TEST: první jízdní dojmy za volantem Tesla Model S

Článek „Tesla Motors – čeká firmu do šesti měsíců bankrot?“ a zejména následné komentáře pod ním mě přiměly napsat pár řádek pro všechny nadšence, kteří firmě Tesla fandí. Anebo naopak i pro škarohlídy, kteří prozatím u svých vozů nedají dopustit na vůni benzínu.

Stříbrná testovací Tesla Model S u floridského servisního centra Tesla Motors
foto: Martin Hejtmánek

Patřím k těm, kteří si vůz Model S u Tesla Motors objednali. Pořadové číslo objednávky ze dne 1. září 2012 je 1245, a protože vůz má být dodán teprve letos, jedná se nepochybně o pořadové číslo objednávky evropské verze Modelu S.

V listopadu 2012 jsem navštívil stát Florida v  a je logické, že jeden z mých prvních výletů vedl do zdejšího Tesla Service Center, abych se přesvědčil, jak taková místa vypadají, jak fungují a jaký zde mají zákaznický přístup.

Ačkoli se Tesla Service Center nachází v průmyslové zóně přímo u dálnice č. 95, je dobré použít navigaci, aby po sjezdu z dálnice potenciální zákazník nezabloudil.

V showroomu Tesla Motors

Zaparkované tři nové vozy Model S čekající na předání svým majitelům dávají tušit, že jsme na místě. Za doprovodu manželky a s ročním synkem v náručí vcházím dovnitř. Dva zaměstnanci se věnují zákazníkům.

auto elektromobil test první jízdní dojmy Tesla Model S

foto: Martin Hejtmánek

Nelze si nevšimnout velkých obrazovek designových iMaců na všech pracovních stolech. Až do této chvíle nic nového. Přichází k nám usměvavý mladík a po zdvořilostním přivítání jde rovnou k věci.

Do konverzace vstupuje naštěstí manželka, která se anglicky domluví bez problémů: „Jsme tu na dovolené, a jelikož máme objednaný Model S, chtěli jsme si ho prohlédnout na vlastní oči.“

Mladík požádal o číslo objednávky a usedl k iMacu. „Váš vůz půjde do výroby na jaře 2013! Tak to se musíte svézt!“ dodal nekompromisně a pokračoval: „Než připravíme vůz ke zkušební jízdě, prozatím si Model S prohlédnete zevnitř.“

Prohlídka

Následně procházíme do servisní části, která přímo navazuje na showroom. Servis se již značně liší od servisů ostatních automobilek. Všudypřítomné čistotě dává vyniknout lesklá světlá dlažba, červeno bílá malba stěn a vesměs prosklené dělící příčky.

auto elektromobil interiér Tesla Service Center Dania Beach Florida

foto: Tesla Motors

Skutečnost se od oficiální fotografie interiéru příliš neliší, jen prostory jsou zaplněny různým vybavením a v zadní části již funguje autoservis, který snad více než servis připomíná precizní čistotou čekárnu u zubaře.

Zcela vpravo je na fotografii vidět na zdi umístěná elektrická přípojka pro dobíjení vozů. Zaujal mě na ní údaj 100 A. Zeptal jsem se tedy, jakou přípojku bych si pro optimální dobíjení měl v garáži zřídit.

Odpověď mě příliš nepotěšila. Nejrychleji se Model S dobije z jednofázové zásuvky 240 V s příkonem 90 až 100 A!

Zalapal jsem po dechu. Ale záhy jsem pochopil, že to není jediný způsob jak Teslu dobít. Je to jen způsob, jak dobijete vůz za dvě hodiny a pokud máte zásuvku s nižším příkonem, např. 20 A dobijete vůz stejně kvalitně, ale počkáte si 8 hodin. Teoreticky vůz dobijete i z obyčejné americké zásuvky na 110 V, tam ale dobíjení může trvat až 24 hodin.

Kvalita interiéru

Následujeme mladíka do servisní části a usedáme do bílého Modelu S. Přestože moji pozornost neustále strhával ohromný dotykový displej s vynikající grafikou a vyčerpávajícími informacemi, pozorně jsem si prohlížel celý interiér vozu, abych se ujistil, zda kvalita provedení odpovídá kategorii vozu a pochopitelně i jeho ceně.

Použitým materiálům nebylo co vytknout a nenalezl jsem vlastně nic, co by mi vadilo, což jakožto majitel vesměs prémiových evropských vozů spíše vyšší třídy jsem od americké novinky určitě nečekal. Interiér vozu byl příjemně prostorný, čemuž přispěla i absence středového tunelu.

Kožené sedačky byly pohodlné a na zadních sedadlech je dostatek místa i pro nohy. Jako nepřekonatelný mohu jednoznačně vyzdvihnout obrovský kufr o objemu 745 litrů, který můžete sklopením zadních sedaček zvětšit na 1645 litrů. A navíc vůz má k dispozici ještě další kufr pod přední kapotou o objemu 150 litrů.

Testovací jízda

Prohlídku impozantní techniky ukončila až výzva k testovací jízdě. Odebrali jsme se na přilehlé parkoviště, kde s rozpaky usedám do Modelu S na místo spolujezdce. To už mě mladík v tričku s logem Tesla Motors táhne ven z vozu, abych přece usedl za volant, že místo spolujezdce patří jemu.

auto elektromobil servisní centrum Tesla MotorsFlorida

foto: Tesla Motors

Asi stojí za zmínku klička dveří, která v neaktivním stavu zcela lícuje s povrchem dveří a vysouvá se do polohy k otevření až po lehkém dotyku prstem. Vypadá to velmi efektně a navíc je to praktické, když zasunutá klička zůstává za každého počasí vždy čistá.

První co mě udeřilo do očí, byly páčky pod volantem, které velmi dobře znám z Mercedesu ML i GL. Zcela identický je volič automatické převodovky, stěračů, světel, blinkrů i tempomatu. I to je důkaz úzké spolupráce Tesla Motors s Mercedesem.

Po ujištění, že můžeme vyrazit, volím na voliči automatické převodovky zpátečku a couvám. Okamžitě velký displej zapíná obraz zadní kamery a získávám tak komplexní přehled o všem, co se za vozidlem nachází. Motor přitom slyšet není.

Vyrážíme na cestu

Volím tedy jízdu vpřed a lehce přidám plyn. Vůz se plynule rozjede a až s přibývající rychlostí registruji tichý bzukot elektromotoru, který však zůstává nevýrazný za běžným aerodynamickým hlukem. Projíždíme pomalu nudnou průmyslovou zónou a mladík mě pobídne k prudké akceleraci.

Nejprve brzdím, abych si odpich zkusil z nuly. Sešlápnu plyn na podlahu a vůz bez zaváhání vystřelí vpřed. Žádné řazení, žádný řev motoru, jen tlak v zádech a neustále zrychlující ukazatel rychloměru. A najednou už raději brzdím, když vidím, že rychloměr překročil 100 mil/h.

Zpomalím tedy a zkouším znovu akceleraci, tentokrát z rychlosti 30 mil/h. Opět podobný pocit. Je to srovnatelné s jakýmkoliv super sportem, pokud si však současně dáte špunty do uší. Absence burácejícího motoru vyznívá při zrychlování tak trochu nadpozemsky a bude si muset člověk trošku zvykat, aby si odpovědně uvědomoval snadno dosažené rychlosti.

Podvozek

Další věc, na kterou jsem zaměřil své soustředění, byl podvozek. Celkově vůz rozhodně nebyl naladěn stejně jako všechna ostatní americká auta. Žádné kolíbání a žádné vůle na řízení! Podvozek snad nemohl vzniknout v Americe. Byl pevný a zatáčení bylo naprosto přesné.

Celkově jsem měl z podvozku skvělý pocit a nejvíce mi připomínal komfortní režim v mém nejoblíbenějším voze Audi RS5. Přitom však tlumiče nerovnosti pobíraly tiše a ani na 21 palcových kolech rozhodně nebyl podvozek tvrdý.

Jízdní vlastnosti má Model S jednoznačně nadprůměrné. Dynamika vozu s běžnými vozy nelze porovnávat vůbec, podobně jako cena za ujetý kilometr, pakliže je pouhým zlomkem ceny při srovnávání s běžnými auty.

Jedná se o mimořádný vůz, vybavený mimořádnými technologiemi a nezbývá než doufat, že naftové lobby již tuto firmu neumlčí.

35 Comments on “TEST: první jízdní dojmy za volantem Tesla Model S”

  1. Byl jsem v Pompano ve
    Byl jsem v Pompano ve zminované prodejně u 95 dálnice minulý týden. V podstatě tak to vypadá, jak popsal autor článku, taky to tak jede. Také jsem ale navštívil showroom v Miami Beach. Tam mají podvozek bez karoserie, je vidět uložení náprav, sada baterií ve dvojité podlaze, uložení motorů nad zadní nápravou, celohliníkový rám… vzorky jednotlivých komponent ve vitrínách s popisem atd…. No je toho tam daleko víc než v té prodejně. Doporučuji tedy i návštěvu tohoto stánku. Auto je to nádherný, zpracování perfektní, kdo by chtěl břichoplazku, je to ideální luxusní kára, myslím že není o moc dražší než lecjaká evropská předražená berla. Mne však zajímá model X, hlavně pro zvýšenou světlost a tudíž i „brodivost“ Určitě s ním nedosáhnu na možnosti svého parku LandCruiserů, ale při nějaké ne příliš vysoké vodě s tím brodem na ostrov Lužnici přejedu. Musím dodat, že sada baterií je dokonale zatěsněna, a tektéž i motory u zadní, případně i pření nápravy(dle výbavy a zvoleného typu Tesla X) Bude mít stavitelný podvozek ovládaný na obrovském dotykovém displayi(tak jako i některé výbavy modelu S)nezvyklou geometrií otevírání zadních dveří, volitelnou výbavu pohonů náprav od jedné nápravy jedným motorem až po 4X4 zdvojenými motory atd atd… To vše se třemi výbavami velikostí akumulátorů. Při hovoru s prodejcem jsme našli „můj“ vůz, a dostali jsme se u 4×4 60kWh aku, nějaká lepší výbava na 120-130tis USD v roce 2014, + doprava DPH+přihlášení.

    1. tak 750tis – 1milion Kč a k
      tak 750tis – 1milion Kč a k tomu počítejte ještě tak 200tis za měnič.

      To vyjde o dost „levněji“ si od ČEZ nechat dotáhnout silnější vedení pro 125A jistič 3x400V a nechat si ten domácí supercharger postavit na zakázku (na FEE VUT v Brně by to určitě zvládli)

    1. Cena baterií je
      Cena baterií je nezajímavý pojem a nebo mi chcete říct že když si kupujete auto ptáte se na cenu motoru?
      Přitom životnost spalovacího motoru je směšná ve srovnání s životností baterií v Tesla S
      Spalovací motor to má po 500.000km více méně zasebou.
      Baterie vydrží 4000 cyklů po 500km což dává životnost více méně 2.000.000km

        1. Koukněte do druhého linku
          Koukněte do druhého linku ke konci(mimochodem díky za něj):

          We have received many requests for a Battery Replacement Option. We are happy to now offer this option for all three battery variants. This option will provide you a new battery anytime after the end of the eighth year at a fixed price. Prices are as follows: $8,000 for the 40 kWh battery, $10,000 for the 60 kWh battery, and $12,000 for the 85 kWh battery. You will be able to purchase this additional option through your MyTesla page in the near future.

          Kolik že má kapacitu ta baterie v Leafu? (řečnicky/provokativní otázka 😉 )
          _______________________

          Mimochodem za tyhle ceny se TESLA klidně může vykašlat na výrobu aut a prodávat jen samotné baterie (tedy ne, že by to už z velké části nedělala)

        2. No, jak jsem psal, neni to
          No, jak jsem psal, neni to pro slepe…

          V tom prvnim odkazu jsou i ceny baterii jen musite hledat a umet cist mezi radky… 60kWh bateriove auto stoji 60.000eur nebo v Americe $62.400, 85kWh stoji 68.700eur nebo v Americe $72.400. Rozdil je tedy 348eur/kWh pro Evropu a $400/kWh pro Ameriku pro koncoveho zakaznika. Nezapomente ze Tesla jako prvni dodava auta s 85kWh baterii protoze na nich ma nejvetsi zisky a tudis jejich cena za kterou to oni kupuji od sveho dodavatele je jeste o neco nizsi. Netroufam si odhadnout jakou maji marzi na bateriich, ale celkovy planovany gross margin na Model S je 20-25%. U Roadsteru to bylo 22% nez ukoncili vyrobu.

          Druhy odkaz se zabyva cenou nove baterie po uplynuti 8 let. Zde je to $8.000 za 40kWh, $10.000 za 60kWh a $12.000 za 85kWh. Tato cena je sice nizsi nez skutecna, ale zde zase Tesla spoleha na nekolik faktoru, ktere jim snizi cenu v prubehu nasledujicich 8 let.

  2. Raději něco na CNG,
    Raději něco na CNG, protože z ekonomického hlediska určitě vyhraju a i to ekologické je podle seriózních výzkumů na straně CNG. Snižte hmotnost a cenu aku o desítky procent a může boj začít nanovo, ale tohle kolo jste prohráli. BTW těším se na wankela s elektromotorem od Mazdy, ale i tak věřím víc CNG.

  3. Domnivam se, ze v clanku je
    Domnivam se, ze v clanku je chyba, protoze Model S nepodporuje dobijeni za 2 hodiny (to byl mozna Roadster, ktery mel mensi baterii), ale za 4-5 hodin.

    Navic musim doplnit, ze v Evrope bude podporovano 3-fazove dobijeni, takze si do garaze nemusite montovat zadnou specialni zasuvku na 50-100A (to plati pro Ameriku) ackoli pro rychle dobijeni Modelu S se doporucuje HPWC (high power wall connector), ktery se spravnym napajenim (20kW) dobije auto s 85kWh baterii za 4-5 hodin.

    1. Ano, souhlasím. Nevím,
      Ano, souhlasím. Nevím, proč mi uvízly v paměti zrovna dvě hodiny dobíjení. Nicméně na jednoho je těch způsobů a časů dobíjení nějak moc. Asi by mělo zaznít, že Superdobíječky Tesla dobijí Model S za 60 minut z nuly na 100% kapacity. Zde si nedokážu představit kolika ampérama to do těch baterií cpou. Nicméně Superdobíječky Tesla se nás ještě pár let týkat nebudou. Podle oficiálních stránek Tesla motors následuje druhá nejvýkonější varianta dobíjení zmiňovaným HPWC, nicméně rychlost dobíjení je tímto způsobem uváděna v mílích dojezdu za hodinu dobíjení a při dobíjení 100A se dobije 62 mil, tj. 100km.
      http://www.teslamotors.com/sites/default/files/downloads/highpowerwallconnector.pdf
      Tabulka sice dobíjení proudem 20 A neuvádí, ale z vyšších hodnot zde vyplývá, že u hodnoty 20A by se baterie dobyly za hodinu na 12,5 mil, resp. 20 km jízdy. Anebo i zde jste měl na mysli zmiňované třífázové dobíjení? Uvítám na toto téma maximum informací, protože elektrikáře jsem málem křísil, když jsem vyslovil požadavek na instalaci jednofázového jističe do garáže o kapacitě 100A…

      1. neni to kapacita, ale
        neni to kapacita, ale maximalni proud, a jistice jsou 16A-32A-64A zadnych 100 A neexistuje a montaz 64A 3f vedenido domu by vas stalo… 30K minimalne… a 100A je zbytecnych, protoze uz 64A 3f vedeni Vám dokaze dodat pres 24kW vykonu, a zabudovana nabijecka ma 10kW (20KW za priplatek)oproti ostatnim dnesnim elektromobilum, ktere maji 3,3kW nebo 6.6kW nabijecky (3,3kW je 16A jistic na obycejne zasuvce, takze tu nabijecku 3.3kW utahne uplne kazda zasuvka)

      2. Kolik ampér tam cpou? pokud
        Kolik ampér tam cpou? pokud chcete teoreticky nabít 85kWh bateri za jednu hodinu, tak musíte po tuto dobu dodávat příkon 85kW. Baterie TESLA mají jmenovité napětí 375V, takže proud tekoucí z nabíječky (buď ve vozidle, nebo v infrastruktuře) do baterie je cca 200-250A, nicméně každý jednotlivý článek (je jich tam asi 8000) se nabíjí proudem jen 1C, tj. pro články v TESLA baterii konkrétně 3,1A.

        Současný Model S je vybaven jednofázovým „on-board Twin Charger“ (230V*90A = 20kW). Nepředpokládám, že pro Evropu dostane na palubu něco výrazněji silnějšího, pokud vůbec. Tomu Vašemu elektrikáři se vůbec nedivím, 100A jednofázově v Evropě je prasečina (né kvůli výkonu, ale kvůli nesymetrickému zatížení = berete ten výkon jen z jedné fáze) Nejspíš Vám to i udělají, ale tipuji že platba za jistič bude pěkný ranec.

        Jelikož TESLA v tomto mlží, tak já předpokládám, že nakonec dostane nabíječ (400V*32A*1,72 = 22kW) z 3f sítě a k tomu (230Vx32A = 7,5kW) z jednofázové. Tudíž bude stačit domovní instalace 3x400V s 32A jističem, která je zcela běžně proveditelná a dokonce ji tam v garáži možná už dávno máte. Potom budete 100% kapacity dobíjet kolem 4,5-5h.

        Jinak z hlediska 3fázové instalace Vám podle lokality naopak celkem bezproblémů nainstalují v garáži i takový 120A 3fázový jistič = 88kW, problém je v tom, že TESLA na palubě nemá tak výkonný nabíječ a tak Vám to nijak nepomůže.

        V každém případě 20kW nabíjení je pro auto jako je TESLA naprostá ostuda (ikdyž za to může hlavně ubohá americká rozvodná síť). Rád bych se pro Evropu dočkal konektoru pro DC dobíjení z veřejné stanice 50kW ať už Chademo nebo dle IEC level 3
        _________________________

        EDIT: tak koukám, že jsem přehlédl ten „supercharger“ konektor pro 90kW DC dobíjení, tj. poslední odstavec beru zpět a předpokládám, že celkem bez problémů bude možno využívat evropské DC level 3 rychlodobíječe (tedy né že by jich tu dnes bylo nějak moc) V každém případě Chademo asi NE.

        1. Prvni Superchargery se v
          Prvni Superchargery se v Americe objevily par mesicu po prvnich dodavkach Modelu S, z toho usuzuji ze prvnich Superchargeru v Evrope se take dockame jeste letos, tedy 2013, ikdyz to nebude v CR 🙁

          Co se tyce toho CHAdeMO dobijeni… Pro Japonsko bude udajne existovat adapter CHAdeMO -> Tesla. Zda stejny adapter vydaji i v Evrope je otazkou, technicky to je mozne, ale mame tady prisnejsi normy, ktere to mozna zakazuji, nejsem si tady jisty, jen to tvrdili nejaci lidi na TMC foru.

          1. On je také docela zásadní
            On je také docela zásadní rozdíl v nároku na komunikaci mezi AC a DC dobíjením.

            1) AC dobíjení předpokládá kompletní nabíječku ve vozidle a tudíž jde je o to mezi autem a zásuvkou (přesněji řečenou EVSE elektronikou zabudovanou buď v kabelu, nebo přímo ve stanici)

            – aby byl konektor vždy bez nebezpečného napětí, dokud nebude řádně připojen do auta, tj. když ten konektor z auta vtrhnu, tak se samočinně musí vypnout napájení v kabelu (je tam většinou SSR relé)
            – kabel říká autu, na kolik Ampér je daný kabel určen(dle domovního jističe), jde o to, že když mám jistič jen na 16A a nabíječ v autě si může vzít až 32A, pak po zapnutí nabíjení samozřejmě ihned jistič vyletí. Takto na to nabíječ v autě zareaguje a nastaví si omezení také na 16A.
            – důležité je, že ta EVSE elektronika je totožná jak pro americký SAE1772 tak pro evropský IEC konektor, čili redukce mezi těmito konektory neobsahuje žádnou elektroniku.

            2) DC dobíjení předpokládá přemostění nabíječe v autě, tj. do baterie teče DC proud přímo z veřejné dobíjecí stanice. No a tento musí být už v ve stanici přesně upraven pro konkrétní baterii v konkrétním autě.
            – To znamená nutnost plnohodnotné komunikační sběrnice, řídící kompletní nabíjecí cyklus a zde je právě ten zádrhel

            Chademo používá sběrnici CAN, krom 2 silových vodičů je tedy dalších 8 datových vodičů v konektoru (mimochodem právě kvůli těm datovým vodičům má Chademo konektor páku, která jim má zajistit dobrý kontakt)

            Kdežto IEC level 3 DC dobíjení má používat „HomePlug Green PHY“ rozhraní, kde signál je modulován přímo v silových vodičích.

            Takže redukce z jednoho na druhý nebude rozhodně nic primitivního a někde jsem četl, že prý TESLA supercharger komunikační rozhraní je kompatibilní spíše s IEC, takže proto spojení Chademo a TESLA bude nejspíš problém.

            1. Zrovna toto bych jako
              Zrovna toto bych jako technický problém neviděl. Těch 8 vodičů mi připomíná ethernetový kabel (obyčejná kroucená dvojlinka). Signál se dá modulátorem celkem jednoduše sloučit a zase oddělit. Např. hotové modulátory pro domácí použití: Odkaz na adaptéry. Samozřejmě, primitivní řešení to zase až tak není, to je pravda. Spíše bych to ale viděl na neochotu výrobců se mezi sebou domluvit a podobné redukce vyrábět. Případně to bude hodně drahé. S tím už jsme se setkali mnohokrát, že. 🙂

      3. No víte, ony vesnické
        No víte, ony vesnické trafostanice (takové ty žebrované šedivé věci ve výšce dole s kolečky) mají vetšinou uvnitř tři fáze na každé z nich je běžně pojistka kolem 100A. Tak asi chápete, že v takovém případě, byste nejspíš odstavil při každém nabíjení celou trafačku (nebo alespoň jednu fázi v ní) a musel by pokaždé přijet technik, aby vyměnil přepálenou pojistku. 🙂 Pokud byste takovou věc chtěl mít doma na jednu fázi, tak by museli natáhnout v vám do zásuvky i tlustší kabely. Oni si distributoři musí zvykat na nestabilní OZE a teď ještě tohle. Nějaké řešení určitě existuje, ale vždycky to bude něco za něco. Buď to bude drahé, nebo to bude o kompromisu.

      4. U toho superdobijeni je
        U toho superdobijeni je presnejsi rict, ze prvnich 50% kapacity se dobije za 30 minut. Pak se dobijeci proud snizuje aby nedoslo k poskozeni baterii a zbylych 50% kapacity se dobiji pomaleji a pomaleji. Tedy plnych 100% urcite trva vice nez hodinu, to je take duvod proc se na jejich strankach uvadi 50% (150 mil) za 30 minut a pak to lidi obcas spatne interpretuji na plnou kapacitu 🙁

        Podle me prvni Superdobijecky uvidime jeste letos, tedy 2013, ikdyz ne v CR 🙁 Vychazim z toho ze prvni Superchargery v Americe nainstalovali par mesicu po dodani prvnich aut, proto si myslim ze to bude podobne i v Evrope, ikdyz trochu pomalejsi.

        Jinak na vasem miste bych zatim do garaze nic neinstaloval, alespon do doby nez k tomu bude vice informaci, obzvlaste pokud nejsou uplne informace o Evropskem HPWC. Bohuzel zatim neni jasne kdy tyto informace zverejni. Je pravdepodobne, ze bude stacit obyc 3-fazova zasuvka, kterou mozna uz mate.
        Ten odkaz co jste tu dal je na Americky HPWC, nikoli Evropsky.

  4. Díky za zprostředkování
    Díky za zprostředkování zážitku.

    Opět na mě padla deprese a začal jsem si připadat jako dokonalý sociální případ. Opět jsem zatoužil po něčem na co prostě nemám.

    Tak se potom aspoň pochlubte až ho dodají, abych mohl tiše závidět.

    PS: dneska si koupím sportku, a když bůh dá 🙂

Napsat komentář