Tesla se připravuje na vlastní výrobu bateriových článků, nová Gigatovárna v Texasu?

Bateriové články pro elektromobily Tesla dnes vznikají v gigatovárna Tesla v Nevadě. Vyrábějí je tam ale stroje a zaměstnanci společnosti Panasonic. Tesla si je ale chce také sama.

Bez dostatečné výroby baterií si Tesla nebude moct dovolit uvést na trh nejnovější, kapacitně náročné produkty jako jsou Tesla Cybertruck nebo Tesla Semi.
foto: Tesla

Tesla směřuje ku vlastní výrobě bateriových článků už delší dobu. Podle nových informací magazínu Electrek.co si už navrhuje vlastní výrobní stroje a v hlavní továrně ve Fremontu staví pilotní výrobní linku.

Americká společnost bezesporu využije nedávných akvizic společností Maxwell (bateriové technologie, superkondenzátory), Grohmann Engineering (průmyslová automatizace) a Hibar (návrh a výroba výrobních zařízení pro výrobu baterií).

Není pravděpodobné, že by si Tesla chtěla v nejbližší době vyrábět všechny bateriové články sama. Ostatně, kromě Panasonicu, který pro ni v Gigatovárně 1 vyrábí 35 GWh (výhledově 54 GWh) článků ročně (plus vyrábí i v Japonsku), spolupracuje v Číně také s čínskou společností CATL a jihokorejským gigantem LG Chem.

Jenže s očekávaným růstem prodejů v následujících letech bude Tesla potřebovat ještě větší množství baterií. I proto jednak plánuje vlastní výrobu, a za druhé aktuálně Elon Muskzmínil na Twitteru možnost nové Gigatovárny v Texasu. Resp. nechal uživatele hlasovat, zda by byli pro či proti.

Momentálně přitom začíná stavba Gigatovárny Berlín v Německu, pokračuje stavba Gigatovárny Šanghaj v Číně a ještě stále není plně dokončena stavba Gigatovárny 1 v Nevadě.

O tom, že to Tesla s vývojem, návrhem a výrobou vlastních bateriových článků myslí vážně, svědčí také nejnovější pracovní pozice. Tesla má dedikovanou skupinu pro „výrobu článků“, která momentálně hledá návrháře zařízení i programové manažery výroby článků.

Elon Musk už dříve řekl, že si představuje „výrobu několika tisíc GWh baterií ročně“. K tomu bude potřeba několik desítek bateriových giga-továren, stejně jako nové technologie.

Podrobnosti bychom se měli dozvědět na plánovaném setkání investorů Tesla během dubna v Gigatovárně 2 v Buffalu (New York). Původně se tato akce jmenovala „Tesla Battery Investor Day“.

54 Comments on “Tesla se připravuje na vlastní výrobu bateriových článků, nová Gigatovárna v Texasu?”

  1. OFF
    Časopis Car-n-Driver podrobně proklepnul brus ze

    OFF
    Časopis Car-n-Driver podrobně proklepnul brus ze Štutgartu a nedodělek z Fremontu a vyhrál nedodělek z Fremontu 😀
    To jsou zlé časy, když nedodělek je lepší než výrobek od značky, která je etalonem všeho v automobilech.

    výsledky v tabulce úplně dole
    https://www.caranddriver.com/reviews/comparison-test/a30799498/2020-porsche-taycan-turbo-s-vs-2020-tesla-model-s-performance/

      1. Kdyby si četl můj příspěvek tak by si zjistil, že
        Kdyby si četl můj příspěvek tak by si zjistil, že podrobné „výsledky v tabulce úplně dole“ popsány jsou. Za další Tesla není sportovní vůz ale spíš rodinný sedan a za třetí cena taky hraje roli, zvláště pokud je ta cena poloviční. Kritéria si stanovil daný web, ne já. Takže asi tak.
        Zde jsou ještě podrobnější výsledky
        https://hmg-prod.s3.amazonaws.com/files/taycanvstesla-complete-specs-scoring2-1581112985.pdf

  2. Jde to dobře. Velké automobilky se v tom začínají
    Jde to dobře. Velké automobilky se v tom začínají ztrácet, plánují masívní propouštění, vznikají nové baterkárny a nové příležitosti. Psal jsem to už před asi 5 lety. Spalovákům zvoní hrana. Kdo se nepřeorientuje, buď zanikne, nebo z něj bude fosilní vykopávka.

    1. Já si myslím, že spíš zapláčou ty automobilky, které
      Já si myslím, že spíš zapláčou ty automobilky, které se přeorientují čistě na elektro.
      Ruku na srdce. Elektro je vhodné hlavně pro ty co mají kde nabíjet a mají takový nájezd, aby se jim vyplatila vyšší pořizovačka. Ale zároveň nesmějí mít nájezd moc velký aby se dostali za akční rádius elektromobilu.
      Pro zbytek je elektro non sense.

      1. Nemyslím si.
        Problém s nabíjením (s počtem nabíječek)

        Nemyslím si.
        Problém s nabíjením (s počtem nabíječek) se zmenšuje každý den. Dojezd EV se zvyšuje každý rok. DNES není výjimkou dojezd 300 km a to je maximální vzdálenost, kterou je vhodné řídit bez přestávky. Takže stačí zefektivnit dobíjení, aby těch 15 minut na VW a napití stačilo na dobití dalších 300 km. To bude do pěti let.
        Navíc fosil bude natolik omezen, vjezdovými restrikcemi a stoupající cenou paliva, že se prostě už nevyplatí.

          1. Taky jsem začal slovy „Nemyslím si“.
            Je to můj názor a

            Taky jsem začal slovy „Nemyslím si“.
            Je to můj názor a odhad.
            Růstem ceny elektřiny – no asi jo, ale taky nemusí. Ono na rozdíl od paliv, která si sám nevyrobíte (fosilní, vodík) ta elektřina má prostě velké množství zdrojů.
            Kdyby nějak brutálně zdražili elektřinu, jen by to nahrálo masivnímu rozvoji individuálních OZE, což by následně vedlo k nadbytku elektřiny – a ono se těžko zdražuje to, čeho je nadbytek.

            Vemte si, že dnes je FVE na domě s návratností při dnešních cenách někde u 14ti let. Když si k tomu pořídíte EV, a připočítáte si úsporu na palivu oproti spalováku, dostáváte se na navratnost někde u 7 let. Což už zlákalo hodně lidí. A kdyby k tomu navíc stoupla cena elektřiny třeba na trojnásobek – řekněme že se bude stát kWh silové elektiřny – 10,- Kč bude návratnost průměrné FVE v řádek desítek měsíců. To už by zlákalo velký počet váhavců.

            Záleží jak se k tomu postaví prodejci FVE. Pokud tento stav nastane, tak se určitě najde takový který za FVE jenž dnes stojí půl milionu bude chtít miliony dva.
            Tudíž ničemu neuškodí si FVE a EV pořídit co nejdříve. Nejhorší co se může stát je, že elektřina nezdraží a její návratnost bude třeba až 8 let.

        1. Podle me bude potreba takova infrastruktura a auta, aby se
          Podle me bude potreba takova infrastruktura a auta, aby se nabilo max. do 5-ti minut. Jinak to skonci daleko hur nez: https://www.youtube.com/watch?v=R6Nl_cGLp2Y&t=159s .

          A to zatim jezdi ev aut naproste minimum. Nepocital jsem to ale….

          Nevim jesi to byl kratkodoby problem ale nabijet s Teslou „rychlosti“ 26kW jako Leaf pri rapidgate, no nekupte to ze.

          Ta zacpa byla sice o svatcich ale videl jsem uz videa kde si uzivatele stezuji ze v Kalifornii ve mestech jsou vetsinu dne superchargery plne. A to je teprve zacatek.

          A jesi s tim neco neudelaji tak po shlednuti podobnych videi se jiste lidi pro ev moc nenadchnou. Ono je sice krasny kdyz muzete bejt borec pred kamosema a trhat asfalt z nuly na sto s autem s nesmyslnym vykonem stovek koni, ale pak vam temer kazdej spalovak za zlomek ceny na dlouhy trase natrhne zadek.

          Tesle strasne fandim ale bude to chtit jeste nejak vyresit. Nepochybuju o tom ze tohle vsechno Tesla samozrejme vi a pracuje na tim.

          1. 5 minut to asi nikdy nebude, ale upřímně 5 minut je fakt
            5 minut to asi nikdy nebude, ale upřímně 5 minut je fakt krátká doba na to odpočinek. Uznávám, že soudobých 40 až 45 minut je co 300km zbytečně moc, pokud máte časový harmonogram. Mě to třeba nevadí – když jedeme někam daleko, je mi jedno zda na cestě ztratím 2 hodiny klasickými zastávkami na jídlo, protažení se atd… a nebo zda k tomu je 3 X 45 minut navíc, které by teoreticky být nemuseli. Jinak řečeno, když jedeme do destinace vzdálené +- 1000 km tak je mi jedno že tam budu o 3 hodiny později, než bych „mohl“ být autem schopným doplnit palivo během 5ti minut.
            Obdobně to „SI MYSLÍM“ má drtivá většina řidičů, takže pokud se dnešní dobíjení z 10% na 80 % zkrátí pod 20 minut, nebude reálně v časové náročnosti cestování žádný rozdíl. I se spalovákem jdete na trase dlouhé 1000 km tak 2X jíst, a nejméně 2X na záchod. Když k tomu přihodím, že nejedete sám, a děti či manželka mají v mezičase také nějaké potřeby, stává se s nabíjení podružný důvod zastávky.

            Nutnou podmínkou však je, a na tom jsme se shodli, násobný nárůst dobíjecích bodů. Nicméně jak jsem psal, jejich počet stoupá KAŽDÝM DNEM. Každý den, se na Plugshare, Chargemap či dalších objeví nová dobíjecí stanice.

            O rapidgate u Tesly nic nevím. Netvrdím, že něco takového nebylo, jen já o tom nic nevím.

            Zácpy na svátky vyřeší právě nárůst dobíjecího výkonu. Propustnost dobíjecí stanice se znásobí, pokud na ní EV nebude 40 minut ale 15. Za stejnou dobu obslouží až 3 auta.

            1. Jasne, me slo spis o to ze bude nutne podstatne zvysit pocet
              Jasne, me slo spis o to ze bude nutne podstatne zvysit pocet nabijecek. Me by taky 30-minutova zastavka po 300km nevadila. (pod podminkou ze to bude maximalne +-10 min v zime i v lete).

              To pomaly nabijeni bylo asi zpusobene spatne dimenzovanym sch ale to nevim. Ale je to dost nemile, Teslu to stavi do spatneho svetla.

              1. Na nutnost zvýšení počtu nabíjecích stanic i bodů se
                Na nutnost zvýšení počtu nabíjecích stanic i bodů se shodneme, to jsem nikdy (a nejen v tomto vláknu) nepopíral.

                Ohledně těch čekaček. Jde o to jaké zvolíte EV. Pokud daný řidič jezdí nad 300km v kuse párkrát za rok, klidně bych volil levnější EV s delším dobíjením. Ale pokud to jezdí často a pravidelně, tak má takový nájezd, že si klidně může dovolit EV s lepšími nabíjecími charakteristikami, které je sice dražší, ale na tom nájezdu se mu oproti fosilovi prostě zaplatí.

            2. Baví mě hrát si s ABRP, route plannerem pro
              Baví mě hrát si s ABRP, route plannerem pro EV:
              https://abetterrouteplanner.com/

              Dal jsem si tam svou trasu, kterou jezdím pradileně cca. dvakrát měsíčně tam a zpátky.

              Zkusil jsem VW ID.3 s tou prostřední baterkou,protože ten umožňuje rychlejší nabíjení než jenom 50 kW a vyšlo mi, že bych nabíjel 2-3 krát, celkový čas nabíjení cca. pod 37 minut.

              Pak jsem zkusil Teslu model 3 SR+ a to mi vyšlo dokonce o 10 minut více (nabíjení o 4 min. déle), protože se musí na jeden SC asi 8 km zajet. Náklady cca. stejné, ceny na SC pro Teslu jsou zhruba stejné jako u Ionity pro VW.

              Říkám si, že to už bych snad i akceptoval. Když jedu tu trasu s manželkou, tak stejně nemohu jet na jeden zátah (nebo na max. jednu pauzu), jak jsem zvyklý sám, ona potřebuje stavět. Ale cokoliv jiného, kdy bych dobíjel déle, už by mě otravovalo. Neřeknu, jet na dovolenou 2-3 krát roka, OK… ale na tyto rutinní cesty by to bylo fajn nabíjecí čas stlačit co nejvíce, na těch 30-40 minut ideálně 🙂

              1. 1) Nikde (a nejen v tomto vlákně) jsem nepopřel, že není
                1) Nikde (a nejen v tomto vlákně) jsem nepopřel, že není třeba již rozvíjet síť dobíjecích stanic.
                2) S Teslou nemusíte na SC – můžete nabíjet i ostatních nabíječkách, tam kde by jste teoreticky nabíjel s tím ID 3. Jen třeba Ionity se trochu prodraží. Není to sice cena jako se spalovákem, ale pro mnoho uživatelů EV je v tuto chvíli nepřijatelná.
                3) Mluvíme o vzorku běžné společnosti (80% lidí), kterého se trasa nad 300km v kuse týká (jak v závěru své reakce píšete) max 5X za rok.
                Někdo jako vy, který něco obdobného absolvuje pravidelně víckrát za měsíc, jistě nebude volit auto s dojezdem pod 300km, protože při takovém nájezdu se mu na palivu vrátí i dražší EV. A nemusí to být zrovna některá z Tesel LR. Zkuste třeba Kiu NIRO.

                1. Né, pro mě už by to dnes bylo přijatelné s tím ID.3 nebo
                  Né, pro mě už by to dnes bylo přijatelné s tím ID.3 nebo Teslou 3, to bych klidně těch 30-40 min. max. překousl. Situace se za posledních pár let hodně změnila, dnes už (když vyrostla Ionity síť) se dá na dlouhé trasy cestovat i jiným EV než Tesla. Samozřejmě, s vhodným autem s dojezdem přes 300 a hlavně s rýchlým nabíjením. Jo, už bych to dal, jenom ta cena auta 🙁

                  Vím, že Teslu mohu nabíjet i na Ionity, Fastned, nebo na 300 kW EnBw, ale ekonomicky je pro Teslu stále ideální ten SC.

                  Kia Niro (nebo Kona) mi na té trase nepřinese zlepšení oproti VW ID.3 Mid Range. A nevím, jestli může na Ionity nabíjet za tarif jako třeba VW nebo musí za 0,79 eur/kWh. To by to úplně zabilo.

                2. Niro jsme zmínil proto, že obvykle jako parametr uvádíte
                  Niro jsme zmínil proto, že obvykle jako parametr uvádíte své pohodlí v Lexusu. Nepsal jsem KONA protože ta asi ne, ale NIRO jistě nabízí větší pohodlí než ID 3 – nehledě na variantu.

                  Nemohou – co já vím, tak krom aut automobilek účastnících se na projektu Ionity na této síti nikdo nemůže nabíjet za přijatelnou cenu.
                  A to dokonce jen z Evropské produkce. Mnou používaný JAC je čínský výrobek ze 30% VW (JAC motors jsou z 30% vlastněny VW), a Ionity se vyhýbám obloukem.
                  Naštěstí obvykle cestuji na druhou stranu, a Polský GreenWay, či Ukrajinský Yasno či AECH má úplně jinou cenovou politiku než Ionity.

                3. No jo, no… pohodlí jako v Lexusu je asi nedosažitelné u
                  No jo, no… pohodlí jako v Lexusu je asi nedosažitelné u EV kolem milionu. A Niro už stojí jako Tesla 3, kolem mega a čtvrt. A ještě nemůže na Ionity, resp. může ale za draho 🙁

            3. Pri ceste dlouhe 1000 km si hodim skoro pokazde 1-2x kratky
              Pri ceste dlouhe 1000 km si hodim skoro pokazde 1-2x kratky slofik. Ne pokazde muzu totiz vyjet cerstve vyspaly. Nekdy to musi byt i po celodenni praci. Tak se ty nabijeci prestavky docela hodi, protoze se nemuze stat, ze nezastavim a usnu pri jizde. EV jaksi pomaha proti urazum v mikrospanku.

                1. Presne tak, akorat jsem to explizitne nezminil. Diky za
                  Presne tak, akorat jsem to explizitne nezminil. Diky za doplneni.

          2. Jistěže i 5 minutové nabití BEV je stále dlouhá doba,
            Jistěže i 5 minutové nabití BEV je stále dlouhá doba, víte jak strašně je dnes drahý čas každého člověka? A to z jakékoli sociální skupiny. Co to je za hrozné zdržení udělat 5 kroků ke koši s vajglem či papírkem nebo dojít 200m pěšky. místo jízdy autem? A až sedne ke kafi či začne hnít u TV, běží ten čas úplně jinak. Naopak přírodní zdroje jsou zcela zdarma a nevyčerpatelné. Asi tak s tím pomalým nabíjením.

        2. To, že levná ropa už byla a od teď bude její cena už
          To, že levná ropa už byla a od teď bude její cena už jenom stoupat (a s tím i cena PHM), jsem četl kdysi v 2009, 2010. Různí „experti“ se předháněli v tom, kdy dosáhne barel ropy cenu 200 USD a kam až to půjde. Dnes se tomu člověk musí smát, když cena ropy naopak klesla a v posledních letech osciluje mezi 40 a 70 USD, poslední rok spíš kolem těch 50-60. Takže vzhledem k inflaci a stoupajícím mzdám jsou pohonné hmoty pořád levnější.

          Co omezí provoz spalovacích aut, to budou spíš různé restrikce, zákazy, vysoké daně a naopak pobídky pro EV, protože bez toho by drtivá většina kupovala ten spalovák.

          1. Každá kradená věc se dá levně prodat s velkým ziskem.
            Každá kradená věc se dá levně prodat s velkým ziskem. Na světovém trhu s ropou jsou různé zájmy. A pokud ty zájmy nejsou na stejné vlně, vznikne tření, pak tlak a v konečné fázi válečný konflikt.
            Buďme asi rádi, že nemáme vlastní ropu.

    2. Zatím se ještě nepropouští. Bez dotací by si
      Zatím se ještě nepropouští. Bez dotací by si elektromobil koupili jen nadšenci. Nyní do toho ještě přišli pokuty za emise, které elektro zvýhodňují, ale automobilkám stačí prodat část EV nebo hybridů a pokuty platit nebudou.

    3. Je to fajn. je potřeba vyvolat světovou krizi a masivní
      Je to fajn. je potřeba vyvolat světovou krizi a masivní propouštění, do toho by mělo přijet tak 50 mil. migrantů a bude to v EU super. Komu ještě bychom mohli přát „smrt“? Co třeba dotovaným zemědělcům, možná bychom mohli zakázat všechno co nemá baterii…..

      1. to akože niekoľko miliónov občanov na podpore bude vítať
        to akože niekoľko miliónov občanov na podpore bude vítať migrantov?
        keď táto téme vznikla, v vtedajšej diskusii som napísal, že naši najväčší poberatelia štátnych príspevkov by o svoje peniaze prišli.
        skúste si predstaviť svet bez dotácií.
        nielenže by ceny o dotáciu klesli (skoro celú sumu dotácie si privlastnia dodávatelia tovaru/služby), ale aj by mohli klesnúť dane/poplatky – práve o sumu dotácií.

          1. Moje mínění je, že žádný klasický autoprůmysl
            Moje mínění je, že žádný klasický autoprůmysl neexistuje. Výroba aut se neustále vyvíjí a mění. Někdo je na tom líp, někdo hůř, podle toho, jak je schopný zachytit trendy. Například kdo dnes jezdí s atmosférickým spalovacím benzínovým motorem s karburátorem? Skoro nikdo. Přesto, není to tak dávno, kdy se tyto lehce vyrobitelné a technologicky nenáročné motory vyráběly skoro výhradně do osobních automobilů. Bez katalyzátorů, bez zachycovače pevných částic s aditivy do paliva jako byl tetraetyl olova a další aditiva (fluorované uhlovodíky) se používala do olejů. Samozřejmě, spotřeba byla asi dvojnásobná, ale ta jednoduchost a cena… a což teprve dvoutakty, tam byla sprotřeba, kromě toho, že to strašně řvalo a čoudilo, ještě mnohem vyšší. Nemůžete se zastavit, a hořkobolně vzpomínat na ty zlaté klasické časy. Žádné nebyly a žádné ani nebudou.

Napsat komentář