Test: elektrický skútr Vectrix

začíná z USA pomalu expandovat do celého světa. této značky patří mezi nejdražší, ale zároveň jde o nejlépe použitelnou alternativu ke skútrům klasickým. Nejnověji se začínají objevovat také u nás. Měli jsme možnost elektrický skútr Vectrix otestovat a zjistit, jaké jsou jeho výhody i nevýhody, jak si poradí s hustým městským provozem, i další podrobnosti.


Vectrix dováží do společnost 3 E, což je název ukrývající slova „ekologie, ekonomie, estetika“. A u všech tří položek si Vectrix může udělat zelenou fajfku „splněno“. Po stránce vzhledu není na co si stěžovat, skútr vypadá bytelně a plně, což odpovídá jeho cenové kategorii. Nepatří ani mezi nejlehčí – váží 210 kg včetně baterie, a hmotnost je znát zejména při popojíždění v kolonách. K tomu se ale dostaneme později. Nabízí dostatek úložného prostoru – pod sedlem i vlevo pod budíky.

Ty jsou tři – dva digitální a ručičkový rychloměr uprostřed. Levý digitální budík ukazuje informace o stavu skútru – zda je připraven k jízdě, kolik ještě můžete ujet kilometrů, a další informace, pravý budík ukazuje stav baterie. Tzv. „estimated range“, tedy předpokládaný dojezd, se však vypočítává podle aktuálního stylu jízdu, takže může poměrně silně kolísat, nicméně díky elektrickému pohonu číslo skutečně odpovídá.

elektrický skútr Vectrix

Vectrix umí i couvat

Maximální rychlost 100 km/h, dojezd 110 km (*), zrychlení z 0 na 80 km/h za 6,8 s – tolik říká teorie. V praxi jsme ocenili zejména výborné zrychlení elektrického skútru, který nepoleví ani v prudkém kopci při jízdě ve dvou. Vectrix má jednoduše vždy dost síly, aby vás příjemně katapultoval vpřed, a tak ani kličkování v hustém provozu není problém. Ovšem pozor na brzdy. Práce s nimi je totiž naprosto odlišná v porovnání s klasickými skútry.

Za normálních okolností se totiž počítá s přeměnou brzdné energie zpět na elektřinu. Stačí tedy trochu více „ubrat plyn“ a Vectrix začne solidně zpomalovat. Je však třeba si chvíli zvykat na brzdění tímto způsobem – časem je možné brzdit prakticky výhradě rekuperací, ale zejména ze začátku asi dojde i na časté využití přední či zadní kotoučové brzdy Brembo. Obzvláště při nečekaných situacích. Práce s plynem je na Vectrixu vůbec zajímavá. Pokud stojíte a zatáhnete za plyn klasicky k sobě, skútr se rozjede, zatímco když zatáhnete od sebe, začne couvat.

elektrický skútr Vectrix

Ideální cestovní rychlostí je 70 – 80 km/h, kdy také nabízí skútr největší dojezd. Pokud stav baterie dosáhne hraniční hodnoty, skútr automaticky omezí vaši cestovní rychlost tak, abyste se alespoň někam ještě doploužili. Tam stačí skútr zapnout na 20 minut do zásuvky, abyste měli na dalších 20-30 km jízdy. Nabití na 80% zvládne skútr za dvě hodiny. Výkon elektromotoru 20 kW dělá z Vectrixu stroj srovnatelný se spalovacími motory o objemu 400-500 ccm a při jízdě je to poznat. Maximální rychlost může jít i nad 100 km/h, ale výdrž baterie pak nelze zbytečně přeceňovat.

Těžká váha

Při testování v Praze jsme samozřejmě se strávili také „pěkných“ pár desítek minut v kolonách. Zde má obrovskou výhodu v tom, že při stání jednoduše nespotřebovává žádnou energii. Na druhou stranu, široké sedlo řidiče a váha skútru poněkud ztěžují vyvažování, obzvlášť při jízdě ve dvou, a tak se nejspíš budete při pomalém popojíždění zlehka „vlnit“. Jinak ale nabízí pohodlné posezení jak pro řidiče, tak spolujezdce, teoreticky na dlouhém a širokém zbýva místo pro třetího cestujícího.

elektrický skútr Vectrix

První pohled na Vectrix utvrdí každého v tom, že nejde o žádnou „čínu“. Je sestaven ze značkových součástek – ačkoliv se skútry kompletují v Polsku, odlehčený hliníkový rám je například vyrobený v ČR, vidlice a teleskopické odpružení značky Marzocchi zdatně tlumí jízdu na kočičích hlavách i rozbitých silnicích.

V každém případě je ale jasné, že nejlepší požitek z jízdy nabízí skútr na rovné, hlavné a udržované . Nulové emise, nulové znečištění, velmi tichý chod. Oveřili jsme si, že zejména poslední vlastnost zaručeně přitáhne pozornost kolemjdoucích. A ještě jednu úžasnou vlastnost díky tomu Vectrix má – za jízdy se lze pohodlně bavit, pokud tedy ve vedlejším pruhu nerachotí dodávka.

elektrický skútr Vectrix

Ekologický luxus

Za bezmála 200 000 Kč bez DPH jsou elektické skútry Vectrix určeny především zákazníkům, kteří nemají hluboko do kapsy. Proto ostatně distributor hodlá soustředit svou pozornost nejprve na autosalony s luxusnějšími vozy, chystá se však také otevření samostatného v .

Náklady na provoz se pohybují mezi 4 až 15 haléři na kilometr, podle toho zda nabíjíte nočním či denním proudem. Těžko lze tedy ospravedlnit příplatek 150 000 Kč proti klasickému benzinovému skútru nižší nebo střední kategorie. Naproti tomu pokud přemýšlíte o skútrech z cenové kategorie 150 000 Kč a více, vyplatí se už o Vectrixu zauvažovat.

Společnost 3 E poskytuje na elektrické skútry Vectrix dva roky záruku a samozřejmě kompletní servis (servisní střediska by měla být v každém kraji). V současné době je v nabídce několik barevných variací, dodání garantuje firma do dvou dnů.

(*) pozn.: údaj o dojezdu vychází z materiálů společnosti 3 E

17 Comments on “Test: elektrický skútr Vectrix”

  1. já si myslím, že Vetrix
    já si myslím, že Vetrix je zajímavý, ale jeho využitelnost v praxi je poměrně malá, navíc za tyto peníze! rozumnější mi přijde koncepce elektrický skútrů Akumoto (www.akumoto.com) to má hlavu a patu a cenově je to srovnatelné s benzinovými skútry, navíc náhradí akumulátory se pohybují v řádech pár tisíc, což je asi nejpodstatnější!

  2. Nulove emise?
    Pred par dny

    Nulove emise?
    Pred par dny v Anglii regulacni urad zakazal Vectrixu v reklame pouzivat toto spojeni, emise samozrejme ma z nabijeni ze site – elektricke soustavy!

    Luxusni segment?
    Na webo je plno uzivatelskych recenzi a pomerne negativnich, realne polovicni dojezd nez uvadi vyrobce-distributor a to pri normalni jizde, zadne zavodeni. Ale predevsim se mnozi technicke problemy, nekvalitni nepasujici planetove prevody, poruchy pojistek, nabijece, ridici elektroniky a take baterii, upadavajici stojanek uz jen jen tresnicka na dortu atd..

    Od firmy Vectrix jiz loni houfne utekli akcionari, trzni kapitalizace se propadla, chapu ze maji silne problemy a male prodeje, ale resit to odflaklou vyrobou a pristupem k zakaznikum je uz jen prodluzovani agonie..

      1. Leda prd. Zatímco energii z
        Leda prd. Zatímco energii z fosilních paliv jako je třeba benzín spotřebuješ přímo, elektřina se musí vyrobit třeba z toho uhlí, potom transformovat, projít stovky kilometrů drátama, zase transformovat a konečně s ní nabít akumulátor. Všude dochází k obrovským ztrátám, pokud na začátku z elektrárny dostaneš 100kW, po nabití baterie už máš jen necelou polovinu, i míň. Dokud teda nepřijde někdo na opravdu ekologický a silný zdroj elektřiny, budou všechny elektromobily ještě míň ekologické než běžná auta, jen budou znečištění produkovat ne tak moc na očích… Takže běžte s drahým a neekologickým Vectrixem do ..

        1. Nechci štourat, ale možná
          Nechci štourat, ale možná se mýlíte. Účinost dnešních parních turbín se pohybuje okolo 90 až 94%, generátor také okolo 90, kotle v těchto elektrárnách okolo 80%. At počítám, jak počítámtak je pořád okolo 65% a to se pohybuju u starého bloku s výkonem okolo 200MW. Mno posudte sám.

  3. na fotce vypada zajímavě,
    na fotce vypada zajímavě, ale ta cena pro náš trh je přemrštěná.. nehledě na fakt, že když jsem se informoval u prodejce na faktický dojezd, při normálním stylu jízdy, bylo mi řečeno že 100 km by muselo být ujeto zhruba 40 km rychlostí, ptal jsem se tedy jestli dojedu bezpečně i se staršími bateriemi do práce a zpět na jedno nabití ( tam zpět = 50 km ) bylo mi řečeno že ano, ale ale… takže z odpovědi jsem pochopil, že pouze při ideální kostalaci hvězd…

    nevíte někdo kolik je cena nových baterií? to mi v testu chybí..

    1. Naše občanské sdružení
      Naše občanské sdružení testovalo i dojezd tohoto výrobku a i na hodně přehuštěných pneumatikách, po rovině na dálnici rychlostí 50 km/h byl dojezd 65 km. Při vyšší rychlosti 70-80 km by byl jistě menší. Rychlost 40 km , jak uvádí výrobce je již „mimo mísu“.
      Přijeďte 7. července do Prčic, uvidíte lepší a levnější skútry, které mají lepší parametry.

      ..elektromobily-os.cz

  4. Ta cena je šílená, tohle
    Ta cena je šílená, tohle není koncepce, to je jen stylovka pro pár vyvolených.
    Pokud tenhle luxus přirovnávají k maxiskůtrům 400-500ccm, tak ať vyrobí ekvivalent běžnějšího skůtru 125-125ccm. Jsme fandové, máme v rodině Priuse i hybridního Lexuse, ale Hondu 150ccm (už i tak drahá za 85kKč) bych za tohle nevyměnil. To bych ty peníze musel krást, abych si jich nevážil a utratil je za tohle.

Napsat komentář