Tesla kupuje Maxwell Technologies, výrobce superkondenzátorů

Tesla se rozhodla koupit amerického výrobce superkondenzátorů a dalších energetických komponent, společnost Maxwell Technologies. Akcie Tesly reagovaly na zprávu poklesem.

Elektromobil Tesla Model S ani další vozy Tesla zatím superkondenzátory ani solid-state baterie nevyužívají. Nová akvizice Tesly ale naznačuje, že budoucnost bude ještě plná překvapení.
foto: TeslaT

O superkondenzátorech jsme nedávno psali jako o možné náhražce pro li-ion baterie. Jejich hlavní výhodou je rychlost nabití a vybití.

První zmínka o Maxwell Technologies se u nás na webu objevila už koncem roku 2007, před dlouhými 12 lety! Od té doby firma i celé odvětví samozřejmě notně pokročily.

Maxwell dnes vyrábí tzv. „pseudokapacitory“, tedy něco mezi bateriovým článkem a superkondenzátorem. Kromě toho ale vyrábí také komponenty pro výrobu baterií, např. suchou elektrodu schopnou udržet energii 300 Wh/kg s potenciálem až 500 Wh/kg. Dnešní li-ion baterie mají maximum na 250 Wh/kg.

Právě tyto technologie by mohly být to, po čem Tesla ve skutečnosti prahne, a co jí umožní vyvíjet stále lepší, levnější a rychlejší baterie. Časem možná dokonce i solid-state, tedy s pevným elektrolytem.

Cena za Maxwell Technologies je pro Teslu $218 mil. a platba se uskuteční výměnou akcií. Z hlediska Tesly jde o významnou investici do budoucnosti. Na trh přichází reálná konkurence, zejména z Jižní Koreje, ale také Německa a dalších zemí.

Tesla si potřebuje udržet mnohaletý náskok, který si tvrdě vybojovala. A akvizice Maxwellu k tomu může dobře posloužit. Navíc není tajemstvím, že Elon Musk je dlouholetým fanouškem technologie superkapacitorů.

tisková zpráva

26 Comments on “Tesla kupuje Maxwell Technologies, výrobce superkondenzátorů”

  1. Pane Horčíku, v článku píšete větu:
    „Akcie Tesly

    Pane Horčíku, v článku píšete větu:
    „Akcie Tesly reagovaly na zprávu poklesem.“
    Čím je tato vaše (dez)informace podložena?
    Žádný pokles k datu oznámení nevidím.

    finance.yahoo

    patria.cz/akcie/TSLA.O

    finance.yahoo.com/chart/TSLA

    Třetí odkaz umožní pohodlně zobrazit momentální stav ceny akcií Tesly v daný den, za 5 dní, měsíc… atd. atd.

      1. Taky myslím že největší smysl má kombinované použití,
        Taky myslím že největší smysl má kombinované použití, kde většina kapacity je baterie a k tomu superkondenzátor na vykrytí špiček tam i zpět. Nicméně tady si myslím že jde hlavně o tu technologii solid state elektrod pro baterie. Nebylo by od věci k tomu dát podrobnější článek.

        1. No a to jeste mozna tak u sportaku, normalnim autem nikdo
          No a to jeste mozna tak u sportaku, normalnim autem nikdo nejezdi tak aby to baterky nejak drtilo. Takova 50 kWh baterka musi dat 150-200kW bez zavahani, stejne jako 50 kW rekuperaci, a to uz je dost agresivni jizda a dost mala baterka…

              1. Uvadi se, ze liion a lipol maji zivotnost danou nabijecimi
                Uvadi se, ze liion a lipol maji zivotnost danou nabijecimi cykly v kednotkach tisicu. Bude Tedy zalezet na konkretnich parametrech clanku pouzitych u daneho BEV.

                Tak to je hodne obecna otazka, zalezi, jak je ten konkretni BEV resenej. Muze taky brzdit do odporu…

                1. Ano a maji to taky uvedene 0 – 100. Pokud by to bylo jak
                  Ano a maji to taky uvedene 0 – 100. Pokud by to bylo jak pisete, pak by se rozhodne nevyplacela rada, kterou vyrobsi li-on baterii uvadi a to to udrzovat baterii kolem 50ti % idealne nabijet v rozmezi 30 – 70 nebo jeste velmi prospsne 20 – 80 %. V idealnim pripade (ja tak nabijim) byste pri kazdem nabiti vyuzil jen 40 % kapacity. Takze doporucenim byste na stejny pocet km potreboval dvojnasobek cyklu. Zda se mi to silne nelogicke.
                  Neverim, ze by moderni (poslednich 10 let) BEV misto rekuperace umorovala energii do odporu. Vzdyt vsichni se prece chlubi tou rekuperaci. A co hybrid? Misto nabijeni by mel odpory? A jak by se ta baterie nabijela (kdyz neuvazujeme plugin)?
                  Neberte to osobne, ale nejak Vas nazor neberu za relevantni. Vase tvrzeni mi spis pripomina pametovy efekt u Ni-Cd baterek nez chovani modernich li-on baterii.

                2. Hybrydy povetsinou jedou na NiMh clancich. Prave proto, ze
                  Hybrydy povetsinou jedou na NiMh clancich. Prave proto, ze snesou vic nabijecich cyklu. BEV rekuperuji do hlavni baterie, mozna, ze vyuzivaji nejake vlastnosti clanku a mohou si to dovolit. Detajly bychom nasli v typovych listech (datasheet) clanku. Tam bude popsano co a jak. Kazdopadne jim to ubira zivotnost a proto se stale koketuje se superkondikama, ktere by tento nesvar odstranily.

                3. U Li-Ion článků záleží hlavně na cílovém napětí
                  U Li-Ion článků záleží hlavně na cílovém napětí článku, tedy jaké napětí považujete za 100 %. Pokud 4.21 V, což je jakési maximum (u aut se takto vysoko nikdy nejde, to spíš třeba u notebooků), pak jsou cyklů stovky. Pokud nabíjíte na 4.15 V, sice nevyužijete celou kapacitu, ale cyklů mohou být i tisíce. Stejné je to pak i s dolní hranicí kolem 3.6 V. Notebooky občas jdou i na 2.4 V na článek a takovou baterku za dva roky vyhodíte. Auta jdou asi někam k 3.6 V, proto těch cyklů snesou hodně. Každopádně kapacita je měřena mezi 4.21 a 3.6 V. Ale u aut už výrobce stanoví, že se nechá kousek dole a kousek nahoře, čímž se využije třeba jen 80 % kapacity. Ale v autě to samozřejmě vidíte jako 0 – 100 %.

                4. Takto jednoducho a všeobecne to vôbec neplatí. Veľmi
                  Takto jednoducho a všeobecne to vôbec neplatí. Veľmi záleží od výrobcu konkrétneho EV.
                  Napríklad audi obmedzuje na spodu aj na vrchu kapacity, tak isto ako to bolo u Oplu Ampera. Koľko presne sú tie hodnoty napätí neviem.
                  Tesla ale obmedzuje iba spodné vybíjacie napätie. To znamená, že 0% pre užívateľa je v skutočnosti asi 4-5% kapacity a to zodpovedá konečnému vybíjaciemu napätiu približne 3,25V. Presné hodnoty sú závislé od teploty baterky, vybíjacieho výkonu, atď.
                  Vrchné nabíjacie napätie je tiež približne 4,21V. To znamená, že v Tesle je 100%, naozaj 100%.

            1. To je pravda, ale záleží od toho, či je nabíjací cyklus
              To je pravda, ale záleží od toho, či je nabíjací cyklus z 0% na 100%, alebo z 20%-80% alebo ešte lepšie 30-70%
              Niekde som čítal, že plný cyklus zdegraduje baterku toľko ako 10 čiastkových z 20-80% To by znamenalo, že čiastkovými nabitiami-vybitiami sa získa z baterky 6x viac energie do rovnakého poklesu kapacity.
              S tými superkondenzátormi máte pravdu, určite by to aterke veľmi predĺžilo životnosť, pretože aj každá rekuperácia je čiastkový nabíjací cyklus. Ďalšou výhodou by bolo, že by na seba zobral veľké výkonové zaťaženia pri rozjazdoch alebo brzdení, ktoré tiež baterke veľmi neprospievajú.

  2. = Vláda schválila zavedení elektronických dálničních
    = Vláda schválila zavedení elektronických dálničních známek 2021 !!!

    + ZDARMA DÁLNICE ELEKTROMOBILŮM a VODÍKOMOBILŮM a HYBRIDŮM elekto/vodík+pálivo emise CO2 nesmí přesahovat 50 gramů na kilometr.

    + POLOVIČNÍ SAZBY pro popelnice CNG a E85

    fdrive.cz/clanky/vlada-majitelum-elektromobilu-a-hybridu-zvyhodni-uzivani-dalnic-3341

Napsat komentář