Společnosti Isuzu, Denso, Toyota, Hino Motors a Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) zahájily společný výzkum a vývoj spalovacích motorů na vodík pro těžká nákladní vozidla. Cílem je najít možnosti budoucího využití spalovacích motorů v rámci uhlíkové neutrality.
V současnosti se pro snižování emisí využívají nejčastěji hybridní vozy, elektromobily nebo auta na vodíkové palivové články. Záleží přitom na energetických podmínkách i požadavcích zákazníků v jednotlivých zemích.
Jednou z dalších možností jsou právě vodíkové spalovací motory. Spalovací motor na vodík od loňského roku využívá závodní speciál Toyota GR Corolla H2 Concept, který se účastní série Super Taikyu.
SOUVISEJÍCÍ: Toyota vyvinula prototyp přenosného vodíkového palivového článku
Nákladní doprava patří k významným znečišťovatelům ovzduší a zároveň má určitá specifika, která omezují využití některých alternativních pohonů. Pětice japonských firem se domnívá, že řešením by mohly být právě spalovací motory na vodík. Chtějí proto sdílet technologie a know-how, které v posledních letech v této oblasti nashromáždily. Jen pro zajímavost, o něco podobného se pokoušelo BMW už před patnácti lety. Dokonce si v Kalifornii otevřelo vlastní vodíkovou čerpačku a ve vodíkovém autě BMW 7 jezdil Brad Pitt i další celebrity.
Toyota je však dnes v oblasti využití vodíku v dopravě jednou z nejaktivnějších značek. Vedle modelu Mirai na palivové články a vodíkových spalovacích motorů vyvíjí vodíkové lodě nebo vlaky a zabývá se také vývojem technologií pro výrobu a distribuci vodíku. Využití vodíku testuje rovněž v rámci experimentálního města Woven City.
zdroj: tisková zpráva
Kdyby se vyměňovaly baterky v EV namísto čekání na jejich dobíjení, stejně jako v těch taiwanskejch mopedech, tak by už nebylo co řešit.
V nových dalnicnich autech mate za 12min nabito 250km….. netreba neco slozite menit… Za 12 minut si nedate ani kafe na benzince.
Marně vzpomínám, kdy naposledy jsem na benzince strávil 12 minut. Asi nikdy.
To vam verim.
Pokud počítáme optimisticky dálniční spotřebu 20 kWh/100 km, tak nabít na 250 km znamená nabít 50 kWh. A to minimálne, v zimě určitě více a i těch 20 je hodnota pro docela úsporná auta při dálniční 130 km/h.
Takže nabít 50 kWh za 12 minut znamená průměrný výkon za celou nabíjecí session 250 kW. Snad mám výpočet správně. Který elektromobil to dokáže?
Diskuze o tom, kolik člověk stráví tankováním tady už byly, tak jsem si to schválně jednou stopnul a bylo to 8 minut i s WC a umytím předního okna (to samozřejmě během čerpání).
Dnes jsem shodou okolností tankoval a stopnul jsem si to. Výsledný čas od zastavení auta u stojanu k opětovnému rozjetí přesně 3:30 min. 🙂 Během tankování jsem umyl čelní sklo a po skončení jsem ještě zaznamenal údaje o tankování do appky v mobilu a zaplatil.
Já jsem si to taky stopnul. Zastrčení a vystrčení konektoru doma mě trvá 3 sekundy a nemusím se zdržovat zajížděním k benzince. Ale o to nejde. Každý sedlák věděl, že když chce koupit koně tak musí mít zajištěné žrádlo, nejlépe na vlastní louce. Vy musíte žrádlo dovážet z cizích zemí a nevíte jak dlouho bude a za kolik bude.
Tak když „žrádlo“ nebude, budu jezdit v EV. Jaký problém? 🙂
Abyste mohl v budoucnu jezdit v EV, musite se take zapojit, ze nezvitezi lumpove, kteri EV porad jeste chteji zariznout.
Upřímně, je mi jedno v jakém autě, druhu pohonu, budu jezdit. Co bude k dispozici, v tom budu jezdit. I když, co jsem měl zkušební jízdu v EV (Megane eTech), tak je mi ten pohon příjemnější.
Od doby co CEZ zrusil predplacene mnozstvi elektriny u nabijeci smlouvy jsem uz externe v Cezku nenabijel. Vse se odehrava vyhradne doma a prevazne za pomoci vlastni FVE. Asi pred 1/2 rokem jsem nabijel v DE u Kauflandu behem nakupovani a zadara. Tak se bezte s tim nesmyslnym tankovanim vyfotit abyste mel vzpominky na stare casy az budete vnoucatum vypravet jak vas meli ropaci v hrsti a drzeli za koule.
To tankování jsem zmínil jenom jako reakci na ten příspěvek o 12 minutách nabíjení na 250 km. Nic víc, žádnou hlubokou myšlenku, za tím nehledejte 🙂
Spalování vodíku v motoru se už zkoušelo :/ Myslím, že hodně se toho dělalo kolem přelomu tisíciletí. Teď už spíš cestou těch palivových článků – když už!
Hlavním problémem je předčasné vznícení směsi paliva. Vodík má nízkou iniciační enerigi, širokej rozsah hořlavosti a malou vzdálenost uhasnutí plamene. To potom v pístu vede k tomu, že k zapálení směsi nedojde svíčkou v ideálním okamžiku, ale už dříve, což vede k hrubýmu a NEEFEKTIVNÍMU chodu motoru.
Navíc potřeba odvětrávání klikový skříně kvůli vyššímu prosaku nespáleného paliva – při nahromadění by klikovka začala hořet. Pak prosak výfukových plynů, které u vodíku znamenají vodní páry, tj. voda v oleji snižuje mazací schopnost a vede k většímu opotřebení dílů, a další a další specifika.
Další nevýhodou je ta efektivnost. Je sice asi o 20% vyšší, než u benzínu. Benzín má asi 25-30%, takže tady k 50% a pálit drahocenej vodík s touto mizernou učinností je škoda.
Ona totiž výroba vodíku spotřebuje spoustu energie, takže ta o 20 procent vyšší ušinnost při spálení je vykoupena vyšší potřebou energie na výrobu/stlačení/transport toho vodíku. Takže sumasumárum celkovej benefit nulovej.
A stále zůstává ta komplikovanost motoru, spousta točivých a pohyblivých částí co se opotřebovává.
Palivovej článek má taky svoji životnost, ale snad při masovější výrobě bude zlevňovat výroba a prodlužovat životnost. I tak platí, že učinnost elektromotoru kolem 90% je nepřekonatelná a je smysluplnější energii(elektriku) potřebnou na výrobu vodíku – ale i benzínu – rovnou strčit do elektrickýho auta.
Je to tak.
Tohle tvoří součást japonské kultury. Kdysi se nepřátelé z celého souostroví dohodli, že doslova zruší všechny střelné zbraně na bázi střelného prachu, v té době už dost pokročilé a radši se budou po staru rosekávat na neohořelé kusy. A vydrželi to poctivě snad čtvrt milenia…A to míchání prastarého ze supermoderním. Třeba sumo zápas s video rozhodčím snad už před dvaceti lety… Sympaťáci — ale aby to s tím vodíkem nepřehnali a nezůstali pozadu.
Tenhle projekt zavraždí cena Motor musí byt z nerezu a palivo je přiliš drahé na to aby se neefektyvně spalilo v motoru .?
https://www.autoweb.cz/bmw-hydrogen-7/
To chci vidět jestli s tím budou mít úspěch.
Nebudou.
Ale bude to dělat brm-brm. To je pro ropáky přijatelnější než tichý elektromotor.