Tesla nedávno šokovala chabými výsledky za 1. čtvrtletí 2024. Přímou reakcí na zpomalení odbytu elektromobilů je aktuálně oznámené propouštění.
Tesla naznačovala, že nějaké propouštění nastane, už během posledních několika měsíců. Aktuálně rozeslala interní, ale široce šírený email, ve kterém ohlašuje chystané propouštění asi 10 % zaměstnanců globálně.
S tím jde mimo jiné ruku v ruce také zkrácení směn v Gigatovárně Texas ve výrobě Tesla Cybertruck. Navzdory tomu, že Elon Musk tvrdí, že o auto je stále velký zájem a firma údajně měla mít hodně přes půl milionu. Musk zároveň ve zmíněném emailu píše:
V průběhu let jsme se rychle rozrostli o několik továren po celém světě. S tímto rychlým růstem docházelo v některých oblastech ke zdvojování rolí a pracovních funkcí. Při přípravě společnosti na další fázi růstu je nesmírně důležité, abychom se zaměřili na všechny aspekty společnosti s cílem snížit náklady a zvýšit produktivitu.
…
Těm, kteří zůstávají, bych chtěl předem poděkovat za náročnou práci, která je před nimi. Vyvíjíme jedny z nejrevolučnějších technologií v oblasti automobilů, energetiky a umělé inteligence. Až budeme společnost připravovat na další fázi růstu, vaše odhodlání bude mít velký význam pro to, abychom se tam dostali.
– Elon Musk
Tesla má v současné době kolem 140 000 zaměstnanců na celém světě. Očekává se proto, že propouštění se dotkne zhruba 10-14 tisíc lidí. Na 8. srpna ohlásil Elon Musk představení dlouho očekávaného projektu robotických taxíků Robotaxi. Ten bude postaven na kontinuálních pokrocích, které aktuálně Tesla dělá v oblasti umělé inteligence a plně autonomního řízení.
Na druhou stranu se také na Reuters nedávno objevila podivná zpráva, že Tesla ruší vývoj projektu levného elektromobilu Tesla Model 2 – důvodem měla být příliš silná konkurence s tím, že se firma raději zaměří na robotické taxíky. Musk samozřejmě toto vzápětí dementoval a jen o pár hodin později oznámil, že Robotaxi odhalí 8. srpna.
zdroj: Electrek.co, Tesla
Toyota 375 235 zaměstnanců na 11,2 mil. prodaných aut.
Takže Tesla s tou super automatizací by měla mít na 2 miliony pod 100 tisíc zaměstnanců. Ostatní divize jsou zanedbatelné vůči obratu.
Jak tvrdí tlučhuba Musk, jejich továrny jsou „stroje vyrábějící stroje“. A takové dokonalé stroje potřebují dokonalou péči, takže místoho jednoho dělníka mají tři údržbáře.
Tesla stavi nove tovarny a to je narocne na lidskou kapacitu. Navic Tesla provozuje prodejny pod svym jmenem a ostatni firmy maji smluvni partnery, kteri maji nekolikanasobne vic zamestnancu a ty by bylo treba pripocitat ke konkurencnim vyrobcum. Tesla funguje uplne jinak nez dinosauri a neni mozne porovnavat jen podle jednoduche trojclenky.
Nebyly ještě včera kamenné prodejny společně s reklamou v médiích překonanou minulostí těch dinosaurů? Fanoušek Tesly musí být prostě ohebnější než volič KDU.
Asi nechapete princip. Treba Apple ma hodne malo zamestnancu a presto chrli vyrobky na svetovy trh. Podle vasi aritmetiky musi byt zazracne efektivni. Ale jen skrze vasi optiku. Flexibilita mysleni je vysada chytrych lidi. A hlupaci jsou tvrdy jako prkno.
Princip chápu naprosto přesně. V rétorické rovině je Tesla plně automatizovaná firma prodávající bez reklamy auta na internetu.
V realitě je to neefektivní manufaktura s kamennými prodejnami, která se pomocí reklamy snaží zastavit pád svých prodejů.
Stavba továren se ale nepočítá do full time employees, nebo snad ten zedník pak půjde montovat dveře Tesly 3?
13 prodaných aut za rok na jednoho zaměstnance je prostě málo. Pokud nemají prodejny, kde jeden zaměstnanec prodá jedno auto měsíčně, tak je to prostě neefektivní a stačí si vydělit plat na jedno prodané auto a zjistíte, že je tam pár tisíc dolarů je. Něco jako 100 tisíc Kč jako mzdové náklady na jedno vyrobené auto je prostě moc, tohle se asi okecat nedá.
Zedniky nepocitam. Ale nekdo z Tesly se musi o vystavbu starat, naplanovat, zadavat zakazky, kontrolovat a vse kolem.
Navic u novych tovaren je rekrutace mnohem nakladnejsi nez u zabehlych tovaren. Najednou se musi vyskolik obrovske mnozstvi lidi, je treba koncipovat skolici programy atd. Nova firma ma vzdy vetsi potrebu zamestnancu nez zajeta. Tesla se snad uz dostava do rutiny a tudiz se ted zbavuji tech lidi co Teslu pomahali rozjet.
Samozrejme v tom muze byt i opatreni kvuli snizeni poptavky. Ale s tim se potkavaji i jine firmy.
Sorry, ale to se mi zdá fakt jako kravina. Továrny jsou snad z drtivé většiny zakázka, ne? Navíc co se stavělo v posledním půlroce? Nebo mi chcete říct (aby to vycházelo poměrově k Toyotě), že má Tesla 80 tisíc plánovačů a kontrolorů staveb a teď jich bude mít 65 tisíc?
Runner má v tomhle pravdu. Někdy je třeba připustit, že ne všechno je růžové a Tesla prostě má efektivitu vyrobených aut na zaměstnance někde na úrovni BMW, tedy žádný technologický zázrak ještě s ohledem na to, co všechno se nemusí u EV řešit oproti spalováku. Třeba tomu tak někdy bude jinak, ale teď to tak není a Tesla je někde na průměru a aby byla špičkou, bude se muset dostat z jednoho auta na zaměstnace za měsíc na nějakých dva až dva a půl, jinak tu budeme mít další „bavoráky“ s produkcí okolo 3 mil. aut za rok v roce 2030.
Rekl bych, ze je to take kvuli tomu, ze Tesla ma sve vlastni servisy se zamestnanci, kdezto treba takova Skoda Auto ma pouze jediny servisni centrum v Kosmonosich u MB a jinak to jsou jenom autorizovane servisy a nejsou to zamestnanci skodovky…A takhle to ma vetsina velkych automobilek a to celosvetove udela dost velkej rozdil v zamestnancich.
Presne tak. Tesla ma v nekterych statech Tesla Ranger kteri jezdi k zakaznikum a na miste opravi mensi zavady. Zakaznik nemusi ani byt u auta. Muze ho na dalku odemknout a pak zase zamknout. Samozrejme ze muze byt take u toho. Vse dle libosti. No a Tesla Ranger jsou zamestnanci Tesly. Ktera jina automobilka nabizi neco podobneho? NIKDO.
A servisy Tesla jsou plne v majetku Tesly vcetne zamestnancu.
Dost velký rozdíl? Tak počítejme.
Předpokládejme že každý servisák dokáže udělat jednu opravu za 2 hodiny, tedy 4 za směnu * 225 pracovních dnů je 900 ročně. Pokud by jich bylo 6000, tzn. pouhá 4 % zaměstnanců, což neudělá žádný prakticky žádný rozdíl v počtech výše, znamenalo by to, že každá kdy vyrobená Tesla byla loni jednou servisována. Pokud byla servisována třeba každá šestá už se tu bavíme jen o 1000 zaměstnanců.
Já furt nevím, co tu obhajujete. To fakt chcete mít drahé Tesly a jste OK, že v každé jedné jsou mzdové náklady přes 100 tisíc Kč a je jedno jestli to je u manažera, programátora, zedníka nebo servisáka?
Já Tesle fandím, proto za mě je efektivita mizerná a přeju si, ať vyrobí alespoň 2 auta na zaměstnance za měsíc. Nevím k čemu je obhajovat každý Teslí prd.
Tesla vstupuje na indicky trh. V horizontu 2 let vybuduje tovarnu a bude vyrabet lokalni Tesly. Aktualne se budou exportovat Tesly s pravostrannym rizenim z Nemecke tovarny.
I o to se musi nekdo starat.
Už se domluvil se švédama?
To vypada na dalsi zlevnovani.
Tesla nebyla stvořena k tomu aby zlikvidovala auto*ebilní průmysl, ale aby ho elektricky nakopla do zadku … Každopádně divnokliky palubovka a matladisplej alá zarob si sám od Alíka dělají své… A ty páčky blinkrů pod volantem, tak to už je snad rovnou sabotáž 😃
https://www.youtube.com/watch?v=vm3b2Kch3QQ
Konec světááá. Zejtra určitě zbankrotujééé.
u stovky ji asi zase zacnu nabirat, ale nastesti jich porad mam 149 kousku