Tesla Model S: elektromobil, který není bez chyb

Automobilka Tesla Motors vyrábí 400 elektromobilů Model S týdně. Dosáhla tak svého cíle. Zároveň má na auto už skoro 20 000 rezervací. Strategie „nechceme lidem auta prodávat, chceme aby po nich toužili,“ zdá se, vychází. Ale nikdo není dokonalý.

Ani elektromobil Tesla Model S není tak docela bezchybný. Ale časem určitě bude :).
foto: Tesla Motors

Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors, se sice při rozjezdu výroby v továrně ve Fremontu dušoval, že osobně kontroluje každý vůz, který sjede z linky. Ale je jasné, že při 400 kusech týdně už to možné není.

A tak se na online fóru Tesla Motors pomalu, ale jistě začínají objevovat hlasy některých nespokojenců. V naprosté většině případů jde o tak malé nedodělky nebo nedostatky, že byste nad nimi u běžného auta mávali rukou nebo se jim jen pousmáli.

Pod mikroskopem

Jenže Model S není jen tak ledajaké, normální auto. Je to zástupce nového rodu. A tak není divu, že každá miniskule je tady zkoumána elektronovým mikroskopem.

galerie: Tesla Model S
Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S

Čerství majitelé elektromobilu si tak např. stěžují na to, že se zámky dveří samy otevírají. To není zas tak malý zádrhel, ale je pravděpodobné, že jej půjde vyřešit v nejbližším softwarovém updatu (verze 4.2 už je na cestě). Stejně jako řadu dalších nedostatků především softwarového rázu.

Zamlžené přední sklo ve vlhkém či studeném klimatu – tady Tesla přiznala chybu a už má připravenou opravu. Jakmile bude opravný kit k dispozici, stačí s vaším Modelem S zajet do nejbližšího servisního centra, kde vám chybu za hodinu opraví.

Bez rekuperace

Možná ještě kritičtější je ale následující chyba: v chladném počasí nefunguje regenerativní brzdění. Důvodem podle magazínu GreenCarReports, který dal seznam nedostatků dohromady, je skutečnost, že Tesla nechce, aby se baterie dobíjela v chladném počasí. Dokud se tedy akumulátor nezahřeje, je regenerace vypnutá.

Jenže to některým řidičům způsobuje potíže – prostě proto, že se auto najednou chová trochu jinak, než byli zvyklí. Což by asi znamenalo problém u každého stroje.

A někteří uživatelé si stěžují na problematická dvířka dobíjecího portu a nekvalitní podlahové podložky. To už jsou ale tak podružné záležitosti, že je netřeba komentovat.

Pochopitelně se ale objevili i zákazníci, kteří u svého nového vozu trpěli všemi a navíc i dalšími nedostatky. Jeden z nich se dokonce na diskusním fóru svěřil, že “kdyby byl býval o těchto problémech věděl, nikdy by si auto nekoupil. Nejraději bych jim ho vrátil”. Doufejme, že PR oddělení Tesla Motors se o takové problémy včas a správně postará.

8 Comments on “Tesla Model S: elektromobil, který není bez chyb”

  1. Chevrolet Volt prý
    Chevrolet Volt prý brzdění elektromotorem (úmyslně nepíši rekuperační, protože netuším jak to dělá) za chladu umí. Popravdě netuším v čem je/byl u Tesly problém, když řešení tady na fóru dáme do kupy za pár minut a ještě stihneme vypít kávičku a ti nejlepší z nás při tom i něco odpracovat 😉

  2. Dobrý den, s tím
    Dobrý den, s tím regenerativním bržděním, aneb rekuperace energie….Tak nevím…já jsem někdy něco slyšel o superkapacitorech 😀 😀 :-D, pokud by se používaly pouze na rekuperaci energie za chladného počasí, než se zahřejí baterie, nemusely by mít ani velkou kapacitu…. Navíc, jak již bylo naspáno výše, by energie mohla zahřívat právě baterie…Možností je více, nechápu, proč s tím nepočítali výrobci při návrhu (nebo počítaly a vykašlali se nato) 😀

  3. S tou rekuperací to je daň
    S tou rekuperací to je daň za použití elektrochemických článků, holt chemie při nízkých teplotách „nepracuje“. Konkrétně téměř všichni výrobci Li článků zakázali nabíjení článků při teplotě pod 0°C.

    Nicméně jestli jsem to pochopil správně, tak hlavní problém není ve snížení dojezdu, ale v tom, že auto v zimě přestane brzdit motorem když sundáte nohu z plynu? Což znamená opravdu zásadní změnu chování auta.

    Samozřejmě i na tuto situaci existuje řešení a to přidáním brzdných odporů, které při nízkých teplotách brzdnou energii zmaří do tepla. Problém je pak samozřejmě s jejich umístěním(rozměrné) a chlazením(je třeba vytopit třeba i 10ky kW). A nebo elektronickým brzdným asistentem, kde brzdnou sílu motoru mohou automaticky simulovat přímo kotoučové brzdy na základě polohy pedálu akcelerace. Je na snadě, že ani jedno z těchto řešení není právě výhra.

    1. Tak at primo ty odpory
      Tak at primo ty odpory zahrivaj clanky :).. a az se to zahreje, coz pri 10kw bude par sekund, tak ze zacne rekuperovat. 10kW je prostorovy problem? Ja myslel, ze existujou levne platky kremiku, ktere topi v radu 100W, nehlede na 2kw rychlovarne konvice… 5 konvic ten rodinnej vuz snad uveze :D. Ale treba by se ty clanky daly spravnym zapojenim donutit k samovolnemu zahrati :D.

    1. Jak píše Jolinar.
      Jde

      Jak píše Jolinar.
      Jde spíš o uvědomění si tohoto faktu. Pokud bude jezdit řidič podle pravidel silničního provozu a zdravého rozumu, tak si myslím, že rozdíl v brzdné dráze není nijak markantní.
      Nedodělky a postupné úpravy jsou u všech nově zaváděných vozů, jen to nikoho moc nezajímá 🙂 Tesla začala s něčím revolučním, vyvíjí se a daří se jí a proto je v hledáčku médií a na mušce konkurence mnohem víc, než kdokoliv jiný. Nevidím v tom nic zásadního.

Napsat komentář