Toyota: nové elektromobily a auta na vodík jako cesta k uhlíkové neutralitě

Tým globálních a evropských manažerů nedávno na pravidelné konferenci Kenshiki forum 2023 společnosti Toyota Motor Europe (TME) prezentoval nejnovější elektrifikované produkty a technologie od Toyoty. 

Kenshiki v japonštině znamená pochopení, nebo náhled, přičemž letošní akce pořádaná pro více než 300 médií byla zaměřena na bateriové elektromobily, resp. vozidla poháněná vodíkem, která v příštích letech sehrají významnou roli v rámci firemní multi-technologické strategie. 

Mobilita pro všechny

Cíl Toyoty, označovaný jako Mobilita pro všechny, a její cíl dosáhnout v Evropě do roku 2040 plné uhlíkové neutrality, celosvětově pak do roku 2050, se promítá do přístupu Toyoty k vývoji nových produktů. 

Detailnější pohled na mentální postoj firmy poskytl na fóru Kenshiki Simon Humphries, Chief Branding Officer a vedoucí návrhář společnosti Toyota Motor Corporation:

„Z našeho pohledu se mobilita ve své podstatě redukuje na svobodu. Se svobodou přicházejí příležitosti, a my v Toyotě jsme přesvědčeni, že každému by měly být dostupné příležitosti, které mobilita nabízí, bez ohledu na to, kde daný člověk žije nebo za jakých podmínek, aby nikdo nebyl opomenut.“

Zmíněnou ideu potvrzuje multi-technologická strategie automobilky Toyota, která navrhuje nízkoemisní a bezemisní řešení mobility v souladu s konkrétními potřebami daného regionu; produkty naplňující poptávku zákazníků nebo odpovídající podmínkám místní infrastruktury, které jsou však i dostupné, aby na cestě k uhlíkové neutralitě nebyl nikdo opomenut. 

Simon Humphries představil několik koncepčních modelů, které budou stát v čele nové generace bateriových elektromobilů Lexus a Toyota; vysvětlil, že nová architektura postavená na stavebnicovém návrhu v kombinaci podvozku Gigacast, minimálního počtu dílů a nového operačního systému Arene přináší větší svobodu návrhářů ve prospěch ještě lepších uživatelských zkušeností.

Atraktivní modelová nabídka budoucích bateriových elektromobilů Toyota a Lexus, která byla na fóru Kenshiki prezentována, se již v příštích letech objeví na evropských cestách – včetně koncepčních modelů Lexus LF-ZC, Toyota FT-Se, Toyota FT-3e, Toyota Sport Crossover a Toyota Urban SUV. 

Cesta k uhlíkové neutralitě

TME vloni oznámila svůj cíl v Evropě do roku 2040 dosáhnout úplné uhlíkové neutrality. Toyota ve svých evropských provozech a výrobních závodech do roku 2030 splní cíle uhlíkové neutrality v rozsahu 1 a 2 iniciativy SBTi

V rámci plnění rozsahu 3 pak Toyota v roce 2035 dosáhne 100% dekarbonizace nových prodávaných vozidel, resp. do roku 2040 úplné uhlíkové neutrality hodnotového řetězce a logistiky – kde TME již nyní úspěšně začíná využívat elektrické nákladní vozy poháněné vodíkovými palivovými články na čtyřech klíčových logistických trasách z Belgie do Německa, Francie a Nizozemí.

Rozšíření nabídky bateriových elektromobilů 

Střednědobý plán uvádění produktů TME popsal Jošihiro Nakata, prezident a CEO společnosti Toyota Motor Europe: „I nadále budeme nabízet různorodé technologie zaměřené na dekarbonizaci, ale zároveň postupně zvyšovat počty bezemisních vozidel, která zákazníkům nabízíme.“

Zastoupení elektrifikovaných modelů Toyota na evropských trzích již dnes činí 71 % a do roku 2024 by se mělo zvýšit na 75 %; podíl dále poroste s tím, jak se budou nové bateriové elektromobily stále více promítat do objemů prodeje značky. 

Do roku 2026 bude TME nabízet přibližně 15 různých bezemisních vozidel značky Toyota, od osobních vozů až po lehké užitkové automobily, přičemž zastoupení bateriových elektromobilů v evropských prodejích Toyoty by mělo přesahovat 20 %, tedy více než 250 000 vozidel ročně. 

Na adresu vodíku pak Jošihiro Nakata vysvětlil, že Toyota je i nadále pevně přesvědčena o jeho významu pro snižování uhlíkových emisí v rámci evropské mobility, zejména v souvislosti s rozšiřující se infrastrukturou a dostupností zeleného vodíku.

Vodíková strategie Toyoty zahrnuje hned několik odvětví mobility; v oblasti osobních vozů Toyota nabízí Mirai a nově uváděný model Crown. V oblasti užitkových vozidel pak TME prostřednictvím svého závodu Hydrogen Factory Europe začleňuje stávající technologie palivových článků do nákladních vozidel, linkových a dálkových autobusů, člunů – a pick-upů, jak dokládá i prototyp Hiluxu poháněný vodíkovým palivovým článkem, prezentovaný na fóru Kenshiki. 

Další rozvoj vodíkové technologie Toyota podpoří v roce 2026 uvedením třetí generace systému palivových článků.

Nová Toyota Proace Max završuje modelovou nabídku Toyota Professional

Modelovou nabídku lehkých užitkových vozů Toyota Professional završuje nový velký van Proace Max, nabízený ve třech různých délkách a výškách k naplnění různorodé poptávky zákazníků.

Nová Toyota Proace Max je podobně jako sesterské modely k dispozici rovněž s bateriovým elektrickým pohonem (s dojezdem 420 km podle WLTP) pro snadný přístup do bezemisních zón v centrech měst. 

Proace Max společně s modernizovanými modely Proace a Proace City nabídne zákazníkům široké možnosti volby z velkých, středních a malých užitkových vozů – ve všech případech s možností elektrického pohonu.

Důležitým modelem v nabídce Toyota Professional je též model Toyota Hilux, jakožto tradiční volba profesionálů, kteří kladou důraz na kvalitu, odolnost a spolehlivost. Atraktivitu tohoto modelu v příštím roce podpoří uvedení nové verze s hybridním 48V systémem, vyšším výkonem a točivým momentem při současném snížení spotřeby o 10 %.

Toyota Professional je na dobré cestě, přičemž prodeje v roce 2023 by měly překročit 140 000 vozidel, což znamená nárůst o více než 20 % oproti roku to 2022. Za tímto úspěchem stojí nejen atraktivní produktová nabídka; klíčovou výhodou jsou též oceňované špičkové zákaznické služby v rámci maloobchodní sítě. 

Odkaz Toyoty na hrách v Paříži 2024 

Matt Harrison, COO společnosti Toyota Motor Europe, v souvislosti s tématem vodíku zdůraznil, že na olympijských hrách v Paříži 2024 se objeví až 10 různých produktů na vodík.

Toyota coby celosvětový partner pro mobilitu Mezinárodního olympijského výboru a Mezinárodního paralympijského výboru poskytne flotilu více než 2650 elektrifikovaných osobních automobilů a 700 elektřinou poháněných řešení mobility ‚na poslední kilometr cesty‘.

Matt Harrison vysvětlil, že v rámci těchto řešení se objeví 250 prostředků APM (Accessible People Mover), speciálně upravených pro hry Paříž 2024 a vyráběných v Evropě v souladu s místními podmínkami a potřebami města Paříž: „Toto vozidlo bylo navrženo ‚na poslední kilometr cesty‘ do cíle a přepravu lidí se speciálními potřebami. Po skončení her se flotila vozidel APM stane součástí našeho dědictví trvale udržitelné mobility pro Paříž.“

zdroj: tisková zpráva

7 Comments on “Toyota: nové elektromobily a auta na vodík jako cesta k uhlíkové neutralitě”

  1. Kupa greenwašhingových žvástů vo ničem. Do roku 2030 vyrobí Toyota jen 3,5 milionu elektromobilů. Zbytek bude chrlit spalováky. To úplný prd proti tomu kolil EV tou dobu bude chrlit Telsa, ostatní západní automobilky a to je úplný prd proti tomu co bude chrlit Čína. Lol. Ti dinosauři si myslej že ubrzděj elektromobilitu patama. :)))

  2. Me by zajimalo, jak premysli konstrukteri EV o elektromobilite. Kdyz ctu ceske diskuze, tak bych si ceske EV nekoupil, protoze minimalne 50% lidi spojenych s vyvojem a vyrobou budou zaprisahly odpurci EV. V takovych nepriznivych podminkach se divim, ze Skodovky EV vubec jezdi. V Tesle bude pracovat take par idiotu, kteri by EV nejradeji znicili, ale ten pomer bude tak 0,1%.

  3. Paralelně se zdražovánim osobních aut zdražil také Mirai o 100 000 kč na 1809 000 kč
    https://www.toyota.cz/nova-auta/mirai
    Od roku 1992 se věnují vodíku Museli proinvestovat obrovské prostředky při vývoji
    Maloseriová výroba nemůže tyto investični náklady zaplatit
    V Toyotě se ale nevzdávají a pevně věří, že jednoho dne se proinvestované prostředky
    se ziskem vrátí .
    https://www.toyota.cz/elektrifikace/vodikova-technologie/revoluce

      1. coz se myslim nestane, oni to maji mnohem propracovanejsi nez v Eu kde to je maglajs napadu co nikdo ani nesepsal do nejakeho kloudneho dokumentu, v Japonsku s vodikem pocitaji v energetice vseobecne a pro dopravu to maj jen okrajove jako nejaky zbytek, coz jim vesmes dava smysl pro nejakou par procentni skupinu tech co nebudou chtit ciste baterkace ale budou chtit mit drahou hracku, nejvetsi sumy davaj na vodik v energetice a nasledne pak Toyote a Honde plati vyvoj tech pohonu pro auta

  4. Na klimaticke konferenci COP28 v Dubaji torpeduje ropna mafie v cele s predsedou konference veskere snahy o omezeni spotreby ropy. tady udelal nekdo kozla zahradnikem. Je jasne proc byl vrah putin v SAE a v Emiratech. Lidi by se meli probrat a nakopat te ropne mafii koule a zadek. EV je cesta ven z toho dabelskeho kruhu zavislosti na rope. Mafie nesmi porad urcovat beh sveta.

Napsat komentář