Tesla splatila vládní půjčku. Jako jediná americká automobilka, o 9 let dříve

A co víc, daňoví poplatníci vydělali podle magazínu InsideEVs celkem $12 mil. Žádný div, že někteří analytici vidí v mladé automobilce Tesla Motors budoucího titána ve stylu GM nebo Ford. Podaří se výrobci elektromobilů uspět?

Americká automobilka Tesla Motors splatila – jako jediná z amerických výrobců automobilů – vládní půjčku
foto: Tesla Motors

Začínající americká automobilka Tesla Motors získala v roce 2009 od amerického ministerstva energetiky celkem půjčku v hodnotě více než $450 mil. Elon Musk, šéf automobilky, aktuálně oznámil, že z automobilky odešlo na účet ministerstva $452 mil. Půjčka je tím splacena.

Tesla Motors je tak jedinou americkou automobilkouu, která zmíněnou půjčku dosud dokázala v plné výši splatit, a to i s úroky. Například Ford, který získal $5,9 mld. (!) dosud údajně splatil pouze $450 000 a chystá se čtvrtletně platit $148 mil. Půjčku by tak teoreticky měl splatit v červnu 2022.

Nečekaný úspěch

Nissan si půjčil $1,4 mld. a není známo kolik zatím splatil. Krachující automobilka Fisker Automotive si půjčila stovky milionů dolarů, které už nejspíš nikdy nesplatí. A podobně je tomu i s dalšími firmami, které ministerstvo energetiky podpořilo, ale které zkrachovaly.

Tesla se aktuálně i v minulosti stávala snadným terčem. Řada lidí poukazovala na možnost, že po Fiskeru bude Tesla další kdo zkrachuje a komu se nepodaří půjčku splatit – a američtí daňoví poplatníci tak přijdou o další zdroje.

Opak se stal pravdou. Tesla před lety vstoupila na burzu, nedávno úspěšně spustila masovou výrobu elektromobilu Tesla Model S a od té doby jdou akcie strmě vzhůru. Právě díky tomu získala finance, které pomohly splatit vládní půjčku o celých devět let dříve.

Hvězda elektromobilového průmyslu

Prodeje elektrických aut (elektromobilů i plug-in hybridů) přesáhly aktuálně 100 000 kusů. Spojené státy americké se stávají předním výrobcem elektrických aut a Tesla je jednoznačně světovým premiantem. Pochopitelně se svůj byznys snaží rozšířit do dalších částí světa – a daří se jí to. Už letos se Model S bude prodávat v Evropě.

K předčasnému splacení půjčky se aktuálně vyjádřil také americký ministr energetiky Ernest Moniz. Zdůraznil, že se předem počítalo s tím, že ne každá investice do nových technologií nutně uspěje. Vláda USA podpořila celkem 30 projektů přibližně $34 mld.

Z této částky představují dosud ztráty přibližně pouze 2 %. Zbylých 98 % portfolia zahrnuje společnosti zabývající se tématy jako jsou solární, větrné či geotermální elektrárny. Každý rok tyto firmy vytvoří novou výrobní kapacitu, která je ekvivalentem tomu jako kdyby z amerických silnic zmizel milion aut.

Velká změna

Spolu s čím dál tím jasnějším přechodem z uhlí na zemní plyn (těžený dnes v USA a Kanadě ve velkém formou kontroverzního hydraulického štěpení) je jasné, že USA kráčejí směrem k energetické budoucnosti, která bude velmi odlišná od let minulých.

Ministr Moniz si zároveň pochvaluje, že Tesla Motors dnes zaměstnává více než 3000 Američanů Ale my víme, že nejen Američanů – pracují tam lidé z celého světa, např. také Češi, viz. náš rozhovor s Otto Fabrim, tamním konstruktérem.

tisková zpráva

25 Comments on “Tesla splatila vládní půjčku. Jako jediná americká automobilka, o 9 let dříve”

  1. Občas vyrábíme
    Občas vyrábíme prototypové díly pro jednoho v Čechách né moc známeho výrobce eletromotorek. A sem tam se dám do řeči i s majitelem. Z toho co jsem slyšel mi občas spadla čelist až na zem. Vždycky jsem si říkal, že řeči o tom jak Arabové kupují patenty nebo celé firmy na aleternativní pohony jsou jen taková nadsázka, ale opravdu se takové věci dějí. A že jsou baterie drahé a nedají se recyklovat to taky není pravda. To že koupíte baterie přímo od výrobce o 1000% levnější není taky neobvyklé. O házení klacků pod nohy od různých registračních úřadů ani nemluvě.

    1. Můžete zveřejnit jméno
      Můžete zveřejnit jméno toho výrobce a pár příkladů těch firem a patentů koupených Araby? Mě to totiž připadá jako naprostý FUD a věřím tomu, že těch pár lidí z branže co znám by se o něčem takovém museli zmínit. Podobně jako 1000% sleva na baterii. Velkými kontrakty za miliony $$$ se dá samozřejmě dostat na mnohem zajímavější ceny, ale desetina ceny to fakt není. To by bylo hluboko pod cenou jen těch materiálů, ze kterých je to vyrobené. Před časem psal Luke ze Zero něco o cenách článků za jaké je berou oni a za jaké třeba Tesla nebo Nissan. Zkusím to dohledat.

  2. Myslí, že tato společnost
    Myslí, že tato společnost dělá čest svému jmenovci. Tak jak byl Nikola Tesla průkopníkem na poli střídavého proudu tak je automobilka průkopníkem mezi elektromobily.
    Jen je škoda, že tato automobilka vyšlape chodníček ostatním velkým společnostem, které pak budou slízávat smetanu a budou hlásat do světa jak je jejich elektromobil in a celou dobu pracovali na jeho vývoji a věděli, že elektromobil je tou pravou cestou.

  3. Samé dobré zprávy. Nové
    Samé dobré zprávy. Nové technologie jsou vždy drahé a pro pár vyvolených. Dnes běžné ABS, Air-bag a podobné blbinky běžné z Fabie, byly výsadou Mercedesu, Audi nejvyšších edicí. Jsem rád, že tato automobilka prosperuje. Sice její výrobky jsou pro lůzu trochu za hranicí únosnosti, ale jakmile bude (a časem bude) levná baterka, tak spalovák nemůže v elektomotoru v ničem konkurovat. Snad jen v zimě, kdy jeho mizerná účinnost vytápí interier vozu bez snižování dojezdu.

  4. Bud jste naprosto neznalej
    Bud jste naprosto neznalej problemu nebo vas plati nejaky ropna spolecnost,jinak nechapu vase prispevky.Ac pisete anonymne,tak vzdy se tu objevi najednou vicero stejne mimo slovensky psanych prispevku,takze usuzuji ze se jedna o jednu atyz osobu.U baterii je nejvetsi problem cena za uchovane kwh,vse ostatni je v podstate pouzitelne jak dokazuje nejenom Tesla ale dnes uz i velke automobilky jako Nisan,BMW atd.
    Podivejte se na dokument Requiem pro Detroid….mozna pochopite ty zmeny 😉

  5. Tesle fandim od zacatku,byl
    Tesle fandim od zacatku,byl jsem jednim s prvnich kteri se v unoru 2009 ve Vidni svezli Teslou Roadster a od te doby jsem unesenej elektromobilama.A to jsem driv byl jen pro velky auta s velkym obsahem.Kdo zazije zrychleni elektromobilu z nuly,pochopi ze tohle udela maloktery spalovaci motor.Je to jako kdyz sedite na koleckovy zidly a vam do zad naboura plne rozjeta lokomotiva a auto zrychluje dal bez milisekundy potrebne u spalovacich motoru k prerazeni…ano jsou jeste problemy(cena a vaha baterii a vse co stim souvisi) ale tudy cesta vede!Elektromotor je proti spalovacimu nepomerne ucinejsi a jednodussi. Ve fabrikach by se daly najit elektromotory fungujici desitky let v podstate bez udrzby 24 hodin denne a pohaneji treba dopravnikove pasy.
    Myslim ze cesta povede k malim,rychlim pohybovadlum pro jednu osobu.Podobne jako u pc kdy od velkych salovych pocitacu jsme pres mele pc se dostali az k uplne osobnim tabletum.
    A ceny…masova vyroba elektromobilu bude podtatne levnejsi nez u spalovacich aut.Srovnal bych to stim kdyz jsem pred lety videl prvni plazmovou obrazovku za castku blizici se milionu a prohlasil ze vyroba tohohle je jednodussi nez CRT obrazovky a ze za par let se budou vetsi obrazovky „rozdavat“ za ceny tretinove od nejvetsich CRT. Prislo to rychleji nez sem predpokladal a ceny jsou jeste nizsi.Tohle nas ceka u elektomobilu…at uz jako zdroj energie bude palivovy clanek,nebo se bude jen uchovavat v bateriich nebo kondenzatorech.
    Jediny co to muze oddalit,nikoliv zastavit je loby naftaru a automobilek

      1. Mimo jste vy….baterie
        Mimo jste vy….baterie nejsou problem jak dokazuje Tesla.Dojezd pres 400 km i za horsich podminek je dostatecny a pokud spadne cena,neni problem dojezd jeste rozsirit.Ale vy jste nepochopil jednu vec…budoucnost je predevsim v osobni doprave(jedno max.dvoumistne) elektromobily za par korun na bezne dojizdeni do prace do 100km.Na dovolenou budem litat anebo jezdit i nadale spalovacima autama.Verim ze spalovaky tu snama budou jeste minimalne 50 let.Ale budou dozivat.Sam se rad svezu obcas nejakou tou V8ckou 😉

          1. Pri mobiloch to nebolo
            Pri mobiloch to nebolo inak… Dnes su v nich slusnejsie baterie. Ale tie vznikli prave kvoli dopytu na trhu. Cize ja by som zase az tak mimo nevidel to, ze elektromobili tiez urobia zoskoro booooooom… znizi sa ich cena a my vsetci budeme pred domami budovat elektronabijacky.

                1. zachvilku je budou pomalu
                  zachvilku je budou pomalu „rozadavat“,jak sem tu psal o televizich,plazmy a lcd na zacatku stali i k milionu,dnes je rozdavaji do 10 tis. Stejne velke a vybavene.Levneji nez CRT obrazovky.Elektomobil i s bateriemi bude levnejsi zalezitosti nez jsou spalovaky 😉

                2. Přihlašte se do firmy
                  Přihlašte se do firmy Apple. Třeba Vás vezmou. Nedávno jim jeden vizionář odešel (do věčných lovišť), tak Vás třeba vezmou 🙂

                3. Na to teda fakt musí být
                  Na to teda fakt musí být člověk hrozný vizionář, aby viděl, že cena baterií půjde pořád dolů. To je asi tak evidentní, jako že budoucí počítače budou rychlejší než ty současné nebo že po létu přijde podzim.

              1. Ano prekazky elektromobilu
                Ano prekazky elektromobilu jsou dnes jasne, ale cena baterie to ROZHODNE NENI. Nevim odkud mate takovyhle bludy.

                Staci se podivat na ceny elektromobilu. Sami vyrobci se usvedcuji z toho ze baterie je jen mala cast z ceny celeho elektromobilu.
                Ted si nemuzu vzpomenout, ale bylo tu na hybridu informace o cene elektromobilu s pronajmem baterie a koupe s baterii. Cena bez baterie byla jen o malo nizsi nez cena s baterii. Napr. 700 tis. cena bez baterie 600 tis. Tj. cena za samotne auto 600 tis!!! Sory ale tahle cena za kostru auta, dily, ktere jsou stejne jak v elektromobilu, tak ve spalovakach (brzdy, rizeni, svetla, atd.), plus motor, menic, nemuze byt 3x vyssi, nez u spalovaciho auta! A o vyvoji to neni, ten je podobny jako vyvoj jakehokoli noveho auta at jde o benzin, nebo elektriku.

                Navic cena baterie napr. pro leaf je podle oficialnich ceniku, cca kolem 100 tis, ale to je maloobchodni cena! Velke automobilky ji budou mit milionkrat mensi!, takze treba jen 50 tis.

                A ted mi reknete 50 tis. je podle Vas cena ktera rozhoduje o celkove cena 700 tisic!!! Tezko.

                takhle vysoka cena za elektromobil je jen umele udrzovana elektromobilkama, aby si lidi mysleli, ze je elektromobil drahy a mohli porad prodavat ty svoje stary spalovaky.

                A temhle famam lidi jako vy veri a jeste je rozsiruji jako stele pouzivany a omylany argument. Misto toho aby jste pouzili to co vam vyrostlo mezi usima.

Napsat komentář