně prověřily
Cesty byly podle Moriza kluzké a úzké a podobaly se tratím japonské rallye. „V Belgii jsme měli také Mirai na vodíkové palivové články, které předvádělo externí napájení. Věřím, že dohromady s jízdou s vodíkovým spalovacím motorem jsme v Evropě dokázali zdůraznit potenciál vodíku jako možnosti dosažení uhlíkové neutrality,“ uvedl.
SOUVISEJÍCÍ: Formule Student pohání český vodíkový generátor
Přestože Morizo po těchto silnicích v Belgii nikdy nejel, ani neměl možnost je prozkoumat, než se vydal na cestu, spoléhal se na Kankkunenovo vedení a byl schopen reagovat na extrémně kluzké a neustále se měnící povrchy vozovek.
Točivý moment jako u benzínového motoru
„Akiova jízda byla skvělá. Vodíkový motor poskytl solidní točivý moment, čímž se neliší od benzínového motoru. Protože navíc vypouští nulové CO2, věřím, že se vodíkové motory stanou jednou z možností, jak dosáhnout uhlíkové neutrality nejen ve světě motorsportu, ale i ve světě každodenních aut,“ dodal Kankkunen.
Závodní vůz s motorem spalujícím vodík nasadila Toyota již loni v rámci 24hodinového vytrvalostního závodu série SuperTaikyu – Fuji SUPER TEC 24 Hour Race. Vodíková Corolla byla poháněná tříválcem o objemu 1618 ccm z Toyoty GR Yaris. Projev vodíkového motoru je podobný zvuku benzínového agregátu a díky rychlejšímu spalování vodíku jde vůz o něco lépe za plynem.
zdroj: tisková zpráva, foto: Toyota
Hmm myslel som ze tento koncept bol odmietnuty este v 90tich rokoch myslim, ze koli malej efektivite.
ja jim fandim, ve finale to pomuze jinym automobilkam a hlavne Cinanum rozsirit tu baterkovou elektromobilitu, aktualne moje oblibene znacky baterkove elektromobilite veri a tak ocekavam ze se obe udrzej a Tesla s Cinanama jim nijak zvlast neutece
Čína to zválcuje brzo všechno.
z kerýhopak prctu?
Toyota prostě ví a umí.
Umí elektromobily kterým upadávaj kola a Toyota neví co s tím. Docela trapné na tak velkou firmu.
ale dyť všici už dávno vědí že nebezpečný vodík je jen ropácký fejk jak si udržet zavyslost votroků na čerpačkách 😉 🙂 😀 tóóójóótá
pre tých čo nevideli „nič nie je nemožné“
https://www.youtube.com/watch?v=FaJa_gJ_axk
pro takových tuto čo je to tén debilomobíl 😉 🙂 😀
https://kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/
Dobrý den vážený pane.
panéé poliptesi p*del a hlavně dodávejte 🙂 😀